790334.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
lag sfs 1979:334
om ändring i datalagen (1973:289); utkom från trycket
den 12 juni 1979
utfärdad den 31 m aj 1979.
enligt riksdagens besluu föreskrivs att 2, 3, 3 a, 6, 10, 12, 13, 18, 20 och
22 §§ datal agen (1973: 289) skall ha nedan angivna lydelse. till följd härav
kommer lagen att ha följande lydelse från och med den dag då denna lag
träder i kr aft.
inledande bestämmelser
1 § i den na lag avses med
personuppgift: upplysning som avser enskild person,
personregister: register, förteckning eller andra anteckningar som föres
med hjälp av automatisk databehandling och som inne
håller personuppgift som kan hänföras till den som avses
med uppgiften,
registrerad: enskild person beträffande vilken förekommer person
uppgift i p ersonregister,
registeransvarig: den för vars verksamhet personregister föres, om han
förfogar över registret.
tillstånd m. m.
2 personregister får icke inrättas eller föras utan tillstånd av datain
spektionen. med inrättande av personregister förstås även insamling av
uppgifter som skall ingå i r egistret.
' prop. 1978/79:109, ku 1978/79: 37, rskr 1978/79:360.
^ senaste lydelse 197 5; 740. 727
¬
sfs 1979:334 första stycket gäller icke i fråga om personregister vars inrättande be
slutas av regeringen eller riksdagen. före sådant beslut skall dock yttrande
inhämtas från datainspektionen.
första stycket gäller icke heller i fråga om pers onregister som förs med
viss bestämd teknisk utrustning, om det med hänsyn till utrustningens art,
till utförandet av den automatiska databehandlingen och till registret s ut
formning i övrigt frams tår som uppenbart att otillbörligt intrång i registre -
rads personliga integritet icke skall uppkomma.
närmare föreskrifter rörande tillämpningen av tredje stycket meddelas
av regeringen eller av den myndighet som regeringen bestämmer.
3 § datainspektionen skall meddela tillstånd till in rättande och förande
av personregister, om det saknas anledning antaga att, med iakttagande av
de föreskrifter som meddelas enligt 5 och 6 §§. otillbörligt intrång i reg ist-
rerads personliga integritet skall uppkomma.
vid bedömande t av om otillbörligt intrång kan uppkomma skall särskilt
beaktas arten och mängden av de personuppgifter som skall ingå i regist
ret, hur och från vem uppgifterna skall inhämtas samt den inställning till
registret som föreligger eller kan antagas föreligga hos dem som kan kom
ma att registreras. vidare skall särskilt beaktas att inte andra uppgifter el
ler andra personer registreras än som står i överensstäm melse med ända
målet med registret.
3 a tillstånd att inrätta och föra personregister som omfattar andra än
medlemmar, anställda eller kunder hos den registeransvarige eller perso
ner som har annan därmed jämställd anknytning till denne får meddelas en
dast om särskilda skäl föreligger.
4 § tillstånd att inrätta och föra personregister som innehåller uppgift
om att någon misstankes eller dömts för brott eller avtjänat straff eller un
dergått annan påföljd för brott eller varit föremål för tvångsingripande en
ligt barnavårdslagen (1960: 97), lagen (1954: 579) om nykterhets vård, lagen
(1966:293) om beredande av sluten psykiatrisk vård i vissa fall, lagen
(1967: 940) angående omsorger om vissa psykiskt utvecklingsstörda, lagen
(1964:450) om åt gärder vid samhällsfarlig asoc ialitet eller utlänningslagen
(1954:193) får endast om synnerliga skäl föreligger meddelas annan än
myndighet som enligt lag eller annan författning har att föra förteckning
över sådana uppgifter.
tillstånd att inrätta och föra personregister som i övrigt innehåller upp
gift om någons sjukdom eller hälsotillstånd eller uppgift att någon erhållit
socialhjälp, nykterhetsvård eller liknande eller varit föremål för åtgärd en
ligt barnavårdslagen eller utlänningslagen får endast om särskilda skäl
föreligger meddelas annan än myndighet som enligt lag eller annan författ
ning har att föra förteckning över sådana uppgifter.
tillstånd att inrätta och föra personregister som innehåller uppgift om
någons politiska eller religiösa uppfattning får meddelas endast om särskil
da skäl föreligger. vad som sagts nu gäller dock ej personregister som sam
manslutning avser att föra beträffande sina egna medlemmar.
