SFS 2015:740 Förordning om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2009:607) med
instruktion f�r Konsumentverket;
utf�rdad den 19 november 2015.
Regeringen f�reskriver
1 att 3 och 5 �� f�rordningen (2009:607) med in-
struktion f�r Konsumentverket ska ha f�ljande lydelse.
3 �
2
Myndigheten ska d�rut�ver
1. bevaka och analysera marknaderna ur ett konsumentperspektiv samt vid
behov vidta eller f�resl� �tg�rder,
2. bevaka konsumenters m�jligheter att agera p� ett ur milj�synpunkt h�ll-
bart s�tt,
3. med utbildning och information st�dja kommunernas konsumentverk-
samhet i fr�gor som r�r konsumentskydd och konsumentlagstiftning,
4. vara kontaktmyndighet f�r svenska myndigheters samarbete med myn-
digheter inom EES och med Europeiska kommissionen i konsumentrelaterade
fr�gor som r�r informationssamh�llets tj�nster enligt lagen (2002:562) om
elektronisk handel och andra informationssamh�llets tj�nster,
5. vara kontaktmyndighet enligt Europaparlamentets och r�dets f�rordning
(EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de natio-
nella tillsynsmyndigheter som ansvarar f�r konsumentskyddslagstiftningen,
6. fullg�ra de uppgifter som en beh�rig myndighet har enligt samma f�r-
ordning, i fr�ga om efterlevnaden av s�dana regler som myndigheten har till-
syn �ver,
7. ge bist�nd till konsumenter vid gr�ns�verskridande tvister samt samar-
beta och utbyta information med alternativa tvistl�sningsorgan enligt artikel
14 respektive 17 i Europaparlamentets och r�dets direktiv 2013/11/EU av den
21 maj 2013 om alternativ tvistl�sning vid konsumenttvister och om �ndring
av f�rordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG, i den ursprungliga
lydelsen, och
8. vara kontaktpunkt f�r tvistl�sning online enligt Europaparlamentets och
r�dets f�rordning (EU) nr 524/2013 av den 21 maj 2013 om tvistl�sning on-
line vid konsumenttvister och om �ndring av f�rordning (EG) nr 2006/2004
och direktiv 2009/22/EG.
1 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alter-
nativ tvistl�sning vid konsumenttvister och om �ndring av f�rordning (EG) nr 2006/
2004 och direktiv 2009/22/EG.
2 Senaste lydelse 2015:122.
SFS 2015:740
Utkom fr�n trycket
den 1 december 2015
2
SFS 2015:740
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2015
5 �
3
Konsumentombudsmannen f�r
1. g�ra anm�lan om grupptalan till Allm�nna reklamationsn�mnden enligt
f�rordningen (2015:739) med instruktion f�r Allm�nna reklamationsn�mn-
den,
2. v�cka offentlig grupptalan enligt lagen (2002:599) om gruppr�tteg�ng i
tvister mellan konsumenter och n�ringsidkare som r�r varor, tj�nster eller
andra nyttigheter som tillhandah�lls huvudsakligen f�r enskilt bruk, n�r om-
budsmannen anser att det �r motiverat fr�n allm�n synpunkt, och
3. besluta att bitr�da konsumenter enligt lagen (2011:1211) om Konsu-
mentombudsmannens medverkan i vissa tvister.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2016.
P� regeringens v�gnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
3 Senaste lydelse 2011:1218.