SFS 2012:704 Förordning om ändring i förordningen (2004:881) om kommunalekonomisk utjämning
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (2004:881) om
kommunalekonomisk utjämning;
utfärdad den 22 november 2012.
Regeringen föreskriver att 2, 3 och 26 §§ förordningen (2004:881) om
kommunalekonomisk utjämning samt bilagan till förordningen ska ha
följande lydelse.
2 §
1
Vid beräkning av inkomstutjämningsbidrag för kommuner och för
landsting ska följande länsvisa skattesatser tillämpas.
Län Kommuner
Landsting
Stockholms 19,03
10,05
Uppsala 19,14
9,94
Södermanlands 19,93
9,15
Östergötlands 18,68
10,40
Jönköpings 19,29
9,79
Kronobergs 20,16
8,92
Kalmar 20,36
8,72
Blekinge 19,56
9,52
Skåne 19,70
9,38
Hallands 19,28
9,80
Västra Götalands
19,41
9,67
Värmlands 20,45
8,63
Örebro 19,03
10,05
Västmanlands 20,19
8,89
Dalarnas 19,99
9,09
Gävleborgs 19,31
9,77
Västernorrlands 20,74
8,34
Jämtlands 20,52
8,56
Västerbottens 20,55
8,53
Norrbottens 20,45
8,63
För en kommun som inte ingår i ett landsting är skattesatsen 19,60 procent
vid beräkning av inkomstutjämningsbidrag för kommuner.
För en kommun som inte ingår i ett landsting är skattesatsen 9,48 procent
vid beräkning av inkomstutjämningsbidrag för landsting.
1 Senaste lydelse 2011:1136.
SFS 2012:704
Utkom från trycket
den 30 november 2012
2
SFS 2012:704
3 §
2
Vid beräkning av inkomstutjämningsavgifter för kommuner och för
landsting ska följande länsvisa skattesatser tillämpas.
Län Kommuner
Landsting
Stockholms 16,96
9,53
Uppsala 17,07
9,42
Södermanlands 17,86
8,63
Östergötlands 16,61
9,88
Jönköpings 17,22
9,27
Kronobergs 18,09
8,40
Kalmar 18,29
8,20
Blekinge 17,49
9,00
Skåne 17,63
8,86
Hallands 17,21
9,28
Västra Götalands
17,34
9,15
Värmlands 18,38
8,11
Örebro 16,96
9,53
Västmanlands 18,12
8,37
Dalarnas 17,92
8,57
Gävleborgs 17,24
9,25
Västernorrlands 18,67
7,82
Jämtlands 18,45
8,04
Västerbottens 18,48
8,01
Norrbottens 18,38
8,11
För en kommun som inte ingår i ett landsting är skattesatsen 17,54 procent
vid beräkning av inkomstutjämningsavgift för kommuner.
För en kommun som inte ingår i ett landsting är skattesatsen 8,95 procent
vid beräkning av inkomstutjämningsavgift för landsting.
26 §
3
Standardkostnaden för kollektivtrafik beräknas utifrån variablerna
gleshet, arbetspendling och tätortsstruktur. Värdena för respektive variabel
multipliceras med parametervärden som anges i bilagan till denna förord-
ning.
Standardkostnaden beräknas för respektive län, varefter hälften av
standardkostnaden tillförs kommunerna i länet och hälften landstinget, med
undantag av Stockholms län där kommunernas andel motsvarar 40 procent
och landstingets andel motsvarar 60 procent av standardkostnaden. Stan-
dardkostnaden för Gotlands kommun motsvarar redovisade nettokostnader.
Hälften av standardkostnaden fördelas i kommunernas utjämningssystem
och hälften i landstingens utjämningssystem.
Fördelningen av kommunernas andel av standardkostnaden mellan kom-
munerna i länet görs på följande sätt:
2 Senaste lydelse 2011:1136.
3 Senaste lydelse 2011:1136.
3
SFS 2012:704
1. För kommunerna i Kronobergs län, Blekinge län, Värmlands län, Väst-
manlands län, Dalarnas län, Västernorrlands län, Västerbottens län och Norr-
bottens län görs fördelningen efter deras andel av de totala kostnaderna i
länet för kollektivtrafiken år 2002.
2. För kommunerna i Stockholms län, Uppsala län, Östergötlands län,
Jönköpings län, Kalmar län, Skåne län, Hallands län, Västra Götalands län,
Örebro län och Gävleborgs län görs fördelningen med lika stora belopp per
invånare.
