1
Svensk författningssamling
Myndighetsförordning;
utfärdad den 7 juni 2007.
Regeringen föreskriver följande.
Förordningens tillämpningsområde
1 §
Denna förordning gäller för förvaltningsmyndigheter under rege-
ringen.
Om en lag eller en förordning innehåller en bestämmelse som avviker från
denna förordning, gäller den bestämmelsen.
Myndighetens ledning
2 §
En myndighet leds av
1. en myndighetschef (enrådighetsmyndighet),
2. en styrelse (styrelsemyndighet), eller
3. en nämnd (nämndmyndighet).
Myndighetens ledningsform anges i myndighetens instruktion eller i nå-
gon annan författning.
Ledningens ansvar
3 §
Myndighetens ledning ansvarar inför regeringen för verksamheten och
skall se till att den bedrivs effektivt och enligt gällande rätt och de förpliktel-
ser som följer av Sveriges medlemskap i Europeiska unionen, att den redo-
visas på ett tillförlitligt och rättvisande sätt samt att myndigheten hushållar
väl med statens medel.
4 §
Myndighetens ledning skall
1. besluta en arbetsordning,
2. i arbetsordningen besluta de närmare föreskrifter som behövs om myn-
dighetens organisation, arbetsfördelningen mellan styrelse och myndighets-
chef, delegeringen av beslutanderätt inom myndigheten, handläggningen av
ärenden och formerna i övrigt för verksamheten,
3. besluta en verksamhetsplan för myndigheten,
4. säkerställa att det vid myndigheten finns en intern styrning och kontroll
som fungerar på ett betryggande sätt, och
5. avgöra andra ärenden som har principiell karaktär eller större betydelse
eller som avser föreskrifter, om ärendena inte skall avgöras av personal-
ansvarsnämnden enligt 25 §.
SFS 2007:515
Utkom från trycket
den 20 juni 2007
2
SFS 2007:515
Delegering
5 §
Andra ärenden än de som avses i 4 § får
1. i styrelsemyndigheter avgöras av myndighetschefen eller, om inte sty-
relsen bestämt något annat, av den som myndighetschefen bestämmer,
2. i enrådighetsmyndigheter och nämndmyndigheter avgöras av den som
ledningen bestämmer.
Uppgifter
Allmänna uppgifter
6 §
Myndigheten skall fortlöpande utveckla verksamheten.
Myndigheten skall verka för att genom samarbete med myndigheter och
andra ta till vara de fördelar som kan vinnas för enskilda samt för staten som
helhet.
Myndigheten skall tillhandahålla information om myndighetens verksam-
het och följa sådana förhållanden utanför myndigheten som har betydelse för
verksamheten.
Medverkan i EU-arbetet och annat internationellt samarbete
7 §
Myndigheten skall ge regeringen stöd vid Sveriges deltagande i verk-
samheten inom Europeiska unionen och i annat internationellt samarbete,
ställa den personal till förfogande för deltagandet som regeringen begär och
fortlöpande hålla regeringen informerad om förhållanden av betydelse för
samarbetet.
Myndighetens arbetsgivarpolitik
8 §
Myndigheten skall
1. i samverkan med andra myndigheter utveckla och samordna den stat-
liga arbetsgivarpolitiken,
2. se till att de anställda är väl förtrogna med målen för verksamheten,
3. skapa goda arbetsförhållanden och ta till vara och utveckla de anställ-
das kompetens och erfarenhet.
Särskilda bestämmelser för enrådighetsmyndigheter
Insynsråd
9 §
Om regeringen har bestämt att det skall finnas ett insynsråd vid myn-
digheten, skall rådet utöva insyn i verksamheten och ge myndighetschefen
råd.
Insynsrådet består av det antal ledamöter som regeringen bestämmer.
Myndighetschefen skall vara ordförande i insynsrådet och hålla rådet in-
formerat om verksamheten.
3
SFS 2007:515
Särskilda bestämmelser för styrelsemyndigheter
Styrelsens sammansättning
10 §
Styrelsen består av det antal ledamöter som regeringen bestämmer.
En av ledamöterna skall vara ordförande i styrelsen och en skall vara vice
ordförande.
Myndighetschefen skall ingå i styrelsen, men inte vara dess ordförande
eller vice ordförande.
Beslutförhet
11 §
Styrelsen är beslutför när ordföranden och minst hälften av de andra
ledamöterna är närvarande.
12 §
Om ett ärende är så brådskande att styrelsen inte hinner sammanträda
för att behandla det, får ärendet avgöras genom kontakter mellan ordföran-
den och de andra ledamöterna.
Om inte heller detta hinns med eller är lämpligt, får ordföranden ensam
avgöra ärendet. Ett sådant beslut skall anmälas vid nästa sammanträde med
styrelsen.
Myndighetschefens ansvar gentemot styrelsen
13 §
Myndighetschefen ansvarar inför styrelsen och skall sköta den lö-
pande verksamheten enligt de direktiv och riktlinjer som styrelsen beslutar.
Myndighetschefen skall hålla styrelsen informerad om verksamheten,
förse styrelsen med underlag för beslut och verkställa styrelsens beslut.
Myndighetschefen skall under styrelsen svara för myndighetens arbets-
givarpolitik enligt 8 § och företräda myndigheten som arbetsgivare.
