1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och
vilotider samt färdskrivare, m.m.;
utfärdad den 3 december 2010.
Regeringen föreskriver i fråga om förordningen (2004:865) om kör- och
vilotider samt färdskrivare, m.m.
1
dels att 10 kap. 4 § ska upphöra att gälla,
dels att nuvarande 9 kap. 9�11 §§ och 10 kap. 11�13 §§ ska betecknas
9 kap. 8�10 §§ respektive 10 kap. 14�16 §§,
dels att 7 kap. 1 och 2 §§, 8 kap. 2 §, 9 kap. 5�7 §§, 10 kap. 2 och 3 §§
samt de nya 9 kap. 8�10 §§ och 10 kap. 16 § ska ha följande lydelse,
dels att rubrikerna närmast före 10 kap. 11, 12 och 13 §§ ska sättas när-
mast före 10 kap. 14, 15 respektive 16 §§,
dels att det i förordningen ska införas fem nya paragrafer, 8 kap. 2 a §,
9 kap. 11 § och 10 kap. 11�13 §§, närmast före 10 kap. 11 § en ny rubrik
samt en ny bilaga av följande lydelse.
7 kap.
1 §
Behörig kontrollmyndighet i fråga om kontroller på väg är polismyn-
dighet och behörig kontrolltjänsteman är polisman eller bilinspektör.
Behörig kontrollmyndighet i fråga om kontroller i företags lokaler är
Transportstyrelsen och behörig kontrolltjänsteman är tjänsteman vid styrel-
sen med särskilt förordnande.
2 §
2
Kontroller ska ske regelbundet, både på vägarna och i företagens loka-
ler, på sådant sätt att de varje år täcker minst tre procent av arbetsdagarna för
förare av fordon som omfattas av förordningarna (EG) nr 561/2006 och
(EEG) nr 3821/85. Av de kontrollerade arbetsdagarna ska minst 30 procent
kontrolleras på vägarna och minst 50 procent i företagens lokaler.
Transportstyrelsen ansvarar för att det finns en enhetlig tillsynsstrategi för
sådana kontroller.
1 Senaste lydelse av 10 kap. 4 § 2009:1374.
2 Senaste lydelse 2008:1288.
SFS 2010:1620
Utkom från trycket
den 14 december 2010
2
SFS 2010:1620
8 kap.
2 §
3
Rikspolisstyrelsen ska senast den 15 februari varje år förse Transport-
styrelsen med de uppgifter om kontroller på väg som styrelsen behöver för
att kunna uppfylla sina skyldigheter enligt 1 § i fråga om artikel 17.2 i för-
ordning (EG) nr 561/2006. Uppgifterna ska vara indelade i följande katego-
rier:
1. Typ av väg, som kan vara motorväg, riksväg eller annan väg, samt vil-
ket land det kontrollerade fordonet är registrerat i.
2. Typ av färdskrivare, analog eller digital.
Rikspolisstyrelsen ska samtidigt upplysa om hur många färdskrivare som
har kontrollerats vid vägkontroller under det föregående året samt antalet
konstaterade överträdelser mot bestämmelserna i 9 kap. 1�5 §§ i denna för-
ordning och vad dessa överträdelser bestått i.
2 a §
Skatteverket ska på begäran av Transportstyrelsen lämna de uppgif-
ter som styrelsen behöver för sin prövning eller kontroll.
9 kap.
5 §
4
Till penningböter döms den förare som uppsåtligen eller av oaktsam-
het bryter mot
1. artikel 6, 7 första stycket, 8.1�8.6, 8.6 a första stycket eller 12 andra
meningen i förordning (EG) nr 561/2006,
2. artikel 3.1, 14.4 a tredje stycket, 15.1�15.3, 15.5, 15.5 a, 15.7, 16.1 an-
dra stycket, 16.2 eller 16.3 första�tredje styckena i förordning (EEG) nr
3821/85,
3. 5 kap. 4 eller 5 §, eller
4. förbud mot att bruka fordon enligt 4 kap. 5 § andra stycket eller 6 §
andra stycket.
