SFS 2013:11 Förordning om ändring i förordningen (1993:185) om arbetsförhållanden vid vissa internationella vägtransporter
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (1993:185)
om arbetsförhållanden vid vissa internationella
vägtransporter;
utfärdad den 17 januari 2013.
Regeringen föreskriver i fråga om förordningen (1993:185) om arbetsför-
hållanden vid vissa internationella vägtransporter
1
dels att 4, 5, 12, 16 och 19 b §§ ska upphöra att gälla,
dels att 1, 2, 3, 8, 9, 17, 19, 21, 22, 25, 32 och 33 §§ samt bilagan till för-
ordningen ska ha följande lydelse,
dels att det i förordningen ska införas åtta nya paragrafer, 11 a, 11 b, 22 a
och 25 a–25 e §§ av följande lydelse.
1 §
Följande bestämmelser i den europeiska överenskommelsen den 1 juli
1970 om arbetsförhållanden för fordonsbesättningar vid vissa internationella
vägtransporter (AETR) ska gälla som svensk förordning i den lydelse som de
engelska och franska originaltexterna har efter senare ändringar:
1. Artiklarna 1–12 A.
2. Bilagan till överenskommelsen.
2 §
De engelska och franska texterna ska ha samma giltighet. Tillsammans
med en svensk översättning finns de engelska texterna, och för ändringar
publicerade före den 1 juni 2001, även de franska texterna, publicerade i Sve-
riges överenskommelser med främmande makter och Sveriges internationella
överenskommelser (SÖ 1973:53, 1983:58, 1992:40, 2012:11, 2012:12,
2012:13 och 2012:14).
3 §
AETR tillämpas på internationella vägtransporter i enlighet med artikel
2 i AETR, om inte annat följer av artikel 2 i Europaparlamentets och rådets
förordning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om harmonisering av viss
sociallagstiftning på vägtransportområdet och om ändring av rådets förord-
ningar (EEG) nr 3821/85 och (EG) nr 2135/98 samt om upphävande av rådets
förordning (EEG) nr 3820/85
2.
1 Senaste lydelse av
4 § 1995:145
12 § 2005:20
19 b § 2004:866.
2 EUT L 102, 11.4.2006, s. 1 (Celex 32006R0561).
SFS 2013:11
Utkom från trycket
den 29 januari 2013
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
2
SFS 2013:11
8 §
3
I fordon som används vid internationella vägtransporter enligt denna
förordning ska färdskrivaren vara installerad och användas i enlighet med
kraven i artikel 10 i AETR.
9 §
4
Transportstyrelsen får i fråga om fordon som är registrerade i en stat
som inte tillträtt AETR och som inte heller är part i avtalet om Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet, i stället för kravet på färdskrivare, medge att
diagramblad får fyllas i för hand av föraren vid färd inom Sverige. I sådana
fall gäller bestämmelserna i artikel 12.1, 12.3, 12.5 och 12.7 i bilagan till
AETR i tillämpliga delar. Medgivandet får förenas med särskilda villkor.
11 a §
I artikel 12.1 a–c i AETR finns bestämmelser om vägkontroller, kon-
troller i företags lokaler och omfattningen av sådana kontroller.
Transportstyrelsen ansvarar för att det finns en enhetlig tillsynsstrategi för
sådana kontroller.
En kontroll i företagets lokaler får ersättas med en kontroll hos myndighe-
ten av dokument som begärts in från företaget.
11 b §
I artikel 11.2 a i bilagan till AETR finns bestämmelser om hur ett
företag ska bevara diagramblad och utskrifter och på begäran visa upp dem
för en behörig kontrolltjänsteman.
I artikel 11.2 b i bilagan till AETR finns bestämmelser om hur ett företag
ska kopiera och bevara uppgifter från fordonsenheter och förarkort samt på
begäran göra uppgifterna tillgängliga för en behörig kontrolltjänsteman.
