SFS 2009:237 Förordning om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Förordning
om statlig medfinansiering till vissa regionala
kollektivtrafikanläggningar m.m.;
utfärdad den 26 mars 2009.
Regeringen föreskriver
1 följande.
Förordningens tillämpningsområde
1 §
Denna förordning innehåller bestämmelser om statlig medfinansiering
till
1. trafikhuvudmän enligt lagen (1997:734) om ansvar för viss kollektiv
persontrafik för investeringar i
a) regionala kollektivtrafikanläggningar,
b) rullande materiel för regional kollektiv persontrafik på järnväg, tunnel-
bana och spårväg med de begränsningar som framgår av 2 § 9, samt
c) fartyg för regional kollektiv person- och godstrafik,
2. trafikhuvudmän för åtgärder som ökar tillgängligheten för funktions-
hindrade resenärer utöver vad som följer av de föreskrifter om handikappan-
passning som Vägverket har meddelat med stöd av 4 § förordningen
(1980:398) om handikappanpassad kollektivtrafik eller de krav i fråga om
tillgänglighet som kan ställas med stöd av plan- och bygglagen (1987:10),
3. kommuner eller andra organ för byggande av flygplatsanläggningar
med annan huvudman än staten,
4. kommuner för åtgärder för förbättrad miljö och trafiksäkerhet på kom-
munala vägar och gator i den mån dessa åtgärder går utöver vad som omfat-
tas av gällande kommunalt ansvar i dessa hänseenden.
Objekt för vilka medfinansiering får beviljas
2 § Statlig medfinansiering får beviljas för
1. byggande av väg- och gatuanläggningar för regional kollektiv person-
trafik som tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov,
2. byggande av spåranläggningar för regional kollektiv persontrafik som
tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov,
3. byggande av stationer, terminaler, vänthallar, hållplatser och andra lik-
nande anläggningar för trafikanternas behov vid regionalt kollektivt resande,
4. byggande av flygplatsanläggningar som tillgodoser ett allmänt kommu-
nikationsbehov,
1 Jfr prop. 2008/09:35, bet. 2008/09:TU2, rskr. 2008/09:145.
SFS 2009:237
Utkom från trycket
den 7 april 2009
2
SFS 2009:237
5. transportinformatik eller fysiska åtgärder för förbättrad miljö och tra-
fiksäkerhet på kommunala vägar och gator,
6. åtgärder för ökad tillgänglighet i kollektivtrafiken för funktions-
hindrade resenärer i fråga om kollektivtrafikfordon, terminaler, hållplatser
eller andra anläggningar i anslutning till dessa samt investeringar i reseinfor-
mationsanläggningar som underlättar funktionshindrades resor,
7. byggande av kajanläggningar för regional kollektiv person- och gods-
trafik som tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov,
8. investeringar i fartyg för regional kollektiv person- och godstrafik som
tillgodoser ett allmänt kommunikationsbehov, samt
9. investeringar i sådan rullande materiel för regional kollektiv persontra-
fik på järnväg, tunnelbana eller spårväg som utpekats i den banhållningsplan
som fastställts för 2004–2015 så länge det finns kvar anslagna medel för
ändamålet.
Medfinansiering enligt första stycket 6 får beviljas under förutsättning att
nödvändig samordning skett mellan en trafikförsörjningsplan för den lokala
och regionala linjetrafiken för persontransporter och en trafikförsörjnings-
plan för färdtjänst och riksfärdtjänst.
Medfinansiering enligt första stycket 9 får beviljas för investeringar, mil-
jöförbättrande åtgärder i fråga om emission och buller samt hyreskostnader.
Medfinansiering till anläggningar, kollektivtrafikfordon och fartyg får be-
viljas för investeringar, förbättringsåtgärder och hyreskostnader.
3 §
Statlig medfinansiering får beviljas för investeringar. Om medfinansie-
ringen helt eller delvis avser järnvägsinvesteringar enligt 2 § första stycket 2,
3 eller 9 betalas hela beloppet ut av Banverket. Övriga medel enligt 2 § beta-
las ut av Vägverket.
Fördelning av anslagna medel
4 §
Vägverket fördelar anslagna medel på grundval av de planer som upp-
rättas och fastställs enligt förordningen (1997:263) om länsplaner för regio-
nal transportinfrastruktur.
Banverket fördelar anslagna medel för åtgärder enligt 2 § 2, 3 och 9 på
grundval av de planer som upprättas och fastställs enligt förordningen
(2009:236) om en nationell plan för transportinfrastruktur.
Medfinansieringsandel
5 §
Statlig medfinansiering får beviljas med upp till 50 procent av kostna-
derna.
För järnvägsinvesteringar enligt 2 § 2, 3 eller 9 får Banverket, om det
finns särskilda skäl, bevilja medfinansiering med upp till 75 procent av kost-
naderna.
För byggande av flygplatsanläggningar enligt 2 § 4 får Transportstyrelsen,
om det finns särskilda skäl, bevilja medfinansiering med upp till 75 procent
av kostnaderna.
För byggande av kajanläggningar och investeringar i fartyg enligt 2 § 7
och 8 får Sjöfartsverket, om det finns särskilda skäl, bevilja medfinansiering
med upp till 75 procent av kostnaderna.
