SFS 2011:192 Förordning om statsbidrag för entreprenörskap i skolan
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om statsbidrag f�r entrepren�rskap i skolan;
utf�rdad den 10 mars 2011.
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Inledande best�mmelser
1 �
Denna f�rordning inneh�ller best�mmelser om statsbidrag f�r entrepre-
n�rskap i skolan. Syftet med bidraget �r att st�dja utvecklingen av entrepre-
n�rskap och entrepren�riellt l�rande inom skolv�sendet.
Statsbidrag l�mnas f�r ett �r i s�nder om det finns tillg�ng p� medel.
F�ruts�ttningar f�r statsbidrag
Statsbidrag till organisationer
2 �
Statsbidrag enligt denna f�rordning f�r l�mnas till organisationer som
1. saknar vinstsyfte och som inte �r huvudm�n inom skolv�sendet,
2. �r demokratiskt uppbyggda och erbjuder insyn i verksamheten,
3. i sin verksamhet respekterar demokratins id�er, inklusive j�mst�lldhet
och f�rbud mot diskriminering,
4. har avslutat minst tv� verksamhets�r och bedriver sin verksamhet l�ng-
siktigt,
5. arbetar riksomfattande med lokal eller regional f�rankring eller bedri-
ver verksamhet av riksintresse,
6. helt eller delvis �r inriktade mot att fr�mja entrepren�rskap inom skol-
v�sendet,
7. har barn, elever eller skolpersonal som m�lgrupp, och
8. har andra inkomster f�rutom statsbidraget.
3 �
Statsbidrag till s�dana organisationer som avses i 2 � f�r l�mnas f�r
verksamhet som syftar till att inom skolv�sendet
1. utveckla kunskaper om projekt och f�retagande,
2. stimulera entrepren�riella kompetenser och f�rh�llningss�tt,
3. stimulera skolors samarbete med entrepren�rer inom n�ringsliv, kultur-
liv och f�reningsliv, eller
4. fr�mja flickors och unga kvinnors entrepren�rskap.
4 �
Statsbidrag till s�dana organisationer som avses i 2 � som utg�r statligt
st�d enligt artikel 107.1 i f�rdraget om Europeiska unionens funktionss�tt
SFS 2011:192
Utkom fr�n trycket
den 22 mars 2011
2
SFS 2011:192
ska l�mnas i enlighet med kommissionens f�rordning (EG) nr 1998/2006 av
den 15 december 2006 om till�mpning av artiklarna 87 och 88 i f�rdraget p�
st�d av mindre betydelse
1. I 1823 �� f�rordningen (1988:764) om statligt
st�d till n�ringslivet finns ytterligare best�mmelser om s�dant st�d.
5 �
Statsbidrag f�r inte l�mnas till s�dana organisationer som avses i 2 �
som har skulder f�r svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndighe-
ten eller som �r i likvidation eller f�rsatta i konkurs.
Statsbidrag till huvudm�n inom skolv�sendet
6 �
Statsbidrag enligt denna f�rordning f�r �ven l�mnas till huvudm�n
inom skolv�sendet.
7 �
Statsbidrag till huvudm�n inom skolv�sendet f�r l�mnas f�r verksam-
het som stimulerar utveckling av huvudm�nnens arbete n�r det g�ller entre-
pren�rskap och entrepren�riellt l�rande inom skolv�sendet.
Ans�kan och beslut om statsbidrag
8 �
Ans�kan om statsbidrag ges in till Statens skolverk som beslutar om
bidraget. Vid ber�kningen av bidraget ska Skolverket ta h�nsyn till om stats-
bidrag l�mnas f�r verksamheten p� annat s�tt.
I ett beslut om att bevilja bidrag ska sista dagen f�r redovisning enligt 9 �
anges. Beslutet f�r f�renas med villkor. Villkoren ska framg� av beslutet.
Redovisning
9 �
Den som har tagit emot statsbidrag enligt denna f�rordning �r skyldig
att l�mna s�dan ekonomisk och annan redovisning till Statens skolverk som
verket beg�r. Statsbidrag som har l�mnats f�r verksamhet som inte �r ekono-
misk ska redovisas f�r sig.
Om den som har tagit emot bidraget �r en s�dan organisation som avses i
2 � ska en revisor granska den ekonomiska redovisningen och redog�ra f�r
sina iakttagelser i ett intyg som bifogas redovisningen. Om det bidrag som
har tagits emot uppg�tt till minst fem prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 ��
socialf�rs�kringsbalken, ska detta g�ras av en auktoriserad eller godk�nd
revisor.
10 �
Statens skolverk ska i sin �rsredovisning l�mna en samlad redovis-
ning av vilka som har f�tt statsbidrag och med vilka belopp. Skolverket ska
dessutom senast den 1 juni varje �r till regeringen l�mna en sammanfattande
redog�relse f�r vad bidragen har anv�nts till. Skolverket b�r ocks� redovisa
bidragens effekter i f�rh�llande till syftet med bidraget enligt denna f�rord-
ning.
1 EUT L 379, 28.12.2006, s. 5 (Celex 32006R1998).
3
SFS 2011:192
�terbetalning och �terkrav
11 �
Den som har tagit emot statsbidrag enligt denna f�rordning �r �terbe-
talningsskyldig, om
1. mottagaren genom att l�mna oriktiga uppgifter eller p� n�got annat s�tt
har f�rorsakat att bidraget har l�mnats felaktigt eller med f�r h�gt belopp,
2. bidraget av n�got annat sk�l har l�mnats felaktigt eller med f�r h�gt
belopp och mottagaren borde ha insett detta,
3. mottagaren inte l�mnar s�dan redovisning som avses i 9 �, eller
4. bidraget inte har anv�nts f�r det �ndam�l det har beviljats f�r.
Statens skolverk ska besluta att helt eller delvis kr�va tillbaka ett bidrag
om n�gon �r �terbetalningsskyldig enligt f�rsta stycket.
Om det finns s�rskilda sk�l f�r det, f�r Skolverket efterge �terkrav helt
eller delvis.
12 �
P� statsbidrag som kr�vs tillbaka ska r�nta tas ut fr�n den dag som
infaller en m�nad efter det att beslut om �terkrav har fattats efter en r�ntesats
som vid varje tidpunkt �verstiger statens utl�ningsr�nta med tv� procenten-
heter.
Om det finns s�rskilda sk�l f�r det, f�r Statens skolverk efterge krav p�
r�nta helt eller delvis.
Bemyndiganden
13 �
Statens skolverk f�r meddela f�reskrifter om
1. ber�kning och f�rdelning av statsbidrag, och
2. verkst�llighet av denna f�rordning.
�verklagande
14 �
Beslut enligt denna f�rordning f�r inte �verklagas.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 20 april 2011.
P� regeringens v�gnar
JAN BJ�RKLUND
Claes M�rtensson
(Utbildningsdepartementet)
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2011