728 ' senaste lydelse 1976:1114.
¬
5 § i samband med att tillstånd lämnas till inrättande och förande av per- sfs 1979:334
sonregister, skall datainspektionen meddela föreskrift om dels ändamålet
med registret, dels vilka personuppgifter som får ingå i detta. föreligger
särskilda skäl, får tillståndet begränsas till viss tid.
6 § lämnas tillstånd till inrättande och förande av personregister, skall
datainspektionen, i den mån det behövs för att förebygga risk för otillbör
ligt intrång i personlig in tegritet, meddela föreskrift om
1. inhämtande av uppgifter för personregistret,
2. utförandet av den automatiska databehandlingen,
3. den tekniska utrustningen,
4. de bearbetningar av personuppgifterna i regi stret som får göras med
automatisk databehandling,
5. underrättelse till berörda personer,
6. de personuppgifter som får göras tillgängliga,
7. utlämnande och annan användning av personuppgift,
8. bevarande och gallring av personuppgifter,
9. kontroll och s äkerhet.
vid bedömandet av om föreskrift behövs skall särskilt beaktas huruvida
registret innehåller personuppgift som utgör omdöme eller annan värde
rande upplysning om den registrerade.
föreskrift rörande utlämnande av personuppgift får icke inskränka myn
dighets skyldigheter enligt tryckfrihetsförordningen.
7 § bestämmelserna i 5 och 6 §§ om skyldighet för datainspektionen att
meddela föreskrift gäller även i fråga om personregister som avses i 2 §
andra stycket, i den mån icke regeringen eller riksdagen har meddelat före
skrift i samma h änseende.
den registeransvariges skyldigheter
8 § förekommer anledning till misstanke att personuppgift som ingår i
personregister är oriktig, skall den registeransvarige utan dröjsmål vidtaga
skäliga åtgärder för att utröna uppgiftens riktighet och, om skäl föreligger,
rätta den eller utesluta den ur registret.
har uppgift, som rättas eller uteslutes, lämnats ut till annan än den re
gistrerade, skall d en registeransvarige på begäran av den registrerade un
derrätta mottagaren om rättelsen eller uteslutningen. föreligger särskilda
skäl, får dock datainspektionen befria den registeransvarige från sådan un
derrättelseskyldighet.
9 § om pers onregister innehåller personuppgift som med hänsyn till re
gistrets ändamål måste anses ofullständig eller om det i person register som
utgör förteckning över personer saknas någon som med hä nsyn till regist
rets ändamål mås te förväntas ingå däri, bör den registeransvarige vidtaga
den komplettering som be hövs. sådan komplettering skall alltid göras, om
ofullständigheten kan antagas medföra otillbörligt intrång i personlig inte
gritet eller fara för rättsförlust. 729
¬
\
sfs 1979:334 10 § den registeransvarige skall på begäran av enskild så snart det kan
ske underrätta denne antingen om innehållet i personuppgift som ingår i
personregistret och innefattar upplysning om honom eller om alt sådan
uppgift ej förekommer i registre t. har sådan underrättelse lämnats, behö
ver ny u nderrättelse icke lämnas till samme enskilde förrän tolv månader
därefter.
underrättelse enligt första stycket skall lämnas utan kostnad för den en
skilde. föreligger särskilda skäl, får dock datainspektionen i fråga om visst
slag av personuppgifter eller i fråga om underrättelse om att personuppgift
om enskild ej förekommer i r egistret medge att avgift tages ut.
första stycket gäller icke uppgift som enligt lag eller annan författning
eller enligt myndighets beslut som meddelats med stöd av författning ej får
lämnas ut till den registrerade.
första stycket gäller icke heller, om det i fråga om visst slag av person
uppgifter är uppenbart att underrättelse kan underlåtas på grund av att det
inte föreligger någon risk för otillbörligt intrång i registrerads personliga in
tegritet. underrättelse får dock underlåtas endast efter medgivande från
datainspektionen.
u § personuppgift som ingår i personregister får ej lämnas ut, om det
finns anledning antaga att uppgiften skall använ das för automatisk databe
handling i strid med denna lag. finns det anledning antaga att personupp
gift skall användas för automatisk databehandling i utlandet, får uppgiften
lämnas ut endast efter medgivande av datainspektionen. sådant medgivan
de får lämnas endast om det kan antagas att utlämnandet av uppgiften icke
kommer att medföra otillbörligt intrång i personlig in tegritet.
