810420.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1981:420 lag
utkom från trycket om ändring i miljöskyddslagen (1969:387);
den 10 juni 1981
utfärdad den 14 maj 1981.
' prop. 1980/81:92, jou 1980/81; 21, rskr 1980/81:273.
708 2 lagen omtryckt 1972:782.
fö
d
enligt riksdagens beslut' föreskrivs i fråga om miljöskyddslagen
(1969: 387)2
dels att 9, 10, 13, 17, 18,22-24, 28, 29, 38-40, 45 och 47-50 §§ skall ha
nedan angivna lydelse, ti
dels att i lagen skall införas sexton nya paragrafer, 12a§, 21a§, 29a§, cj
44a § och 52-63 §§, samt närmast före 52 § en rubrik av nedan angivna ly - t
delse. 'cj
till följd härav kommer lagen att ha följande lydelse från och med den
dag då denna lag träder i kraft .
¬
inledande bestämmelser sfs 1981:420
1 § denna lag är tillämplig på
1. utsläppande av avloppsvatten, fast ämne eller gas från mark, bygg
nad eller anläggning i vatten drag, sjö eller annat vattenområde,
2. användning av mark, byggnad eller anläggning på sätt som eljest kan
medföra förorening av vattendrag, sjö eller annat vattenområde, om an
vändningen ej utgör byggande i vatten ,
3. användning av mark, byggnad eller anläggning på sätt som kan med
föra störning för omgivningen genom luftförorening, buller, skakning, ljus
eller annat sådant, om störningen ej är helt tillfällig.
lagen är icke tillämplig på så dant utsläppande av avfall som avses i la
gen (1971: 1154) om förbud mot dumpning av avfall i v atten eller på stör
ning i radiomottagningsapparat. ej heller är lagen tillämplig i fråga om joni
serande strålning eller inverkan av elektrisk ström från elektrisk anlägg
ning, varom särskilda bestämmelser gäller.
åtgärd eller användning som enligt vad nu sagts omfattas av lagen kallas
miljöfarlig verksamhet.
2 § utöver bestämmelserna i denna lag gäller om miljöfarlig verksamhet
vad som föreskrives i hälsovårds-, byggnads- och naturvårdslagstiftning
eller i annan lagstiftning. i fråga om viss miljöfarlig verksamhet gäller sär
skilda bestämmelser enligt lagen (1971: 850) med anledning av gränsälvs
överenskommelsen den 16 september 1971 mellan sverige och finland.
har regeringen enligt 136 a § byggnadslagen (1947:385) prövat frågan om
tillkomst eller lokalisering av viss verksamhet eller enligt lagen (1978: 160)
om vissa rörledningar prövat frågan om framdragande eller begagnande av
sådan ledning, är beslutet bindande vid prövning enligt denna lag.
i fråga om byggande i vatten för att motverka vattenförorening och om
ianspråktagande av mark för ledning eller annan anläggning för avlopps
vatten finns bestämmelser i vattenlagen (1918:523).
regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer äger meddela
särskilda bestämmelser till förebyggande av vattenförorening genom fast
avfall.
3 § med avloppsvatten avses i denna lag
1. spillvatten eller annan flytande orenlighet,
2. vatten som använts för kylning vid driften av fabrik eller annan inrätt
ning,
3. vatten som avledes för sådan torrläggning av mark inom stadsplan el
ler byggnadsplan som ej sker för viss eller vissa fastigheters räkning,
4. vatten som avledes för torrläggning av begravningsplats.
tillåtlighetsregler
4 § för miljöfarlig verksamhet skall väljas sådan plats att ändamålet kan
vinnas med minsta intrång och olägenhet utan oskälig kostnad.
5 § den som utövar eller ämnar utöva miljöfarlig verksamhet skall vidta
ga de skyddsåtgärder, tåla den begränsning av verksamheten och iakttaga
de försiktighetsmått i övrigt som skäligen kan fordras för att förebygga el- 709
ler avhjälpa olägenhet.
\
¬
sfs 1981:420 omfattningen av åliggande enligt först a stycket bedömes med utgångs
punkt i vad som är tekniskt möjligt vid verksamhet av det slag som är i frå
ga och med beaktande av såväl allmänna som enskilda i ntressen.
vid avvägningen mellan olika intressen skall särskild hänsyn tagas till å
ena sidan beskaffenheten av område som kan bli utsatt för störning och be
tydelsen av störningens verkningar, å andra sidan nyttan av verksamheten
samt kostnaden för skyddsåtgärd och den ekonomiska verkan i övrigt av
försiktighetsmått som kommer i fråga.
6 § kan miljöfarlig verksamhet befaras föranleda olägenhet av väsentlig
betydelse, även om försiktighetsmått som avses i 5§ iakttages, får verk
samheten utövas endast om särskilda skäl föreligger.
innebär den befarade olägenheten att ett stort antal människor får sina
levnadsförhållanden väsentligt försämrade eller att betydande förlust från
naturvårdssynpunkt uppkommer eller att liknande allmänt intresse skadas
avsevärt, får verksamheten ej utövas. regeringen kan dock lämna tillstånd
enligt denna lag, om verksamheten är av synnerlig betydelse för näringsli
vet eller for orten eller eljest från allmän synpunkt.
bestämmelserna i första och andra styckena gäller ej verksamhet, vars
tillkomst eller lokalisering prövats enligt 13 6 a § byggnadslagen (1947:385),
eller rörledning, vars framdragande eller begagnande prövats enligt lagen
(1978: 160) om vissa rörledningar. första stycket eller andra stycket första
punkten hindrar ej att sådan flygplats, väg eller järnväg, vars anläggande
prövas i särskild ordning använ des för avsett ändamål.
