SFS 2010:348 Förordning om ändring i bilskrotningsförordningen (2007:186)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i bilskrotningsf�rordningen
(2007:186);
utf�rdad den 6 maj 2010.
Regeringen f�reskriver i fr�ga om bilskrotningsf�rordningen (2007:186)
dels att 1, 24, 25, 28 och 47 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att det i f�rordningen ska inf�ras en ny paragraf, 33 a �, av f�ljande
lydelse.
1 �
Denna f�rordning �r meddelad
1. med st�d av 15 kap. 24 � milj�balken i fr�ga om 321, 3439 och
47 ��,
2. med st�d av 9 kap. 5 � och 15 kap. 24 � milj�balken i fr�ga om 23
32 ��,
3. med st�d av 6 � lagen (2007:162) om bilskrotningsfonden i fr�ga om
4042 ��,
4. med st�d av 5 kap. 8 � fordonslagen (2002:574) i fr�ga om 33 a �, och
5. i �vrigt med st�d av 8 kap. 13 � regeringsformen.
F�rordningen syftar till att uttj�nta bilar ska omh�ndertas p� ett s�dant s�tt
att �teranv�ndning, �tervinning och milj�riktigt bortskaffande fr�mjas.
24 �
Lagring av bilarna f�re behandling enligt 26 � ska ske p� en plats med
t�t ytbel�ggning.
P� platsen ska det finnas anordningar f�r att samla upp spill och utrustning
f�r att ta hand om avloppsvatten och dagvatten genom slam- och olje-
avskiljning. Anordning f�r dagvattenrening beh�vs inte om lagring sker un-
der tak.
25 �
Bilarna ska behandlas p� en plats med
1. t�t ytbel�ggning,
2. anordningar f�r att samla upp spill,
3. utrustning f�r att ta hand om avloppsvatten genom slam- och oljeav-
skiljning,
4. utrustning f�r att ta hand om dagvatten genom slam- och oljeavskilj-
ning, om behandling inte sker under tak,
5. m�jlighet att t�mma bilarna p� v�tskor �ven under vintern,
6. lager f�r demonterade reservdelar,
SFS 2010:348
Utkom fr�n trycket
den 19 maj 2010
2
SFS 2010:348
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2010
7. l�mpliga beh�llare f�r att lagra demonterade batterier, filter, kondensa-
torer som inneh�ller PCB eller PCT, komponenter som inneh�ller kvick-
silver och beh�llare f�r andra demonterade delar som kr�ver s�rskild lagring,
8. tankar d�r v�tskor fr�n bilarna kan lagras �tskilt, och
9. l�mpliga lager f�r uttj�nta d�ck.
Ett lager enligt f�rsta stycket 9 ska ha skydd mot brandfara och i �vrigt
vara utformat s� att inte fler d�ck kan lagras �n vad som �r l�mpligt med
h�nsyn till en eventuell brand och omst�ndigheterna i �vrigt.
28 �
Komponenter och reservdelar ska demonteras och lagras p� ett s�tt
som s�kerst�ller
1. deras l�mplighet f�r �teranv�ndning och �tervinning, s�rskilt material-
�tervinning, och
2. att det inte uppst�r skador p� komponenter som inneh�ller v�tskor.
33 a �
En tillverkare av komponenter ska, utan att skyddet av konfidenti-
ell kommersiell och industriell information �sidos�tts, g�ra l�mplig informa-
tion om demontering, lagring och provning av komponenter och separata
tekniska enheter som kan �teranv�ndas tillg�nglig f�r auktoriserade bil-
skrotare och motsvarande akt�rer i andra medlemsstater i Europeiska unio-
nen i den utstr�ckning som akt�rerna beg�r det.
47 �
En auktoriserad bilskrotare ska senast den 28 februari varje �r till de
ber�rda producenterna l�mna de uppgifter som producenterna beh�ver f�r
att fullg�ra redovisningsskyldigheten enligt 13 � 2 f�rordningen (2007:185)
om producentansvar f�r bilar.
Bilskrotaren ska s�nda en kopia av uppgifterna till den eller de kommuner
d�r bilskrotningsverksamheten bedrivs.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 juni 2010 i fr�ga om 1, 24, 33 a och
47 �� och i �vrigt den 1 januari 2011.
P� regeringens v�gnar
ANDREAS CARLGREN
Egon Abresparr
(Milj�departementet)