SFS 2007:1139 Förordning med instruktion för Konsumentverket
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
med instruktion f�r Konsumentverket;
utf�rdad den 29 november 2007.
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Uppgifter
1 � Konsumentverket �r f�rvaltningsmyndighet f�r konsumentfr�gor.
2 � Myndigheten ska s�rskilt svara f�r att
1. de konsumentskyddande regler som ligger inom myndighetens tillsyns-
ansvar f�ljs,
2. konsumenter har tillg�ng till information i den m�n ingen annan myn-
dighet har den uppgiften.
Myndigheten ska �ven st�dja och vara p�drivande i integreringen av kon-
sumentaspekter i annan statlig verksamhet.
3 � Myndigheten ska fullg�ra de uppgifter som f�ljer av bl.a.
konsumentkreditlagen (1992:830),
marknadsf�ringslagen (1995:450),
lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentf�rh�llanden,
lagen (1992:1672) om paketresor,
produkts�kerhetslagen (2004:451),
lagen (1992:1327) om leksakers s�kerhet,
lagen (1992:1326) om personlig skyddsutrustning f�r privat bruk,
lagen (1997:218) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende,
lagen (2003:862) om finansiell r�dgivning till konsumenter,
prisinformationslagen (2004:347),
skuldsaneringslagen (2006:548),
f�rordningen (2005:893) om marknadskontroll av varor,
f�rordningen (1994:1169) om europeisk milj�m�rkning,
f�rordningen (2000:284) om st�d till kommersiell service,
socialtj�nstf�rordningen (2001:937), och
f�rordningen (2007:954) om statligt st�d till organisationer p� konsu-
mentomr�det.
4 � Myndigheten ska d�rut�ver
1. f�lja och analysera utvecklingen inom sitt verksamhetsomr�de av kon-
sumenternas f�rh�llande och st�llning p� olika marknader,
SFS 2007:1139
Utkom fr�n trycket
den 7 december 2007
2
SFS 2007:1139
2. ha ett samlat ansvar f�r konsumentrelaterade milj�- och h�llbarhets-
fr�gor samt ett s�rskilt ansvar f�r milj�m�lsarbetet inom sitt verksamhets-
omr�de,
3. ha ett s�rskilt ansvar f�r handikappfr�gor inom sitt verksamhetsomr�de
och inom ramen f�r detta ansvar st�dja samt vara samlande och p�drivande i
f�rh�llande till �vriga ber�rda parter,
4. med utbildning och information st�dja kommunernas konsumentverk-
samhet i fr�gor som r�r konsumentskydd och konsumentlagstiftning, och
5. inom sitt verksamhetsomr�de, d� det �r m�jligt, med k�n som �vergri-
pande indelningsgrund redovisa statistik, uppf�ljningar och analyser uppde-
lade p� �lder, inrikes respektive utrikes f�dda samt bostadsort.
5 � Myndigheten f�r
1. meddela f�reskrifter dels om skyldigheten att l�mna prisinformation
och om ber�kningen av pris och j�mf�rpris enligt prisinformationslagen
(2004:347), dels om verkst�llighet av lag enligt s�rskilda bemyndiganden,
2. genom s�dana allm�nna r�d som avses i 1 � f�rfattningssamlingsf�r-
ordningen (1976:725) och uttalanden verka f�r lagenligheten, f�ljdriktighe-
ten och enhetligheten vid r�ttstill�mpningen inom verksamhetsomr�det, och
3. mot ers�ttning utf�ra unders�kningar p� uppdrag av myndigheter, orga-
nisationer eller enskilda.
Konsumentombudsmannen f�r
1. g�ra anm�lan om grupptalan till Allm�nna reklamationsn�mnden under
de f�ruts�ttningar som n�rmare anges i f�rfattning, och
2. v�cka offentlig grupptalan enligt lagen (2002:599) om gruppr�tteg�ng i
tvister mellan konsumenter och n�ringsidkare som r�r varor, tj�nster eller
andra nyttigheter som tillhandah�lls huvudsakligen f�r enskilt bruk, n�r om-
budsmannen anser att det �r motiverat fr�n allm�n synpunkt.
6 � Myndigheten ska
1. vara kontaktmyndighet f�r svenska myndigheters samarbete med myn-
digheter inom EES och med Europeiska gemenskapernas kommission i kon-
sumentrelaterade fr�gor som r�r informationssamh�llets tj�nster enligt lagen
(2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamh�llets tj�ns-
ter,
2. vara kontaktmyndighet enligt Europaparlamentets och r�dets f�rord-
ning (EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de na-
tionella tillsynsmyndigheter som ansvarar f�r konsumentskyddslagstift-
ningen
1, och
3. fullg�ra de uppgifter som beh�rig myndighet har enligt samma f�rord-
ning, i fr�ga om efterlevnaden av s�dana regler som verket har tillsyn �ver.
Samverkan
7 � Myndigheten ska l�pande samr�da med Finansinspektionen och L�ke-
medelsverket p� de omr�den d�r myndigheterna har ett gemensamt tillsyns-
ansvar.
1 EUT L 364, 9.12.2004, s. 1, (Celex 32004R2006).
3
SFS 2007:1139
Myndigheten ska samr�da med Socialstyrelsen i arbetet med att ta fram
underlag till regeringens beslut om riksnorm enligt 2 kap. 1 � f�rsta stycket
socialtj�nstf�rordning (2001:937).
Rapportering
8 � Myndigheten ska
1. �rligen den 1 juni till regeringen i en rapport redovisa resultatet av sitt
analysarbete enligt 4 � 1, och
2. i fr�ga om sitt milj�m�lsarbete enligt 4 � 2 rapportera till det milj�-
m�lsr�d som finns inom Naturv�rdsverket och samr�da med r�det om vilken
rapportering som beh�vs.
Ledning
9 � Myndigheten leds av en myndighetschef.
10 � Vid myndigheten ska det finnas ett insynsr�d som best�r av h�gst tolv
ledam�ter.
Anst�llningar och uppdrag
11 � Generaldirekt�ren �r myndighetschef och konsumentombudsman
(KO).
Personalansvarsn�mnd
12 � Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsn�mnd.
Till�mpligheten av vissa f�rordningar
13 � Myndigheten ska till�mpa personalf�retr�darf�rordningen
(1987:1101).
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2008, d� f�rordningen
(1995:868) med instruktion f�r Konsumentverket ska upph�ra att g�lla.
P� regeringens v�gnar
JAN BJ�RKLUND
Cecilia Bergman
(Integrations- och
j�mst�lldhetsdepartementet)
Thomson F�rlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, V�llingby 2007