7 § avloppsvatten av följande slag får icke utsläppas i vattendrag, sjö el
ler annat vattenområde om det ej är uppenbart att det kan ske utan olägen
het. nämligen
1. avloppsvatten som kommer från v attenklosett eller härrör från tätbe
byggelse och som ej undergått längre gående rening än slamavskiljning,
2. pressaft från siloanläggning,
3. urin från djurstall,
4. vassle,
5. ytbehandlingsbad i metallindustri eller koncentrerat skölj vatten från
sådant bad.
regeringen kan föreskriva att vad som sägs i första stycket skall gälla
även avloppsvatten av visst annat slag.
8 § är det av särskild betydelse från naturvårdssynpunkt eller eljest med
hänsyn till allmänt intresse, kan regeringen med avseende på viss del av
landet förbjuda allt utsl äppande av avloppsvatten, fast ämne eller gas från
mark, byggnad eller anläggning i vattendrag , sjö eller annat vattenområde,
om det kan ske utan oskäligt intrång för innehavare av fabrik eller inrätt
ning som anla gts innan beslutet meddelats eller för kommun eller annan
som dessförinnan börjat avleda avloppsvatten.
tillståndsprövning
9 konccnssionsnämnden för miljöskydd kan på ansökan av den som
710
® senaste lydelse 1978: 161.
¬
5 • a -, a;: :' •
utövar eller äm nar utöva miljöfarlig verksa mhet lämna tillst ånd till verk - sfs 1981:420
samheten efter prövning enligt denna lag.
skall frågan om tillkomsten eller lokaliseringen av viss verksamhet en
ligt 136a§ byggnadslagen (1947:385 ) eller om framdragandet eller begag
nandet av rörledning enligt lagen (1978: 160) om vissa rö rledningar prövas
av regeringen, får frågan om tillstånd enligt denna lag inte avgöras, innan
sådan prövning har skett.
10 §•* regeringen får meddela föreskrifter om att
1. vissa slag av fabriker eller andra inrättningar inte får anläggas,
2. avloppsvatten av viss mängd, art eller sammansättning inte får släp
pas ut,
3. fast avfall eller annat fast ämne inte får släppas ut eller läggas upp så
att vattendrag, sjö eller annat vattenområde kan förorenas,
4. vissa slag av inrättningar eller deras användning inte får ändras på ett
sätt som kan medföra ökad eller ny olägenhet eller som i annat avseende är
av betydelse från stömingssynpunkt
utan att koncessionsnämnden har lämnat tillstånd enligt denna lag eller
anmälan har gjorts hos den myndighet som regeringen bestämmer.
11 § koncessionsnämnden består av ordförande och tre andra ledamö
ter. vid förberedande åtgärd och vid prövning av fråga om avvisning av
ansökan eller om avskrivning av ärende kan nämnden bestå av ordföran
den ensam.
ordföranden skall vara lagfaren och erfaren i d omarvärv. en ledamot
skall ha sakkunskap och erfarenhet i tekniska frågor. en ledamot skall ha
erfarenhet av frågor som faller inom verksamhetsområdet för statens na
turvårdsverk. den qärde ledamoten skall ha erfarenhet av industriell verk
samhet. om ärendet enligt ordförandens bedömande i huvudsak avser
kommunala förhållanden, skall som qärde ledamot i stället ingå person
med erfarenhet av kommunal verksamhet.
regeringen förordnar ordförande, övriga ledamöter och, i den utsträck
ning det behövs, ersättare för dem. bestämmelserna om ledamot gäller
även ersättare.
regeringen kan föreskriva att i koncessionsnämnden skall finnas flera
avdelningar. bestämmelserna om koncessionsnämnd gäller i tillämpliga de
lar avdelning.
12 § bestämmelserna i 4 kap. rättegångsbalken om jäv mot domare äger
motsvarande tillämpning på ledamot i koncessionsnämnden. ledamot är
dock icke jävig på den grund att han
1. i vattendomstol tagit befattning med ärende om samma miljöfarliga
verksamhet som är under prövning hos koncessionsnämnden,
2. hos annan myndighet än vattendomstol tagit befattning med sådant
ärende utan att fatta beslut varigenom ärendet avgjorts.
12a § den som avser att utöva sådan miljöfarlig verksamhet för vilken
krävs tillstånd enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av denna lag
^ senaste lydelse 1975:461. 711
¬
\
sfs 1981:420 skall, innan ansökan görs om tillstånd, i skälig omfattning och på lämpligt
sätt samråda med de statliga och kommunala myndigheter, organisationer
och enskilda som kan ha ett intresse i saken.