Särskilda bestämmelser för nämndmyndigheter
Nämndens sammansättning
14 §
Nämnden består av det antal ledamöter som regeringen bestämmer.
En av ledamöterna skall vara ordförande i nämnden och en skall vara vice
ordförande.
Beslutförhet
15 §
Nämnden är beslutför när ordföranden och minst hälften av de andra
ledamöterna är närvarande.
16 §
Om ett ärende är så brådskande att nämnden inte hinner sammanträda
för att behandla det, får ärendet avgöras genom kontakter mellan ordföran-
den och de andra ledamöterna.
Om inte heller detta hinns med eller är lämpligt, får ordföranden ensam
avgöra ärendet. Ett sådant beslut skall anmälas vid nästa sammanträde med
nämnden.
4
SFS 2007:515
Kansli
17 §
Om regeringen har bestämt att myndigheten skall ha ett kansli, skall
det ledas av en chef som skall följa de direktiv och riktlinjer som nämnden
beslutar.
18 §
Om regeringen har bestämt att en myndighet skall upplåta lokaler och
sköta administrativa eller handläggande uppgifter åt en nämndmyndighet,
ansvarar den förstnämnda myndigheten inför regeringen för de uppgifter
som den skall sköta.
De båda myndigheterna skall närmare reglera upplåtelsen av lokaler och
fördelningen av uppgifter i en överenskommelse.
�rendenas handläggning
Kostnadsmässiga konsekvenser
19 §
Myndigheten skall se till att de kostnadsmässiga konsekvenserna be-
gränsas när den begär in uppgifter eller utövar tillsyn.
Föredragning
20 §
�rendena skall avgöras efter föredragning.
I arbetsordningen eller i särskilda beslut får myndigheten bestämma att
ärenden som avgörs av någon annan person än myndighetens chef inte behö-
ver föredras.
Myndighetschefen får utan föredragning fatta beslut som inte kan skjutas
upp till dess att ärendet hunnit föredras.
Myndighetens beslut
21 §
För varje beslut i ett ärende skall det upprättas en handling som visar
1. dagen för beslutet,
2. beslutets innehåll,
3. vem som har fattat beslutet,
4. vem som har varit föredragande, och
5. vem som har varit med vid den slutliga handläggningen utan att delta i
avgörandet.
Anställningar och uppdrag
22 §
Ledamöter i styrelser, nämnder och insynsråd utses av regeringen för
en bestämd tid.
Regeringen utser även ordförande i styrelser och nämnder.
23 §
Myndighetschefen anställs av regeringen. Detsamma gäller en myn-
dighets överdirektör.
Annan personal anställs av myndigheten.
5
SFS 2007:515
24 §
Myndighetschefen skall ha en ställföreträdare som tjänstgör i chefens
ställe när han eller hon inte är i tjänst. Om myndigheten har en överdirektör,
är överdirektören myndighetschefens ställföreträdare.
Ställföreträdaren ersätter även i övrigt myndighetschefen i den utsträck-
ning som myndighetschefen bestämmer.
Personalansvarsnämnd
25 §
Om regeringen har bestämt att det skall finnas en personalansvars-
nämnd vid myndigheten, skall nämnden pröva frågor om
1. skiljande från anställning på grund av personliga förhållanden, när an-
ställningen inte är en provanställning,
2. disciplinansvar,
3. åtalsanmälan,
4. avstängning.
Myndighetschefen skall vara ordförande i personalansvarsnämnden.
Nämnden skall i övrigt bestå av personalföreträdarna och de ledamöter som
myndigheten utser.
26 §
Personalansvarsnämnden är beslutför när ordföranden och minst hälf-
ten av de andra ledamöterna är närvarande.
Myndighetens rätt att företräda staten vid domstol
27 §
Myndigheten företräder staten vid domstol inom sitt verksamhetsom-
råde.
I förordningen (1995:1301) om handläggning av skadeståndsanspråk mot
staten och i förordningen (1976:1021) om statliga kollektivavtal, m.m. finns
särskilda bestämmelser om vem som för statens talan.
�&tgärder med anledning av Riksrevisionens revisionsberättelse
28 §
Om Riksrevisionens revisionsberättelse över myndighetens årsredo-
visning innehåller någon invändning, skall myndigheten redovisa för rege-
ringen vilka åtgärder myndigheten har vidtagit eller avser att vidta med an-
ledning av invändningen. Redovisningen skall lämnas inom en månad efter
det att revisionsberättelsen överlämnats.
�rendeförteckning
29 §
Myndigheten skall senast den 1 mars varje år till Justitiekanslern
lämna en förteckning över de ärenden som hade kommit in före den 1 juli fö-
regående år men som inte hade avgjorts vid årets utgång.
Justitiekanslern får i det enskilda fallet besluta om undantag från första
stycket.
�verklagande av beslut i ärenden om föreskrifter
30 §
Myndighetens beslut i ärenden om meddelande av föreskrifter som
avses i 8 kap. regeringsformen får inte överklagas.
6
SFS 2007:515
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders, Vällingby 2007
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2008, då verksförordningen
(1995:1322) skall upphöra att gälla.
På regeringens vägnar
MATS ODELL
Lilian Wiklund
(Finansdepartementet)