SFS 2015:91 Lag om ändring i utlänningslagen (2005:716)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i utl�nningslagen (2005:716);
utf�rdad den 26 februari 2015.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs i fr�ga om utl�nningslagen (2005:716)
dels att 5 kap. 8 �, 9 kap. 1, 2 och 11 ��, 14 kap. 2 �, 16 kap. 9 �, 20 kap.
4 � och rubriken n�rmast f�re 9 kap. 1 � ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras tv� nya paragrafer, 1 kap. 16 � och 9 kap. 8 c �, av
f�ljande lydelse.
1 kap.
16 �
Best�mmelser om gr�nspassage finns i Europaparlamentets och r�dets
f�rordning (EG) nr 562/2006 av den 15 mars 2006 om en gemenskapskodex
om gr�nspassage f�r personer (kodex om Schengengr�nserna).
5 kap.
8 �
2
Ett uppeh�llstillst�nd som beviljas en utl�nning enligt 3 � f�rsta stycket
1 eller 3 a � f�rsta stycket 1 ska vara tidsbegr�nsat vid f�rsta beslutstillf�llet,
s�vida inte
1. utl�nningen sammanbott utomlands med sin make eller sambo under en
l�ngre tid, eller
2. det p� annat s�tt st�r klart att f�rh�llandet �r v�l etablerat.
9 kap.
Kontroll av personer enligt kodexen om Schengengr�nserna
1 �
3
Polismyndigheten ansvarar f�r kontroll av personer enligt kodexen om
Schengengr�nserna. Tullverket och Kustbevakningen �r skyldiga att hj�lpa
Polismyndigheten vid en s�dan kontroll. Migrationsverket f�r efter �verens-
kommelse med Polismyndigheten hj�lpa till vid kontrollen. Kustbevakningen
ska medverka i Polismyndighetens kontrollverksamhet genom att ut�va kon-
troll av sj�trafiken.
2 �
En polisman f�r i samband med inresekontroll enligt kodexen om
Schengengr�nserna kroppsvisitera en utl�nning och unders�ka hans eller hen-
nes bagage, handresgods, handv�skor och liknande, i den utstr�ckning som
1 Prop. 2014/15:32, bet. 2014/15:SfU7, rskr 2014/15:114.
2 Senaste lydelse 2006:220.
3 Senaste lydelse 2014:655.
SFS 2015:91
Utkom fr�n trycket
den 10 mars 2015
2
SFS 2015:91
det �r n�dv�ndigt f�r att ta reda p� utl�nningens identitet. S�dana unders�k-
ningar f�r ocks� g�ras f�r att ta reda p� en utl�nnings resv�g till Sverige, om
den �r av betydelse f�r bed�mningen av r�tten att resa in i och vistas h�r i lan-
det. En polisman f�r i samband med inresekontrollen �ven unders�ka bagage-
utrymmen och �vriga slutna utrymmen i bilar och andra transportmedel i
syfte att f�rhindra att en utl�nning reser in i Sverige i strid med best�mmel-
serna i kodexen om Schengengr�nserna.
N�r inresekontrollen sk�ts av s�rskilt f�rordnade passkontrollanter, tull-
tj�nstem�n eller tj�nstem�n vid Kustbevakningen har de samma befogenheter
som en polisman har enligt f�rsta stycket.
Kroppsvisitation f�r inte g�ras mer ing�ende �n vad som kr�vs med h�n-
syn till �ndam�let med �tg�rden. All den h�nsyn som omst�ndigheterna med-
ger ska iakttas. Om m�jligt ska ett vittne n�rvara.
En kvinna f�r inte kroppsvisiteras av eller i n�rvaro av andra m�n �n l�kare
eller legitimerade sjuksk�terskor. Om en visitation inneb�r att enbart ett f�re-
m�l som en kvinna har med sig unders�ks, f�r visitationen dock genomf�ras
och bevittnas av en man.
Protokoll ska f�ras �ver en kroppsvisitation. I protokollet ska det anges vad
som har f�rekommit vid visitationen.
8 c �
Den som har en Schengenvisering �r vid in- eller utresekontroll enligt
artikel 7.3 i kodexen om Schengengr�nserna skyldig att l�ta en polisman, en
s�rskilt f�rordnad passkontrollant eller en tj�nsteman vid Tullverket, Kustbe-
vakningen eller Migrationsverket ta hans eller hennes fingeravtryck f�r kon-
troll av identiteten och av viseringens �kthet i enlighet med artikel 18 i Euro-
paparlamentets och r�dets f�rordning (EG) nr 767/2008 av den 9 juli 2008 om
informationssystemet f�r viseringar (VIS) och utbytet mellan medlemssta-
terna av uppgifter om viseringar f�r kortare vistelse (VIS-f�rordningen), i den
ursprungliga lydelsen.
Skyldighet att l�mna fingeravtryck enligt f�rsta stycket g�ller �ven f�r en
utl�nning som vid en s�dan in- eller utresekontroll inte kan styrka sin identitet
och som f�r kontrolleras i identifieringssyfte i enlighet med artikel 20 i VIS-
f�rordningen.
N�r en kontroll enligt f�rsta eller andra stycket har genomf�rts, ska de
fingeravtryck som tagits f�r kontrollen omedelbart f�rst�ras. Det g�ller ocks�
de biometriska data som tagits fram i samband med kontrollen.
11 �
En utl�nning �r skyldig att stanna kvar f�r utredning i samband med in-
eller utresekontroll enligt kodexen om Schengengr�nserna eller i samband
med kallelse eller h�mtning enligt 9 �, dock inte l�ngre �n n�dv�ndigt och
inte i n�got fall l�ngre �n sex timmar. Detta g�ller inte om ett beslut har med-
delats om f�rvar enligt 10 kap. 1 eller 2 �.
En polisman f�r h�lla kvar en utl�nning som v�grar att stanna kvar f�r ut-
redning.
14 kap.
2 �
4
Polismyndighetens beslut om avvisning f�r �verklagas till Migrations-
verket. Om Polismyndighetens beslut om avvisning har fattats i samband med
4 Senaste lydelse 2014:655.
3
SFS 2015:91
ett beslut om upph�vande eller �terkallelse av en Schengenvisering �verkla-
gas dock avvisningsbeslutet till en migrationsdomstol.
16 kap.
9 �
5
En migrationsdomstols beslut �verklagas till Migrations�verdomsto-
len. En migrationsdomstols beslut i m�l om avvisning som i f�rsta instans
pr�vats av Polismyndigheten f�r dock inte �verklagas i andra fall �n de som
avses i 14 kap. 2 � andra meningen.
En migrationsdomstols beslut om f�rvar i annat fall �n efter �verklagande i
f�rvarsfr�gan f�r �verklagas s�rskilt till Migrations�verdomstolen.
Migrations�verdomstolens beslut f�r inte �verklagas.
20 kap.
4 �
Till b�ter eller f�ngelse i h�gst ett �r d�ms en utl�nning som upps�tligen
p� ett otill�tet s�tt passerar en yttre gr�ns enligt kodexen om Schengengr�n-
serna.
Denna lag tr�der i kraft den 15 april 2015.
P� regeringens v�gnar
MORGAN JOHANSSON
Mattias Larsson
(Justitiedepartementet)
5 Senaste lydelse 2014:655.
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2015