Sådan kopiering som avses i andra stycket ska i fråga om uppgifter från
fordonsenheter ske inom 90 dagar och för uppgifter från förarkort inom
28 dagar från dagen för registreringen av uppgiften.
17 §
5
Rikspolisstyrelsen ska senast den 15 februari varje år till Transport-
styrelsen lämna uppgifter om kontroller på väg. Uppgifterna ska vara indelade
i följande kategorier:
1. Typ av väg, som kan vara motorväg, riksväg eller annan väg, samt vilket
land det kontrollerade fordonet är registrerat i.
2. Typ av färdskrivare, analog eller digital.
Rikspolisstyrelsen ska samtidigt lämna uppgift om hur många färdskrivare
som har kontrollerats vid vägkontroller under det föregående året samt antalet
konstaterade överträdelser mot 19, 19 a och 20 §§ och vad dessa överträdelser
bestått i.
19 §
6
Till penningböter döms den förare som uppsåtligen eller av oaktsam-
het bryter mot
1. artikel 5–7, 8.1–8.6 a, 8.6 b eller 9 andra meningen i AETR,
2. artikel 10, 11.4 a tredje stycket, 12.1–12.3, 12.5, 12.5 A, 12.7, 13.1
andra stycket, 13.2 eller 13.3 första–tredje styckena i bilagan till AETR,
3. 8 eller 9 § eller mot särskilda villkor som har beslutats med stöd av 9 §,
eller
3 Senaste lydelse 2005:20.
4 Senaste lydelse 2008:1161.
5 Senaste lydelse 2010:1617.
6 Senaste lydelse 2010:1617.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
3
SFS 2013:11
4. förbud att bruka fordon enligt 18 § andra stycket eller 18 a § andra
stycket.
I 22 a § finns bestämmelser om att sanktionsavgift ska tas ut för vissa över-
trädelser som har begåtts utanför Sverige.
21 §
7
Sanktionsavgift ska tas ut av
1. en arbetsgivare som bryter mot artikel 11.1 eller 13.1 första stycket i
bilagan till AETR, och
2. en näringsidkare som bryter mot artikel 11.1–11.3 och 11.5 i AETR, arti-
kel 11.2 i bilagan till AETR eller 11 b § tredje stycket.
Sanktionsavgift enligt artikel 11.2 i bilagan till AETR, 11 b § tredje stycket
och avsnitt 3 i bilagan till denna förordning ska tas ut bara om kontrollmyn-
digheten inte har fått del av efterfrågade uppgifter i sådan grad, eller om upp-
gifterna har varit så bristfälliga, att en företagskontroll inte har kunnat genom-
föras. I fråga om den totala avgiftens storlek för överträdelsen ska
25 § andra stycket 2 och tredje stycket tillämpas på motsvarande sätt.
22 §
8
I de fall som avses i 19 och 22 a §§ ska sanktionsavgift tas ut av
arbetsgivaren om denne inte gjort vad som har ankommit på honom eller
henne för att hindra överträdelsen.
Det som sägs i första stycket om arbetsgivare ska i stället gälla annan
näringsidkare om överträdelsen skett i dennes transportverksamhet.
22 a §
Om överträdelsen har begåtts utanför Sverige och överträdelsen upp-
täckts i Sverige ska sanktionsavgift tas ut av en förare som har brutit mot
1. artikel 5, 6, 7, 8.1–8.6 a, 8.6 b eller 9 andra meningen i AETR,
2. artikel 10, 11.4 a tredje stycket, 12.1–12.3, 12.5, 12.5 A, 12.7, 13.1 andra
stycket, 13.2 eller 13.3 första–tredje styckena i bilagan till AETR,
3. 8 eller 9 § eller mot sådana särskilda villkor som har beslutats med stöd
av 9 §, eller
4. 20 §.
Sanktionsavgift enligt första stycket ska inte tas ut om en sanktion tidigare
har beslutats för överträdelsen.
