1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i skollagen (2010:800);
utfärdad den 22 december 2010.
Enligt riksdagens beslut
1 föreskrivs i fråga om skollagen (2010:800)
dels att nuvarande 13 kap. 15�17 §§ ska betecknas 13 kap. 22�24 §§,
dels att 3 kap. 13 §, 10 kap. 15, 16, 18 och 19 §§, 11 kap. 19 och 22 §§,
12 kap. 15, 16, 18 och 19 §§ och 13 kap. 1 § ska ha följande lydelse,
dels att rubrikerna närmast före nuvarande 13 kap. 15, 16 och 17 §§ ska
sättas närmast före 13 kap. 22, 23 respektive 24 §,
dels att det i lagen ska införas sju nya paragrafer, 13 kap. 15�21 §§, samt
närmast före 13 kap. 15, 16, 20 och 21 §§ nya rubriker av följande lydelse.
3 kap.
13 §
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gym-
nasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal vuxenutbildning, särskild
utbildning för vuxna och utbildning i svenska för invandrare ska betyg sättas
i den utsträckning och form som följer av denna lag eller annan författning.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela
föreskrifter om undantag från första stycket för fristående skolor med
särskild pedagogisk inriktning.
10 kap.
15 §
Betyg ska sättas i grundskolans ämnen.
Om undervisningen i naturorienterande ämnen och samhällsorienterande
ämnen i huvudsak varit ämnesövergripande fram till och med slutet av års-
kurs 6, får rektorn dock besluta att ett sammanfattande betyg ska sättas för
dessa respektive ämnen i årskurs 6.
16 §
Betyg ska sättas
1. i slutet av varje termin från och med årskurs 6 till och med höstterminen
i årskurs 9 i alla ämnen, utom språkval, som inte har avslutats,
2. i slutet av varje termin från och med årskurs 7 till och med höstterminen
i årskurs 9 i språkval, om ämnet inte har avslutats, och
3. när ett ämne har avslutats.
1 Prop. 2009/10:219, bet. 2010/11:UbU3, rskr. 2010/11:137.
SFS 2010:2022
Utkom från trycket
den 30 december 2010
2
SFS 2010:2022
18 §
Om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett
ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet. Detsamma
gäller när det ska sättas ett sammanfattande betyg för de naturorienterande
respektive samhällsorienterande ämnena.
19 §
När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen
bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till
och med den aktuella terminen.
Vid bedömningen ska elevens kunskaper
1. i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid
betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och
2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått
vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9.
11 kap.
19 §
Om en elev eller elevens vårdnadshavare begär det, ska betyg sättas i
grundsärskolans ämnen
1. i slutet av varje termin från och med årskurs 6 till och med höstterminen
i årskurs 9, och
2. när ett ämne har avslutats.
22 §
När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen
bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till
och med den aktuella terminen.
Vid bedömningen ska elevens kunskaper
1. i årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid
betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 6, och
2. efter årskurs 6 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått
vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 9.
12 kap.
15 §
Betyg ska sättas i specialskolans ämnen.
Om undervisningen i naturorienterande ämnen och samhällsorienterande
ämnen i huvudsak varit ämnesövergripande fram till och med slutet av års-
kurs 7, får rektorn dock besluta att ett sammanfattande betyg ska sättas för
dessa respektive ämnen i årskurs 7.
16 §
Betyg ska sättas
1. i slutet av varje termin från och med årskurs 7 till och med höstterminen
i årskurs 10 i alla ämnen, utom språkval, som inte har avslutats,
2. i slutet av varje termin från och med årskurs 8 till och med höstterminen
i årskurs 10 i språkval, om ämnet inte har avslutats, och
3. när ett ämne har avslutats.
18 §
Om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett
ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet. Detsamma
gäller när det ska sättas ett sammanfattande betyg för de naturorienterande
respektive samhällsorienterande ämnena.
3
SFS 2010:2022
19 §
När betyg sätts innan ett ämne har avslutats, ska betygssättningen
bygga på en bedömning av de kunskaper som eleven inhämtat i ämnet till
och med den aktuella terminen.
Vid bedömningen ska elevens kunskaper
1. i årskurs 7 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått vid
betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 7, och
2. efter årskurs 7 ställas i relation till de kunskaper en elev ska ha uppnått
vid betygstillfället i förhållande till kunskapskraven i årskurs 10.
13 kap.
1 §
I detta kapitel finns
� allmänna bestämmelser (2�14 §§),
� bestämmelser om betyg (15�21 §§), och
� bestämmelser om huvudmannens skyldigheter i särskilda fall (22�
24 §§).
Betyg
Tillämpliga bestämmelser
15 §
Allmänna bestämmelser om betyg och betygssättning finns i 3 kap.
13�21 §§.
Betygssättning
16 §
Betyg ska sättas i sameskolans ämnen utom språkval.
Om undervisningen i naturorienterande ämnen och samhällsorienterande
ämnen i huvudsak varit ämnesövergripande fram till och med slutet av års-
kurs 6, får rektorn dock besluta att ett sammanfattande betyg ska sättas för
dessa respektive ämnen.
17 §
Betyg ska sättas i slutet av varje termin i årskurs 6.
18 §
Som betyg ska någon av beteckningarna A, B, C, D, E eller F använ-
das. Betyg för godkända resultat betecknas med A, B, C, D eller E. Högsta
betyg betecknas med A och lägsta betyg med E. Betyg för icke godkänt
resultat betecknas med F.
19 §
Om det saknas underlag för bedömning av en elevs kunskaper i ett
ämne på grund av elevens frånvaro, ska betyg inte sättas i ämnet. Detsamma
gäller när det ska sättas ett sammanfattande betyg för de naturorienterande
respektive samhällsorienterande ämnena.
Betyg innan ett ämne har avslutats
20 §
Betygssättningen ska på höstterminen i årskurs 6 bygga på en bedöm-
ning av de kunskaper som eleven har inhämtat i ämnet till och med den aktu-
ella terminen. Vid bedömningen ska elevens kunskaper ställas i relation till
4
SFS 2010:2022
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita Västra Aros, Västerås 2010
de kunskaper en elev ska ha uppnått vid betygstillfället i förhållande till kun-
skapskraven i årskurs 6.
Betyg när ett ämne har avslutats
21 §
När betyg sätts efter det att ett ämne har avslutats ska betyget bestäm-
mas med hjälp av bestämda kunskapskrav.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddelar
föreskrifter om kunskapskrav.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 2011 och tillämpas första gången på
utbildning från och med höstterminen 2012.
På regeringens vägnar
JAN BJ�RKLUND
Claes Mårtensson
(Utbildningsdepartementet)