SFS 2006:927 Lag om ändring i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen
060927.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag om ändring i lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen;
utfärdad den 8 juni 2006. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 i fråga om lagen (2001:1080) om motorfordons avgasrening och motorbränslen dels att 2 och 23 §§ skall ha följande lydelse, dels att bilaga 2 och bilaga 3 skall ha följande lydelse, dels att det i lagen skall införas två nya bilagor, bilaga 4 och bilaga 5, av följande lydelse. 2 §3 i denna lag avses med ramdirektiv: rådets direktiv 70/156/eeg av den 6 februari 1970 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om typgodkännande av motorfordon och släpvagnar till dessa fordon4, senast ändrat genom europaparlamentets och rådets direktiv 2005/64/eg5, och europaparlamentets och rådets direktiv 2002/24/eg av den 18 mars 2002 om typgodkännande av tvåoch trehjuliga motorfordon och om upphävande av rådets direktiv 92/61/eeg6, senast ändrat genom kommissionens direktiv 2005/30/eg 7, särdirektiv: direktiv som antagits med stöd av bestämmelserna i något av ramdirektiven, typgodkännande: det förfarande genom vilket det intygas att en typ av fordon, system, komponenter eller separata tekniska enheter uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning, tillverkare: den som inför den ansvariga myndigheten ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande och för produktionsöverensstämmelse, även om denne inte varit direkt engagerad i samtliga stadier av produktionen av det fordon, det system, den komponent eller den separata tekniska enhet som typgodkännandet avser,
sfs 2006:927
utkom från trycket den 26 juni 2006
prop. 2005/06:181, bet. 2005/06:mju28, rskr. 2005/06:345. jfr europaparlamentets och rådets direktiv 98/34/eg av den 22 juni 1998 om ett informationsförfarande beträffande tekniska standarder och föreskrifter och beträffande föreskrifter för informationssamhällets tjänster (egt l 204, 21.7.1998, s. 37, celex 31998l0034), ändrat genom europaparlamentets och rådets direktiv 98/48/eg (egt l 217, 5.8.1998, s. 18, celex 31998l0048). 3 senaste lydelse 2004:1079. ändringen innebär bl.a. att definitionen av tung buss har tagits bort. 4 egt l 42, 23.2.1970, s. 1 (celex 31970l0156). 5 eut l 310, 25.11.2005, s. 10 (celex 32005l0064). 6 egt l 124, 9.5.2002, s. 1 (celex 32002l0024). 7 eut l 106, 27.4.2005, s. 17 (celex 32005l0030).
2
1
1
sfs 2006:927
utsläppsbegränsande anordningar: de komponenter i en bil som styr eller begränsar utsläpp av avgaser och andra föroreningar, fordonstyp: fordon som inte skiljer sig från varandra i fråga om tillverkare, tillverkarens typbeteckning och väsentliga konstruktions- eller formgivningsaspekter som chassi, bottenplatta eller motor, motortyp: en kategori av motorer som inte skiljer sig från varandra i fråga om tillverkare, tillverkarens typbeteckning eller väsentliga konstruktionsaspekter, fordonssystem: ett sådant tekniskt fordonssystem som omfattas av kraven i något av särdirektiven, komponent: anordning som är avsedd att vara en del av ett fordon och som kan typgodkännas separat oberoende av fordonet, om ett sådant förfarande uttryckligen är tillåtet enligt något av särdirektiven, separat teknisk enhet: anordning som är avsedd att vara en del av ett fordon men som kan typgodkännas separat men då endast i samband med en specificerad fordonstyp, förutsatt att ett sådant förfarande uttryckligen är tilllåtet enligt något av särdirektiven, motorbensin: bensin som är avsedd för motordrift och som omfattas av nr 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49, 2710 11 51 eller 2710 11 59 i kombinerade nomenklaturen (kn-nr) enligt rådets förordning (eeg) nr 2658/87 av den 23 juli 1987 om tulltaxe- och statistiknomenklaturen och om gemensamma tulltaxan, och dieselbränsle: bränsle som omfattas av nr 2710 19 41 eller 2710 19 25 i kombinerade nomenklaturen (kn-nr) enligt rådets förordning (eeg) 2658/878 och som är avsett att användas i sådana motorfordon som avses i rådets direktiv 70/220/eeg av den 20 mars 1970 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot luftförorening genom avgaser från motorfordon9, senast ändrat genom kommissionens direktiv 2003/76/eg 10, och europaparlamentets och rådets direktiv 2005/55/eg av den 28 september 2005 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från motorer med kompressionständning som används i fordon samt mot utsläpp av gasformiga föroreningar från motorer med gnisttändning drivna med naturgas eller gasol vilka används i fordon11, ändrat genom kommissionens direktiv 2005/78/eg 12. alternativt motorbränsle: för motordrift avsett motorbränsle som inte är motorbensin eller dieselbränsle som till övervägande del har sitt ursprung i råolja. i övrigt har beteckningarna i denna lag samma innebörd som i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. 23 §13 bensin som är avsedd för motordrift eller uppvärmning skall av den som tillverkar eller yrkesmässigt till sverige för in sådan bensin delas in i och tillhandahållas i de miljöklasser som anges i bilaga 2 till denna lag.
