SFS 2014:1452 Lag om ändring i sjölagen (1994:1009)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i sj�lagen (1994:1009);
utf�rdad den 11 december 2014.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs i fr�ga om sj�lagen (1994:1009)
dels att 13 kap. 1, 2, 4 och 61 �� samt 14 kap. 1 och 2 �� ska ha f�ljande
lydelse,
dels att det i lagen ska inf�ras en ny paragraf, 13 kap. 4 a �, av f�ljande
lydelse.
13 kap.
1 �
I detta kapitel avses med
transport�r: den som ing�r avtal med en avs�ndare om transport av stycke-
gods till sj�ss,
undertransport�r: den som till f�ljd av ett uppdrag av transport�ren utf�r
transporten eller en del av den,
avs�ndare: den som ing�r avtal med en transport�r om transport av stycke-
gods till sj�ss,
avlastare: den som avl�mnar godset f�r transport,
transportdokument: ett konossement eller ett annat dokument som utf�rdas
till bevis om transportavtalet,
konventionen: 1924 �rs internationella konvention r�rande konossement
med de �ndringar som skett genom 1968 och 1979 �rs till�ggsprotokoll
(Haag-Visbyreglerna),
konventionsstat: en stat som �r bunden av konventionen,
konventionsfart: sj�transport av gods mellan tv� stater, n�r ett konossement
ska utf�rdas och
1. den avtalade lastningshamnen ligger i en konventionsstat,
2. konossementet har utf�rdats i en konventionsstat, eller
3. det i transportavtalet best�ms att konventionen eller lag som grundas p�
konventionen ska g�lla.
2 �
Detta kapitel �r till�mpligt p� avtal om sj�transport av styckegods.
4 �
En best�mmelse i ett transportavtal eller ett transportdokument �r ogiltig
i den utstr�ckning som den avviker fr�n detta kapitel eller fr�n 19 kap. 1 �
f�rsta stycket 5 och fj�rde stycket eller ger transport�ren r�tt till f�rs�krings-
ers�ttning f�r godset eller annan liknande r�tt, n�r det �r fr�ga om inrikes fart
1 Prop. 2013/14:243, bet. 2014/15:CU5, rskr. 2014/15:21.
SFS 2014:1452
Utkom fr�n trycket
den 19 december 2014
2
SFS 2014:1452
i Sverige eller fart mellan Sverige, Danmark, Finland och Norge. Detsamma
g�ller i annan fart mellan tv� stater om
1. den avtalade lastningshamnen ligger i en konventionsstat,
2. den avtalade lossningshamnen ligger i Sverige, Danmark, Finland eller
Norge,
3. flera lossningshamnar anges i avtalet och en av dessa �r den faktiska
lossningshamnen och denna ligger i Sverige, Danmark, Finland eller Norge,
4. transportdokumentet har utf�rdats i en konventionsstat, eller
5. det i transportavtalet best�ms att konventionen eller lag som grundas p�
konventionen ska g�lla.
Ogiltigheten p�verkar inte giltigheten av avtalet eller dokumentet i �vrigt.
I inrikes fart i Sverige g�ller det som f�ljer av f�rsta stycket oavsett vilket
lands lag som i �vrigt �r till�mplig p� avtalet. Detsamma g�ller i konventions-
fart, dock inte om parterna har avtalat att avtalet ska vara underkastat lagen i
en annan best�md konventionsstat.
Om transportavtalet �r underkastat konventionen eller p� denna grundad
lag i en konventionsstat, ska transportdokumentet inneh�lla uppgift om detta
samt om att villkor som avviker fr�n konventionens eller lagens best�mmelser
till avs�ndarens, avlastarens eller mottagarens nackdel �r ogiltiga.
4 a �
Det som s�gs i 4 � g�ller inte 5, 811 och 1423 �� och utg�r inte hel-
ler hinder mot att det tas in best�mmelser i transportavtalet om gemensamt
haveri. Transport�ren f�r �ven ut�ka sitt ansvar och sina f�rpliktelser enligt
detta kapitel.
Om det, med h�nsyn till godsets ovanliga beskaffenhet eller tillst�nd eller
de s�rskilda f�rh�llanden eller villkor under vilka transporten ska utf�ras, �r
sk�ligt att genom avtal inskr�nka transport�rens ansvarighet eller utvidga
transport�rens r�ttigheter enligt detta kapitel, ska ett s�dant avtal g�lla.
61 �
Trots 60 � f�rsta stycket f�r parterna genom skriftligt avtal komma
�verens om att tvister ska h�nskjutas till avg�rande genom skiljedom. Som en
del av skiljeavtalet g�ller alltid att skiljef�rfarandet efter k�randens val ska
�ga rum i en av de stater d�r en ort som anges i 60 � f�rsta stycket �r bel�gen.
Best�mmelserna i 60 � andra och tredje styckena ska ocks� till�mpas.
F�rsta stycket g�ller inte om vare sig den avtalade lastningshamnen eller
den avtalade eller faktiska lossningshamnen ligger i Sverige, Danmark,
Finland eller Norge.
14 kap.
1 �
Detta kapitel �r till�mpligt p� avtal om hel- och delbefraktning av far-
tyg. Best�mmelserna om resebefraktning g�ller ocks� konsekutiva resor n�r
annat inte har angetts.
I detta kapitel avses med
bortfraktare: den som genom avtal f�r befordran av gods bortfraktar ett far-
tyg till annan, befraktaren,
avlastare: den som avl�mnar godset f�r lastning,
resebefraktning: befraktning d�r frakten ska ber�knas f�r resa,
konsekutiva resor: ett visst antal resor som utf�rs efter varandra enligt ett
befraktningsavtal som avser ett best�mt fartyg,
3
SFS 2014:1452
tidsbefraktning: befraktning d�r frakten ska ber�knas f�r tid,
delbefraktning: befraktning som g�ller mindre �n ett helt fartyg eller �n en
full last n�r certeparti anv�nds.
2 �
Detta kapitel till�mpas inte i den utstr�ckning som n�got annat f�ljer av
avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller
annan sedv�nja som m�ste anses bindande f�r parterna.
Vid resebefraktning i inrikes fart i Sverige och i fart mellan Sverige,
Danmark, Finland och Norge f�r 27 � inte �sidos�ttas genom avtal till nackdel
f�r avlastare, resebefraktare eller mottagare. Detsamma g�ller 19 kap. 1 �
f�rsta stycket 5 och fj�rde stycket. I befraktningsavtalet f�r dock tas in be-
st�mmelser om gemensamt haveri.
Vid befraktning i fart som avses i 13 kap. 4 � f�rsta stycket f�r 18 � om ut-
f�rdande av konossement inte �sidos�ttas genom avtal till nackdel f�r avlasta-
ren.
I inrikes fart i Sverige g�ller det som f�ljer av tredje stycket oavsett vilket
lands lag som i �vrigt ska till�mpas p� avtalet. Detsamma g�ller i s�dan kon-
ventionsfart som avses i 13 kap. 1 �, dock inte om parterna har avtalat att av-
talet ska vara underkastat lagen i en annan best�md stat som �r bunden av den
konvention som anges i 13 kap. 1 �.
Att detta kapitel inte heller f�r �sidos�ttas genom avtal i vissa andra fall f�l-
jer av 5 �.
Denna lag tr�der i kraft den 1 mars 2015.
P� regeringens v�gnar
MORGAN JOHANSSON
Jonas Pont�n
(Justitiedepartementet)
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2014