1
Svensk författningssamling
Förordning
med instruktion för Allmänna
reklamationsnämnden;
utfärdad den 19 november 2015.
Regeringen föreskriver
1 följande.
Uppgifter
Inledande bestämmelser
1 §
Allmänna reklamationsnämnden är en nämnd för alternativ tvistlösning
som avses i 4 § första stycket lagen (2015:671) om alternativ tvistlösning i
konsumentförhållanden. Myndigheten ska bl.a. ta emot anmälningar och
pröva tvister som gäller konsumenters klagomål enligt vad som anges i 3�
9 §§. Myndigheten ska även fullgöra de uppgifter som alternativa tvist-
lösningsorgan har enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr
524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistlösning online vid konsumenttvister
och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG.
Definitioner
2 §
I denna förordning avses med
1. konsument: dels en fysisk person som handlar huvudsakligen för ända-
mål som faller utanför näringsverksamhet, dels dödsbon,
2. näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål
som har samband med den egna näringsverksamheten.
Myndighetens ansvarsområde
3 §
Myndigheten ska efter anmälan av en konsument rekommendera en lös-
ning av
1. tvister mellan konsumenter och näringsidkare som härrör från ett avtal
om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet,
2. tvister mellan konsumenter och försäkringsbolag om ersättning för skada
ur en näringsidkares ansvarsförsäkring, om konsumenten har direktkravsrätt
mot försäkringsbolaget och skadeståndskravet har sin grund i ett avtalsförhål-
lande mellan konsumenten och den försäkrade näringsidkaren, och
3. tvister som rör skadestånd enligt 25 § fastighetsmäklarlagen (2011:666).
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alter-
nativ tvistlösning vid konsumenttvister och om ändring av förordning (EG) nr 2006/
2004 och direktiv 2009/22/EG, i den ursprungliga lydelsen.
SFS 2015:739
Utkom från trycket
den 1 december 2015
2
SFS 2015:739
Myndigheten ska verka för att parterna kommer överens vid tvister enligt
första stycket.
4 §
Myndigheten ska även
1. informera konsumenter och näringsidkare om myndighetens praxis,
2. stödja den kommunala konsumentverksamhetens hantering av tvister ge-
nom utbildning och information, och
3. genomföra förtroendeskapande åtgärder i förhållande till näringslivet.
Tvister som myndigheten inte prövar
5 §
Myndigheten prövar inte tvister om
1. utförande av hälso- och sjukvårdstjänster,
2. köp av fast egendom,
3. upplåtelse eller överlåtelse av bostadsrätt respektive tomträtt, eller
4. arrende eller hyra av lägenhet om tvisten avser annat än penningfordran.
6 §
Myndigheten prövar inte tvister som kan prövas eller har prövats av en
nämnd för alternativ tvistlösning som har godkänts enligt lagen (2015:671)
om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden.
Myndigheten prövar inte heller tvister som handläggs i eller är avgjorda av
en domstol, Kronofogdemyndigheten eller en hyres- och arrendenämnd.
7 §
Myndigheten prövar inte tvister som redan har prövats av myndigheten
eller som omfattas av en rekommendation som getts i ett ärende om grupp-
talan.
Bestämmelser om omprövning finns i 35 §.
8 §
Myndigheten prövar inte tvister när
1. anmälan till myndigheten har gjorts av någon annan än konsumenten
eller, när det gäller grupptalan enligt 9 §, någon annan än Konsumentombuds-
mannen eller en sammanslutning av konsumenter,
2. värdet av vad som yrkas understiger
a) 2 000 kronor för tvister som rör bank, fastighetsmäklare, försäkring, båt
eller bostad,
b) 1 000 kronor för tvister som rör motor, resor, möbler, tvätt, spel eller lot-
terier,
c) 500 kronor för tvister enligt
� Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 av den 11
februari 2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och
assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt
försenade flygningar och om upphävande av förordning (EEG) nr 295/91,
� Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1371/2007 av den 23
oktober 2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer,
� Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1177/2010 av den 24
november 2010 om passagerares rättigheter vid resor till sjöss och på inre vat-
tenvägar och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004,
� Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 181/2011 av den 16
februari 2011 om passagerares rättigheter vid busstransport och om ändring
av förordning (EG) nr 2006/2004, samt
3
SFS 2015:739
d) 500 kr för tvister rörande elektronik, skor eller textil och för övriga tvis-
ter, eller
3. anmälan har kommit in till myndigheten mer än ett år efter det att konsu-
menten gjort en reklamation till näringsidkaren.
