SFS 2015:930 Förordning om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (1998:1709) om
avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna
mobila maskiner;
utfärdad den 10 december 2015.
Regeringen föreskriver i fråga om förordningen (1998:1709) om avgaskrav
för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
1
dels att 7 § och bilaga 2 ska upphöra att gälla,
dels att rubriken närmast före 7 § ska utgå,
dels att 1, 2, 2 d, 2 e, 3–5, 6 och 9 §§ och rubriken närmast före 4 § ska ha
följande lydelse.
1 §
2
Denna förordning innehåller avgaskrav för
1. motorer som installeras i mobila maskiner som inte är avsedda att använ-
das för transporter på väg,
2. hjälpmotorer som monteras i fordon avsedda för passagerar- eller gods-
transport på väg,
3. motorer avsedda för lokomotiv och motorvagnar,
4. utbytesmotorer för motorer som avses i 1–3, samt
5. motorer avsedda för traktorer.
Förordningen gäller inte motorer som driver motorfordon, fartyg, luftfartyg
och fritidsfordon såsom snöskotrar, terrängmotorcyklar och terrängfordon. I
förordningen finns dock en bestämmelse om typgodkännande av motorer av-
sedda för fartyg i inlandssjöfart.
I förordningen finns även bestämmelser som kompletterar Europaparla-
mentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013 av den 5 februari 2013 om
godkännande och marknadskontroll av jordbruks- och skogsbruksfordon.
2 §
3
I denna förordning avses med
hjälpmotor: motor installerad i eller på ett motorfordon, men som inte har
att göra med framdrivningen av fordonet,
lokomotiv: självgående rälsfordon avsett att flytta eller driva vagnar utfor-
made för att transportera gods, passagerare eller annan utrustning,
mobil maskin som inte är avsedd att användas för transporter på väg: en
mobil maskin, en transportabel industriell utrustning eller ett mobilt fordon
1 Senaste lydelse av
7 § 2000:761
bilaga 2 2000:761.
2 Senaste lydelse 2013:150.
3 Senaste lydelse 2015:296.
SFS 2015:930
Utkom från trycket
den 18 december 2015
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
2
SFS 2015:930
med eller utan karosseri som drivs med hjälp av en förbränningsmotor enligt
avsnitt 1.1 i bilaga 1 till denna förordning,
motorvagn: självgående rälsfordon särskilt avsett för transport av passage-
rare eller gods,
traktor: traktor enligt definitionen i Europaparlamentets och rådets direktiv
2003/37/EG av den 26 maj 2003 om typgodkännande av jordbruks- eller
skogsbrukstraktorer, av släpvagnar och utbytbara dragna maskiner till sådana
traktorer samt av system, komponenter och separata tekniska enheter till
dessa fordon och om upphävande av direktiv 74/150/EEG, i lydelsen enligt
kommissionens direktiv 2014/44/EU, eller enligt definitionen i förordning
(EU) nr 167/2013, och
utbytesmotor: nybyggd motor avsedd att ersätta en motor i en maskin, till-
handahållen endast för detta ändamål, och som uppfyller de gränsvärden som
den motor den ersätter skulle uppfylla när den ursprungligen sattes på mark-
naden.
2 d §
4
Med typgodkännande avses i denna förordning
1. ett förfarande genom vilket en medlemsstat intygar att en förbrännings-
motortyp eller en motorfamilj uppfyller de relevanta kraven i Europaparla-
mentets och rådets direktiv 97/68/EG av den 16 december 1997 om tillnärm-
ning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gas- och
partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som ska monteras i
mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg, i
lydelsen enligt kommissionens direktiv 2012/46/EU,
2. en handling genom vilken en medlemsstat intygar att en motortyp eller
en motorfamilj som en separat teknisk enhet eller en traktortyp uppfyller de
tekniska kraven i Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/25/EG av den
22 maj 2000 om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga förore-
ningar från motorer avsedda för jordbruks- och skogsbrukstraktorer och om
ändring av rådets direktiv 74/150/EEG, i lydelsen enligt kommissionens di-
rektiv 2014/43/EU, eller
3. ett förfarande genom vilket en godkännandemyndighet intygar att en typ
av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet uppfyller de till-
lämpliga administrativa bestämmelserna och tekniska kraven i förordning
(EU) nr 167/2013.
