SFS 2008:132 Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i h�gskolef�rordningen (1993:100);
utf�rdad den 3 april 2008.
Regeringen f�reskriver att bilaga 2 till h�gskolef�rordningen (1993:100)
1
ska ha f�ljande lydelse.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 15 maj 2008.
P� regeringens v�gnar
LARS LEIJONBORG
Charlotte Abrahamsson
(Utbildningsdepartementet)
1
F�rordningen omtryckt 1998:1003.
SFS 2008:132
Utkom fr�n trycket
den 15 april 2008
2
SFS 2008:132
Bilaga 2
2
EXAMENSORDNING
4. Examensbeskrivningar
EXAMINA P� AVANCERAD NIV�
YRKESEXAMINA
Speciall�rarexamen
Omfattning
Speciall�rarexamen uppn�s efter att studenten fullgjort kursfordringar om
90 h�gskolepo�ng. D�rtill st�lls krav p� annan avlagd l�rarexamen med in-
riktning mot kunskapsomr�det spr�k-, skriv- och l�sutveckling eller mate-
matikutveckling, annan avlagd l�rarexamen med svenska eller matematik
eller annan avlagd l�rarexamen kompletterad med motsvarande kunskaper.
M�l
F�r speciall�rarexamen ska studenten visa s�dan kunskap och f�rm�ga som
kr�vs f�r att sj�lvst�ndigt arbeta som speciall�rare f�r barn och elever inom
f�rskoleklass, skola eller vuxenutbildning, som har behov av s�rskilt st�d i
spr�k-, skriv- och l�sutveckling eller matematikutveckling.
Kunskap och f�rst�else
F�r speciall�rarexamen ska studenten
visa kunskap om omr�dets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt
forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan
vetenskap och bepr�vad erfarenhet och sambandets betydelse f�r yrkesut-
�vningen,
visa f�rdjupad kunskap om barns och elevers spr�k- och begreppsut-
veckling och stimulans av denna, och
visa f�rdjupad kunskap om elevers l�rande och spr�k-, skriv- och l�sut-
veckling eller matematikutveckling samt goda kunskaper om bed�mnings-
fr�gor och betygss�ttning.
2
Senaste lydelse 2007:1337.
3
SFS 2008:132
F�rdighet och f�rm�ga
F�r speciall�rarexamen ska studenten
visa f�rm�ga att kritiskt och sj�lvst�ndigt identifiera, analysera och
medverka i f�rebyggande arbete och i arbetet med att undanr�ja hinder och
sv�righeter i olika l�rmilj�er,
visa f�rm�ga att delta i arbetet med att utforma och genomf�ra �tg�rds-
program f�r enskilda barn och elever i samverkan med ber�rda akt�rer samt
f�rm�ga att st�dja barn och elever och utveckla verksamhetens l�rmilj�er,
visa f�rm�ga att vara en kvalificerad samtalspartner och r�dgivare i fr�-
gor som r�r spr�k-, skriv- och l�sutveckling eller matematikutveckling,
visa f�rm�ga att sj�lvst�ndigt genomf�ra uppf�ljning och utv�rdering
samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med m�let att kunna m�ta
behoven hos alla barn och elever,
visa f�rm�ga att kritiskt granska och till�mpa metoder f�r att bed�ma
barns och elevers spr�k-, skriv- och l�sutveckling eller matematikutveck-
ling,
visa f�rdjupad f�rm�ga att kritiskt och sj�lvst�ndigt genomf�ra pedago-
giska utredningar och analysera sv�righeter p� individniv� i olika l�rmilj�er,
och
visa f�rdjupad f�rm�ga till ett individanpassat arbetss�tt f�r barn och
elever i behov av s�rskilt st�d.
V�rderingsf�rm�ga och f�rh�llningss�tt
F�r speciall�rarexamen ska studenten
visa sj�lvk�nnedom och empatisk f�rm�ga,
visa f�rm�ga att inom det specialpedagogiska omr�det g�ra bed�m-
ningar med h�nsyn till relevanta vetenskapliga, samh�lleliga och etiska
aspekter med s�rskilt beaktande av de m�nskliga r�ttigheterna,
visa f�rm�ga att identifiera etiska aspekter p� eget forsknings- och ut-
vecklingsarbete,
visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkes-
grupper, och
visa f�rm�ga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fort-
l�pande utveckla sin kompetens.
Sj�lvst�ndigt arbete (examensarbete)
F�r speciall�rarexamen ska studenten inom ramen f�r kursfordringarna ha
fullgjort ett sj�lvst�ndigt arbete (examensarbete) om minst 15 h�gskole-
po�ng.
�vrigt
I examensbeviset ska det anges f�r vilken verksamhet utbildningen �r
avsedd.
F�r speciall�rarexamen ska ocks� de preciserade krav g�lla som varje
h�gskola sj�lv best�mmer inom ramen f�r kraven i denna examensbeskriv-
ning.
Thomson F�rlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, V�llingby 2008