SFS 2014:1087 Förordning om ändring i förordningen (2009:145) med instruktion för Tillväxtverket
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2009:145) med
instruktion f�r Tillv�xtverket;
utf�rdad den 11 september 2014.
Regeringen f�reskriver i fr�ga om f�rordningen (2009:145) med instruk-
tion f�r Tillv�xtverket
dels att 4 � ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras fyra nya paragrafer, 1719 och 20 a ��, och n�rmast
f�re 17 � en ny rubrik av f�ljande lydelse.
4 �
1
Tillv�xtverket ska
1. svara f�r metodutveckling, r�dgivning och utbildning med anledning av
f�rordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning,
2. st�dja kommitt�er och s�rskilda utredare som omfattas av 1 � kommitt�-
f�rordningen (1998:1474) i deras arbete med att uppr�tta konsekvensutred-
ningar,
3. st�dja Regeringskansliet i dess arbete med att uppr�tta konsekvensutred-
ningar,
4. ha ett samordnande ansvar gentemot Ekonomistyrningsverket i fr�gor
som avses i 1,
5. ansvara f�r metodutveckling och genomf�rande av m�tningar av admi-
nistrativa och andra kostnader f�r f�retag som till�mpning av regelverk kan
medf�ra,
6. inh�mta och f�lja upp synpunkter och f�rslag fr�n n�ringslivet som r�r
arbetet med att f�renkla f�r f�retag,
7. utveckla och f�resl� nya insatser inom f�renklingsarbetet,
8. delta i det internationella arbetet med att f�renkla f�r f�retag,
9. fr�mja en god kunskap hos myndigheter om hur f�retag p�verkas av till-
l�mpning av regelverk och f�renklingsarbetet,
10. st�dja och samordna f�renklingsarbetet hos myndigheter som har om-
fattande verksamhet riktad till f�retag, och
11. st�dja och genomf�ra insatser som f�renklar f�retagens myndighets-
kontakter p� lokal och regional niv�.
S�rskilt organ
17 �
2
Inom myndigheten finns ett s�rskilt beslutsorgan som ben�mns Regel-
r�det. R�det ska
1 Paragrafen fick sin nuvarande beteckning genom 2014:43.
2 Tidigare 17 � upph�vd genom 2014:43.
SFS 2014:1087
Utkom fr�n trycket
den 23 september 2014
2
SFS 2014:1087
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2014
yttra sig �ver konsekvensutredningar som uppr�ttats i enlighet med
15 a � kommitt�f�rordningen (1998:1474) eller 6 och 7 �� f�rordningen
(2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning och som har legat till
grund f�r ett f�rslag till f�reskrifter som kan f� effekter av betydelse f�r f�re-
tag,
yttra sig �ver andra konsekvensutredningar som har legat till grund f�r ett
f�rslag som kan f� effekter av betydelse f�r f�retag, om Regeringskansliet be-
g�r det,
bist� regelgivarna, om dessa beg�r det, med att granska konsekvensutred-
ningar till f�rslag fr�n Europeiska unionen som bed�ms f� stor p�verkan f�r
f�retag i Sverige och l�mna r�d om vad en svensk konsekvensutredning b�r
inneh�lla,
tillg�ngligg�ra sina yttranden p� en webbplats, och
varje �r l�mna en skriftlig rapport till regeringen med en redovisning av
resultat och slutsatser av f�reg�ende �rs uppgifter.
18 �
3
Regelr�det best�r av en ordf�rande, en vice ordf�rande och tv� �vriga
ledam�ter. F�r varje �vrig ledamot ska det finnas tv� personliga ers�ttare.
R�det �r beslutf�rt n�r ordf�randen eller vice ordf�randen och minst ytter-
ligare tv� ledam�ter �r n�rvarande. Vid omr�stning med lika r�stetal har ord-
f�randen utslagsr�st. Eventuell skiljaktig mening ska framg� av r�dets ytt-
rande. R�dets �renden avg�rs efter f�redragning.
19 �
4
R�det ansvarar f�r sina beslut. R�det ansvarar f�r sin verksamhet in-
f�r myndighetens ledning.
Myndighetens ledning ansvarar inf�r regeringen f�r att Regelr�det tilldelas
resurser f�r sin verksamhet samt f�r att verksamheten bedrivs f�rfattningsen-
ligt och effektivt och redovisas p� ett tillf�rlitligt s�tt.
20 a �
Ordf�rande, vice ordf�rande, �vriga ledam�ter och ers�ttare i Regel-
r�det utses av regeringen f�r en best�md tid.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2015.
P� regeringens v�gnar
ANNIE L��F
Magnus Corell
(N�ringsdepartementet)
3 Tidigare 18 � upph�vd genom 2014:43.
4 Tidigare 19 � upph�vd genom 2014:43.