SFS 2015:740 Förordning om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (2009:607) med
instruktion för Konsumentverket;
utfärdad den 19 november 2015.
Regeringen föreskriver
1 att 3 och 5 §§ förordningen (2009:607) med in-
struktion för Konsumentverket ska ha följande lydelse.
3 §
2
Myndigheten ska därutöver
1. bevaka och analysera marknaderna ur ett konsumentperspektiv samt vid
behov vidta eller föreslå åtgärder,
2. bevaka konsumenters möjligheter att agera på ett ur miljösynpunkt håll-
bart sätt,
3. med utbildning och information stödja kommunernas konsumentverk-
samhet i frågor som rör konsumentskydd och konsumentlagstiftning,
4. vara kontaktmyndighet för svenska myndigheters samarbete med myn-
digheter inom EES och med Europeiska kommissionen i konsumentrelaterade
frågor som rör informationssamhällets tjänster enligt lagen (2002:562) om
elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,
5. vara kontaktmyndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning
(EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de natio-
nella tillsynsmyndigheter som ansvarar för konsumentskyddslagstiftningen,
6. fullgöra de uppgifter som en behörig myndighet har enligt samma för-
ordning, i fråga om efterlevnaden av sådana regler som myndigheten har till-
syn över,
7. ge bistånd till konsumenter vid gränsöverskridande tvister samt samar-
beta och utbyta information med alternativa tvistlösningsorgan enligt artikel
14 respektive 17 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den
21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister och om ändring
av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG, i den ursprungliga
lydelsen, och
8. vara kontaktpunkt för tvistlösning online enligt Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) nr 524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistlösning on-
line vid konsumenttvister och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004
och direktiv 2009/22/EG.
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alter-
nativ tvistlösning vid konsumenttvister och om ändring av förordning (EG) nr 2006/
2004 och direktiv 2009/22/EG.
2 Senaste lydelse 2015:122.
SFS 2015:740
Utkom från trycket
den 1 december 2015
2
SFS 2015:740
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2015
5 §
3
Konsumentombudsmannen får
1. göra anmälan om grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden enligt
förordningen (2015:739) med instruktion för Allmänna reklamationsnämn-
den,
2. väcka offentlig grupptalan enligt lagen (2002:599) om grupprättegång i
tvister mellan konsumenter och näringsidkare som rör varor, tjänster eller
andra nyttigheter som tillhandahålls huvudsakligen för enskilt bruk, när om-
budsmannen anser att det är motiverat från allmän synpunkt, och
3. besluta att biträda konsumenter enligt lagen (2011:1211) om Konsu-
mentombudsmannens medverkan i vissa tvister.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2016.
På regeringens vägnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
3 Senaste lydelse 2011:1218.