13 § ansökan om tillstånd skall vara skriftlig. den skall innehålla
1. de uppgifter, ritningar och tekniska beskrivningar som behövs för att
bedöma den miljöfarliga verksamhetens beskaffenhet och omfattning,
2. en beskrivning av miljöeffekterna såsom arten, styrkan och räckvid
den av de störningar som verksamheten kan medföra,
3. förslag till de skyddsåtgärder eller andra försiktighetsmått som be
hövs för att förebygga eller avhjälpa olägenheter från verksamheten,
4. en redogörelse för det samråd som har ägt rum enligt 12 a § och vad
som därvid har kommit fram.
ansökningen skall inges i det antal exemplar som koncessionsnämnden
anser behövligt.
uppfyller ansökningen inte vad som föreskrivs i första stycket eller har
den inte givits in i tillräckligt antal exemplar, skall koncessionsnämnden
förelägga sökanden att avhjälpa bristen inom viss tid. i föreläggandet får
vite sättas ut. efterkommer sökanden inte ett föreläggande, får nämnden
besluta att bristen skall avhjälpas på sökandens bekostnad eller, om bris
ten är så väsentlig att ansökningen inte kan ligga till grund för prövning av
ärendet, avvisa ansökningen.
har erforderligt samråd enligt 12 a § inte ägt rum, får koncessionsnämn
den vid vite förelägga sökanden att vidta de åtgärder som behövs.
712
14 § koncessionsnämnden skall söija for fullständig utredning av ärende
som kommer under nämndens prövning.
nämnden skall
1. genom kungörelse i o rtstidning eller på annat lämpligt sätt bereda
dem som kan beröras av den miljöfarliga verksamheten tillfälle att yttra
sig,
2. samråda med d e statliga och kommunala myndigheter som har vä
sentliga intressen att bevaka i frågan,
3. hålla sammanträde med dem som saken angår och besiktning på plat
sen, om det ej är uppenbart onödigt,
4. lämna den som gjort ansökan eller framställt erinran underrättelse om
det som tillförts ärendet genom annan än honom själv och bereda honom
tillfälle att yttra sig däröver, om ej annat följer av 15§ förvaltningslagen
(1971:290).
nämnden kan uppdraga åt en eller flera av ledamöterna att hålla sam
manträde eller besiktning enligt andra stycket 3.
nämnden kan uppdraga åt sakkunnig att verkställa särskild utredning.
kostnad för kungörelse och for utredning enligt fjärde stycket betalas av
den som utövar eller ämnar utöva den miljöfarliga verksamheten. nämn
den fastställer på yrkande ersättning för utredningen.
skall konc essionsnämnden avge yttrande till regeringen i ärende enligt
136a§ byggnadslagen (1947:385), äger bestämmelserna i första-fcmte
styckena motsvarande tillämpning.
15 § yppas vid koncess ionsnämndens överläggning till beslut skiljakt iga
meningar, skall omröstning ske. uppkommer därvid fråga om tillämplighe-
¬
ten av denna lag eller fråga om vidtagande av förberedande åtgärd eller frå- sfs 1981:420
ga om understäl lning enligt 16 §, skall särskild omröstning ske beträffande
sådan fråga.
vid omröstning gäller den mening som fått de flesta rösterna eller, vid li
ka röstetal, den mening som ordföranden biträder.
16 § finner koncessionsnämnden vid prövni ng av ansökan om tillstånd
enligt denna lag att hinder mot tillstånd möter enligt 6§ andra stycket
första punkten men att det föreligger sådana omständigheter som anges i
samma stycke andra punkten« skall nämnden med eget yttrande understäl
la frågan regeringens avgörande.
17 regeringen får föreskriva att frågor om tillstånd beträffande vissa
slag av ärenden skall prövas av länsstyrelsen. i fråga om ärenden som så
lunda prövas av länsstyrelsen gäller i tillämpliga delar bestämmelserna i
denna lag om ärenden som prövas av koncessionsnämnden. vad som sägs
i 14 § andra stycket 3 skall dock tillämpas endast om det behövs för utred
ningen i ärendet.
tillståndsbeslut
18 § i ett tillståndsbeslut skall noggrant anges den miljöfarliga verksam
het som tillst åndet avser och de villkor som skall gälla. om särskilda skäl
föreligger, får tillstånd lämnas för begränsad tid.
i beslutet skall fastställas en viss tid, högst tio år, inom vilken den med
tillståndet avsedda verksamheten skall ha satts i gång.
19 § lämnar regeringen tillstånd i fall som avses i 6 § andra stycket, kan
regeringen meddela särskilda villkor för att tillgodose allmänna ändamål i
bygden.
20 § om regeringen lämnar tillstånd, kan regeringen uppdraga åt konces
sionsnämnden eller länsstyrelsen att fastställa närmare villkor för tillstån
det.
21 § om det när tillstånd till miljöfarlig verksamhet lämnas ej tillräckligt
säkert kan bedömas vilka villkor som bör gälla i visst avseende, får avgö
randet i denna del uppskjutas till dess erfarenhet av verksamheten vunnits.
i samband med uppskov enligt första stycket skall provisoriska före
skrifter om skyddsåtgärder eller andra försiktighetsmått meddelas, om det
är nödvändigt för att motverka olägenhet. uppskjuten fråga skall avgöras
så snart det kan ske.
21 a § i ärenden om tillstånd till miljöfarlig verksamhet får tillståndsmyn
digheten på ansökan besluta att vissa arbeten får påbörjas utan hinder av
att tillståndsfrågan inte har blivit slutligt av gjord. ett sådant beslut (igång
sättningsmedgivande) får meddelas endast om särskilda skäl föreligger och
det är uppenbart att tillstånd kommer att lämnas.