8 rådets förordning (eeg) 2658/87 av den 23 juli 1987 om tulltaxe- och statistiknomenklaturen och om gemensamma tulltaxan (egt l 256, 7.9.1987, s. 1, celex 31987r2658). 9 egt l 76, 6.4.1970, s. 1 (celex 31970l0220). 10 eut l 206, 15.8.2003, s. 29 (celex 32003l0076). 11 eut l 275, 20.10.2005, s. 1 (celex 32005l0055). 12 eut l 313, 29.11.2005, s. 1 (celex 32005l0078). 13 senaste lydelse 2004:1079.
2
dieselbränsle skall av den som tillverkar eller yrkesmässigt till sverige för in sådana motorbränslen delas in i och tillhandahållas i de miljöklasser som anges i bilaga 3 till denna lag. ett alternativt motorbränsle får delas in och tillhandahållas i den miljöklass som anges i bilaga 4 eller 5 till denna lag, om bränslet uppfyller de krav som anges i bilagan. regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer prövar om ett bränsle uppfyller kraven i bilaga 4 eller 5. denna lag träder i kraft den 1 augusti 2006. på regeringens vägnar lena sommestad lena ingvarsson (miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)
sfs 2006:927
3
sfs 2006:927
miljöklasser för bensin
krav miljöklass 1 motorbensin 95 85 70a/95b 45a/65b – 47a/50b – 75 – 205 13,0 35,0 1,0 – – 2,7 3 5 10 7 10 15 miljöklass 1 alkylatbensin – – 65 50 15–42 46c 72c 75 – 200 1,0 1,0 0,1 2,0 0,5 – – – – – – –
bilaga 214
miljöklass 2
researchoktantal, lägst motoroktantal, lägst ångtryck, högst kilopascal ångtryck, lägst kilopascal destillation: – förångat vid 70ºc, volymhalt procent – förångat vid 100ºc, lägst volymhalt procent – förångat vid 100ºc, högst volymhalt procent – förångat vid 150ºc, lägst volymhalt procent – förångat vid 180ºc, lägst volymhalt procent slutkokpunkt, högst ºc olefiner, högst volymhalt procent aromater, högst volymhalt procent bensen, högst volymhalt procent cyklohexaner, högst volymhalt procent n-hexan, högst volymhalt procent syre, högst masshalt procent oxygenater: – metanol, högst volymhalt procent, stabiliseringsmedel måste tillsättas – etanol, högst volymhalt procent, stabiliseringsmedel kan vara nödvändigt – isopropylalkohol, högst volymhalt procent – tertiär-butyalkohol, högst volymhalt procent – isobutylalkohol, högst volymhalt procent – etrar som innehåller fem eller flera kolatomer per molekyl, högst volymhalt per procent andra oxygenatere, högst volymhalt procent svavel, högst milligram per kilogram bly, högst gram per liter fosfor
95 85 70a/95b – – 46 – 75 – – 18,0d 35,0 1,0 – – 2,7 3 5 10 7 10 15
10 10 0,005 inte mätbar
– 10f 0,002 –
10 10f 0,005 –
4
14
senaste lydelse 2004:1079.
