SFS 1997:1143 Lag om ändring i bilavgaslagen (1986:1386)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
2101
SFS 1997:1143
Utkom fr�n trycket
den 19 december 1997
Lag
om �ndring i bilavgaslagen (1986:1386);
utf�rdad den 11 december 1997.
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 2-3, 6-8, 9 och 11 �� bilavgas-
lagen (1986:1386) skall ha f�ljande lydelse.
2 �2 Motordrivna fordon skall vara s� konstruerade och utrustade att de
inte sl�pper ut avgaser och andra �mnen i st�rre m�ngd �n vad som kan god-
tas fr�n h�lso- och milj�skyddssynpunkt.
2 a �3 Bilar skall delas in i milj�klasser. I fr�ga om lastbilar och bussar
med en totalvikt �ver 3 500 kilogram skall indelningen endast omfatta bilar
som �r f�rsedda med dieselmotor. En bil h�nf�rs till den milj�klass som
anges av tillverkaren, om bilen uppfyller utsl�ppskraven f�r den angivna
milj�klassen.
Indelningen i milj�klasser skall omfatta
1
Prop. 1997/98:35, bet. 1997/98:JoU 10, rskr. 1997/98:101.
2
�ndringen inneb�r att andra och tredje stycket upph�vs.
3
Senaste lydelse 1995:1387.
2102
SFS 1997:1143
a) bilar som uppfyller de grundl�ggande krav i fr�ga om utsl�pp av avga-
ser och andra �mnen som beslutats inom Europeiska gemenskaperna (milj�-
klass 3),
b) bilar som har v�sentligt l�gre utsl�pp eller uppfyller h�gre krav i fr�ga
om avgasreningssystemens h�llbarhet (milj�klass 2),
c) bilar enligt b) som dessutom uppfyller s�rskilt h�ga krav betr�ffande
avgasreningssystemens h�llbarhet eller som till f�ljd av l�ga utsl�pp av av-
gaser och andra �mnen eller l�ga bulleremissioner �r s�rskilt l�mpade f�r an-
v�ndning i t�tortstrafik (milj�klass 1),
d) bilar som �r inr�ttade f�r att drivas med enbart elektricitet fr�n batterier
(milj�klass 1 E),
e) bilar som �r inr�ttade f�r att drivas med antingen elektricitet fr�n batte-
rier eller f�rbr�nningsmotor (milj�klass 1 H).
3 �4 Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r med-
dela f�reskrifter om
1. begr�nsning av utsl�pp i luften av avgaser och andra �mnen fr�n motor-
drivna fordon samt om fordonens beskaffenhet, utrustning, h�llbarhet och
funktion f�r att uppfylla uppst�llda krav p� begr�nsning av utsl�pp,
2. skyldighet att underh�lla den utrustning p� fordonen som begr�nsar ut-
sl�ppen och att anv�nda visst br�nsle,
3. kontroll och tillsyn av att fordonen uppfyller kraven p� begr�nsning av
utsl�pp,
4. utf�rdande av typgodk�nnande, registrering, ibruktagande och f�rs�lj-
ning av fordon och motorer,
5. de utsl�ppskrav och �vriga tekniska villkor som skall g�lla f�r milj�-
klasserna, och
6. f�rfarandet vid milj�klassning av fordon.
6 �5 I fr�ga om s�dana bilar med f�rbr�nningsmotor som milj�klassindelas
enligt 2 a � f�rsta stycket svarar tillverkaren gentemot �garna av fordonen
f�r att brister kostnadsfritt avhj�lps, om det vid en myndighets kontroll eller
p� annat tillf�rlitligt s�tt visas att fordonen inte uppfyller de krav som f�re-
skrivits med st�d av 3 �. Tillverkaren skall ocks� svara f�r de kostnader som
f�ranleds av
1. ny kontrollbesiktning efter anm�rkning mot avgasreningssystemet, och
2. k�rf�rbud f�r bilen som beror p� omst�ndigheter som tillverkaren sva-
rar f�r.
Tillverkaren �r inte skyldig att avhj�lpa brister p� fordon som �r �ldre �n
fem �r och inte heller brister som beror p� fordonens �gare eller brukare eller
p� en olycksh�ndelse eller d�rmed j�mf�rlig omst�ndighet. Skyldigheten
g�ller inte heller fordon med en totalvikt av h�gst 3 500 kilogram som har
k�rts mer �n 80 000 kilometer eller fordon med h�gre totalvikt som har k�rts
mer �n 160 000 kilometer.