25 §
9
Sanktionsavgift för överträdelser enligt 21–22 a §§ ska tas ut med de
belopp som anges i bilagan till denna förordning.
Om sanktionsavgift tas ut gemensamt för flera överträdelser får det sam-
manlagda beloppet uppgå till högst
1. tiotusen kronor för en förare, och
2. tvåhundratusen kronor för en näringsidkare eller arbetsgivare.
Sanktionsavgift enligt andra stycket 2 får inte överstiga tio procent av
näringsidkarens eller arbetsgivarens årsomsättning. Årsomsättningen ska avse
omsättningen närmast föregående räkenskapsår. Om överträdelsen har skett
under det första verksamhetsåret eller om uppgifter om årsomsättning annars
saknas eller är bristfälliga, får årsomsättningen uppskattas.
7 Senaste lydelse 2010:1617.
8 Senaste lydelse 2010:1617.
9 Senaste lydelse 2010:1617.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
4
SFS 2013:11
25 a §
Om sanktionsavgift enligt 22 a § ska tas ut av någon som inte har
hemvist i Sverige, ska en polisman vid vägkontrollen besluta att sanktionsav-
giften ska betalas i förskott. Förskottet ska betalas till polismyndigheten.
25 b §
Om det förskott som avses i 25 a § inte betalas omedelbart i samband
med kontrollen, ska polismannen besluta att fordonet eller fordonståget inte
får fortsätta färden. En polisman får avstå från att fatta ett sådant beslut, om
det finns synnerliga skäl.
Ett beslut enligt första stycket gäller tills förskottet betalats eller, om sank-
tionsavgift har tagits ut utan att förskottet har betalats, denna avgift har beta-
lats.
25 c §
Sanktionsavgiften får i förekommande fall inte tas ut med ett högre
belopp än förskottet.
25 d §
En polismans beslut om att sanktionsavgiften ska betalas i förskott
eller om att fordonet eller fordonståget inte får fortsätta färden ska skyndsamt
underställas Transportstyrelsens prövning. Transportstyrelsen ska omedelbart
pröva om beslutet ska bestå.
Polismyndigheten och Transportstyrelsen ska handlägga ärendet om sank-
tionsavgift utan dröjsmål, om en polisman med stöd av 25 b § har beslutat att
fordonet eller fordonståget inte får fortsätta färden. Transportstyrelsen får vid
sin handläggning besluta att
1. helt eller delvis sätta ned ett förskott som har bestämts för avgiften,
2. upphäva en polismans beslut enligt 25 b §, om det finns synnerliga skäl.
Detsamma gäller även efter det att Transportstyrelsen har prövat frågan om
sanktionsavgift.
25 e §
Om någon sanktionsavgift inte tas ut, eller om avgiften sätts ned eller
efterskänks, ska det överskjutande beloppet återbetalas.
32 §
10
En polisman ska hindra fortsatt färd med ett fordon som sker i strid
mot denna förordning eller mot någon föreskrift som har meddelats med stöd
av förordningen, om den fortsatta färden skulle medföra en påtaglig fara för
trafiksäkerheten eller annars utgöra en väsentlig olägenhet. Till dess att orsa-
ken till en överträdelse har åtgärdats ska en polisman vidare hindra fortsatt
färd med ett fordon i fall då AETR har överträtts på ett sätt som uppenbart kan
utgöra ett hot mot trafiksäkerheten.
33 §
11
I 22 a § förvaltningslagen (1986:223) finns bestämmelser om över-
klagande hos allmän förvaltningsdomstol.
Följande beslut får inte överklagas:
1. beslut i fråga om skriftligt prov enligt 7 §,
2. en polismans beslut enligt 25 a och 25 b §§, och
3. Transportstyrelsens beslut enligt 25 d §.
10 Senaste lydelse 2010:1617.
11 Senaste lydelse 2010:1617.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
5
SFS 2013:11
1. Denna förordning träder i kraft den 1 mars 2013.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före
den 1 mars 2013.