Grupptalan
9 §
Myndigheten får pröva tvister mellan en grupp konsumenter och en
näringsidkare, om
1. det finns flera konsumenter som kan antas ha anspråk mot näringsidka-
ren på väsentligen likartade grunder,
2. tvisterna rör förhållanden som får prövas av myndigheten, och
3. en prövning av tvisterna är motiverad från allmän synpunkt.
Tvister enligt första stycket tas upp till prövning efter anmälan av Konsu-
mentombudsmannen eller, om Konsumentombudsmannen har beslutat att inte
göra någon anmälan, av en sammanslutning av konsumenter.
Redovisning av statistik
10 §
Myndigheten ska redovisa statistik över mottagna anmälningar. Statis-
tiken ska vara uppdelad på kön, ålder och bostadsort och avse antal och typ av
klagomål.
Ledning
11 §
Myndigheten leds av en myndighetschef.
12 §
Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består av högst åtta
ledamöter.
Anställningar och uppdrag
13 §
Ordföranden för Allmänna reklamationsnämnden är myndighetschef.
14 §
Vid myndigheten ska det finnas en vice ordförande som också är ställ-
företrädande myndighetschef. Anställning som vice ordförande beslutas av
regeringen på förslag av myndighetschefen.
15 §
Externa ordförande förordnas av regeringen för en bestämd tid.
Andra ledamöter utses av myndighetens ordförande, eller av den som myn-
dighetschefen delegerat uppgiften till, för en bestämd tid på förslag av de
myndigheter och organisationer som regeringen bestämmer.
16 §
Myndighetens ordförande och vice ordförande samt de externa ordfö-
randena ska vara jurister med erfarenhet som domare.
Den som är ledamot får inte vara underårig eller i konkurs eller ha förval-
tare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken.
Personalansvarsnämnd
17 §
Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.
4
SFS 2015:739
Tillämpligheten av vissa förordningar
18 §
Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen
(1987:1101).
Alternativ tvistlösning
Handläggning av tvister
19 §
Förfarandet vid myndigheten är skriftligt. Parterna har inte rätt närvara
vid myndighetens sammanträden.
20 §
Anmälan av tvister ska göras skriftligen. Myndigheten får begära in de
kompletterande uppgifter från anmälaren som behövs för handläggningen.
Myndigheten ska skicka anmälan till den näringsidkare som anmälaren an-
gett som motpart. Näringsidkaren ska uppmanas att svara inom skälig tid.
Myndigheten behöver inte be näringsidkaren om svar, om det finns anledning
anta att anmälarens krav inte kommer att bifallas helt eller delvis.
Näringsidkarens svar enligt andra stycket ska skickas till anmälaren, som
ska ges tillfälle att inom skälig tid yttra sig över svaret.
Ytterligare skriftväxling ska ske om det behövs för att klargöra parternas
inställning.
21 §
När ett ärende är färdigt för avgörande, ska myndigheten underrätta
parterna om detta och om när de kan förvänta sig att få nämndens rekommen-
dation om hur tvisten ska lösas.
22 §
Myndigheten ska verka för att parterna kommer överens, om det inte
bedöms som olämpligt. Om parterna träffar en överenskommelse ska myndig-
heten avskriva ärendet.
23 §
En tvist ska avgöras inom 90 dagar efter det att ärendet är färdigt för
avgörande. Om det är nödvändigt på grund av ärendets karaktär får handlägg-
ningstiden förlängas. Parterna ska informeras om att tidsfristen förlängs och
om när de kan förvänta sig att få nämndens rekommendation om hur tvisten
ska lösas.
24 §
Myndighetens rekommendationer och avvisningsbeslut ska meddelas
parterna skriftligen och innehålla de skäl som har bestämt utgången. Om det
finns en skiljaktig mening ska den bifogas.
Avvisning av ärenden
25 §
Om myndigheten inte är behörig att pröva en tvist enligt denna förord-
ning, ska myndigheten avvisa ärendet.
