440521.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
orfittkihassamliha.
1944
nr 521 och 522.
m
ti
* utkom från trycket
den 17 jnli 1944.
it
■■o nr 521.
branding;
given särö den 15 juli iqltj^.
'■ ty-» ’ vi gustaf, med guds nåd e, sveriges, götes och vendes
konung, göra veterligt: att vi, med riksdagen^, funnit gott föiordna
■ "^som följer,
'' . . 1 §•
^ varje kommun skall i enlighet med bestämmelserna i denna lag hålla ett
brandförsvar, som tillfredsställer skäliga anspråk på trygghet mot skada av
brand.
...... kommun äger besluta, att brandförsvaret såvitt angår skydd mot skogs-
! yts- brand skall ordnas för sig. område för vilket särskilt skogsbrandförsvar av-
- ses (sjcogsbrandrote) skall, där det ej omfattar kommunen i dess helhet, till
gränserna angivas i beslutet. skogsbrandrote må, efter överenskommelse, be
stå av områden utav olika kommuner. beslut om särskilt skogsbrandförsvar
skall för att vara gällande godkännas av länsstyrelsen. länsstyrelse må ock,
efter kommuns hörande, förordna härom.
vad i denna lag stadgas i fråga ora stad skall äga motsvarande tillämpning
å köping, evad den utgör egen kommun eller ej, samt å municipalsamhälle,
som på grund av konungens förordnande har att oberoende av kommunen i
övrigt själv handhava sitt brandförsvar. handhaves brandförsvaret av kom
munalförbund, skola lagens bestämmelser om kommun hava avseende å för
bundet.
lo, . /.....tillsyn över brandförsvaret inom riket utövas av en riksbrandinspektör.
länsstyrelse skall tillse, att brandförsvaret inom länet är tillfredsställande
ordnat.
■‘f . .
i varje kommun skall finnas brandstyrka av betryggande storlek och sam-
'^mansättning. brandstyrkan skall utgöras
j'4:/ 1. i stad av kommunal brandkår, bestående antingen av heltidsanställd
/ personal (yrtceshrandkår) eller av personal, som förbundit sig att vid sidan
' av annan sysselsättning fullgöra brandtjänst (borgdrhrandkår), samt
2. i annan kommun av borgarbrandkår eller av brandkår under ledning
av enskild sammanslutning eller enskilt företag (frivillig brandkår^) , vilken
gentemot kommunen åtagit sig att svara för brandsläckning, däri inbegripet
skyldighet att lämna annan kommun släckningshjälp.
till kommuns brandstyrka skall därjämte höra erforderlig reserv, grundad
å tjänsteplikt (reservhrandstyrka) .
länsstyrelse äger medgiva befrielse från skyldighet för kommun att hålla
brandkår, såframt kommunen träffat avtal om betryggande släckningshjälp
från brandkår i annan kommun, så ock för stad att hålla yrkesbrandkår eller
1* riksdagenfl skrivelse 1944:476.
' • 299 —>f^002u. svenak förfaitningsaamlino imh, nr 522 och 522.
‘l
.
y
¬
■k'-
1126
\
— 1944. nr 5 '
i
ii-
r:
c
ii.
k
borgarbrandkar, saframt i staden finnes frivillig brandkår med förpliktelse . j som
ovan sägs.
4 §. ‘
ledningen av kommuns brandförsvar skall, närmast under den förvalt
ningsmyndighet som handhar brandförsvaret, utövas av en brandchef. ar
ekogsbrandförsvaret ordnat för sig, tillkommer ledningen därav en skogs-
brandfogde eller, om kommunen är uppdelad i skogsbrandrotar, en fogde för , s varje
rote. j.,,
lör att biträda brandchefen eller skogsbrandfogden och vid förfall träda
dennes ställe skola finnas en eller flera vice brandchefer eller vice skogs-^n'''
brandfogdar. i mån av behov skall därjämte finnas annat brandbefäl. £
om den utbildning, brandbefäl skall äga, förordnar konungen. il
5 §. **
brandchef, vice brandchef, skogsbrandfogde och vice skogsbrandfogde ut-^ses
av kommunens beslutande myndighet eller, efter dess bestämmande, av^j
den förvaltningsmyndighet, som handhar brandförsvaret. beslutet skall under-^
stälias_ länsstyrelsen, som har att pröva den utseddes lämplighet för uppdraget
eller tjänsten. den som utsetts av kommunen skall förordnas av länsstyrelsen,
om ej särskilda skäl däremot äro. består skogsbrandrote av två eller flera
kommuner eller områden därav och enas kommunerna ej i valet av skogsbrand-
fogde eller vice skogsbrandfogde, skall en av de valda av länsstyrelsen för
ordnas, där ej särskilda skäl annat föranleda.
ej må annan vägra att mottaga uppdrag, som i första stycket avses, än
den som av ämbete eller tjänst är hindrad att fullgöra uppdraget eller fyllt
sextio år eller eljest uppgiver giltigt hinder eller ock de fyra senaste åren in
nehaft sådant uppdrag.
brandchef, vice brandchef, skogsbrandfogde eller vice skogsbrandfogde må
på grund av visad olämplighet, efter vederbörande kommuns hörande, av läns
styrelsen, skiljas från uppdraget eller tjänsten.
