1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i specialskoleförordningen (1995:401);
utfärdad den 9 juni 2008.
Regeringen föreskriver att 8
kap. 1
§ specialskoleförordningen
(1995:401) ska ha följande lydelse.
8 kap.
1 §
1
Läraren ska fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare
om elevens skolgång. Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och
elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskaps-
utveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas. Informationen vid ut-
vecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i
relation till målen i läroplanen och kursplanerna.
Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en skriftlig individuell utvecklings-
plan
1. ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i relation till målen i
varje ämne som eleven får undervisning i, och
2. sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och
i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kurs-
planerna.
Den individuella utvecklingsplanen kan även innehålla omdömen om
elevens utveckling i övrigt inom ramen för läroplanen, om rektorn beslutar
det. �verenskommelser mellan läraren, eleven och elevens vårdnadshavare
vid utvecklingssamtalet ska alltid dokumenteras i utvecklingsplanen. Rek-
torn beslutar om utformningen av sådan skriftlig information som ges i ut-
vecklingsplanen.
Sådan skriftlig information om elevens skolgång som avses i andra och
tredje stycket får ges även vid andra tillfällen än vid ett utvecklingssamtal.
Utvecklingssamtal ska i vissa fall resultera i ett sådant åtgärdsprogram
som avses i 6 kap. 1 §.
9 §
2
Om en elev inte når upp till de mål i ett ämne som enligt kursplanen
ska ha uppnåtts i slutet av det tionde skolåret, ska betyg inte sättas i ämnet.
Betyg ska inte heller sättas i ett ämnesblock om eleven inte når upp till må-
len i samtliga ämnen som ingår i ämnesblocket.
1
Senaste lydelse 2005:177. �ndringen innebär bl.a. att tredje stycket upphävs.
2
Senaste lydelse 2003:125.
SFS 2008:522
Utkom från trycket
den 18 juni 2008
2
SFS 2008:522
Thomson Förlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, Vällingby 2008
I fall som avses i första stycket ska en skriftlig bedömning av elevens kun-
skapsutveckling i ämnet eller ämnesblocket ges. Av bedömningen kan också
framgå de stödåtgärder som har vidtagits.
Bedömningen ska undertecknas av läraren.
Denna förordning träder i kraft den 15 juli 2008.
På regeringens vägnar
JAN BJ�RKLUND
Nils Cederstierna
(Utbildningsdepartementet)