SFS 2008:495 Lag om ändring i tobakslagen (1993:581)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i tobakslagen (1993:581);
utfärdad den 5 juni 2008.
Enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs att 15 och 19 §§ tobakslagen
(1993:581)
2
ska ha följande lydelse.
15 §
3
En marknadsföringsåtgärd som strider mot 9 a § eller 14–14 b §§ ska
vid tillämpningen av 5, 23 och 26 §§ marknadsföringslagen (2008:486) an-
ses vara otillbörlig mot konsumenter. En marknadsföringsåtgärd som strider
mot 14 § första stycket 2 eller 3 eller 14 a § första stycket 2 eller 3 kan med-
föra marknadsstörningsavgift enligt bestämmelserna i 29–36 §§ marknads-
föringslagen.
19 §
4
Den centrala tillsynen över att denna lag och föreskrifter som med-
delas med stöd av lagen följs utövas av
1. Arbetsmiljöverket när det gäller
a) lokaler och andra utrymmen som avses i 2 § och som är upplåtna enbart
för personal, och
b) lokaler och andra utrymmen på vilka 8 § ska tillämpas.
2. Statens folkhälsoinstitut när det gäller
a) miljöer som avses i 2 § och som inte är upplåtna enbart för personal,
b) lokaler som avses i 4 §,
c) varningstexter m.m. enligt 9, 10 och 11 §§,
d) handel enligt 12–12 b §§ och anmälan och egentillsyn enligt 12 c §,
e) produktkontroll m.m. enligt 16–18 §§, och
f) uppgifter om kostnader för marknadsföring enligt 18 b §, samt
3. Konsumentombudsmannen när det gäller marknadsföring enligt 9 a §
eller 14–14 b §§.
Vid Konsumentombudsmannens tillsyn tillämpas bestämmelserna i mark-
nadsföringslagen (2008:486).
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2008.
1
Prop. 2007/08:115, bet. 2007/08:CU21, rskr. 2007/08:222.
2
Lagen omtryckt 2005:369.
3
Senaste lydelse 2005:369.
4
Senaste lydelse 2005:369.
SFS 2008:495
Utkom från trycket
den 16 juni 2008
2
SFS 2008:495
Thomson Förlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, Vällingby 2008
På regeringens vägnar
MARIA LARSSON
Lars Hedengran
(Socialdepartementet)