På regeringens vägnar
CATHARINA ELMSÄTER-SVÄRD
Lennart Renbjer
(Näringsdepartementet)
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
6
SFS 2013:11
Bilaga
12
Sanktionsavgifter enligt 21–22 a §§
1. Sanktionsavgifter enligt 21 och 22 §§
Överträdelser av AETR
12 Senaste lydelse 2010:1617.
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
allvarlighetsgrad (*)
MAÖ AÖ
MÖ
A
Besättning
A1
Artikel
5
Inte iakttagit regler om
lägsta ålder för förare
2 000
B
Körtider
B1
Artikel
6.1
Överskriden daglig kör-
tid (9 timmar) om en för-
längning till 10 timmar
inte medgetts
9 tim
<…<
10 tim
1 000
B2
10 tim
<…<
11 tim
2 000
B3
11 tim
<…
4 000
B4
Överskriden daglig kör-
tid (10 timmar) om en
förlängning medgetts
10 tim
<…<
11 tim
1 000
B5
11 tim
<…<
12 tim
2 000
B6
12 tim
<…
4 000
B7
Artikel
6.2
Överskriden körtid per
vecka
56 tim
<…<
60 tim
1 000
B8
60 tim
<…<
70 tim
2 000
B9
70 tim
<…
4 000
B10 Artikel
6.3
Överskriden samman-
lagd körtid under två
veckor i följd
90 tim
<…<
100 tim
1 000
B11
100 tim
<…<
112 tim
30 min
2 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
7
SFS 2013:11
B12
112 tim
30 min
<…
4 000
C
Raster
C1
Artikel
7
Överskriden oavbruten
körtid
4 tim
30 min
<…
5 tim
1 000
C2
5 tim
<…<
6 tim
2 000
C3
6 tim
<…
4 000
D
Viloperioder
D1
Artikel
8.1–8.2
8.4–8.5
Otillräcklig dygnsvila
(mindre än 11 timmar)
om reducerad dygnsvila
inte har medgetts
10 tim
<…<
11 tim
1 000
D2
8 tim
30 min
<…<
10 tim
2 000
D3
…<
8 tim
30 min
4 000
D4
Otillräcklig reducerad
dygnsvila (mindre än
9 timmar) om reducerad
dygnsvila medgetts
8 tim
<…<
9 tim
1 000
D5
7 tim
<…<
8 tim
2 000
D6
…<
7 tim
4 000
D7
Otillräcklig uppdelning
av dygnsvilan (mindre än
3 + 9 timmar)
3 tim +
(8 tim
<…<
9 tim)
1 000
D8
3 tim +
(7 tim
<…<
8 tim)
2 000
D9
3 tim +
(…<
7 tim)
4 000
D10 Artikel
8.3
Otillräcklig dygnsvila
(mindre än 9 timmar) vid
multibemanning
8 tim
<…<
9 tim
1 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
8
SFS 2013:11
D11
7 tim
<…<
8 tim
2 000
D12
…<
7 tim
4 000
D13 Artikel
8.6 a
Otillräcklig veckovila
(mindre än 24 timmar)
22 tim
<…<
24 tim
1 000
D14
20 tim
<…<
22 tim
2 000
D15
…<
20 tim
4 000
D16
Otillräcklig veckovila
(mindre än 45 timmar)
om reducerad veckovila
inte har medgetts
42 tim
<…<
45 tim
1 000
D17
36 tim
<…<
42 tim
2 000
D18
…<
36 tim
4 000
D19 Artikel
8.6 b
Otillräcklig veckovila
(mindre än 90 timmar)
vid uppskjuten veckovila
84 tim
<…< 90
tim
1 000
D20
76 tim
<…<
84 tim
2 000
D21
…<
76 tim
4 000
D22
Otillräcklig veckovila
(mindre än 69 timmar)
vid uppskjuten veckovila
om reducerad veckovila
inte har medgetts
65 tim
<…<
69 tim
1 000
D23
57 tim
<…<
65 tim
2 000
D24
…<
57 tim
4 000
E
Betalning och organisation av arbetet
E1
Artikel
11.3
Samband mellan lön och tillrygga-
lagda sträckor eller transporterad
godsmängd
4 000
E2
Artikel
11.1–
11.2
Inte organiserat arbetet, informerat
förare och företagit kontroll så att
överenskommelsen följs
4 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
9