Till straff enligt första stycket 2 för brott mot artikel 3.1 i förordning
(EEG) nr 3821/85 ska inte dömas om fordonet är utrustat med färdskrivare i
enlighet med 2 kap. 1 §.
Bestämmelser om att påföra sanktionsavgift för vissa överträdelser som
har begåtts utanför Sverige finns i 9 §.
6 §
5
Sanktionsavgift ska påföras den arbetsgivare som bryter mot artikel
14.1 eller 16.1 första stycket i förordning (EEG) nr 3821/85.
7 §
6
Sanktionsavgift ska påföras den näringsidkare som bryter mot
1. artikel 10.1, 10.2 eller 10.4 i förordning (EG) nr 561/2006,
2. artikel 14.2 i förordning (EEG) nr 3821/85,
3. 6 kap. 2 §,
4. 5 kap. 5 eller 6 §, eller
5. 5 kap. 7 § andra stycket i fråga om företagskort eller verkstadskort.
Sanktionsavgift enligt första stycket 2 eller 3 och avsnitt 3 i bilagan ska
påföras bara om kontrollmyndigheten inte har fått del av efterfrågade upp-
3 Senaste lydelse 2008:1288.
4 Senaste lydelse 2010:224.
5 Senaste lydelse 2007:216.
6 Senaste lydelse 2010:1117.
3
SFS 2010:1620
gifter i sådan grad, eller om uppgifterna har varit så bristfälliga, att en före-
tagskontroll inte har kunnat genomföras. I fråga om den totala avgiftens stor-
lek för översträdelsen ska 10 kap. 3 § andra stycket 2 och tredje stycket till-
lämpas på motsvarande sätt.
8 §
7
I de fall som avses i 4, 5 eller 9 § ska sanktionsavgift påföras arbetsgi-
varen, om denne inte har gjort vad som har ankommit på honom eller henne
för att hindra överträdelsen. I de fall föraren brutit mot artikel 5, 6, 7 första
stycket, 8.1�8.6 eller 8.6 a första stycket i förordning (EG) nr 561/2006 eller
mot artikel 3.1, 14.4 a tredje stycket, 15.1�15.3, 15.5, 15.5 a, 15.7, 16.1 an-
dra stycket, 16.2 eller 16.3 första�tredje styckena i förordning (EEG) nr
3821/85 gäller arbetsgivarens ansvar även om förarens överträdelse av för-
ordningsbestämmelsen har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz.
Det som sägs i första stycket om arbetsgivare ska i stället gälla annan nä-
ringsidkare om överträdelsen skett i dennes transportverksamhet.
9 §
8
Sanktionsavgift ska påföras den förare som har brutit mot artikel 6, 7
första stycket, 8.1�8.6, 8.6 a första stycket eller 12 andra meningen i förord-
ning (EG) nr 561/2006, om överträdelsen har begåtts i en annan stat inom
EES eller i Schweiz och överträdelsen upptäcks i Sverige. Sanktionsavgift
ska inte påföras om en sanktion tidigare har beslutats för överträdelsen.
10 §
9
Ansvar enligt denna förordning inträder inte, om straff kan dömas ut
enligt brottsbalken eller enligt lagen (1951:649) om straff för vissa trafik-
brott eller om sanktionsavgift kan påföras enligt förordningen.
11 §
Den avgiftsskyldige ska helt eller delvis befrias från sanktionsavgift
om det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. Vid prövning-
en av denna fråga ska det särskilt beaktas
1. om överträdelsen har berott på sjukdom som medfört att den avgifts-
skyldige inte förmått att på egen hand göra det som ålegat honom eller henne
och inte heller förmått att uppdra åt någon annan att göra det,
2. om överträdelsen annars berott på en omständighet som den avgifts-
skyldige varken kunnat eller bort förutse och inte heller kunnat påverka, eller
3. vad den avgiftsskyldige gjort för att undvika att en överträdelse skulle
inträffa.