3
SFS 2009:237
För övriga investeringar enligt 2 § får Vägverket, om det finns särskilda
skäl, bevilja medfinansiering med upp till 75 procent av kostnaderna.
6 §
I de kostnader som ska ligga till grund för beräkningen av statlig med-
finansiering för transportinformatik och fysiska åtgärder för förbättrad miljö
och trafiksäkerhet, flygplatsanläggningar, kajanläggningar, väg- och gatuan-
läggningar för regional kollektiv persontrafik samt stationer, terminaler,
vänthallar, hållplatser, informationsanläggningar och andra liknande anlägg-
ningar ingår
1. alla kostnader som är direkt hänförliga till objektet,
2. ersättningar som ska utges för mark och intrång,
3. förvaltningskostnader.
Om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl, får även ersättningar som ska
utges för skador räknas in i kostnaderna.
7 §
I de byggkostnader som ska ligga till grund för beräkningen av statlig
medfinansiering för spåranläggningar ingår
1. kostnaderna för banvallar, tunnlar, broar och viadukter,
2. kostnaderna för ballast, sliprar, spår, signal- och säkerhetsanläggningar
samt anläggningar för strömförsörjning,
3. ersättningar som ska utges för mark och intrång,
4. förvaltningskostnader.
Om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl, får även ersättningar som ska
utges för skador räknas in i byggkostnaderna.
8 §
Vilka kostnader som ska ligga till grund för beräkningen av den stat-
liga medfinansieringen beslutas i de enskilda fallen av
1. Vägverket, om det är fråga om sådana anläggningar som avses i 2 § 1,
3, 5 och 6 och som inte avser kollektivtrafik på spår,
2. Banverket, om det är fråga om sådana anläggningar och rullande mate-
riel för spårtrafik som avses i 2 § 2, 3 och 9,
3. Transportstyrelsen, om det är fråga om sådana anläggningar som avses i
2 § 4,
4. Sjöfartsverket, om det är fråga om sådana anläggningar och fartyg som
avses i 2 § 7 och 8.
Respektive myndighet fastställer därefter ett preliminärt belopp för den
statliga medfinansieringen. När det objekt som beviljats medfinansiering är
färdigbyggt, beslutar myndigheten beloppet för den slutliga medfinansie-
ringen.
9 §
Till sådana större objekt som avses i 4 § 3 förordningen (1997:263) om
länsplaner för regional transportinfrastruktur samt objekt som avses i 3 § 3
förordningen (2009:236) om en nationell plan för transportinfrastruktur får
statlig medfinansiering beviljas endast om
1. objektet tagits upp i en länsplan för regional transportinfrastruktur eller
i den nationella planen för transportinfrastruktur, och
2. Vägverket, Banverket, Transportstyrelsen eller Sjöfartsverket i det en-
skilda fallet fastställt ett preliminärt belopp för statlig medfinansiering, såvi-
da inte myndigheterna meddelat särskilt tillstånd att påbörja arbetena dess-
förinnan.
4
SFS 2009:237
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita Västra Aros, Västerås 2009
Om det finns särskilda skäl, får regeringen i ett enskilt fall besluta om
undantag från första stycket.
10 §
Medel för statlig medfinansiering ska betalas ut allteftersom bygg-
nadsarbetet fortgår.
Bemyndiganden
11 §
Banverket får meddela föreskrifter om statlig medfinansiering som
avser sådana anläggningar och rullande materiel som avses i 2 § 2, 3 och 9.
Föreskrifterna får endast meddelas efter samråd med Vägverket.
Övriga föreskrifter om verkställigheten av denna förordning får meddelas
av Vägverket. Föreskrifter som avser sådana åtgärder som avses i 2 § 6 får
endast meddelas efter samråd med Banverket, Transportstyrelsen och Sjö-
fartsverket. Föreskrifter som avser sådana anläggningar som avses i 2 § 4 får
endast meddelas efter samråd med Transportstyrelsen och föreskrifter som
avser sådana anläggningar eller fartyg som avses i 2 § 7 och 8 får endast
meddelas efter samråd med Sjöfartsverket.
Tillsyn
12 §
Banverket ska se till att statlig medfinansiering som beviljats till så-
dana anläggningar och rullande materiel som avses i 2 § 2, 3 och 9 används
på lämpligt sätt och för avsedda ändamål. Tillsynen ska ske i samråd med
Vägverket.
Vägverket ska se till att övrig statlig medfinansiering som beviljats enligt
denna förordning används på lämpligt sätt och för avsedda ändamål. Vid
medfinansiering till åtgärder som avses i 2 § 6 ska tillsynen ske i samråd
med Banverket, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket. När det gäller medfi-
nansiering till sådana anläggningar som avses i 2 § 4 ska tillsynen ske i sam-
råd med Transportstyrelsen. När det gäller medfinansiering till sådana an-
läggningar och fartyg som avses i 2 § 7 och 8 ska tillsynen ske i samråd med
Sjöfartsverket.
Överklagande
13 §
Vägverkets, Banverkets, Transportstyrelsens och Sjöfartsverkets be-
slut enligt denna förordning får överklagas hos regeringen.
Denna förordning träder i kraft den 14 april 2009, då förordningen
(1988:1017) om statsbidrag till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar
m.m. upphör att gälla.
På regeringens vägnar
ÅSA TORSTENSSON
Lennart Renbjer
(Näringsdepartementet)