SFS 2008:498 Lag om ändring i radio- och TV-lagen (1996:844)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i radio- och TV-lagen (1996:844);
utfärdad den 5 juni 2008.
Enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs att 7 kap. 2 § och 10 kap. 7 § radio-
och TV lagen (1996:844) ska ha följande lydelse.
7 kap.
2 §
Av en annons som inte är reklam ska det framgå i vems intresse den
sänds. Om reklamidentifiering finns bestämmelser i 9 § marknadsförings-
lagen (2008:486).
10 kap.
7 §
2
En handling som strider mot 7 kap. 3 och 4 §§ samt 10 § första eller
tredje stycket ska vid tillämpningen av 5, 23 och 26 §§ marknadsförings-
lagen (2008:486) anses utgöra otillbörlig marknadsföring mot konsumenter.
En sådan handling kan medföra marknadsstörningsavgift enligt bestäm-
melserna i 29–36 §§ marknadsföringslagen.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2008.
På regeringens vägnar
LENA ADELSOHN LILJEROTH
Maria Eka
(Kulturdepartementet)
1
Prop. 2007/08:115, bet. 2007/08:CU21, rskr. 2007/08:222.
2
Senaste lydelse 1998:1713.
SFS 2008:498
Utkom från trycket
den 16 juni 2008
Thomson Förlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, Vällingby 2008