SFS 2013:11
Överträdelser av bilagan till AETR
E3
Artikel
11.5
Inte tillsett att avtalade transporttids-
scheman är förenliga med överens-
kommelsen
4 000
F
Skäl för avvikelse
F1
Artikel
9 andra
men-
ingen
Inte iakttagit regler om att ange skäl
för avvikelse från överenskommel-
sen
1 000
G
Installation av färdskrivare
G1
Artikel
10
Ingen typgodkänd färdskrivare har
installerats och använts
4 000
(*) MAÖ = Mycket allvarlig överträdelse, AÖ = Allvarlig överträdelse,
MÖ = Mindre överträdelse
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
allvarlighetsgrad (*)
MAÖ AÖ
MÖ
H
Användning av färdskrivare,
förarkort eller diagramblad
H1
Artikel
11.1
Otillräckligt antal diagramblad
2 000
H2
Ej godkänd typ av diagramblad
2 000
H3
Otillräckligt med papper för utskrif-
ter
1 000
H4
Artikel
11.2 a
Inte iakttagit regler om att bevara,
överlämna eller uppvisa diagram-
blad, kopierade uppgifter eller ut-
skrifter för behörig kontrolltjänste-
man under förutsättning att sank-
tionsavgift enligt avsnitt 3 inte kan
tas ut
4 000
H5
Artikel
11.4 a
tredje
stycket
Föraren har fler än ett giltigt förar-
kort
4 000
H6
Artikel
11.4 a
tredje
stycket
Användning av ett förarkort som inte
är förarens eget giltiga kort
4 000
H7
Artikel
11.4 a
tredje
stycket
Användning av ett förarkort som är
skadat eller vars giltighet har gått ut
4 000
H8
Artikel
12.1
Användning av smutsiga eller ska-
dade blad eller förarkort, med läsliga
uppgifter
1 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
10
SFS 2013:11
H9
Användning av smutsiga eller ska-
dade blad eller förarkort, med oläs-
liga uppgifter
4 000
H10
Utebliven ansökan, inom 7 kalender-
dagar, om ersättning av förarkort
som skadats, inte fungerar på fullgott
sätt, förkommit eller stulits
2 000
H11 Artikel
12.2
Felaktig användning av diagramblad
eller förarkort
4 000
H12
Otillåtet avlägsnande av blad eller
förarkort, vilket påverkar registre-
ringen av relevanta uppgifter
4 000
H13
Otillåtet avlägsnande av blad eller
förarkort, vilket inte påverkar regist-
reringen av uppgifter
1 000
H14
Användning av diagramblad eller fö-
rarkort under en längre tid än de är
avsedda för, utan försvunna uppgif-
ter
1 000
H15
Användning av diagramblad eller fö-
rarkort under en längre tid än de är
avsedda för, och försvunna uppgifter
4 000
H16
Ingen manuell inmatning trots att
detta krävs
4 000
H17
Fel blad eller förarkort i fel kortplats
(multibemanning)
4 000
H18 Artikel
12.3
Den tid som registrerats på bladet
överensstämmer inte med den offici-
ella tiden i fordonets registrerings-
land
2 000
H19
Felaktig användning av omställ-
ningsanordningen
4 000
I
Ifylld information
I1
Artikel
12.5
Efternamn saknas på diagrambladet
4 000
I2
Förnamn saknas på diagrambladet
4 000
I3
Datum då användningen av bladet
inleddes eller avslutades saknas
2 000
I4
Orten där användningen av bladet
inleddes eller avslutades saknas
1 000
I5
Registreringsnummer saknas på
diagrambladet
1 000
I6
Vägmätarställning (start) saknas på
