SFS 2007:631 Förordning om ändring i förordningen (1993:221) för Sveriges lantbruksuniversitet
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (1993:221) f�r Sveriges
lantbruksuniversitet;
utf�rdad den 14 juni 2007.
Regeringen f�reskriver i fr�ga om f�rordningen (1993:221) f�r Sveriges
lantbruksuniversitet
1
dels att 1 kap. 2 �, 2 kap. 1 och 2 ��, 3 kap. 3 och 6 ��, 5 kap. 2 � och bi-
lagan till f�rordningen skall ha f�ljande lydelse,
dels att det i f�rordningen skall inf�ras en ny paragraf, 2 kap. 2 a �, av f�l-
jande lydelse.
1 kap.
2 �
2 Verksf�rordningen (1995:1322) skall till�mpas p� Lantbruksuniversi-
tetet med undantag av 4 � andra stycket, 6, 1114, 19, 2123, 32, 33 och
35 ��. Vid till�mpningen av verksf�rordningen skall med chefen f�r myn-
digheten avses rektor.
2 kap.
1 � Styrelsen f�r Lantbruksuniversitetet skall best� av ordf�randen och
h�gst fjorton andra ledam�ter. Rektor skall ing� i styrelsen.
Styrelsen skall utse vice ordf�rande inom sig.
2 � Andra styrelseledam�ter �n rektor skall utses f�r en best�md tid, h�gst
tre �r. Utses rektor till ordf�rande skall �ven han eller hon utses f�r en be-
st�md tid, h�gst tre �r.
2 a � L�rarna och �vriga forskare har r�tt att vara representerade med tre
ledam�ter i styrelsen. F�retr�dare f�r l�rare och �vriga forskare skall utses
genom val inom Lantbruksuniversitetet. Universitetet f�r meddela n�rmare
f�reskrifter om valf�rfarandet.
Studenterna har r�tt att vara representerade med tre ledam�ter i styrelsen.
F�retr�dare f�r studenterna skall utses i den ordning som f�reskrivs i 1 kap.
4 �.
�vriga ledam�ter inklusive ordf�randen skall utses av regeringen efter
f�rslag fr�n universitetet. F�rslaget skall f�reg�s av ett samr�d inom eller
1 F�rordningen omtryckt 1998:1020.
2 Senaste lydelse 2004:723.
SFS 2007:631
Utkom fr�n trycket
den 3 juli 2007
2
SFS 2007:631
utom universitetet och avse personer med kompetens och erfarenhet fr�n
verksamhet av betydelse f�r universitetets utbildnings-, forsknings- och
samverkansuppdrag.
De f�retr�dare f�r de anst�llda som enligt 2 kap. 4 � andra stycket h�g-
skolelagen (1992:1434) har n�rvaro- och yttrander�tt vid styrelsens sam-
mantr�den utses enligt best�mmelserna i personalf�retr�darf�rordningen
(1987:1101).
3 kap.
3 � Flertalet av fakultetsn�mndens ledam�ter skall vara personer som av-
ses i 2 � f�rsta stycket eller andra vetenskapligt kompetenta personer. Stu-
denterna har r�tt att vara representerade i n�mnden med minst tre ledam�ter.
En av ledam�terna i n�mnden skall vara n�mndens ordf�rande och en
skall vara dess vice ordf�rande. Ordf�randen och vice ordf�randen skall ut-
ses av rektor p� f�rslag av dem som v�ljer ledam�ter i n�mnden.
6 � Personalansvarsn�mnden best�r f�rutom av rektor och f�retr�dare
f�r de anst�llda av ytterligare h�gst tre ledam�ter som styrelsen utser. Rek-
tor �r n�mndens ordf�rande.
F�retr�darna f�r de anst�llda utses enligt f�reskrifterna i personalf�retr�-
darf�rordningen (1987:1101).
5 kap.
2 �
3 F�r utbildningen p� grundniv� eller avancerad niv� vid Lantbruksuni-
versitetet g�ller i �vrigt 6 kap. 13, 69, 10 � f�rsta, tredje och fj�rde styck-
ena, 1124 ��, samt 7 kap. 18, 1228 och 3033 �� h�gskolef�rordningen
(1993:100).
Denna f�rordning tr�der i kraft den 15 juli 2007.
P� regeringens v�gnar
ESKIL ERLANDSSON
Mats Wiberg
(Jordbruksdepartementet)
3 Senaste lydelse 2006:1405.
3
SFS 2007:631
Bilaga
4
Kandidatexamen
Omfattning
Kandidatexamen uppn�s efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180
h�gskolepo�ng med viss inriktning som Lantbruksuniversitetet best�mmer,
varav minst 90 h�gskolepo�ng med successiv f�rdjupning inom det huvud-
sakliga omr�det (huvudomr�det) f�r utbildningen.
M�l
Kunskap och f�rst�else
F�r kandidatexamen skall studenten
visa kunskap och f�rst�else inom huvudomr�det f�r utbildningen, inbe-
gripet kunskap om omr�dets vetenskapliga grund, kunskap om till�mpliga
metoder inom omr�det, f�rdjupning inom n�gon del av omr�det samt orien-
tering om aktuella forskningsfr�gor.
F�rdighet och f�rm�ga
F�r kandidatexamen skall studenten
visa f�rm�ga att s�ka, samla, v�rdera och kritiskt tolka relevant infor-
mation i en problemst�llning samt att kritiskt diskutera f�reteelser, fr�ge-
st�llningar och situationer,
visa f�rm�ga att sj�lvst�ndigt identifiera, formulera och l�sa problem
samt att genomf�ra uppgifter inom givna tidsramar,
visa f�rm�ga att muntligt och skriftligt redog�ra f�r och diskutera infor-
mation, problem och l�sningar i dialog med olika grupper, och
visa s�dan f�rdighet som fordras f�r att sj�lvst�ndigt arbeta inom det
omr�de som utbildningen avser.
4 Senaste lydelse 2006:1405.
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders, V�llingby 2007