SFS 2011:1133 Förordning om ändring i fordonsförordningen (2009:211)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i fordonsf�rordningen (2009:211);
utf�rdad den 17 november 2011.
Regeringen f�reskriver i fr�ga om fordonsf�rordningen (2009:211)
dels att 6 kap. 24 � ska ha f�ljande lydelse,
dels att det i f�rordningen ska inf�ras tv� nya paragrafer, 4 kap. 26 a � och
6 kap. 11 a �, av f�ljande lydelse.
4 kap.
26 a �
Om ett fordon har godk�nts vid en obligatorisk trafiks�kerhetsprov-
ning enligt Europaparlamentets och r�dets direktiv 2009/40/EG av den 6 maj
2009 om provning av motorfordons och tillh�rande sl�pfordons trafiks�ker-
het
1, �ndrat genom kommissionens direktiv 2010/48/EU av den 5 juli 2010
om anpassning till den tekniska utvecklingen av Europaparlamentets och r�-
dets direktiv 2009/40/EG om provning av motorfordons och tillh�rande
sl�pfordons trafiks�kerhet
2, i en annan medlemsstat inom Europeiska ekono-
miska samarbetsomr�det under tid d� fordonet varit registrerat d�r, ska be-
siktningsorganet, p� beg�ran av fordons�garen och med till�mpning av
6 kap. 11 a � fastst�lla tidpunkten f�r den senaste trafiks�kerhetsprovning d�
fordonet blev godk�nt.
6 kap.
11 a �
Om ett fordon varit registrerat i en annan medlemsstat inom Euro-
peiska ekonomiska samarbetsomr�det och n�r det var registrerat d�r godk�n-
des vid en periodisk trafiks�kerhetsprovning enligt Europaparlamentets och
r�dets direktiv 2009/40/EG av den 6 maj 2009 om provning av motorfordons
och tillh�rande sl�pfordons trafiks�kerhet, �ndrat genom kommissionens
direktiv 2010/48/EU av den 5 juli 2010 om anpassning till den tekniska
utvecklingen av Europaparlamentets och r�dets direktiv 2009/40/EG om
provning av motorfordons och tillh�rande sl�pfordons trafiks�kerhet, ska
trafiks�kerhetsprovningen vid till�mpningen av 511 och 15 �� j�mst�llas
med en kontrollbesiktning som har utf�rts i Sverige.
24 �
En buss, en tung lastbil eller ett sl�pfordon med en totalvikt �ver
3,5 ton, som stoppas f�r en flygande inspektion, ska inte kontrolleras om for-
1 EUT L 141, 6.6.2009, s. 12 (Celex 32009L0040).
2 EUT L 173, 8.7.2010, s. 47 (Celex 32010L0048).
SFS 2011:1133
Utkom fr�n trycket
den 29 november 2011
2
SFS 2011:1133
Karnov Group Sweden AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2011
donets f�rare kan visa att fordonet under de senaste tre m�naderna har ge-
nomg�tt
1. en fullst�ndig kontrollbesiktning,
2. en flygande inspektion, eller
3. en obligatorisk trafiks�kerhetsprovning enligt Europaparlamentets och
r�dets direktiv 2009/40/EG av den 6 maj 2009 om provning av motorfordons
och tillh�rande sl�pfordons trafiks�kerhet, �ndrat genom kommissionens di-
rektiv 2010/48/EU av den 5 juli 2010 om anpassning till den tekniska ut-
vecklingen av Europaparlamentets och r�dets direktiv 2009/40/EG om prov-
ning av motorfordons och tillh�rande sl�pfordons trafiks�kerhet, i n�got an-
nat land.
F�rsta stycket g�ller dock inte
1. om fordonet �r uppenbart bristf�lligt,
2. om kontrollen avser n�gon annan utrustning �n den som kontrollerades
vid den tidigare flygande inspektionen, eller
3. kontroll av att enkla brister har avhj�lpts.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2012.
P� regeringens v�gnar
ANNA-KARIN HATT
Lennart Renbjer
(N�ringsdepartementet)