1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i marknadsföringslagen (1995:450);
utfärdad den 2 december 1999.
Enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs att 22
§ marknadsföringslagen
(1995:450) skall ha följande lydelse.
22 §
2
En näringsidkare får åläggas att betala en särskild avgift (marknads-
störningsavgift), om näringsidkaren eller någon som handlar på näringsidka-
rens vägnar uppsåtligen eller av oaktsamhet har brutit mot någon bestäm-
melse i 5�13 §§.
Detsamma gäller om en näringsidkare eller någon som handlar på dennes
vägnar uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna
i 26 § andra stycket lokalradiolagen (1993:120), 14 § första stycket andra
och tredje meningen tobakslagen (1993:581), 4 kap. 10 § alkohollagen
(1994:1738) eller 7 kap. 3, 4 eller 10 § radio- och TV-lagen (1996:844).
Vad som sägs i första och andra stycket gäller också en näringsidkare som
uppsåtligen eller av oaktsamhet väsentligt har bidragit till överträdelsen.
Avgiften tillfaller staten.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2000.
På regeringens vägnar
LARS-ERIK L�VD�0N
Nils
Dexe
(Finansdepartementet)
1
Prop. 1998/99:134, bet. 1999/2000:SoU4, rskr. 1999/2000:42.
2
Senaste lydelse 1996:861.
SFS 1999:1007
Utkom från trycket
den 10 december 1999
Fakta Info Direkt, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 1999