SFS 2013:1056 Lag om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696);
utfärdad den 5 december 2013.
Enligt riksdagens beslut
1 föreskrivs i fråga om radio- och tv-lagen
(2010:696)
dels att 6 kap. 2 § och 18 kap. 2 § ska ha följande lydelse,
dels att det i lagen ska införas fyra nya paragrafer, 7 kap. 2 a §, 8 kap.
13 a § och 15 kap. 5 a och 9 a §§, samt närmast före 7 kap. 2 a §, 8 kap. 13 a §
och 15 kap. 5 a och 9 a §§ nya rubriker av följande lydelse.
6 kap.
2 §
Leverantörer av medietjänster får på de villkor som anges i 3 och 4 §§
sända filmer, tv-serier, sportprogram och program med lätt underhållning där
det förekommer produktplacering.
Första stycket gäller dock inte program som huvudsakligen vänder sig till
barn under tolv år och inte heller program där det förekommer produktplace-
ring av
1. alkoholdrycker och tobaksvaror,
2. andra produkter som kommer från företag vars huvudsakliga verksamhet
är att tillverka eller sälja alkoholdrycker eller tobaksvaror,
3. receptbelagda läkemedel och sådan medicinsk behandling som bara är
tillgänglig efter ordination, eller
4. modersmjölksersättning.
7 kap.
Begränsningar för företag som tillverkar eller säljer modersmjölksersättning
2 a §
Om ett företag som tillverkar eller säljer modersmjölksersättning
sponsrar ett program i en tv-sändning, sökbar text-tv eller beställ-tv får spons-
ringen inte främja användningen av modersmjölksersättning utan bara företa-
gets övriga produkter och dess anseende.
1 Prop. 2013/14:17, bet. 2013/14:MJU6, rskr. 2013/14:73.
SFS 2013:1056
Utkom från trycket
den 17 december 2013
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
2
SFS 2013:1056
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2013
8 kap.
Reklam för modersmjölksersättning
13 a §
Bestämmelser om förbud mot reklam för modersmjölksersättning
finns i lagen (2013:1054) om marknadsföring av modersmjölksersättning och
tillskottsnäring.
15 kap.
Reklam för modersmjölksersättning
5 a §
Bestämmelser om förbud mot reklam för modersmjölksersättning
finns i lagen (2013:1054) om marknadsföring av modersmjölksersättning och
tillskottsnäring.
Sponsring av modersmjölksersättning
9 a §
Om ett företag som tillverkar eller säljer modersmjölksersättning
sponsrar ett program i en ljudradiosändning får sponsringen inte främja an-
vändningen av modersmjölksersättning utan bara företagets övriga produkter
och dess anseende.
18 kap.
2 §
2 Ett tillstånd att sända tv eller sökbar text-tv eller ett tillstånd som läm-
nats av regeringen att sända ljudradio får återkallas om
1. tillståndshavaren väsentligt brutit mot 5 kap. 1, 2, 4–6 och 12 §§,
6 kap. 1, 2 § första stycket och andra stycket 1–3, 3 och 4 §§, 7 kap. 1, 2 och
3–8 §§, 8 kap. 1–13 och 14 §§, 14 kap. 1–3 §§ eller 15 kap. 1–5, 6–9 och
10 §§, eller
2. ett villkor som förenats med tillståndet med stöd av 4 kap. 8–11 §§ eller
11 kap. 3 § har åsidosatts på ett väsentligt sätt.
Ett tillstånd att sända tv eller sökbar text-tv eller ett tillstånd som getts av
regeringen att sända ljudradio får ändras till att avse annat sändningsutrymme,
om
1. förändringar inom radiotekniken eller ändringar i radioanvändningen på
grund av internationella överenskommelser som Sverige har anslutit sig till
eller bestämmelser antagna med stöd av fördraget om Europeiska unionens
funktionssätt medför att ett nytt tillstånd med samma villkor inte skulle kunna
medges, eller
2. det är nödvändigt för att ge utrymme för ytterligare sändningar.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2014.
På regeringens vägnar
LENA ADELSOHN LILJEROTH
Maria Eka
(Kulturdepartementet)
2 Senaste lydelse 2012:702.