En tvist där värdet av vad som yrkas understiger vad som anges i 8 § 2 eller
där anmälan har kommit in efter den frist som stadgas i 8 § 3 får dock prövas,
om tvisten är av principiellt intresse eller om det finns andra särskilda skäl.
26 §
Myndigheten får avvisa ett ärende, om
1. en komplettering som myndigheten har begärt av anmälaren inte kom-
mer in inom angiven tid,
5
SFS 2015:739
2. konsumenten inte har gjort en reklamation till näringsidkaren innan an-
mälan till myndigheten gjordes, eller
3. en prövning av ärendet med hänsyn till myndighetens arbetsformer eller
av något annat skäl allvarligt skulle hindra myndigheten från att fungera
effektivt.
27 §
Om det redan av innehållet i en anmälan framgår att myndigheten inte
är behörig att pröva tvisten, ska ärendet avvisas inom tre veckor efter det att
anmälan kommit in till myndigheten.
Sammansättning och beslutsförhet
28 §
Tvister avgörs efter föredragning vid ett sammanträde, utom vid pröv-
ning enligt 31 §.
29 §
Ett sammanträde leds av myndighetens ordförande eller vice ordfö-
rande eller av en extern ordförande. Ett sammanträde i utökad sammansätt-
ning leds av myndighetens ordförande eller vice ordförande.
�vriga ledamöter vid ett sammanträde ska till lika antal vara utsedda efter
nomineringar av konsument- respektive näringsidkarorgan.
30 §
Tvister prövas av myndighetens ordförande eller vice ordförande eller
av en extern ordförande samt av fyra andra ledamöter. Myndigheten är dock
beslutsför med en ordförande och två andra ledamöter, om inte någon av leda-
möterna begär att fyra ledamöter ska delta.
31 §
En tvist får avgöras av myndighetens ordförande eller vice ordförande
eller av en extern ordförande, om ärendet är av enkel beskaffenhet eller om
näringsidkaren inte har yttrat sig i ärendet.
Myndighetens ordförande eller vice ordförande eller en extern ordförande
får även avvisa eller avskriva ett ärende.
Myndighetens ordförande får i arbetsordningen eller i ett enskilt fall be-
sluta att ärenden enligt första eller andra stycket också får avgöras av en an-
nan tjänsteman eller annan särskilt förordnad som är knuten till myndigheten.
32 §
En tvist får avgöras av myndigheten i utökad sammansättning om den
är av särskild betydelse för myndighetens rättstillämpning eller annars är av
särskild vikt.
Myndighetens ordförande beslutar om en tvist ska avgöras i utökad sam-
mansättning.
Myndigheten i utökad sammansättning är beslutsför med myndighetens
ordförande eller vice ordförande, två externa ordförande och fyra andra leda-
möter. Om både myndighetens ordförande och vice ordförande deltar, ska en-
dast en extern ordförande delta. Fler än sju ledamöter får inte delta.
33 §
Myndigheten kan biträdas av en särskilt förordnad sakkunnig när den
avgör ett ärende.
34 §
Om det vid en överläggning framkommer skiljaktiga meningar, tilläm-
pas föreskrifterna i 16 kap. rättegångsbalken om omröstning i tvistemål. Före-
draganden har inte rätt att få en avvikande mening antecknad.
6
SFS 2015:739
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2015
Omprövning
35 §
Myndighetens avgörande av en tvist ska på begäran av en part omprö-
vas av myndigheten om avgörandet är uppenbart oriktigt på grund av ett klart
förbiseende eller misstag från myndighetens sida och rättelse av beslutet inte
kan komma i fråga.
En begäran om omprövning ska vara skriftlig och ha kommit in till myn-
digheten inom fyra veckor efter det att tvisten avgjordes.
Om myndigheten finner att ett beslut är uppenbart oriktigt på grund av nå-
gon annan omständighet än de som anges i första stycket, ska myndigheten
ändra beslutet om det kan ske snabbt och enkelt och utan att det blir till nack-
del för någon part.
Första�tredje styckena gäller också ärenden som har avvisats eller avskri-
vits.
�verklagande
36 §
Myndighetens beslut i tvister får inte överklagas. Detsamma gäller
myndighetens beslut i omprövningsärenden.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2016, då förordningen
(2007:1041) med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden ska upp-
höra att gälla.
På regeringens vägnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)