SFS 2015:744 Förordning med instruktion för Ekobrottsmyndigheten

150744.PDF

Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.

background image

1

Svensk författningssamling

Förordning
med instruktion för Ekobrottsmyndigheten;

utfärdad den 26 november 2015.

Regeringen föreskriver följande.

Uppgifter

1 §

Ekobrottsmyndigheten är en åklagarmyndighet som ansvarar för

bekämpning av ekonomisk brottslighet i den omfattning som anges i denna
förordning. Grundläggande bestämmelser om åklagarväsendet finns i 7 kap.
rättegångsbalken och i åklagarförordningen (2004:1265).

2 §

Myndigheten ska se till att personer som begår ekonomiska brott blir

föremål för brottsutredning och lagföring.

Myndigheten ska arbeta för att begränsa vinsterna av brott och brottslig

verksamhet.

3 §

Av 3 § förordningen (2015:743) med instruktion för Åklagarmyndig-

heten framgår att riksåklagaren ska, som högsta åklagare under regeringen,
verka för lagenlighet, följdriktighet och enhetlighet vid åklagarnas rättstill-
lämpning.

4 §

Myndigheten ska bedriva brottsförebyggande arbete som avser eko-

nomisk brottslighet. I det ingår att lämna information om den brottsligheten
till andra myndigheter samt till kommuner, näringsliv, organisationer och all-
mänheten.

5 §

Myndigheten ska följa och analysera utvecklingen och rättstillämp-

ningen när det gäller ekonomisk brottslighet och utarbeta förslag till åtgärder.
Myndigheten ska också samordna åtgärder mot ekonomisk brottslighet.

6 §

Myndigheten ansvarar för samordningen av de nationella åtgärderna

mot bedrägerier, missbruk och annan oegentlig och ineffektiv hantering och
användning av EU-relaterade medel i Sverige. Ytterligare bestämmelser finns
i förordningen (2015:745) om rådet för skydd av Europeiska unionens finan-
siella intressen.

7 §

Myndigheten ska se till att möjligheterna till internationellt samarbete i

brottsbekämpningen används och bidra till internationellt bistånd och inter-
nationell fredsfrämjande verksamhet.

SFS 2015:744

Utkom från trycket
den 4 december 2015

background image

2

SFS 2015:744

8 §

Myndigheten ska snarast möjligt informera riksåklagaren om frågor

som uppkommer i verksamheten och som är av betydelse för åklagarväsendet.

Mål som handläggs vid myndigheten

9 §

Vid myndigheten handläggs följande mål:

1. mål om brott mot 11 kap. brottsbalken, lagen (1967:531) om tryggande

av pensionsutfästelse m.m., skattebrottslagen (1971:69) och aktiebolagslagen
(2005:551),

2. mål om brott mot 9 kap. 1–3 §§ brottsbalken, om gärningen rör EU:s

finansiella intressen, och 9 kap. 3 a § brottsbalken,

3. mål om brott mot lagen (2005:377) om straff för marknadsmissbruk vid

handel med finansiella instrument,

4. mål om brott mot lagen (2013:385) om ingripande mot marknadsmiss-

bruk vid handel med grossistenergiprodukter, och

5. mål om brott vars handläggning annars ställer särskilda krav på känne-

dom om finansiella förhållanden, näringslivsförhållanden, skatterätt eller lik-
nande.

Mål om brott som bör handläggas vid myndigheten med hänsyn till att de

rör kvalificerad ekonomisk brottslighet som har nationell utbredning, inter-
nationell anknytning, är av principiell natur eller av stor omfattning får över-
tas av Ekobrottsmyndigheten efter framställning från Åklagarmyndigheten.

Mål som avses i första stycket och som 2 eller 4 § förordningen

(2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen
och vissa andra befattningshavare är tillämplig på och mål som rör brott av
anställda vid Ekobrottsmyndigheten handläggs vid Åklagarmyndigheten.

Om ett mål rör både brottslighet som avses i första eller andra stycket och

annan brottslighet (blandad brottslighet), handläggs målet vid den åklagar-
myndighet där det med hänsyn till omständigheterna är lämpligast.

Är det osäkert var ett mål ska handläggas, avgörs frågan av riksåklagaren.

Information till regeringen

10 §

Myndigheten ska varje år redovisa uppgifter om:

1. handläggningen av ärenden om brott enligt lagen (2002:444) om straff

för finansiering av särskilt allvarlig brottslighet i vissa fall och lagen
(2014:307) om straff för penningtvättsbrott, och

2. tillämpningen av reglerna om häktning och restriktioner, varvid upp-

gifter som avser häktade personer i åldersgrupperna 15–17 år och 18–20 år
ska redovisas särskilt.

11 §

Myndigheten ska varje år redovisa de iakttagelser som gjorts inom

ramen för den rättsliga tillsynsverksamheten.

12 §

Myndigheten ska snarast möjligt informera Regeringskansliet (Justi-

tiedepartementet) om viktiga frågor som uppkommer i verksamheten och som
bör komma till regeringens kännedom.