1 fråga om förbud för myndighet att lämna ut personuppgift finns be
stämmelser i lagen (1937:249) om inskränkningar i rät ten att utbekomma
allmänna handlingar.
12 § upphör registeransvarig att föra personregister, skall han anmäla
detta till data inspektionen. inspektionen föreskriver i sådan t fall hur det
skall förfaras med reg istret.
första stycket gäller icke i fråga om personregister som avses i 2 § tredje
stycket.
13 § registeransvarig eller annan som tagit befattning med personregis
ter eller med uppgifter som samlats in för att ingå i sådant register får ej
obehörigen yppa vad han tih fö ljd dä rav fått veta om enskilds personliga
förhållanden.
har personuppgift i enlighet med föresk rift, meddelad enligt 6 eller 18 §,
lämnats ut på villkor som inskränker mottagarens rätt att vidarebefordra
uppgiften, får mottagaren eller den som i hans verksamhet tagit befattning
med uppgiften icke obehörigen yppa vad han därigenom fått veta om en
skilds personliga förhållanden.
730
14 § om myndighet för handläggning av mål eller ärende använder sig av
upptagning för automatisk databehandling, skall upptagningen tillföras
handlingarna i målet eller ären det i läsbar form, om ej särskilda skäl föran
leder annat.
¬
tillsyn m. m. sfs 1979: 334
15 § datainspektionen utövar tillsyn över att automatisk databehandling
icke medför otillbörligt int rång i personlig integri tet.
tillsynen skall utövas så, att den icke vållar större kostnad eller olägen
het än som är nödvändig.
16 § datainspektionen har rätt att för tillsynen erhålla tillträde till lokal
där automatisk databehandling utföres eller där datamaskin eller utrust
ning eller upptagning för automatisk databehandling förvaras. inspektio
nen har vidare rätt att få tillgång till handling som rör automatisk databe
handling samt föranstalta om körning av datamaskin.
17 § den registeransvarige skall lämna datainspektionen de uppgifter rö
rande den automatiska databehandlingen som inspektionen begär för sin
tillsyn. vad som sagts nu gäller även den som för registeransvarigs räkning
handhar personregister.
18 har förandet av personregister lett till otillbörligt in trång i perso n
lig integritet eller finns anledning antaga att sådant intrång skall uppkom
ma, får datainspektionen i mån av behov ändra föreskrift som tidigare
meddelats eller meddela ny föreskrift i sådant a vseende som anges i 5 eller
6 §. i fråga om regist er som avses i 2 § and ra stycket får datainspektionen
vidtaga åtgärd som nu näm nts endast i den mån den ej står i strid med be
slut av regeringen eller riksdagen.
kan skydd mot otillbörligt in trång i personlig integritet ej åstadkommas
på annat sätt, får datainspektionen återkalla meddelat tillstånd.
har förandet av personregister som avses i 2 § tredje stycket lett till
otillbörligt intrång i personlig integritet eller finns anledning antaga att så
dant intrång skall uppkomma, får datainspektionen förbjuda fortsatt fö
rande av registret.
19 § den som hos datainspektionen tagit befattning med tillstå nds- eller
tillsynsärende enligt denna lag får icke obehörigen yppa vad han därvid fått
veta om enskilds personliga förhållanden eller om yrkes- eller affärshem
lighet.
straff och skadestånd m. m,
20 till böter eller fängelse i högst ett å r dömes den som uppsåtligen el
ler av oaktsamhet
1. inrätt ar eller för personregister utan tillstånd enligt denna lag, när så
dant erfordras,
2. bryter mot föreskrift eller förbud som meddelats enligt 5, 6 eller 18 §.
3. lämnar ut perso nuppgift i strid mot 11 §,
4. bryter mot 12 §,
5. lämnar osann uppgift vid fullgörande av skyldighet att lämna under
rättelse enligt 10 §, eller
6. lämnar osann uppgift i fa ll som av ses i 17 §.
" senaste lydelse 1975:740.
