SFS 2015:593 Lag om ändring i drivmedelslagen (2011:319)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i drivmedelslagen (2011:319);
utf�rdad den 22 oktober 2015.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs2 att 810 �� drivmedelslagen
(2011:319) ska ha f�ljande lydelse.
8 �
F�r klassificering i milj�klass 1 ska ett dieselbr�nsle uppfylla f�ljande
tekniska krav:
1. cetanindexet ska vara l�gst 50,
2. cetantalet ska vara l�gst 51,0, om br�nslet omfattas av nr 2710 19 41 i
Kombinerade nomenklaturen (KN-nr) enligt r�dets f�rordning (EEG) 2658/
87,
3. densiteten ska vid 15 grader Celsius vara l�gst 800,0 och h�gst 830,0
kilogram per kubikmeter,
4. destillationen ska inneb�ra att begynnelsekokpunkten �r l�gst 180 grader
Celsius och att minst 95 volymprocent har f�r�ngats vid 340,0 grader Celsius,
5. aromatiska kolv�ten f�r f�rekomma med h�gst 5 volymprocent,
6. polycykliska aromatiska kolv�ten f�r inte f�rekomma i n�gon m�tbar
m�ngd enligt Svensk Standard SS 155116, utg�va 2 eller motsvarande, f�re
inblandning av fettsyrametylestrar,
7. svavel f�r f�rekomma med h�gst 10,0 milligram per kilogram,
8. fettsyrametylestrar f�r f�rekomma med h�gst 7,0 volymprocent och ska
uppfylla kraven i Svensk Standard SS-EN 14214:2012+A1:2014, utg�va 1 eller
motsvarande, och
9. metylcyklopentadienylmangantrikarbonyl (MMT) f�r f�rekomma med
h�gst 2 milligram mangan per liter.
9 � F�r klassificering i milj�klass 2 ska ett dieselbr�nsle uppfylla f�ljande
tekniska krav:
1. cetanindexet ska vara l�gst 47,
2. aromatiska kolv�ten f�r f�rekomma med h�gst 20 volymprocent,
3. polycykliska aromatiska kolv�ten f�r f�rekomma med h�gst 0,1 volym-
procent enligt Svensk Standard SS 155116, utg�va 2 eller motsvarande, f�re
inblandning av fettsyrametylestrar, och
1 Prop. 2014/15:113, bet. 2015/16:MJU3, rskr. 2015/16:3.
2 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 2009/30/EG av den 23 april 2009 om �nd-
ring av direktiv 98/70/EG, vad g�ller specifikationer f�r bensin, diesel och gasoljor och
inf�rande av ett system f�r hur v�xthusgasutsl�pp ska �vervakas och minskas, om �nd-
ring av r�dets direktiv 1999/32/EG, vad g�ller specifikationen f�r br�nsle som anv�nds
av fartyg p� inre vattenv�gar, och om upph�vande av direktiv 93/12/EEG, i den
ursprungliga lydelsen.
SFS 2015:593
Utkom fr�n trycket
den 3 november 2015
2
SFS 2015:593
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2015
4. i �vrigt ska br�nslet uppfylla de krav som anges i 8 � 24 och 79.
10 � F�r klassificering i milj�klass 3 ska ett dieselbr�nsle uppfylla f�ljande
tekniska krav:
1. cetantalet ska vara l�gst 51,0,
2. densiteten ska vid 15 grader Celsius vara h�gst 845,0 kilogram per
kubikmeter,
3. destillationen ska inneb�ra att minst 95 volymprocent har f�r�ngats vid
360,0 grader Celsius,
4. polycykliska aromatiska kolv�ten f�r f�rekomma med h�gst 8,0 procent
av br�nslets massa enligt Svensk Standard SS-EN 12916, utg�va 2, och
5. i �vrigt ska br�nslet uppfylla de krav som anges i 8 � 79.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2016.
P� regeringens v�gnar
�SA ROMSON
Egon Abresparr
(Milj�- och energidepartementet)