SFS 2014:267 Lag om energimätning i byggnader
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om energim�tning i byggnader;
utf�rdad den 30 april 2014.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs2 f�ljande.
Lagens syfte
1 �
Denna lag syftar till att energikostnader ska kunna f�rdelas efter faktisk
energianv�ndning genom energim�tning i enskilda l�genheter, varigenom
incitamenten �kar f�r slutanv�ndare att minska energianv�ndningen i byggna-
der.
M�tning av el och naturgas vid uppf�rande av en byggnad och vid
ombyggnad
2 �
Den som f�r egen r�kning uppf�r eller l�ter uppf�ra en byggnad ska se
till att varje l�genhets elf�rbrukning kan m�tas.
Detsamma g�ller i samband med en ombyggnad. Skyldigheten g�ller d�
den som f�r egen r�kning utf�r eller l�ter utf�ra ombyggnaden.
3 �
Den som f�r egen r�kning uppf�r eller l�ter uppf�ra en byggnad ska se
till att varje l�genhets naturgasf�rbrukning kan m�tas.
Detsamma g�ller i samband med en ombyggnad. Skyldigheten g�ller d�
den som f�r egen r�kning utf�r eller l�ter utf�ra ombyggnaden.
4 �
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r meddela
f�reskrifter om undantag fr�n skyldigheterna enligt 2 och 3 ��.
M�tning av v�rme, kyla och tappvarmvatten vid uppf�rande av
en byggnad och vid ombyggnad
5 �
Den som f�r egen r�kning uppf�r eller l�ter uppf�ra en byggnad ska se
till att den energi som anv�nds f�r att p�verka inomhusklimatet (v�rme eller
kyla) i varje l�genhet kan m�tas, om detta �r kostnadseffektivt.
1 Prop. 2013/14:174, bet. 2013/14:NU18, rskr. 2013/14:221.
2 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 2012/27/EU av den 25 oktober 2012 om
energieffektivitet, om �ndring av direktiven 2009/125/EG och 2010/30/EU och om
upph�vande av direktiven 2004/8/EG och 2006/32/EG, i lydelsen enligt r�dets direktiv
2013/12/EU.
SFS 2014:267
Utkom fr�n trycket
den
13 maj 2014
2
SFS 2014:267
Detsamma g�ller i samband med en ombyggnad, om detta �r tekniskt
genomf�rbart och kostnadseffektivt. Skyldigheten g�ller d� den som f�r egen
r�kning utf�r eller l�ter utf�ra ombyggnaden.
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r meddela
f�reskrifter om i vilka fall som kostnadseffektivitet respektive teknisk genom-
f�rbarhet ska anses f�religga, samt om vilka m�tmetoder som ska till�mpas.
6 �
Den som f�r egen r�kning uppf�r eller l�ter uppf�ra en byggnad ska se
till att varje l�genhets anv�ndning av tappvarmvatten kan m�tas, om detta �r
kostnadseffektivt.
Detsamma g�ller i samband med en ombyggnad, om detta �r tekniskt
genomf�rbart och kostnadseffektivt. Skyldigheten g�ller d� den som f�r egen
r�kning utf�r eller l�ter utf�ra ombyggnaden.
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r meddela
f�reskrifter om i vilka fall som kostnadseffektivitet respektive teknisk genom-
f�rbarhet ska anses f�religga.
M�tsystem i vissa fall f�r v�rme, kyla och tappvarmvatten i
befintlig bebyggelse
7 �
Den som �ger en byggnad ska �ven i andra fall �n som f�ljer av 5 � se
till att den energi som anv�nds f�r en l�genhets inomhusklimat kan m�tas, om
det �r tekniskt genomf�rbart och kostnadseffektivt att installera system f�r
individuell m�tning och debitering.
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r meddela
f�reskrifter om i vilka fall som kostnadseffektivitet respektive teknisk genom-
f�rbarhet ska anses f�religga, samt om vilka m�tmetoder som ska till�mpas.
8 �
Den som �ger en byggnad ska �ven i andra fall �n som f�ljer av 6 � se
till att en l�genhets f�rbrukning av tappvarmvatten kan m�tas, om det �r tek-
niskt genomf�rbart och kostnadseffektivt att installera system f�r individuell
m�tning och debitering.
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r meddela
f�reskrifter om i vilka fall som kostnadseffektivitet respektive teknisk genom-
f�rbarhet ska anses f�religga.
Tredimensionella fastigheter
9 �
Om en samf�llighetsf�rening ansvarar f�r el-, naturgas-, v�rme-, kyl-
eller tappvarmvattensystemet i ett byggnadskomplex som best�r av tredimen-
sionella fastigheter, ska det som s�gs i denna lag om �garen till en byggnad i
st�llet till�mpas p� f�reningen.
Tillsyn och tillsynsuppgifter
10 �
Den eller de kommunala n�mnder som fullg�r uppgifter inom plan-
och byggomr�det (byggnadsn�mnden) har tillsyn �ver att de skyldigheter som
anges i 2, 3 och 58 �� fullg�rs.
Regeringen f�r meddela f�reskrifter om tillsyn enligt f�rsta stycket.
3
SFS 2014:267
11 �
Om system f�r individuell m�tning ska installeras, ska byggnadsn�mn-
den ge de upplysningar som beh�vs f�r att de skyldigheter som anges i 2, 3
och 58 �� ska fullg�ras och best�mma vilka handlingar som ska l�mnas till
n�mnden.
12 �
Den som har en skyldighet enligt 2, 3 och 58 �� ska l�mna byggnads-
n�mnden de handlingar och uppgifter i �vrigt som beh�vs f�r n�mndens till-
syn enligt 10 �.
13 �
Byggnadsn�mnden f�r besluta de f�rel�gganden som beh�vs f�r att de
skyldigheter som f�ljer av 2, 3, 58 och 12 �� ska fullg�ras.
Ett s�dant f�rel�ggande f�r f�renas med vite.
14 �
Kommunen f�r ta ut avgifter f�r sin tillsyn enligt 10 �.
Kommunen f�r meddela f�reskrifter om avgifternas storlek.
�verklagande
15 �
Byggnadsn�mndens beslut om f�rel�ggande enligt 13 � f�r �verklagas
till allm�n f�rvaltningsdomstol.
Pr�vningstillst�nd kr�vs vid �verklagande till kammarr�tten.
Denna lag tr�der i kraft den dag som regeringen best�mmer i fr�ga om 5
och 6 ��, den 1 juni 2016 i fr�ga om 7 och 8 �� och i �vrigt den 1 juni 2014.
P� regeringens v�gnar
FREDRIK REINFELDT
ANNA-KARIN HATT
(N�ringsdepartementet)
Norstedts Juridik AB/Fritzes
Elanders Sverige AB, 2014