® senaste lydelse 1975; 461. ändringen innebär bl. a. att andra stycket upphävs. 713
¬
\,
sfs 1981:420 1 i gångsättningsmedgivanden skall noggrant anges de villkor som skall
gälla i avvaktan på den slutliga prövningen.
i f råga om ansökningar om igångssättningsmedgivande gäller 13 § i till
lämpliga delar. en sådan ansökan handläggs i samma ordning som en ansö
kan om tillstånd. sammanträde eller besiktning behöver dock inte äga
rum. har regeringen lämnat tillstånd till verksamheten i fråga enligt 136a§
byggnadslagen (1947: 385) eller lagen (1978: 160) om vissa rörledningar får
igångsättningsmedgivande lämnas utan hinder av att 14 § andra stycket 1
och 2 inte har iakttagits, om särskilda skäl talar för det.
22 §" den som fått tillstånd enligt denna lag till miljöfarlig verksamhet
kan ej på grund av bestämmelse i lagen eller i hälsovårdsstadgan
(1958:663) eller i renhållningslagen (1979:596) åläggas att upphöra med
verksamheten eller att med avseende på denna vidtaga försiktighetsmått
utöver vad som anges i tillståndsbeslutet, om ej annat följer av 23-25§,
29 § andra stycket eller 40 § andra stycket.
23 § åsidosätter någon villkor som har angivits i et t tillståndsbeslul och
är avvikelsen betydande, får koncessionsnämnden föreskriva nya eller
strängare villkor för verksamheten eller förklara tillståndet förverkat och
förbjuda fortsatt verksamhet.
24 § har tio år förflutit från det att ett tillståndsbeslut har vunnit laga
kraft, får koncessionsnämnden föreskriva nya eller strängare villkor för
verksamheten efter vad som är skäligt.
redan dessförinnan får sådana villkor föreskrivas av nämnden efter vad
som är skäligt, om förhållandena i omgivningen har ändrats väsentligt eller
om användningen av ny process- eller reningsteknik i ve rksamheten skulle
medföra en väsentlig forbättring från miljöskyddssynpunkt.
om särskilda skäl föreligger, får nämnden efter utgången av den tid som
anges i för sta stycket även ompröva tillstånd att släppa ut avloppsvatten i
ett visst vattenområde.
25 § uppkommer genom miljöfarlig verksamhet betydande olägenhet
som icke förutsågs när tillstånd lämnades, kan koncessionsnämnden med
dela föreskrift som är ägnad att förebygga eller minska olägenheten för
framtiden.
26 § fråga som avses i 2 3-25 § prövas efter framställning av statens na
turvårdsverk.
27 § efter ansökan av tillståndshavaren kan koncessionsnämnden upp
häva eller mildra villkor i ti llståndsbeslut, om det är uppenbart att villkoret
ej längre behövs eller är strängare än nödvändigt eller om ändringen påkal
las av omständighet som icke förutsågs när tillståndet meddelades.
28 har regeringen fastställt villkor för ett tillstånd, får konccssions-
714
" senaste lydelse 1979: 597.
' senaste lydelse 1975 :461.
¬
nämnden vid tillämpningen av 24, 25, 27 eller 29 § andra stycket inte avvi- sfs 1981:420
ka väsentligt från villkoret utan at t regeringen har medgivit det.
29 § ett tillstånd förfaller, om den med tillståndet avsedda verksamheten
inte har satts i gång inom den tid som har föreskrivits med stöd av 18 § and
ra stycket.
visas giltigt skäl för dröjsmålet eller skulle synnerligt men uppstå genom
att tillståndet förfaller, får koncessionsnämnden förlänga tiden med högst
tio år, om ansökan därom görs innan den föreskrivna tiden går ut. nämn
den får därvid föreskriva nya eller strängare villkor för verksamheten efter
vad som är skäligt.
29 a § koncessionsnämndens beslut om villkor eller föreskrifter enligt
23-25, 27§ eller 29 § andra stycket andra meningen har samma verkan
som ett tillståndsbeslut.
när koncessionsnämnden prövar frågor som avses i 24 § första eller
tredje stycket, får nämnden efter vad som är skäligt ompröva beslut var
igenom villkor har upphävts eller mildrats enligt 27 §, även om tio år inte
har förflutit från det beslutet vann laga kraft.
ersättning m. m.
30 § den som orsakar olägenhet genom miljöfarlig verksamhet skall utge
ersättning härför. har olägenheten ej orsakats genom försumlighet, skall
dock ersättning utgå endast om olägenheten är av någon betydelse och ba
ra i den mån den ej skäligen bör tålas med hänsyn till förhållandena i orten
eller till dess allmänna förekomst under jämförliga förhållanden.
om ej annat följer av vad nedan sägs, skall ersättningen bestämmas en
ligt allmänna skadeståndsregler,
31 § kan i frå ga om skada eller olägenhet som drabbar egendom ersätt
ningens belopp lämpligen uppskattas på förhand, skall ersättning bestäm
mas för framtida skada, om part begär det.
om det finns skälig anledning, kan ersättning för framtida skada på
egendom bestä mmas att utgå med visst årligt belopp. ersättning som be
stämts på sådant sätt kan jämkas efter vad som är skäligt, om ändrade för
hållanden påkallar det.
32 § medför miljöfarlig verksamhet att fastighet eller del av fastighet blir
onyttig för ägaren eller att synnerligt men uppkommer vid begagnandet,
skall fastigheten eller fastighetsdelen lösas, om ägaren begär det.