diagrambladet
2 000
I7
Vägmätarställning (slut) saknas på
diagrambladet
1 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
11
SFS 2013:11
Överträdelser av denna förordning och av bilagan till AETR
I8
Tid för fordonsbyte saknas på dia-
grambladet
1 000
I9
Artikel
12.5 A
Symbolen för landet ej angiven i
färdskrivaren
1 000
I10
Artikel
12.7
Inte kunnat uppvisa förarkort, dia-
gramblad, manuell registrering eller
utskrift
4 000
J
Driftavbrott
J1
Artikel
13.1
Ej reparerad av en godkänd montör
eller verkstad
4 000
J2
Ej reparerad under resans gång
2 000
K
Manuell inmatning för utskrifter
K1
Artikel
13.2
Föraren för inte in all information
för de tidsperioder som inte längre
registreras när färdskrivaren inte är
i funktion eller inte fungerar på
fullgott sätt
4 000
K2
Förarkortets nummer, namn eller
körkortsnummer saknas på tilläggs-
bladet
4 000
K3
Underskrift saknas på tilläggsbladet
2 000
K4
Artikel
13.3
första –
tredje
stycket
Förkommet eller stulet förarkort har
inte formellt rapporterats till de be-
höriga myndigheterna i den med-
lemsstat där stölden inträffade
4 000
(*) MAÖ = Mycket allvarlig överträdelse, AÖ = Allvarlig överträdelse,
MÖ = Mindre överträdelse
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor
L1
Artikel
10
Fört fordon med digital färdskrivare
utan att inneha förarkort
4 000
L2
Artikel
11.2 b
Inte iakttagit regler om att överföra
uppgifter från fordonsenheten och
förarkortet
4 000
L3
Inte iakttagit regler om att bevara
och för behörig kontrolltjänsteman
tillgängliggöra uppgifter från fordon-
senhet och förarkort under förutsätt-
ning att sanktionsavgift enligt avsnitt
3 inte kan tas ut
4 000
L5
11 b §
tredje
stycket
För sent utförd kopiering
1 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
12
SFS 2013:11
2. Sanktionsavgifter enligt 22 a §
Överträdelser av AETR
L6
18 §
andra
stycket
Inte undantagen transport efter ute-
bliven besiktning av färdskrivarut-
rustning
4 000
L7
18 a §
andra
stycket
Inte undantagen transport då färd-
skrivarutrustningen visats ha brister
4 000
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
allvarlighetsgrad (*)
MAÖ AÖ
MÖ
A
Besättning
A1
Artikel
5
Brott mot lägsta ålder för förare
2 000
B
Körtider
B1
Artikel
6.1
Överskriden daglig kör-
tid (9 timmar) om en för-
längning till 10 timmar
inte medgetts
9 tim
<…<
10 tim
1 000
B2
10 tim
<…<
11 tim
2 000
B3
11 tim
<…
4 000
B4
Överskriden daglig kör-
tid (10 timmar) om för-
längning medgetts
10 tim
<…<
11 tim
1 000
B5
11 tim
<…<
12 tim
2 000
B6
12 tim
<…
4 000
B7
Artikel
6.2
Överskriden körtid per
vecka
56 tim
<…<
60 tim
1 000
B8
60 tim
<…<
70 tim
2 000
B9
70 tim
<…
4 000
B10 Artikel
6.3
Överskriden samman-
lagd körtid under två
veckor i följd
90 tim
<…<
100 tim
1 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
13
SFS 2013:11
B11
100 tim
<…<
112 tim
30 min
2 000
B12
112 tim
30 min
<…
4 000
C
Raster
C1
Artikel
7
Överskriden oavbruten
körtid
4 tim
30 min
<…
5 tim
1 000
C2
