SFS 2008:525 Förordning om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i grundskolef�rordningen (1994:1194);
utf�rdad den 9 juni 2008.
Regeringen f�reskriver att 7 kap. 2 och 9 �� grundskolef�rordningen
(1994:1194)
1
ska ha f�ljande lydelse.
7 kap.
2 �
2
L�raren ska fortl�pande informera eleven och elevens v�rdnadshavare
om elevens skolg�ng. Minst en g�ng varje termin ska l�raren, eleven och
elevens v�rdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskaps-
utveckling och sociala utveckling b�st kan st�djas. Informationen vid ut-
vecklingssamtalet ska grunda sig p� en utv�rdering av elevens utveckling i
relation till m�len i l�roplanen och kursplanerna.
Vid utvecklingssamtalet ska l�raren i en skriftlig individuell utvecklings-
plan
1. ge omd�men om elevens kunskapsutveckling i relation till m�len i
varje �mne som eleven f�r undervisning i, och
2. sammanfatta vilka insatser som beh�vs f�r att eleven ska n� m�len och
i �vrigt utvecklas s� l�ngt som m�jligt inom ramen f�r l�roplanen och kurs-
planerna.
Den individuella utvecklingsplanen kan �ven inneh�lla omd�men om
elevens utveckling i �vrigt inom ramen f�r l�roplanen, om rektorn beslutar
det. �verenskommelser mellan l�raren, eleven och elevens v�rdnadshavare
vid utvecklingssamtalet ska alltid dokumenteras i utvecklingsplanen. Rek-
torn beslutar om utformningen av s�dan skriftlig information som ges i ut-
vecklingsplanen.
S�dan skriftlig information om elevens skolg�ng som avses i andra och
tredje stycket f�r ges �ven vid andra tillf�llen �n vid ett utvecklingssamtal.
Utvecklingssamtal ska i vissa fall resultera i ett s�dant �tg�rdsprogram
som avses i 5 kap. 1 �.
9 �
3
Om en elev inte n�r upp till de m�l i ett �mne som enligt kursplanen
ska ha uppn�tts i slutet av det nionde skol�ret, ska betyg inte s�ttas i �mnet.
Betyg ska inte heller s�ttas i ett �mnesblock om eleven inte n�r upp till m�-
len i samtliga �mnen som ing�r i �mnesblocket.
1
F�rordningen omtryckt 1997:599.
2
Senaste lydelse 2005:179. �ndringen inneb�r bl.a. att tredje stycket upph�vs.
3
Senaste lydelse 2003:124.
SFS 2008:525
Utkom fr�n trycket
den 18 juni 2008
2
SFS 2008:525
Thomson F�rlag AB, tel. 08-587 671 00
Elanders, V�llingby 2008
I fall som avses i f�rsta stycket ska en skriftlig bed�mning av elevens kun-
skapsutveckling i �mnet eller �mnesblocket ges. Av bed�mningen kan ocks�
framg� de st�d�tg�rder som har vidtagits.
Bed�mningen ska undertecknas av l�raren.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 15 juli 2008.
P� regeringens v�gnar
JAN BJ�RKLUND
Nils Cederstierna
(Utbildningsdepartementet)