1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i sameskolförordningen (1995:205);
utfärdad den 9 juni 2008.
Regeringen föreskriver att 5 kap. 3 § sameskolförordningen (1995:205)
ska ha följande lydelse.
5 kap.
3 §
1
Läraren ska fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare
om elevens skolgång. Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och
elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskaps-
utveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas. Informationen vid ut-
vecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i
relation till målen i läroplanen och kursplanerna.
Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en skriftlig individuell utvecklings-
plan
1. ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i relation till målen i
varje ämne som eleven får undervisning i, och
2. sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och
i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kurs-
planerna.
Den individuella utvecklingsplanen kan även innehålla omdömen om
elevens utveckling i övrigt inom ramen för läroplanen, om skolchefen be-
slutar det. �verenskommelser mellan läraren, eleven och elevens vårdnads-
havare vid utvecklingssamtalet ska alltid dokumenteras i utvecklingsplanen.
Skolchefen beslutar om utformningen av sådan skriftlig information som ges
i utvecklingsplanen.
Sådan skriftlig information om elevens skolgång som avses i andra och
tredje stycket får ges även vid andra tillfällen än vid ett utvecklingssamtal.
Utvecklingssamtal ska i vissa fall resultera i ett sådant åtgärdsprogram
som avses i 5 kap. 1 § grundskoleförordningen (1994:1194).
Denna förordning träder i kraft den 15 juli 2008.
1
Senaste lydelse 2005:176. �ndringen innebär bl.a. att tredje stycket upphävs.
SFS 2008:524
Utkom från trycket
den 18 juni 2008
2
SFS 2008:524
Thomson Förlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, Vällingby 2008
På regeringens vägnar
JAN BJ�RKLUND
Nils Cederstierna
(Utbildningsdepartementet)