33 § fastighetsägare som vill fordra inlösen enligt 32 § skall väcka talan
vid den fastighetsdomstol inom var s område den miljöfarliga verksamhe
ten i huvudsak utövas eller skall utövas.
i fråga om inlösen gäller expropri ationslagen (1972: 719) i tillämpliga de
lar. 4 kap. 3 § expropriationslagen skall äga tillämpning i fråga om värdeök
ning som ägt rum under tiden från dagen tio år före det talan väcktes vid
domstol. ogillas yrkande om inlösen, tillämpas allmänna regler om rätte
gångskostnad. -715
\
¬
sfs 1981:420 34 § den som vill framställa ersättningsanspråk eller annat enskilt an
språk på grund av miljöfarlig verksamhet skall väcka talan vid fastighets
domstol som anges i 33 §. även den som utövar eller ämnar utöva miljöfar
lig ve rksamhet kan påkalla prövning av ersättningsfråga på sätt som nu
sagts. han skall därvid ange de ersättningsbelopp som han erbjuder.
35 § i fråga om nedsättning, fördelning och utbetalning av ersättning,
som fastställts att utgå på en gång för framtida skada på fastighet och som
tillkommer ägaren av fastigheten eller innehavare av tomträtt i denna,
samt om verkan därav gäller i tillämpliga delar expropriation5lagen
(1972:719).
om borgenär som har panträtt i fastigheten lider förlust därigenom att
ersättning blivit för lågt beräknad och ersättningen till följd av överens
kommelse mellan den ersättningsskyldige och den ersättningsberättigade
eller av a nnan anledning ej blivit prövad av domstol, har borgenären rätt
att av den ersättningsskyldige få gottgörelse för förlusten mot avskrivning
på fordringshandlingen. talan om sådan gottgörelse skall väckas vid fas
tighetsdomstol som anges i 33 §.
36 § väcker någon talan vid fastighetsdomstol om förbud mot miljöfarlig
verksamhet eller om åläggande för den som utövar eller ämnar utöva sådan
verksamhet att vidtaga försiktighetsmått och är fråga om tillstånd till verk
samheten enligt denna lag under prövning eller kommer den under pröv
ning innan fastighetsdomstolen avgjort målet, skall domstolen förklara
målet vilande till dess frågan avgjorts.
37 § i mål enligt 34 § andra punkten äger bestämmelserna om kostnad i
expropriationsmål motsvarande tillämpning.
ogillas talan som avses i 36 § på den grund att svaranden efter talans
väckande sökt och erhållit tillstånd enligt denna lag, skall domstolen efter
omständigheterna förordna att vardera parten skall själv bära sin rätte
gångskostnad eller att full eller jämkad ersättning skall tilläggas endera.
716
tillsyn
38 § statens naturvårdsverk och länsstyrelserna utövar tillsynen av mil
jöfarlig verksamhet.
naturvårdsverket har den centrala tillsynen, samordnar länsstyrelser
nas tillsynsverksamhet och lämnar vid behov bistånd i denna verksamhet.
länsstyrelsen utövar fortlöpande tillsyn inom länet.
tillsynsmyndigheterna skall sam arbeta med varandra samt med sådana
statliga och kommunala organ som har att utöva tillsyn i särskilda hänseen
den eller som på annat sätt fullgör uppgifter av betydelse för tillsynsverk
samheten. det åligger tillsynsmyndigheterna att verka för att överträdelser
av denna lag beivras
39 § finner en tillsynsmyndighet att olägenhet uppkommer eller kan
uppkomma genom miljöfarlig verksamhet, får myndigheten meddela råd
om lämpliga åtgärder för att motverka olägenheten.
¬
't •
.1- w
40 § om tillstånd inte har givits enligt denna lag, fåren tillsynsmyndighet sfs 1981:420
meddela ett föreläggande om sådant försiktighetsmått eller förbud som up
penbart behövs för att lagens bestämmelser skall efterlevas. i brådskande
fall eller när det i övrigt finns sär skilda skäl tår föreläggandet ges omedel
bart och i andra fall först s edan det visat sig att rättelse inte kan vinnas ge
nom råd.
tillståndsbeslut enligt denna lag h indrar inte en tillsynsmyndighet från
att meddela sådana brådskande föreskrifter som är nödvändiga till följd av
särskilda omständigheter.
om en tillståndshavare åsidosätter villkor som angivits i tillståndsbeslu
tet, får en tillsynsmyndighet förordna om rättelse på hans bekostnad eller
förelägga honom att själv vidtaga rättelse.
i beslut om föreläggande enligt denna paragraf får en tillsynsmyndighet
sätta ut vite.
41 § har tillstånd enligt denna lag icke meddelats, äger koncessions
nämnden på hemställan av statens naturvårdsverk besluta om förbud mot
miljöfarlig verksamhet, som ej är tillåtlig enligt denna lag, eller meddela fö
reskrift om försiktighetsmått. vid prövningen äger 14 och 16 §§ motsvaran
de tillämpning.
42 § för att utöva tillsyn enligt denna lag har tillsynsmyndighet rätt att
vinna tillträde till fabrik eller ann an anläggning vare sig den är i bruk e ller
ej, samt att företaga undersökning inom anläggningen eller område som
hör till denna.
behövs undersökning på annan plats, har myndigheten rätt att vinna till
träde dit för att utföra undersökningen. detta gäller dock ej hus, tomt eller
trädgård.
första och andra styckena gäller även den som skall utföra undersök
ning som avses i 43 § andra stycket andra punkten.
