821097.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
3
lag sfs 1982:1097
om ändring i naturvårdsiagen (1964:822); utkom från trycket
den 21 december 1982
utfärdad den 9 december 1982.
enligt riksdagens beslut' föreskrivs i fråga om naturvårdslagen
(1964:822)^
dels att 7, 18, 25, 37, 39 och 42 §§ skall ha nedan angivna lydelse,
dels att i lagen skall införas sex nya paragrafer, 18 a och b §§, 24 a §, 28 §
' prop. 1981/82:220, jou 1982/83:4. rskr 1982/83:38
^ lagen omtryckt 1974:1025 . 2709
¬
sfs 1982; 1097 samt 39 a och b §§, samt närmast före 24 a § en ny rubrik av nedan angivna
lydelse,
dels att i 4, 26, 30-34, 36 och 48 §§ orde t "kronan" skall bytas ut mot
"staten".
7 § område, som finnes böra särskilt skyddas eller vårdas på grund av
sin betydelse för kännedomen om landets natur, sin skönhet eller eljest
märkliga beskaffenhet eller emedan området är av väsentlig betydelse för
allmänhetens friluftsliv, må av länsstyrelsen förklaras som naturreservat.
länsstyrelsen far inte avsätta ett område till naturreservat, om syftet med
åtgärden i allt väsentligt kan tillgodoses genom att området i stället med
stöd av 19 § förldaras som naturvårdsområde.
18 § tältt av sten, grus, sand, lera, jord, torv eller andra jordarter för
annat ändamål än markinnehavarens husbehov far ej ske utan länsstyrel
sens tillstånd. vad nu sagts avser dock ej täkt i vattenområde vartill
tillstånd lämnats enligt vattenlagen (1918:523) eller fordras enligt lagen
(1966: 314) om kontinentalsockeln.
länsstyrelsen får förelägga den som söker täkttillstånd att, vid äventyr
att ansökningen avvisas, lägga fram utredning som belyser behovet av
täkten samt en täktplan av erforderlig omfattning. tillståndet skall förenas
med de villkor som behövs för att begränsa eller motverka företagets
menliga in verkan på naturmiljön. om ej särskilda skäl föranleder annat,
skall tillstånd för sin giltighet göras beroende av att säkerhet ställs för
sålunda föreskrivna villkor. visar sig sådan säkerhet otillräcklig, far läns
styrelsen föreskriva att tillståndet skall gälla endast om ytterligare säkerhet
ställs.
om fullgörandet av föresloiven åtgärd ankommer på annan än markens
innehavare, är innehavaren skyldig tåla att åtgärden vidtages.
har tio år förflutit från det täkttillstånd har vunnit laga kraft, får länssty
relsen upphäva tillståndet helt eller delvis eller förena tillståndet med
ändrade villkor. visar det sig att föreskrivna villkor inte i den utsträckning
som behövs begränsar eller motverkar företagets menliga inverkan på
naturmiljön, får länsstyrelsen före utgången av den angivna tiden förena
tillståndet med de ytterligare villkor som behövs.
18 a § regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer far
meddela föreskrifter om skyldighet för den som driver täktverksamhet
eller stenkrossrörelse att lämna de uppgifter om verksamheten som behövs
som underlag för planering av naturvården.
18 b § efter åtagande av en kommun får länsstyrelsen överlåta åt den
kommunala nämnd som kommunen bestämmer att utöva tillsyn över att
täkter inom kommunen inte utförs i strid mot 18 § och a tt villkor som ä r
förenade med tillstånd till täkt inte åsidosätts.
2710
särskilda bestämmelser om vilthägn
24 a § vilthägn får inte utan tillstånd uppföras på områden där allmänhe
ten får färdas fritt.
¬
frågor om tillstånd prövas av länsstyrelsen. vid prövninge n skall hän- sfs 1982; 1097
syn tas till behovet av skydd för friluftslivet och naturmiljön. tillstånd
skall förenas med de villkor som behövs till skydd för dessa intressen.
om det genom ett vilthägn uppkommer någon olägenhet som inte förut
sågs när tillståndet gavs, får länsstyrelsen besluta nya eller ändrade villkor
för att avhjälpa olägenheten. kan olägenheten inte avhjälpas och är den
betydande, får tillståndet återkallas. tillståndet får även återkallas om
behov av vilthägn, som avses med tillståndet, inte längre föreligger.
25 § ägare av fastighet och innehavare av särskild rätt till fastighet är
berättigade till er sättning av staten i den utsträckning som anges i 26, 28
och 30 §§. att i vi ssa fall även borgenär, som har panträtt i fastigheten, är
berättigad till ersättning framgår av 34 § andra stycket. om inlösen av
fastighet finns föreskrifter i 27 §.
i fråga om ersä ttning och inlösen skall expropriationslagen (1972:719) i
tillämpliga delar lända till efterrättelse i den mån avvikande bestämmelser
ej meddelas i d enna lag. 4 kap. 3 § expropriationslagen skall äga tillämp
ning i fråga om värdeökning som ägt rum under tiden från dagen tio år före
det talan väcktes vid domstol.
i fråga om ers ättning med anledning av att avverkning eller återväxtåt-
gärd som avses i lagen (1974:434) om bevarande av bokskog förbjudits
eller att tillstånd till s ådan avverkning eller åtgärd vägrats eller förenats
med föreskrifter gäller bestämmelserna i nämnda lag.
28 för skada och intrång som tillfogas ägare av fastighet och inneha
vare av särskild rätt till fas tighet genom undersökning enligt 42 § första
eller andra stycket utgår ersättning. talan om ersättning väcks vid den
fastighetsdomstol inom vars område marken eller större delen därav ligger.