® senaste lydelse 1975:740. 731
¬
sfs 1979:334 21 § den som olovligen bereder sig tillgäng till upptagning för automa
tisk d atabehandling eller olovligen ändrar eller utplånar eller i register för
in sådan upptagning dömes för dataintrång till böter eller fängelse i högst
två år, om ej gärningen är belagd med straff i bro ttsbalken.
för försök eller förberedelse till brott som avses i första stycket dömes
till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken. skulle brottet, om det hade fullbor
dats. ha varit att anse som ringa, får dock ej dömas till a nsvar enligt vad
som nu har s agts.
22 § har personregister inrättats eller förts utan tillstånd enligt denna
lag, när sådant tillstånd erfordras, skall registret förklaras förverkat, om
det ej är uppenbart obilligt. detsamma gäller, om personregister har förts i
strid mot förbud enligt 18 § tredje s tycket.
23 § om re gistrerad tillfogas skada genom att personregister innehåller
oriktig uppgift om honom, skall den registeransvarige ersätta skadan. vid
bedömande om och i vad mån sk ada har uppstått tages hänsyn även till l i
dande och andra omständigheter av annan än rent ekonomisk betydelse.
24 § om registeransvarig eller den som för registeransvarigs räkning
handhar personregister underlåter att lämna tillträde till lokal eller tillg ång
till handling i fall som avses i 16 s eller att lämna uppgift enligt 17 §, får da
tainspektionen förelägga vite. detsamma gäller, om registeransvarig icke
fullgör vad som åligger honom enligt 8, 9 eller 10 §.
25 § talan mot datainspektionens beslut föres hos regeringen genom be
svär. justitiekanslern får fora talan för att tillvarataga allmänna intressen.
övergångsbestämmelser®
denna lag träder i kraft den 1 juli 1973. bestämmelserna i 2-14 och
18 §§, 20 § 1 -5, 21-23 §§ samt 24 § and ra punkten gäller dock först från
och med den 1 juli 1974.
utan hinder av föregående stycke får datainspektionen meddela före
skrift i sådan t avseende som anges i 5 eller 6 § för tid för e den i j uli 19 74,
om särskilda skäl föreligger. bryter någon mot såd an föreskrift, gäller be
stämmelsen om straff för brott enligt 20 § 2. datainspektionen får vidare
före nämnda dag pröva ansökan om tillstånd samt meddela föreskrift enligt
5, 6 eller 18 § såvitt avser tid efter utgången av juni 1974.
har personregister, som enligt lagen icke får f öras utan tillstånd, tagits i
drift före den 1 juli 1974, får det, under förutsättning att ansökan om till
stånd göres före den i januari 1975, föras utan tillstånd till dess ansökning
en slutligt prövats. de slag av personuppgifte r som ingår i registret och de
ändamål för vilka uppgifterna användes får ändras eller utvidgas endast ef
ter anmälan till datainspektionen. bryter någon häremot gäller bestämmel
sen om straff för brott enligt 20 § i.
denna lag^ träder i kraft den i januari 1976.
"till 1973:289.
732 m 975:740.
¬
sfs 1979:334
denna lags träder i kraft den 1 februari 1977.
personregister för vilket tillstånd har meddelats före den 1 februari 1977
men som enligt 3 a § får föras endast om särskilda skäl föreligger skall på
nytt underställas datainspektionens prövning. göres ansökan om tillstånd
före den 1 juli 1977, får registret föras tills vidare i vä ntan på att ansökan
prövas slutligt. datainspektionen får vid sin prövning medgiva anstånd
med avveckling eller ändring av registret under tid som behövs för att byg
ga upp ett centralt statligt person- och adressregister eller som annars får
anses skälig.
denna lag® träder i kraft den 1 juli 1979.
på regeringens vägnar
sven romanus
per jermsten
(justitiedepartementet)
b 1976:1114.
b 1979:334.
¬
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Viktiga lagar inom ordning och säkerhet
Kamerabevakningslag (2018:1200)Lag (2003:778) om skydd mot olyckor
Ordningslag (1993:1617)
Säkerhetsskyddslag (2018:585)
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
JP Infonets tjänster inom ordning och säkerhet
Arbetar du med frågor som rör ordning och säkerhet? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom ordning och säkerhet.