100719.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2010:719
lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486);
utfärdad den 17 juni 2010. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 1, 2 och 29 §§ marknadsföringslagen (2008:486) ska ha följande lydelse. 1 § denna lag har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare. bestämmelser om marknadsföring finns bl.a. i – luftfartslagen (1957:297) – konsumentkreditlagen (1992:830), – lagen (1992:1672) om paketresor, – tobakslagen (1993:581), – alkohollagen (1994:1738), – lagen (1995:1571) om insättningsgaranti, – radio- och tv-lagen (2010:696), – lagen (1996:1006) om anmälningsplikt avseende viss finansiell verksamhet, – lagen (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas, – lagen (1997:218) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende, – lagen (1999:268) om betalningsöverföringar inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet, – lagen (1999:158) om investerarskydd, – lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster, – lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet, – prisinformationslagen (2004:347), – distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), – försäkringsavtalslagen (2005:104), – lagen (2005:405) om försäkringsförmedling, och – lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet 2 §2 lagen tillämpas 1. då näringsidkare marknadsför eller själva efterfrågar produkter i sin näringsverksamhet,
utkom från trycket den 30 juni 2010
1 2
prop. 2009/10:115, bet. 2009/10:ku25, rskr. 2009/10:331. senaste lydelse 2009:1084.
1
sfs 2010:719
2. på sådana tv-sändningar över satellit som omfattas av radio- och tvlagen (2010:696), 3. då konsumentombudsmannen fullgör sina skyldigheter enligt europaparlamentets och rådets förordning (eg) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de nationella tillsynsmyndigheter som ansvarar för konsumentskyddslagstiftningen3, och 4. då behörig myndighet fullgör sina skyldigheter enligt europarlamentets och rådets direktiv 2006/123/eg av den 12 december 2006 om tjänster på den inre marknaden4. bestämmelserna om garantier i 22 § tillämpas inte i fråga om en tjänst som tillhandahålls av en näringsidkare som är etablerad i en annan stat än sverige inom europeiska ekonomiska samarbetsområdet (ees). detsamma gäller bestämmelserna i 4 § tredje stycket och 7 § när en näringsidkare, som är etablerad i en annan stat än sverige inom ees, riktar marknadsföring mot en annan näringsidkare. 29 § en näringsidkare får åläggas att betala en särskild avgift (marknadsstörningsavgift) om näringsidkaren, eller någon som handlar på näringsidkarens vägnar, uppsåtligen eller av oaktsamhet har brutit mot – 7 §, – 8 § och någon av bestämmelserna i 9, 10, 12–17 §§, – 18 §, – 20 §, eller – någon av bestämmelserna i bilaga i till direktiv 2005/29/eg. detsamma gäller om en näringsidkare uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna i – 14 § första stycket 2 eller 3 eller 14 a § första stycket 2 eller 3 tobakslagen (1993:581), – 4 kap. 10 § alkohollagen (1994:1738), – 8 kap. 7 § första stycket, 8, 9 eller 14 § första eller andra stycket samt 15 kap. 4 § radio- och tv-lagen (2010:696), – 11 § lagen (1995:1571) om insättningsgaranti eller 8 § lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet när det gäller ett erbjudande som inte är riktat bara till andra än konsumenter. vad som sägs i första och andra styckena gäller också en näringsidkare som uppsåtligen eller av oaktsamhet väsentligt har bidragit till överträdelsen. avgiften tillfaller staten. denna lag träder i kraft den 1 augusti 2010. på regeringens vägnar nyamko sabuni cecilia bergman (integrations- och jämställdhetsdepartementet)
3
2
4
eut l 364, 9.12.2004, s. 1 (celex 32004r2006). eut l 376, 27.12.2006, s. 1 (celex 32006l0123).
thomson reuters professional ab, tel. 08-587 671 00 edita västra aros, västerås 2010
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
Viktiga lagar inom markands- och immaterialrätten
Konkurrenslag (2008:579)Marknadsföringslag (2008:486)
Mönsterskyddslag (1970:485)
Patentlag (1967:837)
Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
Varumärkeslag (2010:1877)
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
JP Infonets tjänster inom marknad och immaterialrätt
Kommer du i kontakt med upphovs- och marknadsrättsliga frågor i ditt arbete? JP Infonet förser dagligen ett stort antal kunder med det juridiska underlag de behöver för att kunna fatta rättssäkra beslut. Oavsett om du har behov av juridiskt grundmaterial, fördjupande analyser eller nyhetsbevakning kring patentlagen, varumärkeslagen, marknadsföringslagen eller liknande, så har vi tjänsterna som passar för dig. Se allt inom marknad och immaterialrätt.