SFS 2015:848 Förordning om statsbidrag för särskilda främjande- och utvecklingsinsatser i syfte att påskynda nyanlända invandrares etablering på arbetsmarknaden
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om statsbidrag f�r s�rskilda fr�mjande- och
utvecklingsinsatser i syfte att p�skynda nyanl�nda
invandrares etablering p� arbetsmarknaden;
utf�rdad den 3 december 2015.
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Inledande best�mmelser
1 �
Denna f�rordning �r meddelad med st�d av 8 kap. 7 � regeringsformen
och inneh�ller best�mmelser om statsbidrag till arbetsmarknadens parter f�r
s�rskilda fr�mjande- och utvecklingsinsatser som syftar till att p�skynda
nyanl�nda invandrares etablering p� arbetsmarknaden.
Med nyanl�nd avses en person som tillh�r m�lgruppen f�r lagen
(2010:197) om etableringsinsatser f�r vissa nyanl�nda invandrare.
2 �
Statsbidrag l�mnas i den m�n det finns tillg�ng p� medel.
Arbetsf�rmedlingen pr�var fr�gor om och betalar ut statsbidrag enligt
denna f�rordning.
F�ruts�ttningar f�r statsbidrag
3 �
Statsbidrag enligt denna f�rordning f�r l�mnas till arbetsgivar- och
arbetstagarorganisationer, branschorganisationer och partssammansatta organ
p� arbetsmarknaden.
4 �
Statsbidrag f�r l�mnas efter ans�kan f�r s�rskilda fr�mjande- och
utvecklingsinsatser som syftar till att p�skynda de nyanl�ndas etablering p�
arbetsmarknaden genom att synligg�ra nyanl�ndas kompetens eller i �vrigt
fr�mja anv�ndningen av arbetsmarknadspolitiska insatser f�r nyanl�nda.
F�rdelning av statsbidrag
5 �
Vid f�rdelning av statsbidrag ska ans�kningar som inkommer gemen-
samt fr�n arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer och ans�kningar fr�n
partssammansatta organ p� arbetsmarknaden prioriteras. Bland dessa ska
ans�kningar f�r insatser som syftar till att skapa snabbare v�gar in p� arbets-
marknaden f�r nyanl�nda som har utbildning eller yrkeserfarenhet som efter-
fr�gas i landet fr�mst prioriteras.
SFS 2015:848
Utkom fr�n trycket
den 15 december 2015
2
SFS 2015:848
D�refter ska ans�kningar f�r insatser d�r det finns en egen finansiering fr�n
s�kanden med minst en tiondel av kostnaderna prioriteras.
6 �
Arbetsf�rmedlingen f�r i �vrigt prioritera mellan inkomna ans�kningar
utifr�n vilka insatser som bed�ms ha b�st f�ruts�ttningar att uppfylla det syfte
med statsbidraget som anges i 4 �.
7 �
Arbetsf�rmedlingen f�r besluta att bevilja statsbidrag med ett l�gre
belopp �n det som ans�kan avser, om det finns sk�l f�r det.
Ans�kan om statsbidrag
8 �
En ans�kan om statsbidrag ska ha kommit in till Arbetsf�rmedlingen
senast den 31 mars det �r som ans�kan avser. Om det fortfarande finns till-
g�ngliga medel efter pr�vningen av de ans�kningar som har kommit in i r�tt
tid f�r dock en senare gjord ans�kan tas upp till pr�vning.
9 �
En ans�kan om statsbidrag ska inneh�lla
1. en uppgift om vem eller vilka som �r s�kande,
2. en beskrivning av planerade insatser, hur s�kanden kommer att bidra i
genomf�randet av dessa, tidsplan, m�lgruppen och i f�rekommande fall hur
samarbetet med Arbetsf�rmedlingen och andra ber�rda akt�rer och myndig-
heter ska utformas,
3. en kostnadsber�kning d�r graden av egen finansiering ska framg�, och
4. f�r organisationer som tidigare har beviljats st�d f�r s�rskilda fr�m-
jande- och utvecklingsinsatser som syftar till att p�skynda nyanl�nda invand-
rares etablering p� arbetsmarknaden, en redovisning av vilka insatser som
genomf�rts, resultaten och kostnaderna f�r dessa samt vilka ytterligare resul-
tat som kan f�rv�ntas.
Beslut och utbetalning
10 �
Statsbidraget betalas ut vid ett tillf�lle i samband med beslutet om
bidrag. I beslutet ska det anges vilka insatser som statsbidraget beviljas f�r
och sista dag f�r redovisning enligt 11 �.
Redovisning
11 �
En organisation som tagit emot statsbidrag enligt denna f�rordning ska
senast den 1 mars �ret efter bidrags�ret l�mna en ekonomisk redovisning av
de mottagna medlen till Arbetsf�rmedlingen. Organisationen ska �ven redo-
visa vilka insatser som har genomf�rts, de resultat som har uppn�tts och hur
resultaten f�rh�ller sig till det �ndam�l som bidraget har beviljats f�r.
�terbetalning och �terkrav
12 �
En mottagare av statsbidrag �r �terbetalningsskyldig om
1. mottagaren genom att l�mna oriktiga uppgifter eller p� n�got annat s�tt
har f�rorsakat att bidraget har l�mnats felaktigt eller med f�r h�gt belopp,
2. bidraget av n�got annat sk�l har l�mnats felaktigt eller med f�r h�gt
belopp och mottagaren insett eller borde ha insett detta,
3
SFS 2015:848
3. bidraget helt eller delvis inte har utnyttjats eller inte har anv�nts f�r det
�ndam�l det har beviljats f�r, eller
4. en redovisning enligt 11 � inte har l�mnats.
13 �
Arbetsf�rmedlingen ska besluta att helt eller delvis kr�va tillbaka ett
statsbidrag om en mottagare �r �terbetalningsskyldig enligt 12 �.
Om ett belopp som har �terkr�vts inte betalas i r�tt tid, ska dr�jsm�lsr�nta
enligt r�ntelagen (1975:635) tas ut p� beloppet.
Arbetsf�rmedlingen f�r besluta att helt eller delvis avst� fr�n ett krav p�
�terbetalning eller r�nta, om det finns s�rskilda sk�l f�r det.
F�rbud att �verklaga
14 �
Beslut enligt denna f�rordning f�r inte �verklagas.
Bemyndigande
15 �
Arbetsf�rmedlingen f�r meddela f�reskrifter om verkst�lligheten av
denna f�rordning.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2016.
P� regeringens v�gnar
YLVA JOHANSSON
Catharina Nordlander
(Arbetsmarknadsdepartementet)
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2015