10 kap.
2 §
10
Frågor om påförande av sanktionsavgift enligt 9 kap. 6�9 §§ prövas
av Transportstyrelsen.
Sanktionsavgiften tillfaller staten.
Innan sanktionsavgift påförs någon ska denne ges tillfälle att yttra sig.
3 §
11
Sanktionsavgift enligt 9 kap. 6�9 §§ ska påföras med de belopp som
anges i bilagan till denna förordning.
7 Senaste lydelse av tidigare 9 § 2010:224.
8 Senaste lydelse av tidigare 10 § 2010:224.
9 Senaste lydelse av tidigare 11 § 2009:1374.
10 Senaste lydelse 2009:1374.
11 Senaste lydelse 2009:1374.
4
SFS 2010:1620
Om sanktionsavgift ska beslutas gemensamt för flera överträdelser, får det
sammanlagda beloppet uppgå till högst
1. tiotusen kronor för en förare, och
2. tvåhundratusen kronor för en näringsidkare eller arbetsgivare.
Sanktionsavgift enligt andra stycket 2 får inte överstiga tio procent av nä-
ringsidkarens eller arbetsgivarens årsomsättning. �&rsomsättningen ska avse
omsättningen närmast föregående räkenskapsår. Om överträdelsen har skett
under det första verksamhetsåret eller om uppgifter om årsomsättning annars
saknas eller är bristfälliga, får årsomsättningen uppskattas.
5 §
12
Om den som enligt 9 kap. 9 § ska påföras sanktionsavgift inte har
hemvist i Sverige, ska en polisman vid vägkontrollen besluta om förskott för
sanktionsavgiften.
Förskottet ska betalas till polismyndigheten.
Verkställighet
11 §
13
När ett beslut om sanktionsavgift har vunnit laga kraft får det verk-
ställas enligt utsökningsbalken.
12 §
14
Sanktionsavgift får påföras bara om den som anspråket riktas mot
har getts tillfälle att yttra sig inom två år från det att förutsättningarna att be-
sluta om avgift har uppfyllts.
13 §
15
En sanktionsavgift faller bort, om beslutet om avgiften inte har
verkställts inom fem år från det att beslutet vann laga kraft.
16 §
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
1. det system för riskvärdering som avses i 7 kap. 13 §,
2. verkställigheten av förordning (EEG) nr 3821/85, förordning (EG) nr
561/2006 och denna förordning, samt
3. avgifter för kontroll i företags lokaler och för ärendehandläggning en-
ligt denna förordning och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av
förordningen.
Föreskrifter om kontroll ska meddelas efter att Rikspolisstyrelsen har
hörts.
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2011.
2. �ldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före
den 1 januari 2011.
På regeringens vägnar
CATHARINA ELMS�TER-SV�RD
Lennart Renbjer
(Näringsdepartementet)
