SFS 2013:869 Förordning om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i järnvägsförordningen (2004:526);
utfärdad den 14 november 2013.
Regeringen föreskriver
1 i fråga om järnvägsförordningen (2004:526)2
dels att 2 kap. 19 § ska ha följande lydelse,
dels att det i förordningen ska införas två nya paragrafer, 2 kap. 15 a och
23 a §§, samt närmast före 2 kap. 15 a § en ny rubrik av följande lydelse.
2 kap.
Transportstyrelsens tillsyn över godkända delsystem
15 a §
Efter det att ett delsystem godkänts för att tas i bruk enligt 2 kap.
13 § järnvägslagen (2004:519), ska Transportstyrelsens tillsyn över delsyste-
met ske i enlighet med tillämpliga krav för beviljande av säkerhetsintyg enligt
3 kap. 3 § järnvägslagen, i fråga om delsystem hänförliga till fordon, samt i
enlighet med tillämpliga krav för beviljande av säkerhetstillstånd enligt 3 kap.
8 § järnvägslagen, i fråga om delsystem hänförliga till infrastruktur.
Transportstyrelsen ska vid denna tillsyn tillämpa de bedömnings- och kon-
trollförfaranden som anges i tillämpliga tekniska specifikationer för drifts-
kompatibilitet.
19 §
3
Ett järnvägsfordon som inte, eller endast till viss del, överensstämmer
med krav på tekniska specifikationer för driftskompatibilitet ska godkännas
enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519) om sökanden visar att fordonet
1. har godkänts för att tas i bruk i en annan stat inom EES eller Schweiz
och uppfyller gällande säkerhetsbestämmelser, och
2. fungerar tekniskt och funktionellt med den järnvägsinfrastruktur fordo-
net ska användas på när det gäller klimatförhållanden, kraftförsörjning, signa-
lering, trafikledning, spårvidd, infrastrukturprofil, högsta tillåtna axellast och
andra begränsningar i infrastrukturen.
För att fordonet ska godkännas enligt första stycket krävs också att sökan-
den visar upp
1. tekniska data, underhållsprogram och särskilda driftsegenskaper som,
för fordon utrustade med dataregistreringsutrustning, ska innefatta informa-
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/57/EG av den 17 juni 2008 om
driftskompatibiliteten hos järnvägssystemet inom gemenskapen (EUT L 191,
18.7.2008, s. 1, Celex 32008L0057), senast ändrat genom kommissionens direktiv
2013/9/EU (EUT L 68, 12.3.2013, s. 55, Celex 32013L0009).
2 Förordningen omtryckt 2007:453.
3 Senaste lydelse 2011:1117.
SFS 2013:869
Utkom från trycket
den 26 november 2013
2
SFS 2013:869
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2013
tion om förfaranden för insamling av sådana uppgifter som avses i artikel
20.2 c i direktiv 2004/49/EG (järnvägssäkerhetsdirektivet), och
2. registerutdrag som utvisar fordonets driftshistoria, underhållshistorik
och tekniska ändringar som gjorts efter godkännandet enligt första stycket 1.
Transportstyrelsen ska godta de handlingar som avses i första stycket 1 och
andra stycket 1, om det inte finns en betydande säkerhetsrisk.
När det gäller första stycket 2 och andra stycket 2 får Transportstyrelsen
begära
1. ytterligare information,
2. tester som visar att fordonet är kompatibelt med järnvägsinfrastrukturen,
och
3. att riskhantering genomförs enligt kommissionens förordning (EG) nr
352/2009 för att säkerställa att krav i nationella tekniska specifikationer är
uppfyllda.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter och hand-
lingar som ska ges in samt i vilka fall det krävs provkörning av fordonet för
att styrelsen ska kunna pröva ansökan enligt första stycket.
23 a §
Transportstyrelsens prövning för förnyat typgodkännande enligt
2 kap. 20 § tredje stycket järnvägslagen (2004:519) får endast avse förhållan-
den som påverkas av de ändrade föreskrifterna.
Denna förordning träder i kraft den 16 december 2013.
På regeringens vägnar
ELISABETH SVANTESSON
Lennart Renbjer
(Näringsdepartementet)