krav
densitet vid 15ºc, kilogram per kubikmeter bensin i miljöklass 1 motorbensin skall uppfylla skäliga funktionskrav vad avser renhet för insugnings- respektive insprutningsventiler. bensin i miljöklass 1 avsedd för fordon med katalytisk avgasrening får ej innehålla askbildande ämnen. avser tiden fr.o.m. den 16 maj t.o.m. den 31 augusti i x-, y-, z-, ac- och bd-län samt fr.o.m. den 1 maj t.o.m. den 15 september för övriga län. för övrig tid än den som anges här eller under b är följande gränsvärden tillåtna: ångtryck vid 37,8ºc högst 95 och lägst 45 kilopascal samt förångat vid 100ºc, lägst 47 procents volymhalt. b avser tiden fr.o.m. den 16 oktober t.o.m. den 31 mars i x-, y-, z-, ac- och bd-län samt fr.o.m. den 1 november t.o.m. den 15 mars för övriga län. för övrig tid än den som anges här eller under a är följande gränsvärden tillåtna: ångtryck vid 37,8ºc högst 95 och lägst 45 kilopascal samt förångat vid 100ºc, lägst 47 procents volymhalt. c om temperaturökningen i intervallet 45-72 procent förångat understiger tio celsiusgrader gäller i stället att t50-värdet (temperaturen vid volymhalten 50 procent förångat) skall ligga mellan 90ºc och 105ºc. d med undantag för blyfri bensin regular (ett minsta motoroktantal [mon] på 81 och ett minsta researchoktantal [ron] på 91) för vilken olefinhalten skall vara en volymhalt på högst 21 procent. dessa gränsvärden hindrar inte att blyfri bensin med lägre oktantal än vad som anges i denna bilaga får saluföras. e andra primära alkoholer och etrar, vilkas destillationskokpunkt inte överstiger den destillationskokpunkt som angetts i nationella standarder, eller, där sådana saknas, i industriella specifikationer för motorbränslen. f t.o.m. den 31 december 2008 får svavelhalten uppgå till högst 50 milligram per kilogram.
a
miljöklass 1 motorbensin –
miljöklass 1 alkylatbensin 680–720
miljöklass 2
sfs 2006:927
5
sfs 2006:927
miljöklasser för dieselbränsle
krav cetanindex, lägst cetantal, lägst densitet vid 15ºc, lägst kilogram per kubikmeter densitet vid 15ºc, högst kilogram per kubikmeter destillation: – begynnelsekokpunkt, lägst ºc – vid 95 procent destillat, högst ºc aromatiska kolväten, högst volymhalt procent polycykliska aromatiska kolväten, högst volymhalt procent polycykliska aromatiska kolväten, högst masshalt procent svavel, högst milligram per kilogram fettsyrametylestrare, högst volymhalt procent
a
bilaga 315
miljöklass 1 50 51a 800 820
miljöklass 2 47 51a 800 820
miljöklass 3 – 51 – 845
180 320 5 inte mätbarb – 10 5
180 320 20 0,1b – 10d 5
– 360 – – 11c 10d –
gäller dieselbränslen som omfattas av nr 2710 19 41 i kombinerade nomenklaturen (kn-nr) enligt rådets förordning (eeg) 2658/87. enligt svensk standard ss 155116, utgåva 1, före inblandning av fettsyrametylestrar. c enligt svensk standard ss-en 12916, utgåva 1. d t.o.m. den 31 december 2008 får svavelhalten uppgå till högst 50 milligram per kilogram. e fettsyrametylestrarna skall uppfylla kraven i svensk standard ss-en 14214, utgåva 1 eller motsvarande.
b
6
15
senaste lydelse 2004:1079.
bilaga 4 miljöklass för alternativa motorbränslen som är avsedda att ersätta motorbensin för att indelas i miljöklass som anges i denna bilaga skall bränslet uppfylla följande specifikation. specifikation (etanolbränsle för gnisttända motorer)
krav researchoktantal, lägst motoroktantal, lägst ångtryck, högst kilopascal ångtryck, lägst kilopascal etanol samt högre alkoholer, lägst volymhalt procent bensin , volymhalt procent slutkokpunkt, högst °c destillationsrest, högst volymhalt procent högre alkoholer med mellan tre och åtta kolatomer per molekyl, högst volymhalt procent metanol, högst volymhalt procent etrar som innehåller fem eller fler kolatomer per molekyl, högst volymhalt procent vatten, högst volymhalt procent oorganiskt klor, högst milligram per liter svavelhalt, högst milligram per kilogram bly, högst milligram per liter fosfor, högst milligram per liter oxidationsstabilitet, lägst minutere hartstal, högst milligram per 100 milliliter phe
f c
sfs 2006:927
miljöklass 1 95 85 70a/ 95b 35a/ 50b 75a/70b (14–25)a/ (14–30)b 205 2 2 1 5,2 0,3 1 10 5d 0,2d 360 5 6,5–9,0 klass 1 0,005 40
korrosiv inverkan på koppar (3 timmar vid 50°c), enligt skalag syratal, högst masshalt procent eller räknat som ättiksyra, högst milligram per liter
a avser tiden fr.o.m. den 16 maj t.o.m. den 31 augusti i x-, y-, z-, ac- och bd-län samt fr.o.m. den 1 maj t.o.m. den 15 september för övriga län. för övrig tid än den som anges här eller under b är gränsvärden enligt antingen a eller b tillåtna. b avser tiden fr.o.m. den 16 oktober t.o.m. den 31 mars i x-, y-, z-, ac- och bd-län samt fr.o.m. den 1 november t.o.m. den 15 mars i övriga län. för övrig tid än den som anges här eller under a är gränsvärden enligt antingen a eller b tillåtna. c bensin skall uppfylla miljöklass 1. d inga fosfor-, järn-, mangan- eller blyhaltiga ämnen får tillsättas bränslet. e enligt standardiserad metod för bestämning av oxidationsstabilitet hos bensin. f enligt standardiserad metod för bestämning av ph-värde i etanol. g enligt standardiserad metod för bedömning av korrosiv inverkan på koppar.
