SFS 2010:1104 Förordning om ändring i förordningen (2009:1) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2009:1) om milj�- och
trafiks�kerhetskrav f�r myndigheters bilar och
bilresor;
utf�rdad den 2 september 2010.
Regeringen f�reskriver att 3, 8, 11, 13, 18, 19, 30 och 32 �� f�rordningen
(2009:1) om milj�- och trafiks�kerhetskrav f�r myndigheters bilar och bil-
resor ska ha f�ljande lydelse.
3 �
Med milj�bil avses i denna f�rordning en personbil som uppfyller kra-
ven f�r befrielse fr�n fordonsskatt enligt 11 a � v�gtrafikskattelagen
(2006:227).
8 �
Personbilar som �r utrustade med teknik f�r drift endast med diesel f�r
sl�ppa ut h�gst 5 milligram partiklar per kilometer enligt uppgift i v�gtrafik-
registret eller motsvarande utl�ndska register.
Det kravet g�ller inte fordon som anv�nds i spaningsverksamhet inom
Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen.
11 �
L�tta lastbilar som �r utrustade med teknik f�r drift endast med diesel
f�r sl�ppa ut h�gst 5 milligram partiklar per kilometer enligt uppgift i v�gtra-
fikregistret eller motsvarande utl�ndska register.
Det kravet g�ller inte fordon som anv�nds i spaningsverksamhet inom
Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen.
13 �
Om det f�r en l�tt lastbil saknas uppgift om koldioxidutsl�pp i v�gtra-
fikregistret eller motsvarande utl�ndska register, ska utsl�ppen enligt 10 �
ber�knas utifr�n uppgifter i v�gtrafikregistret eller motsvarande utl�ndska
register om motorns effekt, bilens tj�nstevikt, angivet br�nsle och v�xell�da.
Transportstyrelsen f�r meddela f�reskrifter om hur ber�kningen ska ske.
18 �
De personbilar som en myndighet k�per in eller ing�r leasingavtal om
ska vara av en typ som
1. har f�tt minst 32,5 po�ng vid provning enligt tidigare protokoll i det
europeiska krockprovningsprogrammet (Euro NCAP):
Frontal impact testing protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3,
Side impact testing protocol version 4.1 eller 4.2,
Pole Side impact testing protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3,
Assessment protocol version 4.1, 4.2 eller 4.3,
SFS 2010:1104
Utkom fr�n trycket
den 14 september 2010
2
SFS 2010:1104
Seat belt reminder assessment protocol version 1.2,
2. enligt intyg fr�n tillverkaren har motsvarande krockskyddsegenskaper
som en s�dan typ som har f�tt minst 32,5 po�ng vid provning enligt 1,
3. har f�tt minst 31,5 po�ng vid provning av skydd f�r vuxna �kande vid
bed�mning enligt det senare Euro NCAP:s Assessment Protocol Overall
Rating version 5.0, f�tt minst 2 po�ng f�r pisksn�rtskydd och har bilb�ltes-
p�minnare p� f�rarplatsen och fr�mre sittplatsen, eller
4. enligt intyg fr�n tillverkaren har motsvarande krockegenskaper enligt
kraven i 3.
19 �
De personbilar som en myndighet k�per in eller ing�r leasingavtal om
ska vara av en typ som
1. har f�tt minst 14 po�ng f�r fotg�ngarskydd vid provning enligt Euro
NCAP Pedestrian Protocol version 5.1, eller
2. enligt intyg fr�n tillverkaren har motsvarande krockskyddsegenskaper
som en s�dan typ som har f�tt minst 14 po�ng vid provning enligt 1.
30 �
Samtliga myndigheter ska senast den 1 mars varje �r l�mna en redo-
g�relse till Transportstyrelsen f�r sina ink�p, sin leasing och sina upphand-
lingar under det f�reg�ende kalender�ret. Av redog�relsen ska f�ljande upp-
gifter framg�:
1. hur m�nga bilar som k�pts in och leasats under �ret, f�rdelat p� for-
donsslag,
2. hur m�nga upphandlingar av bilhyra och taxiresor som har gjorts under
�ret,
3. med vilken teknik f�r drift som ink�pta och leasade bilar �r utrustade,
4. hur stor andel av de ink�pta och leasade personbilarna och l�tta lastbi-
larna som �r utryckningsfordon eller som �r s�rskilt anpassade f�r person-
skydd,
5. hur stor den sammanlagda volymen av f�rbrukat br�nsle �r f�r s�dana
milj�bilar som �r utrustade med teknik f�r drift helt eller delvis med alterna-
tivt br�nsle, f�rdelat p� slag av br�nslen och fordonsslag,
6. hur stor andel av de ink�pta och leasade bilarna och av de bilar som
myndigheten �ger eller leasar som �r utrustade med alkol�s, och
7. vilka avsteg som myndigheten har gjort fr�n best�mmelserna i denna
f�rordning med st�d av 5 � tredje stycket, 9 �, 12 �, 20 � andra stycket, 22 �
andra stycket, 25 eller 28 �, samt vilka s�rskilda sk�l som har motiverat
dessa avsteg.
32 �
Transportstyrelsen ska g�ra en uppf�ljning av myndigheternas redo-
g�relser enligt 30 � och i den inkludera en s�dan redog�relse som avses d�r
f�r den egna verksamheten. Uppf�ljningen ska l�mnas till regeringen senast
den 1 april varje �r.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 oktober 2010.
3
SFS 2010:1104
P� regeringens v�gnar
�SA TORSTENSSON
Olof Hedberg
(N�ringsdepartementet)
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2010