43 § kan verksamheten vid en anläggning befaras vara miljöfarlig, är in
nehavaren skyldig att på begäran lämna tillsynsmyndighet behövliga upp
lysningar om anläggningen.
tillsynsmyndighet får förelägga den som utövar verksamhet som kan
befaras vara miljöfarlig att utföra för tillsynens fullgörande behövliga un
dersökningar av verksamheten och dess verkningar. tillsynsmyndighet
kan i stället, om det finnes lämpligare, föreskriva att sådan undersökning
skall utföras av annan än d en som utövar verksamheten och utse någon att
göra undersökningen.
det åligger den som utövar verksamheten att ersätta kostnad för under
sökning som avses i andra stycket andra punkten med belopp som tillsyns
myndigheten fastställer.
i beslut om föreläggande enligt andra stycket får tillsynsmyndighet ut
sätta vite.
44 § den som har deltagit i tillsyn enligt denn a lag eller har utfört sådan
undersökning som anges i 43 § andra stycket andra meningen får inte obe-
hörigen röja eller utnyttja vad han därvid har erfarit om affärs- eller drift-
förhållanden eller förhållanden av betydelse för landets försvar. 71 y
¬
\
sfs 1981:420 i det allmännas verksamhet tillämpas i s tället bestämmelserna i sekre
tesslagen (1980:100).
44 a § efter åtagande av en kommun får länsstyrelsen överlåta åt hälso
vårdsnämnden att utöva fortlöpande tillsyn enligt denna lag. sker sådan
överlåtelse, skall vad som sägs i lagen om tillsynsmyndighet gälla även häl
sovårdsnämnden.
ansvar, handräckning och besvär m. m.
45 §® till böter eller fängelse i hög st två år döms den som uppsåtligen el
ler av oaktsamhet
1. bryter mot förbud som har meddelats med stöd av 8, 23 eller 41 § eller
åsidosätter sådana bestämmelser som har meddelats med stöd av 2 § fjärde
stycket,
2. underlåter att iakttaga föreskrift som regeringen har meddelat med
stöd av 10 §,
3. åsidosätter villkor eller föreskrifter som meddelats med stöd av 17 §,
18§ första stycket, 19-21 §, 21 a§ andra stycket, 23-25, 27§, 29§ andra
stycket eller 41 §,
4. underlåter att fullgöra vad som åligger honom enligt 43 § första styc
ket eller i ansökan eller annan handling som avges enligt denna lag eller en
ligt föreskrift som har meddelats med stöd av lagen lämnar vederbörande
myndighet oriktiga uppgifter rörande ett förhållande av betydelse for pröv
ning av en fråga om tillstånd eller för tillsynen.
1 ringa fall döms inte till ansvar.
till ansvar enligt första stycket döms inte, om ansvar for gärningen kan
ådömas enligt brottsbalken.
46 §«
47 har någon begått en gärning som avses i 45 § första stycket 1-3,
kan överexekutor meddela handräckning för a tt åtstadkomma rättelse. i
fråga om sådan handräckning gäller samma regler som för handräckning
enligt 191 § utsökningslagen (1877: 31 s. 1).
berörs allmänna intressen, får ansökan om handräckning göras av sta
tens naturvårdsverk eller annan myndighet som ärendet angår.
efterkoms inte ett föreläggande enligt 40 § första eller andra stycket,
skall kronofogdemyndigheten på anmodan av tillsynsmyndigheten ombe
sörja att åtgärd vidtas på den försumliges bekostnad.
det åligger polismyndighet att lämna den handräckning som behövs för
utövande av tillsyn enligt denna lag.
48 §" beslut enligt denna lag får överklagas genom besvär hos länsstyrel
sen, om beslutet har meddelats av hälsovårdsnämnden, och hos regering-
718
® senaste lydelse 197 5:461 och 727.
" paragrafen upphävd 1975:7 27.
"> senaste lydelse 1975: 342.
" senaste lydelse 1975:461.
¬
en, om beslutet har meddelats av länsstyrelsen, koncessionsnämnden eller sfs 1981:420
statens naturvårdsverk. dock överklagas beslut om ersättning för kostna
der enligt 14§ femte stycket andra meningen eller 43 § tredje stycket eller
beslut om förbud vid vite enligt 51 § hos kam marrätten genom besvär. om
klagan öve r beslut i frågor om miljöskyddsavgift finns särskilda bestäm
melser i 59-62 §§.
naturvårdsverket får fora talan mot beslut som har meddelats i frågor
om tillstånd och i frågor som avse s i 40, 41 eller 43 § andra stycket.
rätt att föra talan mot beslut som har meddelats i frågor om tillstånd har
också kommuner och sådana lokala arbetstagarorganisationer som organi
serar arbetstagare i den verk samhet som avses med b eslutet.
49 § " beslut i frågor om tillstånd enligt denna lag, beslut i frågor som av
ses i 41 § eller 43 § andra stycket och beslut enligt 14 § femte stycket andra
meningen eller 43 § tredje stycket blir gällande när beslutet har vunnit laga
kraft. i beslutet får förordnas att det skall gälla med ome delbar verkan.
igångsättningsmedgivanden och beslut i frå gor som avses i 40 § gäller
med omedelbar verkan, om vederbörande myndighet inte förordnar annat i
beslutet.