37 § till böter eller fängelse i högst sex månader dömes den som uppsåt-
ligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot förbud eller föreskrift som meddelats enligt 5, 8, 10, 11
eller 14 §, 16 § andra stycket eller 19 §,
2. bryter mot 16 § första stycket första punkten eller, om ej gärningen är
ringa, mot 16 § första stycket andra punkten,
3. bryter mot 17 § andra stycket, om ej gärningen är ringa,
4. utför täkt i strid mot 18 § eller åsidosätter villkor som är förenat med
tillstånd till täkt ,
5. underlåter att fullgöra skyldighet som föreskrivits med stöd av 18 a §
eller 20 § första stycket,
6. bryter mot 22 § fö rsta eller tredje stycket eller mot föreskrift som
meddelats i samband med me dgivande enligt tredje stycket,
7. åsidosätter stadgandet i 23 §, om ej gärningen sker på plats, till vilken
allmänheten icke äger tillträde eller har insyn, eller gärningen är ringa, eller
8. uppför vilthägn i strid mot 24 a § eller åsidosätter villkor som är
förenat med tillstånd till vilthägn.
utbyte av brott som avses i första stycket 4 skall förklaras förverkat, om
det ej är uppenbart obilligt.
' fönitvarande 28 § upphävd genom 1974:1025. 2711
¬
\
sfs 1982:1097 39 §'' har någon överträtt beslut eller föreskrift som avses i 37 § för sta
stycket 1, 2, 4, 6 eller 8 far länsstyrelsen förelägga honom att åstadkomma
rättelse. har i f råga om en viss fastighet eller byggnad, anordning eller
anläggning på annans mark ägaren till egendomen begått överträdelsen och
övergår egendomen till ny ägare, far denne föreläggas att vidta rättelse, om
det inte är oskäligt. är fråga om överträdelse av beslut eller föreskrift över
vars efterlevnad kommunal nämnd med st öd av överlåtelse enligt 18 b §
utövar tillsyn, tillkommer det i stället nämnden att meddela sådant föreläg
gande. i beslut om föreläggande far vite sättas ut. vidare får tingsrätten
meddela handräckning för att åstadkomma rättelse. ansökan om hand
räckning far göras av allmän åklagare, statens naturvårdsverk, länsstyrel
sen, den kommunala nämnd som handhar naturvårdsfrågor eller, i fall där
kommunal nämnd har att meddela föreläggande, av den nämnden. beträf
fande sådan handräckning finns bestämmelser i 17 § handräckningslagen
(1981:847).
vid meddelande av föreläggande enligt 17 § förs ta stycket, 20 §, 21 §
eller 22 § andra stycket får länsstyrelsen utsätta vite. efterkoms ej sådant
föreläggande, skall på anmodan av länsstyrelsen kronofogdemyndigheten
föranstalta om att åtgärden vidtages.
byggnadsnämnden får utsätta vite vid meddelande av föreläggande en
ligt 17 § tredje stycket. hälsovårdsnämnden far utsätta vite vid meddelan
de av föreläggande enligt 24 §. efterkommes ej föreläggandet, äger veder
börande nämnd låta vidtaga åtgärden på den försumliges bekostnad.
39 a § har ett föreläggande som avses i 39 § fö rsta eller andra stycket
meddelats någon i egenskap av ägare till viss fastighet och övergår fastig
heten till ny ägare, gäller föreläggandet i stället mot denne. utsatt vite
gäller dock inte mot den nye ägaren, men vederbörande myndighet far
sätta ut vite för denne.
första stycket skall också tillämpas när föreläggande har meddelats
någon i ege nskap av tomträttshavare eller ägare av byggnad, anläggning
eller anordning på mark som tillhör annan.
39 b § föreläggande som avses i 39 a § skall genast antecknas i fastig
hetsboken eller tomträttsboken. detsamma gäller beslut om återkallelse av
antecknat föreläggande.
har antecknat föreläggande upphävts genom lagakraftvunnet beslut,
efterkommits eller förfallit, skall det antecknas i fastighetsboken.
42 § krävs förberedande undersökning på marken innan beslut medde
las i ett na turvårdsärende, får sådan undersökning verkställas genom läns
styrelsens försorg.
har regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer i natur
vårdssyfte beslutat om en inventering av vissa naturresurser, har den som
fatt i upp drag att utföra arbetet rätt att få tillträde till marken och att där
göra undersökningar.
undersökningar enligt första eller andra stycket skall utföras så, att
minsta skada och intrång vållas.
2712 senaste lydelse 1981: 859.
¬
i samband med beslut om tillstånd till bebyggelse, täkt eller annat sfs 1982:1097
afbetsföretag äger länsstyrelsen föreskriva att företaget skall bekosta sär
skild undersökning av det berörda området eller på annat sätt gottgöra
intrånget i na turvårdsintresset.
denna lag träder i kr aft såvitt avser 7 § den 1 januari 1983 och i övrigt
den i juli 1983 .
bestämmelserna i 39 § första stycket andra meningen skall inte tillämpas
när överträdelsen ägt rum före ikraftträdandet. bestämmelserna i 39 a och
39 b §§ gäller endast i fråga om förelägganden som meddelats efter ikraft
trädandet.
på regeringens vägnar
svante lundkvist
olofköhl
(jordbruksdepartementet)
¬
Viktiga lagar inom miljörätten
JP Infonets miljörättsliga tjänster
JP Infonets miljörättsliga tjänster
Jobbar du med miljörättsliga frågor? JP Infonets tjänster ger dig en komplett bevakning av miljörätten. Oavsett om du jobbar med frågor om små enskilda avlopp eller tillståndsfrågor som rör gigantiska miljöfarliga verksamheter hittar du all information du behöver hos oss. Se allt inom miljörätt.