SFS 2008:262 Lag om ändring i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen
080262.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2008:262
lag om ändring i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen;
utfärdad den 8 maj 2008. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen dels att 2, 5, 7 och 20 §§ ska ha följande lydelse, dels att det i lagen ska införas två nya paragrafer, 5 a och 19 a §§, av följande lydelse. 2 §3 i denna lag avses med ramdirektiv: rådets direktiv 70/156/eeg av den 6 februari 1970 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon4, senast ändrat genom kommissionens direktiv 2007/37/eg5, och europaparlamentets och rådets direktiv 2002/24/eg av den 18 mars 2002 om typgodkännande av två- och trehjuliga motorfordon och om upphävande av rådets direktiv 92/61/eeg 6, senast ändrat genom rådets direktiv 2006/96/eg7, särdirektiv: direktiv som antagits med stöd av bestämmelserna i något av ramdirektiven, typgodkännande: det förfarande genom vilket det intygas att en typ av fordon, system, komponenter eller separata tekniska enheter uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning, tillverkare: den som inför den ansvariga myndigheten ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande och för produktionsöverensstämmelse, även om denne inte varit direkt engagerad i samtliga stadier av produktionen av det fordon, det system, den komponent eller den separata tekniska enhet som typgodkännandet avser, utsläppsbegränsande anordningar: de komponenter i en bil som styr eller begränsar utsläpp av avgaser och andra föroreningar,
prop. 2007/08:46, bet. 2007/08:tu4, rskr. 2007/08:144. se europaparlamentets och rådets direktiv 98/34/eg av den 22 juni 1998 om ett informationsförfarande beträffande tekniska standarder och föreskrifter och beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster (egt l 204, 21.7.1998, s. 37, celex 31998l0034), ändrat genom europaparlamentets och rådets direktiv 98/48/eg (egt l 217, 5.8.1998, s. 18, celex 31998l0048). 3 senaste lydelse 2007:219. 4 egt l 42, 23.2.1970, s. 1 (celex 31970l0156). 5 eut l 161, 22.6.2007, s. 60 (celex 32007l0037). 6 egt l 124, 9.5.2002, s. 1 (celex 32002l0024). 7 eut l 363, 20.12.2006, s. 81 (celex 32006l0096).
2 1
utkom från trycket den 20 maj 2008
1
sfs 2008:262
fordonstyp: fordon som inte skiljer sig från varandra i fråga om tillverkare, tillverkarens typbeteckning och väsentliga konstruktions- eller formgivningsaspekter som chassi, bottenplatta eller motor, motortyp: en kategori av motorer som inte skiljer sig från varandra i fråga om tillverkare, tillverkarens typbeteckning eller väsentliga konstruktionsaspekter, fordonssystem: ett sådant tekniskt fordonssystem som omfattas av kraven i något av särdirektiven, komponent: anordning som är avsedd att vara en del av ett fordon och som kan typgodkännas separat oberoende av fordonet, om ett sådant förfarande uttryckligen är tillåtet enligt något av särdirektiven, separat teknisk enhet: anordning som är avsedd att vara en del av ett fordon men som kan typgodkännas separat men då endast i samband med en specificerad fordonstyp, förutsatt att ett sådant förfarande uttryckligen är tilllåtet enligt något av särdirektiven, motorbensin: bensin som är avsedd för motordrift och som omfattas av nr 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 51 eller 2710 11 59 i kombinerade nomenklaturen (kn-nr) enligt rådets förordning (eeg) nr 2658/87 av den 23 juli 1987 om tulltaxe- och statistiknomenklaturen och om gemensamma tulltaxan8, dieselbränsle: bränsle som omfattas av nr 2710 19 41 eller 2710 19 25 i kombinerade nomenklaturen (kn-nr) enligt rådets förordning (eeg) 2658/ 87 och som är avsett att användas i sådana motorfordon som avses i rådets direktiv 70/220/eeg av den 20 mars 1970 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot luftförorening genom avgaser från motorfordon9, senast ändrat genom kommissionens direktiv 2003/76/eg 10, och europaparlamentets och rådets direktiv 2005/55/eg av den 28 september 2005 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från motorer med kompressionständning som används i fordon samt mot utsläpp av gasformiga föroreningar från motorer med gnisttändning drivna med naturgas eller gasol vilka används i fordon11, senast ändrat genom kommissionens direktiv 2006/51/ eg12, alternativt motorbränsle: för motordrift avsett motorbränsle som inte är motorbensin eller dieselbränsle som till övervägande del har sitt ursprung i råolja, och konverteringssats: ett system för ändring av ett fordon från drift med motorbensin eller dieselbränsle till drift med ett alternativt motorbränsle. i övrigt har beteckningarna i denna lag samma innebörd som i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. 5 § tillverkare av motorfordon eller motorer till fordon ansvarar för att fordonen uppfyller gällande avgasreningskrav. första stycket gäller inte fel som beror på att ett fordon eller en motor har ändrats med en konverteringssats.
8 9
2
egt l 256, 7.9.1987, s. 1 (celex 31987r2658). egt l 76, 6.4.1970, s. 1 (celex 31970l0220). 10 eut l 206, 15.8.2003, s. 29 (celex 32003l0076). 11 eut l 275, 20.10.2005, s. 1 (celex 32005l0055). 12 eut l 152, 7.6.2006, s. 11 (celex 32006l0051).
5 a § om ett motorfordon eller en motor som har ändrats med en konverteringssats inte uppfyller gällande avgasreningskrav, ansvarar tillverkaren av konverteringssatsen för felet om det beror på konverteringssatsen. 7 § en fordonstyp, en motortyp, ett fordonssystem, en komponent, en separat teknisk enhet eller en konverteringssats kan typgodkännas i fråga om avgasrening. ett sådant godkännande förutsätter att relevanta krav enligt särdirektiv eller enligt denna lag eller föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen är uppfyllda. ett typgodkännande som har meddelats i en annan medlemsstat i europeiska unionen med stöd av ramdirektiven eller särdirektiven gäller utan särskild prövning i sverige. 19 a § om ett fordon har ändrats med en konverteringssats, ska 1. det som sägs om tillverkarens ansvar i 16–18 §§ gälla för tillverkaren av konverteringssatsen, om felet beror på konverteringssatsen, och 2. det som sägs om ansvar för ett utomlands tillverkat fordon i 19 § gälla i fråga om konverteringssatsen, om den har tillverkats utomlands. 20 § i fråga om utsläpp av avgaser och andra föroreningar från motorfordon får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddela föreskrifter om 1. begränsning av utsläpp av avgaser och andra föroreningar från motorfordon, 2. motorfordons och motorers utrustning, hållbarhet, funktion, installation eller beskaffenhet i övrigt, 3. skyldighet att underhålla utrustning som begränsar utsläpp, 4. skyldighet att använda visst bränsle, 5. tillsyn och annan kontroll, 6. förfarandet i samband med typgodkännande och godkännande av förslag till åtgärdsplaner, 7. ibruktagande och försäljning av motorfordon, motorer och motorers utrustning, 8. skyldighet för tillverkaren att tillhandahålla information och dokumentation om motorfordon, motorer och motorers utrustning, och 9. förfarandet i samband med miljöklassindelning av bilar. denna lag träder i kraft den 1 juli 2008. på regeringens vägnar andreas carlgren egon abresparr (miljödepartementet)
sfs 2008:262
3
thomson förlag ab, tel. 08-587 671 00 elanders, vällingby 2008
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.