50 § har en tillsynsmyndighet med stöd av 40 § första stycket förbjudit
miljöfarlig verksamhet eller ålagt den som utövar eller ämnar utöva sådan
verksamhet att vidta försiktighetsmått och begär han tillstånd till verksam
heten enligt denna lag, kan koncessionsnämnden, om sökanden ställer sä
kerhet för kostnad och skada, bestämma att tillsynsmyndighetens beslut
inte får verkställas förrän tillståndsfrågan har avgjorts eller koncessions
nämnden föreskriver något annat.
vad som sägs i första stycket skall gälla o ckså sådana beslut om ingri
panden mot miljöfarlig verksamhet som hälsovårdsnämnden meddelar
med stöd av h älsovårdsstadgan (1958; 663).
51 § vill någon för att utreda verkningarna av miljöfarlig verksamhet
som han utövar eller ämnar utöva företaga mätning eller annat undersök
ningsarbete på fast egendom som annan äger eller innehar, kan länsstyrel
sen, om skäl föreligger, föreskriva att tillträde till egendomen skall lämnas
under viss tid. behöver mätapparat eller liknande instrument utsättas kan
länsstyrelsen även föreskriva förbud vid vite att rubba eller skada instru
mentet.
föreskrift som avses i första stycket kan meddelas även på ansökan av
den som skall utföra undersökning som avses i 43 § andra stycket andra
punkten.
undersökningsarbetet skall utföras så att minsta skada och intrång vål
las. för skada och intrång skall ersättning lämnas av den som utövar eller
ämnar utöva den miljöfarliga ve rksamheten. talan om ersättning väckes
vid fastighetsdomstol som anges i 33 §.
" senaste lydelse 1973: 927. 719
¬
\
sfs 1981:420 miljöskyddsavgift
52 §'^ en särskild avgift (miljöskyddsavgift) skall utgå, om en föreskrift
som avses i 45 § första stycket 1 -3 har överträtts och överträdelsen har
medfört dels ekonomiska fördelar för den som utövar den miljöfarliga
verksamheten, dels betydande störningar för omgivningen eller risk för så
dana störningar.
miljöskyddsavgiften tillfaller staten.
53 § miljöskyddsavgiften skall påföras den fysiska eller juridiska person
som utövade den verksamhet i vilken överträd elsen skedde.
54 § miljöskyddsavgiften skall bestämmas till ett belopp som svarar mot
de ekonomiska fördelarna av överträdelsen.
kan full bevisning om storleken av de ekonomiska fördelama inte alls
eller endast med svårighet läggas fram, uppskattas fördelama till ett skäligt
belopp.
55 § miljöskyddsavgiften får sättas under vad som följer av 54 § eller ef
terges, om särskilda omständigheter föreligger.
56 § frågor om miljöskyddsavgift prövas av koncessionsnämnden på ta
lan av statens naturvårdsverk. talan väcks genom ansökan. om konces
sionsnämnden gäller vid prövningen bestämmelsema i 11 och 15§§. dock
skall vid en omröstning där lika röstetal uppkommer den lindrigaste me
ningen gälla.
miljöskyddsavgift får ej påföras, om ansökningen inte har delgivits den
som anspråket riktas mot inom tio å r från det de i 52 § angivna förutsätt
ningarna för påförandet inträtt.
57 § till säkerställande av anspråk på miljöskyddsavgift får konces
sionsnämnden på yrkande av statens naturvårdsverk förordna om kva r
stad. därvid gäller i tilläm pliga delar vad i 15 kap. rättegångsbalken är f ö
reskrivet om kvarstad för fordran.
58 § om förfarandet vid koncessionsnämndens prövning av frågor om
miljöskyddsavgift gäller utöver föreskrifterna i 56 och 57 §§ denna lag vad
som föresk rivs i 3 -6§§, 8-26§§, 29§, 30§, 31 § första stycket, 32§ och
38-53 §§ förvaltningsprocesslagen (1971:291). därvid skall vad som sägs
om rätten och länsrätt gälla koncessionsnämnden. i stället för de i 40§
nämnda lag angivna högsta vitesbeloppen får koncessionsnämnden be
stämma beloppen till högst femtiotusen respektive etthundratusen kronor.
koncessionsnämndens beslut om miljöskyddsavgift eller om kvarstad
till säkerställande av anspråk på sådan avgift verkställs som domstol s dom
eller beslut.
59 § koncessionsnämndens beslut i mål om miljöskyddsavgift över kla
gas hos svea hovrätt. målet prövas av hovrätten i dess sammansättning
som vattenöverdomstol. 1 fråga om sådan talan gäller följande.
720 paragrafen upphävd genom 1975: 461.
¬
koncessionsnämndens beslut som innebär ett avgörande av saken över- sfs 1981:420
klagas genom vad. detsamma gäller beslrt vari nämnden i samband med
avgörande av saken har avgjort frågor om kvarstad eller ersättning till en
part eller skyldighet for en part att utge ersättning. en särskild vadeanmä
lan behövs inte.
koncessionsnämndens beslut överklagas genom besvär då nämnden har
1. ogillat invändning om jäv mot en leda mot i nämnden e ller invändning
om att hinder föreligger for talans prövning,
2. avvisat ett ombud eller ett biträde,
3. avvisat en ansökan om åläggande av miljöskyddsavgift,
4. avskrivit ett ärende om åläggande av miljöskyddsavgift,
5. förelagt någon att medverka på annat sätt än genom inställelse inför
nämnden och underlåtenhet att iaktta föreläggandet kan medföra en sär
skild påföljd för honom ,
6. utdömt vite eller annan påföljd för underlåtenhet att iaktta föreläg
gande eller ådömt straff för en förseelse i förfar andet eller ålagt ett vittne
eller en sakkunnig att ersätta kostnad som har vållats genom försummelse
eller tredska,
7. förordnat angående undersökning av egendom eller annan liknande
åtgärd,
8. förordnat angående ersättning för någons medverkan i målet eller
9. utan samband med avgö rande av saken utlåtit sig om kvarstad eller
ersättning till en part eller skyldighet för en part att utge ersättning.
andra beslut får överklagas endast i samband med överklagande av ett
beslut som innebär avgörande av saken.