5 tim
<…<
6 tim
2 000
C3
6 tim
<…
4 000
D
Viloperioder
D1
Artikel
8.1–8.2
8.4–8.5
Otillräcklig dygnsvila
(mindre än 11 timmar)
om reducerad dygnsvila
inte har medgetts
10 tim
<…<
11 tim
1 000
D2
8 tim
30 min
<…<
10 tim
2 000
D3
…<
8 tim
30 min
4 000
D4
Otillräcklig reducerad
dygnsvila (mindre än
9 timmar) om reducerad
dygnsvila medgetts
8 tim
<…<
9 tim
1 000
D5
7 tim
<…<
8 tim
2 000
D6
…<
7 tim
4 000
D7
Otillräcklig uppdelning
av dygnsvilan (mindre än
3 + 9 timmar)
3 tim +
(8 tim
<…<
9 tim)
1 000
D8
3 tim +
(7 tim
<…<
8 tim)
2 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
14
SFS 2013:11
D9
3 tim +
(…<
7 tim)
4 000
D10 Artikel
8.3
Otillräcklig dygnsvila
(mindre än 9 timmar) vid
multibemanning
8 tim
<…<
9 tim
1 000
D11
7 tim
<…<
8 tim
2 000
D12
…<
7 tim
4 000
D13 Artikel
8.6 a
Otillräcklig veckovila
(mindre än 24 timmar)
22 tim
<…<
24 tim
1 000
D14
20 tim
<…<
22 tim
2 000
D15
…<
20 tim
4 000
D16
Otillräcklig veckovila
(mindre än 45 timmar)
om reducerad veckovila
inte har medgetts
42 tim
<…<
45 tim
1 000
D17
36 tim
<…<
42 tim
2 000
D18
…<
36 tim
4 000
D19 Artikel
8.6 b
Otillräcklig veckovila
(mindre än 90 timmar)
vid uppskjuten veckovila
84 tim
<…<
90 tim
1 000
D20
76 tim
<…<
84 tim
2 000
D21
…<
76 tim
4 000
D22
Otillräcklig veckovila
(mindre än 69 timmar)
vid uppskjuten veckovila
om reducerad veckovila
inte har medgetts
65 tim
<…<
69 tim
1 000
D23
57 tim
<…<
65 tim
2 000
D24
…<
57 tim
4 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
15
SFS 2013:11
Överträdelser av bilagan till AETR
E
Skäl för avvikelse
E1
Artikel
9 andra
me-
ningen
Inte iakttagit regler om att
ange skäl för avvikelse
från överenskommelsen
1 000
F
Installation av färdskrivare
F1
Artikel
10
Ingen typgodkänd färd-
skrivare har installerats
och använts
4 000
(*) MAÖ = Mycket allvarlig överträdelse, AÖ = Allvarlig överträdelse,
MÖ = Mindre överträdelse
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
allvarlighetsgrad (*)
MAÖ AÖ
MÖ
G
Användning av färdskrivare,
förarkort eller diagramblad
G1
Artikel
10
Fört fordon med digital färdskrivare
utan att inneha förarkort
4 000
G2
Artikel
11.4 a
tredje
stycket
Föraren har fler än ett giltigt förar-
kort
4 000
G3
Artikel
11.4 a
tredje
stycket
Användning av ett förarkort som inte
är förarens eget giltiga kort
4 000
G4
Artikel
11.4 a
tredje
stycket
Användning av ett förarkort som är
skadat eller vars giltighet har gått ut
4 000
G5
Artikel
12.1
Användning av smutsiga eller ska-
dade blad eller förarkort, med läsliga
uppgifter
1 000
G6
Användning av smutsiga eller ska-
dade blad eller förarkort, med oläs-
liga uppgifter
4 000
G7
Utebliven ansökan, inom 7 kalender-
dagar, om ersättning av förarkort
som skadats, inte fungerar på fullgott
sätt, förkommit eller stulits
2 000
G8
Artikel
12.2
Felaktig användning av diagramblad
eller förarkort
4 000
G9
Otillåtet avlägsnande av blad eller
förarkort, vilket påverkar registre-
ringen av relevanta uppgifter
4 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