6 §.
den som innehar uppdrag som brandchef, vice brandchef, skogsbrandfog
de eller vice skogsbrandfogde skall med avseende å rätt till gottgörelse i an- s
ledning av uppdraget vara likställd med vald ledamot av kommunal nämnd,^j^ ’^'
som utsetts till ordförande; dock att i fråga om ersättning för deltagande eller
annan verksamhet för släckning av skogsbrand skall gälla vad nedan i^|
15 § föreskrives. \
för skogsbrandfogdes eller vice skogsbrandfogdes deltagande i utbildnings- j k'
kurs inom länet skall kommunen lämna denne skälig gottgörelse. j
7 §.kommun
är skyldig att anskaffa och underhålla materiel, byggnader och^ ’^
andra för brandförsvaret erforderliga anordningar, brandtorn likväl undan- \
tagna, samt att draga försorg om nödig vattentillgång för släckning av brand,
dock allenast i den mån oskälig kostnad därigenom icke åsamkas kommunen.
8 §.
i kommun skall brandsyn hållas och sotning verkställas i enlighet med de
föreskrifter, konungen därom meddelar.
9_§.
efter framställning av brandchef i kommun, där brand tagit eller hotar
att taga större omfattning, är annan kommun pliktig lämna släckningshjälp
i den utsträckning brandchefen i den kommunen prövar möjlig utan att skä
lig hänsyn till dess egen säkerhet åsidosättes.
för kostnad, som åsamkats kommun i anledning av framställning om släck-
ningshjälp, är kommunen berättigad erhålla skälig ersättning. kunna kom-
lå
: b
up
jäc>
ei
5ipp
»•r;
-a i
-.öu;
ib'
%
¬
> .
. nr 521. 1127
i':<! ;,.) ?■
’ '•i--;
munerna icke enas om ersättningen, skall denna fastställas av länsstyrelsen
i det län, där branden utbrutit,
10 §.
då så erfordras för släckning av brand är envar, som under kalenderåret
fyller lägst sexton och högst sextiofem år och som vistas i orten, pliktig att,
i den mån kroppskrafter och hälsotillstånd tillåta, medverka vid släckningen.
bland de i kommunen bosatta sålunda tjänstepliktiga må lämpliga perso
ner tagas i anspråk för brandtjänst i reservbrandstyrkan. för sådan tjänst
^ i första hand frivilliga uttagas. den som uttagits är skyldig att del-
v,:;'' taga i brandövning under högst femton timmar årligen samt är för medver-
.;x-" kan vid brandsläckuing berättigad till skälig ersättning av kommunen. ut-
tagning verkställes av den förvaltningsmsmdighet som handhar brandför-
1 . svaret.
^ ägare av^ byggnad, upplag eller annan anläggning är skyldig att anskaffa
och underhålla erforderliga brand- och livräddningsredskap ävensom att i
övrigt vidtaga nödiga åtgärder till förebyggande och bekämpande av brand,
i den mån de ej medföra oskälig kostnad. för tillsyn, röjning eller annat
dylikt arbete efter brand, vilket ej är hänförligt till eftersläokning, har äga
ren att tillhandahålla erfo'rderlig arbetskraft. såsom ägare anses jämväl den,
som innehar egendom med fri förfoganderätt eller fideikommissrätt eller där
med jämförlig rätt.
sker skogsawerkning invid järnväg och vidtages ej inom område på kor
tare avstånd från närmaste järnvägsspår än trettio meter erforderliga åtgär
der till förhindrande av att genom avverkningen ökad fara för skogsbrand
uppkommer, må åtgärderna på järnvägsförvaltningens bekostnad vidtagas av
länsstyrelsen eller järnvägsförvaltningen.
12 §.
ej må någon så handhava eld eller eldfarligt föremål att brand därav lätt kan
uppstå,
13 §.
uppstår brand eller är överhängande fara därför och kan ej den, som vars
nar branden eller faran eller eljest får kunskap därom, ^nast släcka bran-
eller undanröja faran, skall han varsko dem, vilkas liv eller egendom är fara,
samt tillkalla hjälp.