60 § vadeinlagan elle r besvärsinlagan skall ha kommit in till hovrätten
inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. om en va
deinlaga eller en besvärsinlaga före fullföljdstidens utgång har givits in till
koncessionsnämnden, hindrar detta inte att talan tas upp till prövning. det
ankommer på hovrätten att avgöra om det finns hinder mot att pröva talan.
61 § beträffande rättegången i hovrätten och högsta domstolen i mål om
miljöskyddsavgift gäller, med nedan angivna avvikelser, i tillämpliga delar
vad som är föreskrivet i rättegångsbalken om tvistemål vari förlikning inte
är tillåten och om besvär.
i fråga om rättegångskostnaderna gäller rättegångsbalkens bestämmel
ser om allmänt åtal i tillämpliga delar. beträffande naturvårdsverket gäller i
stället för bestämmelserna i rättegångsbalken om föreläggande för part och
parts utevaro i tvistemål vad som är föreskrivet för åklagare.
i stället för de i 9 kap. 8§ rättegångsbalken angivna högsta vitesbeloppen
får rätten bestämma vitesbeloppen till högst femtiotusen respektive ett
hundratusen kronor.
62 § beslut av naturvårdsverket i frågor som gäller miljöskyddsavgiften
får inte överklagas.
63 § en påförd miljöskyddsavgift bortfaller i den mån verkställighet inte
har skett inom tio år från det att beslutet vann laga kraft.
721
46-sfs 1981
¬
sfs 1981:420 övergångsbestämmelser'"
i. denna lag tr äder i kraft den 1 juli 1969, då lagen den 30 novembe r
1956 (nr 582) om tillsyn över vattendrag, sjöar och andra vattenområden
skall upphöra att gälla.
4. har vattendomstol genom laga kraft ägande beslut eller har synemän
i utlåtande varvid skall bero lämnat medgivande att kloakvatten eller in
dustri- eller avloppsvatten utsläppes eller att fast avfall utkastas, utsläppes
eller upplägges, an ses medgivande som tillstånd enligt denna lag. beslut
som i annat fall enligt förut gällande ordning meddelats om åtgärd till
skydd mot miljöfarlig verksamhet äger tillämpning till dess annorlunda för
ordnas.
5. uppkommer i ärende enligt denna lag fråga om åtgärd till skydd mot
miljöfarlig verksamhet som påbörjats före lagens ikraftträdande och efter
ikraftträdandet fortsatt utan att medföra ökad eller ny olägenhet, kan kon
cessionsnämnden medge det anstånd med åtgärdens genomförande som är
oundgängligen nödvändigt.
6. bestämmelsen i 32 § äger ej tillämpning i fråga om miljöfarlig verk
samhet, som börjat före lagens ikraftträdande och som efter ikraftträdan
det fortsalt utan att medföra väsentligt ökat men.
7. förekommer i lag eller annan författning hänvisning till lagrum, som
ersatts genom bestämmelse i denna lag, skall i stället den bestämmelsen
tillämpas.
1. denna lag'^ träder i kraft den 1 januari 1973.
2. mål som före ikraftträdandet anhängiggjorts hos domstol prövas och
handlägges enligt äldre bestämmelser. i fråga om betalning av ersättning
och löseskilling som fasts tällts i sådant mål gäller också äldre bestämmel
ser.
3. bestämmelsen i 33 § andra stycket om tillämpning av 4 kap. 3 § ex
propriationslagen (1972; 719) gäller ej i fråga om värdeökning som ägt rum
före utgången av juni 1971.
övergångsbestämmelser'®
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 1981.
2. i fråga om ansvar för gärning som har begåtts före ikraftträdandet gäl
ler äldre bestämmelser.
3. bestämmelserna i 52-63 §§ tillämpas endast i fråga om överträdelser
som har skett efter ikraftträdandet.
4. den som efter ikraftträdandet uppsåtligen eller av oaktsamhet åsido
sätter villkor eller föreskrift som har meddelats med stöd av 10 § andra
stycket eller 17 § andra stycket i äldre lydelse, döms till böter eller fängelse
i högst två år.
1 ringa fall döms inte till ansvar.
till ansvar enligt första stycket döms inte, om ansvar för gärningen kan
ådömas enligt brottsbalken.
'"till 1969:387.
1972:782.
722 'öi981-.420.
¬
5. har en föreskrift som avses i punkten 4 första stycke t överträtts efter sfs 1981:420
ikraftträdandet och har överträdelsen medfört dels ekonomiska fördelar
för den som utövar den miljöfarliga verksamheten, dels betydande stör
ningar för omgivningen eller risk för sådana störningar, skall miljöskydds
avgift utgå. beträffande miljöskyddsavgiften gäller i övrigt bestämmelserna
i52-63§§.
på regeringens vägnar
anders dahlgren
olofköhl
(jordbruksdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.