16
SFS 2013:11
G10
Otillåtet avlägsnande av blad eller
förarkort, vilket inte påverkar regist-
reringen av uppgifter
1 000
G11
Användning av diagramblad eller fö-
rarkort under en längre tid än de är
avsedda för, utan försvunna uppgif-
ter
1 000
G12
Användning av diagramblad eller fö-
rarkort under en längre tid än de är
avsedda för, och försvunna uppgifter
4 000
G13
Ingen manuell inmatning trots att
detta krävs
4 000
G14
Fel blad eller förarkort i fel kortplats
(multibemanning)
4 000
G15 Artikel
12.3
Den tid som registrerats på bladet
överensstämmer inte med den offici-
ella tiden i fordonets registrerings-
land
2 000
G16
Felaktig användning av omställ-
ningsanordningen
4 000
H
Ifylld information
H1
Artikel
12.5
Efternamn saknas på diagrambladet
4 000
H2
Förnamn saknas på diagrambladet
4 000
H3
Datum då användningen av bladet
inleddes eller avslutades saknas
2 000
H4
Orten där användningen av bladet in-
leddes eller avslutades saknas
1 000
H5
Registreringsnummer saknas på dia-
grambladet
1 000
H6
Vägmätarställning (start) saknas på
diagrambladet
2 000
H7
Vägmätarställning (slut) saknas på
diagrambladet
1 000
H8
Tid för fordonsbyte saknas på dia-
grambladet
1 000
H9
Artikel
12.5 A
Symbolen för landet ej angiven i
färdskrivaren
1 000
H10 Artikel
12.7
Inte kunnat uppvisa förarkort, dia-
gramblad, manuell registrering eller
utskrift
4 000
I
Driftavbrott
I1
Artikel
13.1
andra
stycket
Ej reparerad under resans gång
2000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
17
SFS 2013:11
Överträdelser av denna förordning
3. Sanktionsavgifter då företagskontroll inte har kunnat genomföras
J
Manuell inmatning för utskrifter
J1
Artikel
13.2
Föraren för inte in all information för
de tidsperioder som inte längre re-
gistreras när färdskrivaren inte är i
funktion eller inte fungerar på full-
gott sätt
4 000
J2
Förarkortets nummer, namn eller
körkortsnummer saknas på tillläggs-
bladet
4 000
J3
Underskrift saknas på tillläggsbladet
2 000
J4
Artikel
13.3
första –
tredje
stycket
Förkommet eller stulet förarkort har
inte formellt rapporterats till de be-
höriga myndigheterna i den med-
lemsstat där stölden inträffade
4 000
(*) MAÖ = Mycket allvarlig överträdelse, AÖ = Allvarlig överträdelse,
MÖ = Mindre överträdelse
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor
K1
20 §
Olovligt avlägsnande av plombering
på färdskrivarutrustning
4 000
Rättslig grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
fordon som används i
transportverksamhet
som omfattas av
överenskommelsen
Artikel 11.2 a i
bilagan till AETR
Inte iakttagit regler
om att bevara, över-
lämna eller uppvisa
diagramblad, kopie-
rade uppgifter eller
utskrifter för behörig
kontrolltjänsteman
20 000
Artikel 11.2 b i
bilagan till AETR
Inte iakttagit regler
om att bevara och för
behörig kontroll-
tjänsteman tillgäng-
liggöra uppgifter från
fordonsenhet och fö-
rarkort
20 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2013