14 _
den som vid brand för befälet äger, där så finnes nödigt för släckning eller
räddning, företaga sådant ingrepp i annans rätt, som efter ett skäligt be-
?•'' dömande finnes nö(^igt. han äger sålunda bland annat bereda brandstyrka
^(^tiuträde till fastighet, avspärra brandplatsen, undanslräiffa hägnad, nyttja
brunn, vattenledning, redskap, telefon, hästar eller fordon, fälla träd, an
lägga moteld samt riva eller spränga hus.
ingrepp av ringa omfattning må jämväl företagas av annan, som deltager
i släcknings- och räddningsarbetet, därest befälhavarens föreskrift lämpligen
icke kan inhämtas.
15 §.
den som deltagit i eller på annat sätt varit verksam för släckning av brand
eller som deltagit i övning med brandkår må av statsmedel kunna bekomma
ersättning för skada, som därvid åsamkats honom.
ersättning av statsmedel må jämväl kunna utgå för deltagande i eller
annan verksamhet för släckning av skogsbrand. härjämte må av statsmedel
belöning tilldelas den, som vid släckning av skogsbrand visat rådighet och
nit.
närmare bestämmelser i omförmälda hänseenden meddelar konungen.
i;* k i:;
l. —‘'vv
^ w
i
¬
1128 1944. nr
16 §.åsidosätter
kommun sina skyldigketer enligt denna lag, skall länssty
relsen förordna om rättelse samt, där förordnandet ej efterkommes, förelägga lämpligt
\dte.
samma lag vare där ägare av byggnad, upplag eller annan anläggning icke
■ fullgör vad honom enligt 11 § första stycket första punkten åligger. till
handahåller ägaren icke erforderlig arbetskraft efter vad i samma stycke
andra punkten sägs, må arbetet på ägarens bekostnad utföras genom brand- , chefens
försorg.
r
17 §.
den som uttagits till reservbrandstyrka äger att överklaga beslutet hos
länsstyrelsen inom en månad efter det han därav erhållit del.
18 §.
klagan över beslut, som enligt denna lag meddelats av länsstyrelse, må .
föras hos konungen i vederbörande statsdepartement i den ordning, som föi|^5 överklagande
av förvaltande myndigheters och ämbetsverks beslut är be-^
stämd.
19 §.
den som utan tillstånd eller giltigt skäl uteblir från övning eller brand
släckning, vartill han genom brandsignal eller annorledes kallats, eller läm
nar honom anvisat arbete eller eljest icke åtlyder vad brandbefäl i och för
tjänsten befallt eller som bryter mot föreskrift i 12 eller 13 § eller som
hindrar eller söker hindra åtgärd, som i 14 § avses, straffes med dagsböter.
arbetsgivare eller arbetsledare, som förvägrar anställd nödig ledighet för
deltagande i övning eller brandsläckning eller därmed sammanhängande ar
bete, straffes, såvitt ledigheten kunnat utan synnerlig olägenhet medgivas,
likaledes med dagsböter.
den som genom brandsignal eller annorledes obehörigen åstadkommer brand-
styrkas utryckning eller samling straffes med dagsböter eller fängelse i
högst sex månader.
. 20 §•böter
och viten, som ådömas enligt denna lag, skola tillfalla kronan..
ide närmare föreskrifter, som äro erforderliga för ett ändamålsenligt ord-ä^
nande av brandförsvaret, meddelas av konungen. ^
te
1;
ät
_ }
■ kr
hs
!ji
denna lag träder i kraft den 1 januari 1945, från och med vilken dag 24
kap. byggningabalken, brandstadgan den 15 juni 1923 (nr 173) och lagen
den 7 maj 1937 (nr 222) om -förekommande och släckning av skogseld upp
höra att gälla.
vad i 5 § tredje stycket är stadgat skall icke äga tillämpning å tjänsteman
vid brandväsendet, som tillsatts före denna lags ikraftträdande, så länge det
för honom vid sistnämnda tidpunkt gällande tjänsteförhållandet består.
det aua som vederbör hava sig hörsamligen att efterrätta. till ytterrnera
visso hava vi dietta med egen hand underskrivit och med vårt kungl. sigill
bekräfta låtit.
särö den 15 juli 1944.
3
vi ■
• 1
v'
i
1
gustaf.
(l. s.}
(kommunikationsdepartementet.)
hl.
thorwald berqquist . i' ;
r
:>
¬
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Kamerabevakningslag (2018:1200)Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
Arbetar du med frågor som rör ordning och säkerhet? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ordning och säkerhet.