7
sfs 2006:927
bilaga 5 miljöklass för alternativa motorbränslen som är avsedda att ersätta dieselbränsle för att indelas i miljöklass som anges i denna bilaga skall bränslet uppfylla någon av följande specifikationer. specifikation 1 (fame – fettsyrametylestrar)
krav cetantal, lägst esterhalt, lägst masshalt procent densitet vid 15°c, högst kilogram per kubikmeter densitet vid 15°c, lägst kilogram per kubikmeter viskositet vid 40°c, kvadratmillimeter per sekund flampunkt, lägst °c sulfataska, högst masshalt procent vattenhalt, högst milligram per kilogram svavelhalt, högst milligram per kilogram kolåterstod vid 10 procent destillationsåterstod, högst masshalt procent föroreningshalt, högst milligram per kilogram korrosiv inverkan på koppar (3 timmar vid 50°c), enligt skalaa oxidationsstabilitet vid 110°c, lägst timmar b syratal, högst milligram koh per gram jodtal, högst gram jod per 100 gram linolensyrametylester, högst masshalt procent fleromättade metylestrar (fler än tre dubbelbindningar), högst masshalt procent metanolhalt, högst masshalt procent monoglyceridhalt, högst masshalt procent diglyceridhalt, högst masshalt procent triglyceridhalt, högst masshalt procent fri glycerol, högst masshalt procent total glycerol, högst masshalt procent natrium + kalium, högst milligram per kilogram kalcium + magnesium, högst milligram per kilogram fosfor, högst milligram per kilogram
a b
miljöklass 1 51 96,5 900 860 3,50–5,00 120 0,02 500 10 0,30 24 klass 1 6 0,50 120 12,0 1 0,20 0,80 0,20 0,20 0,02 0,25 5,0 5,0 10,0
enligt standardiserad metod för bedömning av korrosiv inverkan på koppar. enligt standardiserad metod för bestämning av oxidationsstabilitet hos bränslet.
8
specifikation 2 (etanolbränsle för kompressionstända motorer)
krav alkohol, lägst masshalt procent varav andra alkoholer än etanol, högst masshalt procent densitet vid 15°c, högst kilogram per kubikmeter densitet vid 15°c, lägst kilogram per kubikmeter askhalt, högst masshalt procent flampunkt, lägst °c surhetsgrad, räknat som ättiksyra, högst masshalt procent neutraliseringstal (stark syra) koh milligram per liter högst färg, enligt skala högsta torrhalt vid 100°c, högst milligram per kilogram vattenhalt, högst masshalt procent fosfor, högst gram per liter aldehydhalt, räknat som ättiksyra, högst masshalt procent svavelhalt, högst milligram per kilogram esterhalt, räknat som etylacetat, högst masshalt procent ett bränsle som uppfyller ovanstående krav får spädas med cetanförbättringsmedel, om spädningen uppgår till högst 10 massprocent av det ospädda bränslet. därutöver får denaturerings- och färgämnen tillsättas.
a
sfs 2006:927
miljöklass 1 92,4 2 815 795 0,001 10 0,0025 1 10 15 6,5 0,2 0,0025 10 0,1
enligt standardiserad metod för färgbestämning.
specifikation 3 (syntetiska dieselbränslen)
krav bränsle som huvudsakligen består av paraffinkolväten framställda ur biomassa eller fossil råvara. cetantal, lägst densitet vid 15°c, högst kilogram per kubikmeter destillation: vid 95 volymprocent destillat, högst °c aromatiska kolväten, högst volymhalt procent polycykliska aromatiska kolväten, högst volymhalt procent svavelhalt, högst milligram per kilogram
a
miljöklass 1
51 845 360 5 inte mätbara 10
enligt svensk standard ss 155116, utgåva 1.
9
thomson fakta, tel. 08-587 671 00 elanders gotab, stockholm 2006
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.