SFS2024-327.pdf
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
lag sfs 2024:327
om ändring i rättegångsbalken publicerad
utfärdad den 30 maj 2024
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om rättegångsbalken
dels att 5 kap. 1 § och 27 kap. 31 och 33 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas en ny paragraf, 27 kap. 19 c §, av följande lydelse.
5 kap.
1 §2 en förhandling vid domstol ska vara offentlig.
kan det antas att det vid en förhandling kommer att läggas fram uppgift,
för vilken hos domstolen gäller sekretess som avses i offentlighets- och
sekretesslagen (2009:400), får rätten, om det bedöms vara av synnerlig vikt
att uppgiften inte röjs, besluta att förhandlingen i den del som rör uppgiften
ska hållas inom stängda dörrar. även i annat fall får en förhandling hållas
inom stängda dörrar, om sekretessen gäller enligt 35 kap. 12, 13 eller 17 §
eller 36 kap. 1 eller 2 § offentlighets- och sekretesslagen eller, när det gäller
domstolsförhandling under förundersökning i brottmål eller därmed likställt
mål eller ärende, enligt 18 kap. 1, 2, 3 eller 17 § eller 35 kap. 1 eller 2 §
samma lag eller i ärende enligt lagen (2024:326) om hemliga tvångsmedel i
syfte att verkställa frihetsberövande påföljder. en förhandling ska alltid
hållas inom stängda dörrar, om sekretessen gäller enligt 27 kap. 5 § andra
och tredje styckena eller 34 kap. 4 § samma lag och det skulle strida mot
avtal som avses där att uppgiften röjs vid förhandlingen.
förhör med den som är under femton år eller lider av en psykisk störning
får hållas inom stängda dörrar.
är det annars för särskilt fall föreskrivet att förhandling får hållas inom
stängda dörrar, ska det gälla.
27 kap.
19 c § om det är av synnerlig vikt för att lokalisera någon som är anhållen
eller häktad för brott som avses i 19 a § får hemlig övervakning av
elektronisk kommunikation enligt 19 § ske i syfte att möjliggöra
verkställighet av frihetsberövandet.
vid tillämpningen av första stycket gäller bestämmelserna i detta kapitel
om hemlig övervakning av elektronisk kommunikation. det som sägs om
den misstänkte ska då avse den eftersökte.
den 1 juni 2024
1 prop. 2023/24:108, bet. 2023/24:juu26, rskr. 2023/24:216.
2 senaste lydelse 2009:401.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
om det är fara i dröjsmål, får tillstånd till hemlig övervakning av sfs 2024:327
elektronisk kommunikation ges av åklagaren i avvaktan på rättens beslut.
om åklagaren har gett ett sådant tillstånd gäller det som sägs i 21 a § andra
och tredje styckena.
31 §3 den som är eller har varit misstänkt för brott ska, om inte annat följer
av 33 §, underrättas om sådan hemlig avlyssning av elektronisk
kommunikation, hemlig övervakning av elektronisk kommunikation,
hemlig kameraövervakning eller hemlig rumsavlyssning som han eller hon
har utsatts för.
om avlyssning eller övervakning av elektronisk kommunikation har
avsett ett telefonnummer eller en annan adress eller en viss elektronisk
kommunikationsutrustning som innehas av någon annan än den misstänkte,
ska även innehavaren underrättas. detta gäller dock inte om annat följer av
33 §.
om kameraövervakning eller rumsavlyssning har avsett eller riktats mot
en plats som innehas av någon annan än den misstänkte och som
allmänheten inte har tillträde till, ska även innehavaren av platsen
underrättas om inte annat följer av 33 §. en underrättelse till innehavaren
behöver inte lämnas om övervakningen eller avlyssningen har avsett den
skäligen misstänkte och integritetsintrånget för innehavaren kan antas vara
ringa.
en underrättelse ska lämnas så snart det kan ske utan men för utredningen,
dock senast en månad efter det att förundersökningen avslutades.
en underrättelse behöver inte lämnas till den som enligt 23 kap. 18 §,
18 a §, 24 kap. 9 a § eller på något annat sätt redan har fått del av eller
tillgång till uppgifterna. någon underrättelse behöver inte heller lämnas om
den med hänsyn till omständigheterna uppenbart är utan betydelse.
33 §4 om det gäller sekretess enligt 15 kap. 1 eller 2 §, 18 kap. 1, 2 eller
3 § eller 35 kap. 1 eller 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) för
uppgifter som avses i 32 §, ska en underrättelse enligt 31 § skjutas upp till
dess att sekretess inte längre gäller.
om det på grund av sekretess eller risk för men för utredningen inte har
kunnat lämnas någon underrättelse inom ett år och sex månader från det att
tvångsmedelsanvändningen avslutades, ska frågan om underrättelse prövas
slutligt. en underrättelse ska då bara lämnas om sekretess inte längre gäller
och om det kan ske utan men för utredningen.
en underrättelse enligt 31 § ska inte lämnas, om förundersökningen angår
1. brott som avses i 13 kap. 1, 2, 3, 5 a eller 5 b § brottsbalken, om brottet
innefattar sabotage enligt 4 § samma kapitel,
2. brott som avses i 13 kap. 4 eller 5 § brottsbalken,
3. brott som avses i 18 kap. 1, 3, 5 eller 6 § eller 19 kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6,
6 a, 6 b, 7, 8, 9, 10, 10 a, 10 b, 12 eller 13 § brottsbalken,
4. brott som avses i 3 eller 4 kap. brottsbalken, om brottet är av det slag
som anges i 18 kap. 2 § eller 19 kap. 11 § samma balk,
5. brott som avses i 26 § lagen (2018:558) om företagshemligheter, om
det finns anledning att anta att gärningen har begåtts på uppdrag av eller har
understötts av en främmande makt eller av någon som har agerat för en
främmande makts räkning,
3 senaste lydelse 2023:534.
4 senaste lydelse 2023:228.
2
6. brott som avses i 4, 4 a, 5, 6, 7, 8, 9 eller 10 § terroristbrottslagen sfs 2024:327
(2022:666), eller
7. försök, förberedelse eller stämpling till brott som anges i 1–6 eller
underlåtenhet att avslöja sådant brott, om gärningen är belagd med straff.
en underrättelse enligt 31 § ska inte heller lämnas om den person som
underrättelsen avser har avlidit eller om den juridiska person som
underrättelsen avser har upphört.
1. denna lag träder i kraft den 1 juli 2024.
2. för tvångsmedelsanvändning som har avslutats före ikraftträdandet
gäller 27 kap. 31 och 33 §§ i den äldre lydelsen.
på regeringens vägnar
gunnar strömmer
evelina sandgren
(justitiedepartementet)
3
Viktiga lagar inom processrätten
JP Infonets processrättsliga tjänster
JP Infonets processrättsliga tjänster
Arbetar du med processrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom processrätt.