12 Senaste lydelse 2009:1374.
13 Senaste lydelse av tidigare 11 § 2009:1374.
14 Senaste lydelse av tidigare 12 § 2009:1374.
15 Senaste lydelse av tidigare 13 § 2009:1374.
5
SFS 2010:1620
Bilaga
Sanktionsavgifter enligt 9 kap. 6�9 §§
1. Sanktionsavgifter enligt 9 kap. 6�8 §§
�verträdelser av förordning (EG) nr 561/2006
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
allvarlighetsgrad (*)
MA�
A�
M�
A
Besättning
A1
Artikel
5.1
Brott mot lägsta ålder för kon-
duktörer
2 000
B
Körtider
B1
Artikel
6.1
�verskriden daglig
körtid (9 timmar)
om en förlängning
till 10 timmar inte
medgetts
9 tim
<⬦<
10 tim
1 000
B2
10 tim
<⬦<
11 tim
2 000
B3
11 tim
<⬦
4 000
B4
�verskriden daglig
körtid (10 timmar)
om förlängning
medgetts
10 tim
<⬦<
11 tim
1 000
B5
11 tim
<⬦<
12 tim
2 000
B6
12 tim
<⬦
4 000
B7
Artikel
6.2
�verskriden körtid
per vecka
56 tim
<⬦<
60 tim
1 000
B8
60 tim
<⬦<
70 tim
2 000
B9
70 tim
<⬦
4 000
6
SFS 2010:1620
B10
Artikel
6.3
�verskriden sam-
manlagd körtid un-
der två veckor i
följd
90 tim
<⬦<
100 tim
1 000
B11
100 tim
<⬦<
112 tim
30 min
2 000
B12
112 tim
30 min
<⬦
4 000
C
Raster
C1
Artikel 7 �verskriden oav-
bruten körtid
4 tim
30 min
<⬦
5 tim
1 000
C2
5 tim
<⬦<
6 tim
2 000
C3
6 tim
<⬦
4 000
D
Viloperioder
D1
Artikel
8.1�8.4
Otillräcklig dygns-
vila (mindre än 11
timmar) om reduce-
rad dygnsvila inte
har medgetts
10 tim
<⬦<
11 tim
1 000
D2
8 tim
30 min
<⬦<
10 tim
2 000
D3
⬦<
8 tim
30 min
4 000
D4
Otillräcklig reduce-
rad dygnsvila
(mindre än 9 tim-
mar) om reducerad
dygnsvila medgetts
8 tim
<⬦<
9 tim
1 000
D5
7 tim
<⬦<
8 tim
2 000
7
SFS 2010:1620
D6
⬦<
7 tim
4 000
D7
Otillräcklig uppdel-
ning av dygnsvilan
(mindre än 3 +
9 timmar)
3 tim +
(8 tim
<⬦<
9 tim)
1 000
D8
3 tim +
(7 tim
<⬦<
8 tim)
2 000
D9
3 tim +
(⬦<
7 tim)
4 000
D10
Artikel
8.5
Otillräcklig dygns-
vila (mindre än
9 timmar) vid multi-
bemanning
8 tim
<⬦<
9 tim
1 000
D11
7 tim
<⬦<
8 tim
2 000
D12
⬦<
7 tim
4 000
D13
Artikel
8.6
Otillräcklig vecko-
vila (mindre än
24 timmar)
22 tim
<⬦<
24 tim
1 000
D14
20 tim
<⬦<
22 tim
2 000
D15
⬦<
20 tim
4 000
D16
Otillräcklig vecko-
vila (mindre än
45 timmar) om re-
ducerad veckovila
inte har medgetts
42 tim
<⬦<
45 tim
1 000
D17
36 tim
<⬦<
42 tim
2 000
D18
⬦<
36 tim
4 000
D 19 Artikel
8.6 a
Otillräcklig vecko-
vila (mindre än 90
timmar) vid upp-
skjuten veckovila
84 tim
<⬦<
90 tim
1 000
8
SFS 2010:1620
D20
76 tim
<⬦<
84 tim
2 000
D21
⬦<
76 tim
4 000
D22
Otillräcklig vecko-
vila (mindre än 69
timmar) vid upp-
skjuten veckovila
om reducerad
veckovila inte har
medgetts
65 tim
<⬦<
69 tim
1 000
D23
57 tim
<⬦<
65 tim
2 000
D24
⬦<
57 tim
4 000
E
Betalning och organisation av arbetet
E1
Artikel
10.1
Samband mellan lön
och tillryggalagda
sträckor eller trans-
porterad godsmängd
4 000
E2
Artikel
10.2
Inte organiserat ar-
betet, informerat fö-
rare och företagit
kontroll så att för-
ordning (EEG) nr
3821/85 och kapitel
II i förordning (EG)
nr 561/2006 följs
4 000
E3
Artikel
10.4
Inte tillsett att avta-
lade transporttids-
scheman är förenli-
ga med förordning
(EG) nr 561/2006
4 000
F
Skäl för avvikelse
F1
Artikel
