SFS 2009:962 Förordning om ändring i sameskolförordningen (1995:205)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i sameskolf�rordningen (1995:205);
utf�rdad den 8 oktober 2009.
Regeringen f�reskriver att 1 kap. 4 �, 2 kap. 6 �, 3 kap. 3, 4, 9 och 10 ��,
4 kap. 3 �, 5 kap. 3 och 4 �� samt 6 kap. 2 � sameskolf�rordningen
(1995:205) ska ha f�ljande lydelse.
1 kap.
4 �
N�r det i denna f�rordning h�nvisas till grundskolef�rordningen
(1994:1194) ska f�reskrifter om styrelsen avse Sameskolstyrelsen.
2 kap.
6 �
Till Sameskolstyrelsen �r ett kansli som leds av en skolchef knutet.
Skolchefen ska bitr�da Sameskolstyrelsen i dess verksamhet och s�rskilt
verka f�r att utbildningen utvecklas.
3 kap.
3 �
Beslut om f�rdelning p� �rskurser av antalet timmar f�r �mnen, �mnes-
grupper och elevens val fattas av Sameskolstyrelsen efter f�rslag av rektorn.
4 �
I sameskolan ska friluftsverksamhet som bedrivs under en l�rares led-
ning anordnas i den omfattning som rektorn best�mmer.
9 �
I timplanen anges ett visst antal timmar som f�r anv�ndas f�r skolans
val. Utrymmet f�r skolans val ska med de begr�nsningar som anges i bilagan
till denna f�rordning anv�ndas f�r undervisning i ett eller flera �mnen.
Undervisningen ska till sitt inneh�ll och sin inriktning vara f�renlig med
m�len i den kursplan eller de kursplaner som fastst�llts f�r det �mne eller de
�mnen som utg�r skolans val.
Beslut om hur utrymmet f�r skolans val ska anv�ndas fattas av rektorn.
10 �
F�r genomf�randet av de fastst�llda m�len f�r utbildningen ska det
finnas en arbetsplan.
Arbetsplanen ska utarbetas under medverkan av l�rare och �vrig personal
samt f�retr�dare f�r eleverna och deras v�rdnadshavare.
Rektorn beslutar om arbetsplanen.
Arbetsplanen ska kontinuerligt f�ljas upp och utv�rderas.
SFS 2009:962
Utkom fr�n trycket
den 20 oktober 2009
2
SFS 2009:962
4 kap.
3 �
F�ljande ledam�ter ska ing� i elevv�rdskonferensen:
1. rektorn, eller den arbetstagare som rektorn s�tter i sitt st�lle,
2. f�retr�dare f�r elevv�rden, och
3. ber�rd klassf�rest�ndare och annan ber�rd personal.
Rektorn beslutar om den n�rmare sammans�ttningen av elevv�rdskonfe-
rensen. Rektorn eller den arbetstagare som rektorn utser �r ordf�rande.
Elevv�rdskonferensen f�r till�ta att �ven andra �n ledam�ter �r n�rvarande
och yttrar sig vid sammantr�dena.
5 kap.
3 �
1
L�raren ska fortl�pande informera eleven och elevens v�rdnadshavare
om elevens skolg�ng. Minst en g�ng varje termin ska l�raren, eleven och
elevens v�rdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskaps-
utveckling och sociala utveckling b�st kan st�djas. Informationen vid ut-
vecklingssamtalet ska grunda sig p� en utv�rdering av elevens utveckling i
relation till m�len i l�roplanen och kursplanerna.
Vid utvecklingssamtalet ska l�raren i en skriftlig individuell utvecklings-
plan
1. ge omd�men om elevens kunskapsutveckling i relation till m�len i varje
�mne som eleven f�r undervisning i, och
2. sammanfatta vilka insatser som beh�vs f�r att eleven ska n� m�len och
i �vrigt utvecklas s� l�ngt som m�jligt inom ramen f�r l�roplanen och kurs-
planerna.
Den individuella utvecklingsplanen f�r �ven inneh�lla omd�men om elev-
ens utveckling i �vrigt inom ramen f�r l�roplanen, om rektorn beslutar det.
�verenskommelser mellan l�raren, eleven och elevens v�rdnadshavare vid
utvecklingssamtalet ska alltid dokumenteras i utvecklingsplanen. Rektorn
beslutar om utformningen av s�dan skriftlig information som ges i utveck-
lingsplanen.
S�dan skriftlig information om elevens skolg�ng som avses i andra och
tredje styckena f�r ges �ven vid andra tillf�llen �n vid ett utvecklingssamtal.
Utvecklingssamtal ska i vissa fall resultera i ett s�dant �tg�rdsprogram
som avses i 5 kap. 1 � grundskolef�rordningen (1994:1194).
4 �
N�r en elev avg�r fr�n en sameskola ska ett intyg om avg�ngen utf�r-
das.
Intyget ska inneh�lla uppgifter om
1. den �rskurs fr�n vilken eleven avg�tt,
2. tiden f�r avg�ngen,
3. de �mnen i vilka eleven undervisats, och
4. det antal timmar undervisning som eleven erbjudits.
Intyget ska undertecknas av rektorn.
1 Senaste lydelse 2008:524.
3
SFS 2009:962
6 kap.
2 �
F�r ledningen av utbildningen i varje sameskola ska det finnas en rek-
tor.
Rektorn ska h�lla sig f�rtrogen med det dagliga arbetet i skolan. Det
�ligger rektorn att s�rskilt verka f�r att utbildningen utvecklas.
Som rektor f�r bara den anst�llas som genom utbildning och erfarenhet
har pedagogisk insikt.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2010.
P� regeringens v�gnar
JAN BJ�RKLUND
Claes M�rtensson
(Utbildningsdepartementet)
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2009