Tillverkarens ansvar g�ller om bil�garen
1. l�ter bilen genomg� den underh�llsservice som beh�vs f�r att vidmakt-
h�lla funktionerna hos bilens utsl�ppsbegr�nsande anordningar,
4
Senaste lydelse 1996:542.
5
Senaste lydelse 1995:1387.
2. vid bensinmotordrift inte anv�nder br�nsle som kan f�rs�mra funktio-
nen hos bilens utsl�ppsbegr�nsande anordningar,
3. vid utbyte av utsl�ppsbegr�nsande anordningar inte skaffar nya delar
som fr�n milj�synpunkt �r s�mre �n de delar som bilen var utrustad med n�r
den var ny.
6 a �6 Om bil�garen l�ter n�gon annan �n tillverkaren avhj�lpa brist som
omfattas av tillverkarens ansvar enligt 6 � och d�rvid anlitar n�gon som yr-
kesm�ssigt utf�r bilreparationer, �r tillverkaren skyldig att betala sk�lig er-
s�ttning f�r reparationen till den som har utf�rt arbetet. Denne har inte r�tt
att f� betalning f�r reparationen fr�n bil�garen och f�r inte heller gentemot
bil�garen g�ra g�llande �tg�rder som kan komma i fr�ga vid bristande be-
talning.
Anspr�k p� ers�ttning som avses i f�rsta stycket skall, om inte tillverkaren
medger annat, �tf�ljas av en redog�relse f�r de �tg�rder som har vidtagits
och en utredning om resultatet av reparationen. Tillverkaren har r�tt att inom
tv� veckor fr�n det att han fick del av ers�ttningsanspr�ket kr�va att den som
har utf�rt arbetet tillst�ller tillverkaren p� dennes bekostnad de delar som har
bytts ut vid reparationen. Tillverkaren f�r inte ifr�gas�tta betalningsskyldig-
heten sedan fyra veckor har f�rflutit efter det att han fick del av ers�ttnings-
anspr�ket och, om han har kr�vt att erh�lla utbytta delar, dessa delar tillst�ll-
des honom.
Om tillverkaren har betalat ers�ttning som avses i f�rsta stycket, f�r han
d�refter inte gentemot bil�garen �beropa brist i reparationen som s�dan om-
st�ndighet som avses i 6 � andra stycket.
7 �7 Visar det sig betr�ffande fordon av viss typ att de krav p� begr�nsning
av utsl�pp som har f�reskrivits med st�d av 3 � eller som g�ller f�r den mil-
j�klass som fordonen tillh�r inte uppfylls i godtagbar utstr�ckning, skall den
myndighet som regeringen best�mmer f�rel�gga tillverkaren att vidta de �t-
g�rder som beh�vs f�r att bristerna skall avhj�lpas. F�rel�ggandet f�r f�r-
enas med vite.
Regeringen f�r meddela f�reskrifter som inskr�nker till�mpningen av f�r-
sta stycket till vissa slag av fordon.
8 � I fr�ga om fordon som tillverkas utomlands svarar den som yrkesm�s-
sigt f�r in fordon till Sverige f�r tillverkarens r�kning solidariskt med tillver-
karen f�r de f�rpliktelser som tillverkaren har enligt denna lag eller enligt f�-
reskrifter som meddelats med st�d av lagen.
Tillverkaren �r inte ansvarig f�r fordon som f�rts in i Sverige av n�gon
annan �n tillverkaren sj�lv eller av den som annars f�r in fordon i Sverige f�r
tillverkarens r�kning.
9 � Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r f�re-
skriva att s�rskilda avgifter skall tas ut f�r tillsyn och kontroll enligt denna
lag eller f�reskrifter som meddelats med st�d av lagen (kontrollavgift).
6
Senaste lydelse 1989:317.
7
Senaste lydelse 1991:542
2103
SFS 1997:1143
SFS 1997:1143
11 �8 Tillsynsmyndighetens beslut i enskilda fall enligt denna lag eller
med st�d av lagen meddelade f�reskrifter f�r �verklagas hos allm�n f�rvalt-
ningsdomstol.
Pr�vningstillst�nd kr�vs vid �verklagande till kammarr�tten.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 1998.
P� regeringens v�gnar
LAILA FREIVALDS
Lars Dahll�f
(Milj�departementet)
8
Senaste lydelse 1996:542.
2104