3. För kommunerna i Södermanlands län och Jämtlands län fattar reger-
ingen särskilda beslut om varje kommuns andel av de totala kostnaderna i
länet.
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2013.
2. Vid beräkning av en kommuns skattekraft ska 2013 och tidigare års tax-
eringar anses som beslut om slutlig skatt enligt 56 kap. 2 § skatteförfarande-
lagen (2011:1244).
På regeringens vägnar
PETER NORMAN
Rikard Jermsten
(Finansdepartementet)
4
SFS 2012:704
Bilaga
4
Beräkningsmetoder och närmare detaljer för
kostnadsutjämningen
Genomsnittlig standardkostnad
Kommuner
Den för landet genomsnittliga standardkostnaden i kronor per invånare före
uppräkning till utjämningsårets kostnadsnivå för var och en av följande
verksamheter är:
Förskola, fritidshem och annan
6 493
pedagogisk verksamhet
Förskoleklass och grundskola
– Förskoleklass
527
– Grundskola
8 303
Gymnasieskola
3 928
Individ- och familjeomsorg
– Barn- och ungdomsvård
1 450
– Övrig individ- och familjeomsorg
2 065
Äldreomsorg
9 077
Beloppen avser år 2011.
Landsting
Den för landet genomsnittliga standardkostnaden före uppräkning till utjäm-
ningsårets kostnadsnivå för hälso- och sjukvård är 19 060 kronor per invå-
nare. Beloppet avser år 2011.
Delat huvudmannaskap
Den för landet genomsnittliga standardkostnaden före uppräkning till utjäm-
ningsårets kostnadsnivå för kollektivtrafik är 1 843 kronor per invånare.
Beloppet avser år 2011.
Nettoprisindex
Uppräkning till utjämningsårets kostnadsnivå sker med hjälp av utveck-
lingen av nettoprisindex. Som genomsnittlig procentuell förändring i netto-
prisindex för respektive år används följande: 2003 (1,5), 2004 (0,1), 2005
(0,1), 2006 (1,1), 2007 (2,7), 2008 (2,7), 2009 (-0,8), 2010 (1,8), 2011 (2,0),
2012 (1,4) och 2013 (0,9).
Följande verksamheters och kostnadsslags standardkostnad räknas upp till
utjämningsårets kostnadsnivå med hjälp av nettoprisindex året före utjäm-
ningsåret samt utjämningsåret: förskola, fritidshem och annan pedagogisk
verksamhet, förskoleklass och grundskola, gymnasieskola, individ- och
familjeomsorg, äldreomsorg, löner, hälso- och sjukvård samt kollektivtrafik.
4 Senaste lydelse 2011:1136.
5
SFS 2012:704
Följande kostnadsslags standardkostnad räknas upp till utjämningsårets
kostnadsnivå med hjälp av nettoprisindex år 2003 t.o.m. utjämningsåret:
bebyggelsestruktur.
Följande kostnadsslags standardkostnad räknas inte upp till utjämnings-
årets kostnadsnivå: barn och ungdomar med utländsk bakgrund samt befolk-
ningsförändringar.
Förskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet
Okorrigerad åldersrelaterad ersättning = 42 827 x andelen barn 1–3 år
+ 41 863 x andelen barn 4–5 år + 26 547 x andelen barn 6 år + 15 273 x
andelen barn 7–9 år.
Volymindex = 0,023 + 0,116 x andelen föräldrar som förvärvsarbetar mer
än 28 timmar/vecka + 0,194 x skattekraften + 0,402 x täthetsindex.
Täthetsindex = (andel som bor i tätorter med fler än 199 invånare) x
(befolkning i tätorter med fler än 199 invånare) / (ytan för tätorter med fler
än 199 invånare) / 100. Täthetsindex får vara högst 0,23 och lägst 0,05.
Skattekraften beräknas som kommunens skatteunderlag per invånare i för-
hållande till riksgenomsnittet. För kommuner vars relativa skattekraft över-
stiger 1,27 eller understiger 0,82 används värdet 1,27 respektive 0,82.
Volymindex avrundas till tre decimaler.
En kommuns skattekraft beräknas som medelvärdet enligt besluten om
slutlig skatt enligt 56 kap. 2 § skatteförfarandelagen (2011:1244) för treårs-
perioden t.o.m. året före utjämningsåret. Uppgifter om en kommuns skatte-
kraft hämtas från Skatteverket och Statistiska centralbyrån.
Förskoleklass och grundskola
Karnov Group Sweden AB, tel. 08-587 671 00
Edita Västra Aros, Västerås 2012