12 andra
meningen
Inte iakttagit regler
om att ange skäl för
avvikelse från artik-
larna 6�9
1 000
(*) MA� = Mycket allvarlig överträdelse, A� = Allvarlig överträdelse,
M� = Mindre överträdelse
9
SFS 2010:1620
�verträdelser av förordning (EEG) nr 3821/85
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
allvarlighetsgrad (*)
MA�
A�
M�
G
Installation av färdskrivare
G1
Artikel
3.1
Ingen typgodkänd färdskrivare
har installerats och använts
4 000
H
Användning av färdskrivare, förarkort eller diagramblad
H1
Artikel
14.1
Otillräckligt antal diagramblad
2 000
H2
Ej godkänd typ av diagramblad
2 000
H3
Otillräckligt med papper för ut-
skrifter
1 000
H4
Artikel
14.2
Inte iakttagit regler om att be-
vara, överlämna eller uppvisa
diagramblad, kopierade uppgif-
ter eller utskrifter för behörig
kontrolltjänsteman och sank-
tionsavgift enligt avsnitt 3 kan
inte påföras
4 000
H5
Artikel
14.4 a
tredje
stycket
Föraren har fler än ett giltigt fö-
rarkort
4 000
H6
Användning av ett förarkort som
inte är förarens eget giltiga kort
4 000
H7
Användning av ett förarkort som
är skadat eller vars giltighet har
gått ut
4 000
H8
Artikel
15.1
Användning av smutsiga eller
skadade blad eller förarkort, med
läsliga uppgifter
1 000
H9
Användning av smutsiga eller
skadade blad eller förarkort, med
oläsliga uppgifter
4 000
H10
Utebliven ansökan, inom
7 kalenderdagar, om ersättning
av förarkort som skadats, inte
fungerar på fullgott sätt, för-
kommit eller stulits
2 000
10
SFS 2010:1620
H11
Artikel
15.2
Felaktig användning av diagram-
blad/förarkort
4 000
H12
Otillåtet avlägsnande av blad
eller förarkort, vilket påverkar
registreringen av relevanta upp-
gifter
4 000
H13
Otillåtet avlägsnande av blad
eller förarkort, vilket inte påver-
kar registreringen av uppgifter
1 000
H14
Användning av diagramblad
eller förarkort under en längre
tid än de är avsedda för, utan
försvunna uppgifter
1 000
H15
Användning av diagramblad
eller förarkort under en längre
tid än de är avsedda för, och
försvunna uppgifter
4 000
H16
Ingen manuell inmatning trots
att detta krävs
4 000
H17
Fel blad eller förarkort i fel kort-
plats (multibemanning)
4 000
H18
Artikel
15.3
Den tid som registrerats på bla-
det överensstämmer inte med
den officiella tiden i fordonets
registreringsland
2 000
H19
Felaktig användning av omställ-
ningsanordningen
4 000
I
Ifylld information
I1
Artikel
15.5
Efternamn saknas på diagram-
bladet
4 000
I2
Förnamn saknas på diagrambla-
det
4 000
I3
Datum då användningen av bla-
det inleddes eller avslutades sak-
nas
2 000
I4
Orten där användningen av bla-
det inleddes eller avslutades sak-
nas
1 000
I5
Registreringsnummer saknas på
diagrambladet
1 000
11
SFS 2010:1620
I6
Vägmätarställning (start) saknas
på diagrambladet
2 000
I7
Vägmätarställning (slut) saknas
på diagrambladet
1 000
I8
Tid för fordonsbyte saknas på
diagrambladet
1 000
I9
Artikel
15.5 a
Symbolen för landet ej angiven i
färdskrivaren
1 000
I10
Artikel
15.7
Inte kunnat uppvisa förarkort,
diagramblad, manuell registre-
ring eller utskrift
4 000
J
Driftavbrott
J1
Artikel
