1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i järnvägsförordningen (2004:526);
utfärdad den 22 mars 2007.
Regeringen föreskriver
1
i fråga om järnvägsförordningen (2004:526)
dels
att 1 kap. 3 § skall ha följande lydelse,
dels
att det i förordningen skall införas en ny paragraf, 4 kap. 1 a §, av föl-
jande lydelse.
1 kap.
3 §
De beteckningar som används i denna förordning har samma betydelse
som i järnvägslagen (2004:519). Därutöver förstås med
anmält organ:
organ som anmälts enligt lagen (1992:1119) om teknisk
kontroll för att bedöma överensstämmelse och lämplighet hos komponenter
som är nödvändiga för driftskompatibilitet och delsystem,
chartertrafik:
trafik som ingår som ett led i ett sammanhängande arrange-
mang, där huvudsyftet är ett annat än själva transporten,
europeisk specifikation:
sådan gemensam teknisk specifikation, sådant
europeiskt tekniskt godkännande eller nationell standard som genomför så-
dan europeisk standard som anges i artikel 1.8�12 i rådets direktiv
93/38 EEG av den 14 juni 1993 om samordning av upphandlingsförfarandet
för enheter som har verksamhet inom vatten-, energi-, transport-, och tele-
kommunikationssektorerna
2
, senast ändrat genom bilaga II till anslutnings-
akten för Tjeckien m.fl.
3
,
nattågstrafik:
trafik som utförs över dygnsgräns med tåg där mer än hälf-
ten av passagerarplatserna erbjuds som sov- eller liggplatser, som åtmins-
tone under del av resan är bäddade,
trafikhuvudman:
trafikhuvudman enligt lagen (1997:734) om ansvar för
viss kollektiv persontrafik,
transeuropeiska järnvägssystemet:
de transeuropeiska järnvägssystemen
för höghastighetståg och för konventionella tåg,
transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg:
det järnvägs-
system som beskrivs i bilaga I till rådets direktiv 96/48/EG av den 23 juli
1996 om driftskompatibiliteten hos det transeuropeiska järnvägssystemet för
höghastighetståg
4
och som omfattar den järnvägsinfrastruktur som avses i
artikel 10.2 i Europaparlamentets och rådets beslut nr 1692/96/EG av den
1
Jfr prop. 2005/06:160, bet. 2005/06:TU5, rskr. 2005/06:308.
2
EGT L 199, 9.8.1993, s. 84 (Celex 31993L0038).
3
EUT L 236, 23.9.2003, s. 53 (Celex 12003TN02/01/A).
4
EGT L 235, 17.9.1996, s. 6 (Celex 31996L0048).
SFS 2007:121
Utkom från trycket
den 3 april 2007
2
SFS 2007:121
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders, Vällingby 2007
23 juli 1996 om gemenskapens riktlinjer för utbyggnad av det transeurope-
iska transportnätet
5
, senast ändrat genom bilaga II till anslutningsakten för
Tjeckien m.fl.,
transeuropeiska järnvägssystemet för konventionella tåg:
det järnvägs-
system som beskrivs i bilaga I till Europaparlamentets och rådets direktiv
2001/16/EG av den 19 mars 2001 om driftskompatibiliteten hos det trans-
europeiska järnvägssystemet för konventionella tåg
6
och som omfattar den
järnvägsinfrastruktur som avses i artikel 10.3 i Europaparlamentets och rå-
dets beslut nr 1692/96/EG av den 23 juli 1996 om gemenskapens riktlinjer
för utbyggnad av det transeuropeiska transportnätet,
väsentliga krav:
de krav som beskrivs i bilaga III till direktiv 96/48/EG el-
ler i bilaga III till direktiv 2001/16/EG.
4 kap.
1 a §
Järnvägsföretag har rätt att utföra och organisera nattågs- eller char-
tertrafik som bedrivs på kommersiella villkor på järnvägsnät som förvaltas
av staten.
Den som har auktorisation enligt 3 kap. 5 § järnvägslagen (2004:519),
dock inte en trafikhuvudman, har rätt att organisera sådan trafik som avses i
första stycket.
Denna förordning träder i kraft den 30 april 2007. De nya bestämmelserna
skall dock tillämpas för tid från och med den 1 april 2007.
På regeringens vägnar
MAUD OLOFSSON
Lennart Renbjer
(Näringsdepartementet)
5
EGT L 228, 9.9.1996, s. 1 (Celex 31996D1692).
6
EGT L 110, 20.4.2001, s. 1 (Celex 32001L0016).