SFS 2013:1056 Lag om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i radio- och tv-lagen (2010:696);
utf�rdad den 5 december 2013.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs i fr�ga om radio- och tv-lagen
(2010:696)
dels att 6 kap. 2 � och 18 kap. 2 � ska ha f�ljande lydelse,
dels att det i lagen ska inf�ras fyra nya paragrafer, 7 kap. 2 a �, 8 kap.
13 a � och 15 kap. 5 a och 9 a ��, samt n�rmast f�re 7 kap. 2 a �, 8 kap. 13 a �
och 15 kap. 5 a och 9 a �� nya rubriker av f�ljande lydelse.
6 kap.
2 �
Leverant�rer av medietj�nster f�r p� de villkor som anges i 3 och 4 ��
s�nda filmer, tv-serier, sportprogram och program med l�tt underh�llning d�r
det f�rekommer produktplacering.
F�rsta stycket g�ller dock inte program som huvudsakligen v�nder sig till
barn under tolv �r och inte heller program d�r det f�rekommer produktplace-
ring av
1. alkoholdrycker och tobaksvaror,
2. andra produkter som kommer fr�n f�retag vars huvudsakliga verksamhet
�r att tillverka eller s�lja alkoholdrycker eller tobaksvaror,
3. receptbelagda l�kemedel och s�dan medicinsk behandling som bara �r
tillg�nglig efter ordination, eller
4. modersmj�lksers�ttning.
7 kap.
Begr�nsningar f�r f�retag som tillverkar eller s�ljer modersmj�lksers�ttning
2 a �
Om ett f�retag som tillverkar eller s�ljer modersmj�lksers�ttning
sponsrar ett program i en tv-s�ndning, s�kbar text-tv eller best�ll-tv f�r spons-
ringen inte fr�mja anv�ndningen av modersmj�lksers�ttning utan bara f�reta-
gets �vriga produkter och dess anseende.
1 Prop. 2013/14:17, bet. 2013/14:MJU6, rskr. 2013/14:73.
SFS 2013:1056
Utkom fr�n trycket
den 17 december 2013
2
SFS 2013:1056
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2013
8 kap.
Reklam f�r modersmj�lksers�ttning
13 a �
Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r modersmj�lksers�ttning
finns i lagen (2013:1054) om marknadsf�ring av modersmj�lksers�ttning och
tillskottsn�ring.
15 kap.
Reklam f�r modersmj�lksers�ttning
5 a �
Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r modersmj�lksers�ttning
finns i lagen (2013:1054) om marknadsf�ring av modersmj�lksers�ttning och
tillskottsn�ring.
Sponsring av modersmj�lksers�ttning
9 a �
Om ett f�retag som tillverkar eller s�ljer modersmj�lksers�ttning
sponsrar ett program i en ljudradios�ndning f�r sponsringen inte fr�mja an-
v�ndningen av modersmj�lksers�ttning utan bara f�retagets �vriga produkter
och dess anseende.
18 kap.
2 �
2 Ett tillst�nd att s�nda tv eller s�kbar text-tv eller ett tillst�nd som l�m-
nats av regeringen att s�nda ljudradio f�r �terkallas om
1. tillst�ndshavaren v�sentligt brutit mot 5 kap. 1, 2, 46 och 12 ��,
6 kap. 1, 2 � f�rsta stycket och andra stycket 13, 3 och 4 ��, 7 kap. 1, 2 och
38 ��, 8 kap. 113 och 14 ��, 14 kap. 13 �� eller 15 kap. 15, 69 och
10 ��, eller
2. ett villkor som f�renats med tillst�ndet med st�d av 4 kap. 811 �� eller
11 kap. 3 � har �sidosatts p� ett v�sentligt s�tt.
Ett tillst�nd att s�nda tv eller s�kbar text-tv eller ett tillst�nd som getts av
regeringen att s�nda ljudradio f�r �ndras till att avse annat s�ndningsutrymme,
om
1. f�r�ndringar inom radiotekniken eller �ndringar i radioanv�ndningen p�
grund av internationella �verenskommelser som Sverige har anslutit sig till
eller best�mmelser antagna med st�d av f�rdraget om Europeiska unionens
funktionss�tt medf�r att ett nytt tillst�nd med samma villkor inte skulle kunna
medges, eller
2. det �r n�dv�ndigt f�r att ge utrymme f�r ytterligare s�ndningar.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2014.
P� regeringens v�gnar
LENA ADELSOHN LILJEROTH
Maria Eka
(Kulturdepartementet)
2 Senaste lydelse 2012:702.