SFS 2013:880 Förordning om statsbidrag till organisationer som stöder veteransoldater och deras anhöriga
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om statsbidrag till organisationer som st�der
veteransoldater och deras anh�riga;
utf�rdad den 21 november 2013.
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Till�mpningsomr�de och syfte
1 �
I denna f�rordning finns best�mmelser om statsbidrag till frivilliga vete-
ransoldats- och anh�rigorganisationer.
2 �
Med frivillig veteransoldats- och anh�rigorganisation avses i denna f�r-
ordning en organisation som bedriver verksamhet som fr�mjar totalf�rsvaret
genom st�d till enskilda som omfattas av lagen (2010:449) om F�rsvarsmak-
tens personal vid internationella milit�ra insatser.
3 �
Statsbidraget till organisationer enligt denna f�rordning syftar till att
fr�mja verksamhet som st�der F�rsvarsmaktens personal f�re, under och efter
tj�nstg�ring i internationella milit�ra insatser samt anh�riga till s�dan perso-
nal.
Handl�ggningen av statsbidraget
4 �
Beslut om statsbidrag enligt denna f�rordning fattas av F�rsvarsmakten,
som ocks� betalar ut bidraget. Ett beslut om bidrag f�r f�renas med villkor.
Bidrag enligt denna f�rordning betalas ut i form av organisationsbidrag och
verksamhetsbidrag.
5 �
Statsbidrag enligt denna f�rordning f�r l�mnas, i m�n av tillg�ng p�
medel, till en organisation som
1. �r en juridisk person,
2. bedriver frivilligt arbete inom det omr�de som anges i 2 �,
3. �r rikst�ckande och vars verksamhet riktar sig till ut�vare p� regional el-
ler lokal niv� eller som bedriver verksamhet av riksintresse,
4. har antagit stadgar och �r demokratiskt uppbyggd,
5. har bedrivit verksamhet inom det omr�de som anges i 2 � under minst
tv� �r,
6. i sin verksamhet respekterar demokratins id�er, inklusive j�mst�lldhet
och f�rbud mot diskriminering eller str�van efter att �stadkomma j�mst�lldhet
mellan m�n och kvinnor,
SFS 2013:880
Utkom fr�n trycket
den 29 november 2013
2
SFS 2013:880
7. styr sin verksamhet mot fastst�llda m�l och f�rv�ntade resultat och har
fastst�llt en plan, f�r en period om tv� �r eller mer, som beskriver dels vilka
aktiviteter organisationen planerar att genomf�ra till st�d f�r det som anges i
2 �, dels hur arbetet kommer att f�ljas upp, och
8. kan dokumentera sin verksamhet genom fastst�llda verksamhets- och re-
visionsber�ttelser.
Statsbidrag f�r �ven l�mnas till organisationer som inte uppfyller det vill-
kor som anges i f�rsta stycket 5, om det finns s�rskilda sk�l f�r det. Vid en s�-
dan pr�vning ska det s�rskilt beaktas vilka behov som finns inom det omr�de
d�r organisationen �r verksam eller om verksamheten har riksintresse.
Bidrag f�r inte l�mnas till en organisation som har skulder f�r svenska skat-
ter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten eller som �r i likvidation eller
f�rsatt i konkurs.
6 �
En ans�kan om bidrag enligt denna f�rordning ska vara skriftlig och ges
in till F�rsvarsmakten. F�rsvarsmakten f�r meddela n�rmare f�reskrifter om
ans�kans utformning och om n�r en ans�kan ska g�ras.
7 �
En ans�kan om organisationsbidrag och verksamhetsbidrag ska inne-
h�lla
1. den s�kande organisationens stadgar,
2. handlingar som visar vem eller vilka som har r�tt att f�retr�da organisa-
tionen,
3. verksamhets- och f�rvaltningsber�ttelse, balans- och resultatr�kning
samt revisionsber�ttelser f�r n�rmast f�reg�ende r�kenskaps�r, och
4. �rlig budget f�r den verksamhet som ans�kan avser och uppgifter om
s�kta och beviljade bidrag.
8 �
En ans�kan som avser verksamhetsbidrag ska, ut�ver det som f�ljer av
7 �, �ven inneh�lla uppgifter om vilka aktiviteter som ans�kan avser och vad
som �r m�let med dessa aktiviteter.
9 �
S�kanden ska l�mna de handlingar och uppgifter till F�rsvarsmakten
som myndigheten beg�r f�r att kunna pr�va ans�kan.
10 �
En s�kande som inte l�mnar de handlingar eller uppgifter som f�ljer av
69 �� ska ges m�jlighet att komplettera ans�kan inom en viss tid. Om s�kan-
den inte f�ljer en uppmaning att komplettera ans�kan, f�r F�rsvarsmakten
pr�va den i befintligt skick.
Redovisning
11 �
En organisation som har tagit emot bidrag �r skyldig att l�mna s�dan
ekonomisk och annan redovisning som F�rsvarsmakten beg�r.
En revisor ska granska redovisningen. Revisorns rapport �ver gransk-
ningen ska bifogas redovisningen. Om det bidrag som tagits emot uppg�tt till
minst fem prisbasbelopp enligt 2 kap. 6 och 7 �� socialf�rs�kringsbalken, ska
granskningen g�ras av en auktoriserad eller godk�nd revisor.
En organisation som har tagit emot bidrag �r skyldig att p� beg�ran av F�r-
svarsmakten l�mna de uppgifter som myndigheten beh�ver f�r att granska re-
3
SFS 2013:880
dovisningen. F�rsvarsmakten ska i sin �rsredovisning l�mna en samlad redo-
visning av vilka organisationer som har f�tt bidrag och med vilka belopp.
�terbetalning och �terkrav
12 �
Mottagaren av bidrag enligt denna f�rordning �r �terbetalningsskyldig
om
1. mottagaren genom att l�mna oriktiga uppgifter eller p� annat s�tt har or-
sakat att bidraget l�mnats felaktigt eller med f�r h�gt belopp,
2. bidraget av n�got annat sk�l har l�mnats felaktigt eller med f�r h�gt be-
lopp,
3. bidraget helt eller delvis inte har utnyttjats eller inte har anv�nts f�r det
�ndam�l det beviljats f�r,
4. mottagaren inte har l�mnat en redovisning som kr�vs enligt 11 �, eller
5. mottagaren inte har f�ljt villkor i beslutet om bidrag.
13 �
Om en bidragsmottagare �r �terbetalningsskyldig enligt 12 � ska F�r-
svarsmakten besluta att helt eller delvis kr�va tillbaka bidraget.
Om det finns s�rskilda sk�l f�r F�rsvarsmakten besluta att s�tta ned �ter-
kravet helt eller delvis.
Bemyndiganden
14 �
F�rsvarsmakten f�r meddela f�reskrifter om verkst�lligheten av denna
f�rordning.
�verklagande
15 �
F�rsvarsmaktens beslut enligt denna f�rordning f�r inte �verklagas.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2014.
P� regeringens v�gnar
KARIN ENSTR�M
Maria Hedeg�rd
(F�rsvarsdepartementet)
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2013