2 e §
5
I denna förordning avses med
godkännandemyndighet: en behörig myndighet i en medlemsstat som an-
svarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande av en motor eller
en motorfamilj, som har behörighet att utfärda och återkalla intyg om typgod-
kännande och att sköta dels kontakterna med godkännandemyndigheterna i
övriga medlemsstater, dels kontrollen av tillverkarens åtgärder för att åstad-
komma produktionsöverensstämmelse, och
teknisk tjänst: en organisation eller ett organ som har utsetts till provlabora-
torium för att utföra provning eller för att som organ för bedömning av
överensstämmelse utföra inledande bedömningar och andra provningar eller
inspektioner för godkännandemyndighetens räkning.
4 Senaste lydelse 2015:296.
5 Senaste lydelse 2013:501.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
3
SFS 2015:930
3 §
6
En motor i eller till en mobil maskin som inte är avsedd att användas
för transporter på väg eller en hjälpmotor i eller till ett fordon som är avsett att
användas för transporter på väg, får släppas ut på marknaden endast om
motorn uppfyller kraven i bilaga 1 till denna förordning och omfattas av ett
giltigt typgodkännande som tillåter användning i maskinen eller fordonet.
Första stycket gäller inte
1. utbytesmotorer,
2. motorer som ska användas för militära ändamål, eller
3. motorer som är avsedda för sjösättning eller upptagning av räddnings-
båtar eller båtar som sjösätts från stranden.
3 a §
7
För att en motor i eller till en traktor ska få tas i bruk för första
gången ska motorn uppfylla kraven i bilaga 1 till denna förordning och omfat-
tas av ett giltigt typgodkännande som tillåter användning i traktorn.
Första stycket gäller inte
1. motorer som ska användas för militära ändamål,
2. motorer som monteras i traktortyper avsedda för export till tredjeland,
eller
3. motorer som ska ersätta motorer i traktorer som är tagna i bruk.
Förfarandet vid typgodkännande i Sverige
4 §
8
Transportstyrelsen ska fullgöra uppgifter som godkännandemyndighet
enligt direktiv 97/68/EG och enligt förordning (EU) nr 167/2013. Om Trans-
portstyrelsen använder en teknisk tjänst för att utföra provning och bedöm-
ning, ska den tekniska tjänsten utses och anmälas enligt bestämmelserna om
anmälda organ i lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om förfarandet för typgodkän-
nanden.
5 §
9
Vid prövningen av en fråga om ett typgodkännande ska Transport-
styrelsen typgodkänna en motortyp eller motorfamilj om något eller några av
följande krav är uppfyllda:
1. kraven i bilaga 1 till denna förordning,
2. kraven i direktiv 97/68/EG för typgodkännande av sådana motorer av-
sedda för fartyg i inlandssjöfart som avses i artikel 7a i direktivet om pröv-
ningen gäller ett sådant typgodkännande, eller
3. kraven i förordning (EU) nr 167/2013.
6 §
10
Den som tillverkar motorer som uppfyller kraven i direktiv 97/68/EG
och är typgodkända enligt det direktivet, ska märka varje sådan motor på ett
sätt som uppfyller kraven i artikel 6 i direktiv 97/68/EG.
Bestämmelser om märkning av traktormotorer finns i förordning (EU)
nr 167/2013.
6 Senaste lydelse 2005:1104.
7 Senaste lydelse 2000:761.
8 Senaste lydelse 2011:820.
9 Senaste lydelse 2013:150.
10 Senaste lydelse 2005:1104.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
4
SFS 2015:930
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2015
9 §
11
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om avgifter för
1. prövning för typgodkännande,
2. ansökan om undantag, och
3. tillsyn enligt lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från
mobila maskiner och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2016.
På regeringens vägnar
GUSTAV FRIDOLIN
Egon Abresparr
(Miljö- och energidepartementet)
11 Senaste lydelse 2010:1597.