SFS 2010:395 Förordning om ändring i förordningen (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2000:634) om
arbetsmarknadspolitiska program;
utf�rdad den 20 maj 2010.
Regeringen f�reskriver
1 i fr�ga om f�rordningen (2000:634) om arbets-
marknadspolitiska program
dels att 5, 33 a, 36 och 3940 �� samt rubrikerna n�rmast f�re 5, 36, 39
och 40 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att det i f�rordningen ska inf�ras fem nya paragrafer, 36 a36 e ��,
av f�ljande lydelse.
Anvisningar till program
5 �
2
En anvisning till ett program inneb�r att den som anvisas erbjuds att ta
del av programmet.
Fr�gor om anvisningar pr�vas av Arbetsf�rmedlingen.
33 a �
3
Ekonomiskt st�d f�r l�mnas till den som anordnar arbetspraktik en-
ligt 14 �, praktisk kompetensutveckling enligt 14 b � eller lyft enligt 14 c �.
Ekonomiskt st�d f�r l�mnas till den som anordnar yrkeskompetensbe-
d�mning, oavsett vem som g�r bed�mningen. St�d l�mnas dock inte till den
som anordnar en prova-p�-plats d�r yrkeskompetensbed�mning inte ing�r.
N�r ekonomiskt st�d l�mnas till privata arbetsgivare eller till offentliga
arbetsgivare vid drift av aff�rsverksamhet, ska Arbetsf�rmedlingen s�ker-
st�lla att inte vissa f�retag eller viss produktion gynnas p� det s�tt som fram-
g�r av artikel 107.1 i f�rdraget om Europeiska unionens funktionss�tt.
�terbetalning och �terkrav
36 �
4
En mottagare av ekonomiskt st�d enligt denna f�rordning �r �terbe-
talningsskyldig om han eller hon genom att l�mna oriktiga uppgifter eller p�
n�got annat s�tt har f�rorsakat att st�d har l�mnats p� felaktig grund eller
med ett f�r h�gt belopp.
Om st�d i annat fall har l�mnats p� felaktig grund eller med ett f�r h�gt
belopp, �r mottagaren �terbetalningsskyldig endast om han eller hon insett
eller sk�ligen borde ha insett felet.
1 Jfr prop. 2008/09:3, bet. 2008/09:AU5, rskr. 2008/09:27.
2 Senaste lydelse 2007:1031. �ndringen inneb�r att tredje stycket upph�vs.
3 Senaste lydelse 2010:80.
4 Senaste lydelse 2007:1031.
SFS 2010:395
Utkom fr�n trycket
den 1 juni 2010
2
SFS 2010:395
36 a �
Om en mottagare av ekonomiskt st�d �r �terbetalningsskyldig en-
ligt 36 �, ska Arbetsf�rmedlingen besluta att �terkr�va det felaktigt utbetalda
beloppet.
36 b �
Vid �terkrav enligt 36 a � f�r Arbetsf�rmedlingen bevilja anst�nd
med betalningen eller tr�ffa avtal med den �terbetalningsskyldige om en av-
betalningsplan. Arbetsf�rmedlingen ska i s�dana fall ta ut r�nta p� det obe-
talda beloppet.
R�nta ska tas ut fr�n den dag d� anst�ndet beviljades eller avtalet om av-
betalningsplan tr�ffades, dock inte f�r tid innan det �terkr�vda beloppet har
f�rfallit till betalning.
R�nta ska tas ut efter en r�ntesats som vid varje tidpunkt �verstiger statens
utl�ningsr�nta med tv� procentenheter.
36 c �
Om ett belopp som har �terkr�vts med st�d av 36 � inte betalas i r�tt
tid, ska dr�jsm�lsr�nta enligt r�ntelagen (1975:635) tas ut p� beloppet. Det-
samma g�ller n�r den �terbetalningsskyldige beviljats anst�nd med betal-
ningen eller tr�ffat ett avtal om en avbetalningsplan enligt 36 b � och betal-
ning inte sker inom den tid som f�ljer av beslutet om anst�nd eller avtalet.
36 d �
Om det med h�nsyn till den �terbetalningsskyldiges personliga eller
ekonomiska f�rh�llanden eller andra omst�ndigheter finns s�rskilda sk�l f�r
det, f�r Arbetsf�rmedlingen helt eller delvis efterge ett krav p� �terbetalning
enligt 36 a � eller ett krav p� r�nta enligt 36 b eller 36 c �. Myndigheten ska
i s�dant fall i beslutet ange vilka de s�rskilda sk�len �r och dokumentera den
information som ligger till grund f�r beslutet.
36 e �
Vid �terkrav enligt 36 a � f�r Arbetsf�rmedlingen, vid en senare ut-
betalning av st�d till den �terbetalningsskyldige, besluta att dra av ett sk�ligt
belopp i avr�kning p� vad som har betalats ut f�r mycket. Detsamma g�ller
skyldighet att betala r�nta enligt 36 b eller 36 c �.
Ompr�vning och �verklagande
5
39 �
6
Arbetsf�rmedlingens beslut enligt denna f�rordning ska ompr�vas
hos myndighetens centrala enhet f�r ompr�vning, om det beg�rs av den som
beslutet g�ller. Vid ompr�vningen f�r beslutet inte �ndras till den enskildes
nackdel.
En beg�ran om ompr�vning ska vara skriftlig. Beg�ran ska ges in till
Arbetsf�rmedlingen och ska ha kommit in dit inom tre veckor fr�n den dag
d� den som beg�r ompr�vning fick del av beslutet.
39 a �
7
I 22 a � f�rvaltningslagen (1986:223) finns best�mmelser om �ver-
klagande hos allm�n f�rvaltningsdomstol. Andra beslut �n beslut om om-
pr�vning av beslut enligt 10 � f�rsta stycket, 30 c, 36 e och 37 �� f�r dock
inte �verklagas.
5 Senaste lydelse 2007:1031.
6 Senaste lydelse 2007:1031.
7 Senaste lydelse 2007:1031.
3
SFS 2010:395
Om ett beslut �verklagas innan det har ompr�vats, ska �verklagandet an-
ses som en beg�ran om ompr�vning.
Bemyndigande
40 �
8
Arbetsf�rmedlingen f�r meddela de f�reskrifter som beh�vs f�r
verkst�lligheten av denna f�rordning.
1. Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 juli 2010.
2. �ldre f�reskrifter g�ller fortfarande i fr�ga om �terkrav av belopp som
har betalats ut f�re ikrafttr�dandet.
P� regeringens v�gnar
ANDERS BORG
Karin Renman
(Arbetsmarknadsdepartementet)
8 Senaste lydelse 2007:1031.
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2010