SFS 1996:270 Lag om ändring i marknadsföringslagen (1995:450)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1996:270
Utkom fr�n trycket
den 30 april 1996
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (1995:450);
utf�rdad den 11 april 1996.
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 48, 50 och 51 �� marknadsf�-
ringslagen (1995:450) skall ha f�ljande lydelse.
48 � Vid handl�ggning av �renden som avses i 42 � andra stycket
skall Stockholms tingsr�tt best� av en lagfaren domare eller av en
lagfaren domare och en ekonomisk expert. Om det finns s�rskilda sk�l
med h�nsyn till �rendets beskaffenhet, f�r tingsr�tten dock ha den sam-
mans�ttning som anges i 45 � f�rsta stycket.
50 � Om n�got annat inte f�ljer av denna lag, skall f�reskrifterna i r�tte-
g�ngsbalken om tvistem�l d�r f�rlikning om saken inte �r till�ten till�m-
pas p� m�l om f�rbud eller �l�ggande enligt 14, 15 eller 17 � och m�l om
marknadsst�mingsavgift enligt 22 �.
I m�l om skadest�nd enligt 29 � g�ller vad som �r f�reskrivet i r�tte-
g�ngsbalken om tvistem�l d�r f�rlikning om saken �r till�ten.
I �renden som avses i 42 � andra stycket g�ller lagen (1996:242) om
domstols�renden, om n�got annat inte f�ljer av denna lag.
51 � Vad som s�gs i 49, 50 och 52 kap. r�tteg�ngsbalken och i 39 �
f�rsta stycket lagen (1996:242) om domstols�renden om hovr�tten skall
i m�l och �renden enligt denna lag i st�llet g�lla Marknadsdomstolen.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 1996.
P� regeringens v�gnar
LEIF BLOMBERG
Ingvar Paulsson
(Civildepartementet)
418
1
Prop. 1995/96:115, bet. 1995/96:JuU17, rskr. 1995/96:193.