16.1
Ej reparerad av en godkänd
montör eller verkstad
4 000
J2
Ej reparerad under resans gång
2 000
K
Utskrifter
K1
Artikel
16.2
Föraren för inte in all informa-
tion för de tidsperioder som inte
längre registreras när färdskriva-
ren inte är i funktion eller inte
fungerar på fullgott sätt
4 000
K2
Förarkortets nummer, namn eller
körkortsnummer saknas på ut-
skriften
4 000
K3
Underskrift saknas på utskriften
2 000
K4
Artikel
16.3
Förkommet eller stulet förarkort
har inte formellt rapporterats till
de behöriga myndigheterna i den
medlemsstat där stölden inträffa-
de
4 000
(*) MA� = Mycket allvarlig överträdelse, A� = Allvarlig överträdelse,
M� = Mindre överträdelse
12
SFS 2010:1620
�verträdelser av denna förordning
2. Sanktionsavgifter enligt 9 kap. 9 §
�verträdelser av förordning (EG) nr 561/2006
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor
L
Färdskrivarutrustning m.m.
L1
4 kap.
5 § andra
stycket
Inte undantagen transport efter
utebliven besiktning av färdskri-
varutrustning
4 000
L2
4 kap.
6 § andra
stycket
Inte undantagen transport då
färdskrivarutrustningen visats ha
brister
4 000
L 3
5 kap.
4 §
Fört fordon med färdskrivare
utan att inneha förarkort
4 000
L4
5 kap.
5 §
Användning av färdskrivarkort i
strid med förordning (EEG) nr
3821/85
4 000
L5
5 kap.
6 §
Inte upprättat förteckning över
innehavare av verkstadskort
4 000
L6
5 kap.
7 § andra
stycket
Inte anmält stulet eller förkom-
met företagskort eller verkstads-
kort till Transportstyrelsen
4 000
L7
6 kap.
2 § första
stycket
För sent utförd kopiering
1 000
L8
Inte iakttagit regler om att be-
vara och för behörig kontroll-
tjänsteman tillgängliggöra upp-
gifter från fordonsenhet och fö-
rarkort och sanktionsavgift en-
ligt avsnitt 3 kan inte påföras
4 000
Rättslig grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor
Artikel 6
Inte iakttagit regler om kör-
tid
3 000
Artikel 7 första
stycket
Inte iakttagit regler om ras-
ter
3 000
Artikel 8.1�8.5
Inte iakttagit regler om
dygnsvila och annan vilo-
period
3 000
13
SFS 2010:1620
3. Sanktionsavgifter då företagskontroll inte har kunnat genomföras
Artikel 8.6
Inte iakttagit regler om
veckovila
3 000
Artikel 8.6 a första
stycket
Otillräcklig veckovila vid
uppskjuten veckovila
3 000
Artikel 12 andra me-
ningen
Inte iakttagit regler om att
på färdskrivardiagramblad
eller på utskrift från färd-
skrivaren eller i sin tjänst-
göringslista redovisa avsteg
från förordningens bestäm-
melser
1 800
Rättslig grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
fordon som används i
transportverksamhet
som omfattas av för-
ordning (EG) nr 561/
2006
6 kap. 2 § andra
stycket
Inte iakttagit regler om att
bevara och för behörig kon-
trolltjänsteman tillgänglig-
göra uppgifter från fordons-
enhet och förarkort
20 000
Artikel 14.2 i förord-
ning (EEG) nr 3821/
85
Inte iakttagit regler om att
bevara, överlämna eller
uppvisa diagramblad, ko-
pierade uppgifter eller ut-
skrifter för behörig kon-
trolltjänsteman
20 000
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita Västra Aros, Västerås 2010