Enligt 10 kap. 13 § regeringsformen ska Regeringskansliet (Utrikes-

departementet) underrättas när en fråga som är av betydelse för förhållandet
till en annan stat eller till en mellanfolklig organisation uppkommer.

background image

3

SFS 2015:744

I 13 § förordningen (2015:743) med instruktion för Åklagarmyndigheten

finns bestämmelser om riksåklagarens rätt att ingå internationella överens-
kommelser.

Internationellt samarbete

13 §

Myndigheten ska vara sambandscentral för bedrägeribekämpning i frå-

gor som rör Europeiska byrån för bedrägeribekämpning (Olaf).

14 §

Myndigheten ska vara nationellt kontor för återvinning av tillgångar

enligt rådets beslut 2007/845/RIF av den 6 december 2007 om samarbete
mellan medlemsstaternas kontor för återvinning av tillgångar när det gäller att
spåra och identifiera vinning eller annan egendom som härrör från brott.

Samverkan

15 §

Ekobrottsmyndigheten och Åklagarmyndigheten ska tillsammans

bestämma och fortlöpande utveckla formerna för samverkan mellan myn-
digheterna.

16 §

Av 47 § förordningen (2014:1102) med instruktion för Polismyndig-

heten framgår att Polismyndigheten är skyldig att ställa polismän till förfo-
gande för polisverksamhet som bedrivs vid Ekobrottsmyndigheten.

Ekobrottsmyndigheten leder den verksamhet som polismännen deltar i vid

myndigheten, med undantag för åtgärder i verksamhet som enligt lag eller
annan författning endast får utföras av anställda vid Polismyndigheten.

Ekobrottsmyndigheten och Polismyndigheten ska tillsammans bestämma

och fortlöpande utveckla formerna för samverkan mellan myndigheterna.

17 §

Personal från Skatteverket, Kronofogdemyndigheten, Tullverket och

andra myndigheter kan placeras vid Ekobrottsmyndigheten i den utsträckning
som Ekobrottsmyndigheten och respektive myndighet kommer överens om.

18 §

Ekobrottsmyndigheten ska ge Åklagarmyndigheten och i förekom-

mande fall Polismyndigheten tillfälle att yttra sig över Ekobrottsmyndig-
hetens övergripande planering inför kommande verksamhetsår.
Ekobrottsmyndigheten ska också höra Åklagarmyndigheten, Polismyndig-
heten och i förekommande fall Skatteverket, Domstolsverket eller annan
berörd myndighet inför viktigare förändringar i Ekobrottsmyndighetens verk-
samhet som kan komma att påverka deras verksamhet.

19 §

Ekobrottsmyndigheten ska ge Brottsförebyggande rådet, Skatteverket,

Finansinspektionen, Polismyndigheten, och andra aktörer på området som
Ekobrottsmyndigheten bedömer lämpligt, tillfälle att yttra sig om myndig-
hetens planering för den brottsförebyggande verksamheten.

Ledning

20 §

Myndigheten leds av en myndighetschef.

background image

4

SFS 2015:744

21 §

Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består av högst åtta

ledamöter.

Organisation

22 §

Vid myndigheten ska det finnas det antal åklagarkammare som myn-

digheten beslutar. Beslut om inrättande, upphörande och lokalisering av en
åklagarkammare fattas efter att Åklagarmyndigheten, Polismyndigheten,
Säkerhetspolisen, Domstolsverket, Skatteverket och Kriminalvården har fått
tillfälle att yttra sig.

Anställningar och uppdrag

23 §

Generaldirektören är myndighetschef.

24 §

Beslut om anställning av överåklagare och vice överåklagare vid myn-

digheten får fattas först efter att riksåklagaren har hörts.

25 §

Överåklagares och vice överåklagares ansvarsområden inom myndig-

heten bestäms av chefen för myndigheten. Han eller hon förordnar åklagare
vid myndigheten att tjänstgöra vid och vara chefer för åklagarkammare.

Personalansvarsnämnd

26 §

Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd. Nämnden

prövar frågor som anges i 25 § första stycket myndighetsförordningen
(2007:515) för anställda vid myndigheten, om inte något annat anges.

27 §

Frågor som avses i 34 § lagen (1994:260) om offentlig anställning prö-

vas av Statens ansvarsnämnd också när det gäller andra åklagare än de som
anställs av regeringen. Anmälan till nämnden görs av Ekobrottsmyndigheten.

Tillämpligheten av vissa förordningar

28 §

Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen

(1987:1101).

Undantag från myndighetsförordningen

29 §

Följande bestämmelser i myndighetsförordningen (2007:515) ska

enbart tillämpas på myndigheten i administrativa ärenden:

20 § om föredragning,
21 § om myndighetens beslut,
27 § om rätt att företräda staten vid domstol, och
29 § om ärendeförteckning.

background image

5

SFS 2015:744

1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2016.
2. Genom förordningen upphävs förordningen (2007:972) med instruktion

för Ekobrottsmyndigheten.

På regeringens vägnar

ANDERS YGEMAN

Gunnel Lindberg
(Justitiedepartementet)

background image

Wolters Kluwer

Elanders Sverige AB, 2015