SFS 2016:154 Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i h�gskolef�rordningen (1993:100);
utf�rdad den 3 mars 2016.
Regeringen f�reskriver att bilaga 2 till h�gskolef�rordningen (1993:100)
1
ska ha f�ljande lydelse.
1. Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 juli 2016.
2. F�rordningen till�mpas f�rsta g�ngen i fr�ga om utbildning som bedrivs
och folkh�gskoll�rarexamina som utf�rdas efter utg�ngen av december 2016.
3. �ldre best�mmelser g�ller fortfarande f�r utbildning som bedrivs och
folkh�gskoll�rarexamina som utf�rdas f�re den 1 januari 2017.
4. Den som f�re den 1 januari 2017 har p�b�rjat en utbildning till en folk-
h�gskoll�rarexamen enligt de �ldre best�mmelserna och den som dessf�r-
innan har antagits till en s�dan utbildning men f�tt anst�nd med att p�b�rja
utbildningen, har r�tt att slutf�ra sin utbildning f�r att f� en examen enligt de
�ldre best�mmelserna, dock l�ngst till och med utg�ngen av december 2020.
P� regeringens v�gnar
HELENE HELLMARK KNUTSSON
Eva Lenberg
(Utbildningsdepartementet)
1 F�rordningen omtryckt 1998:1003.
SFS 2016:154
Utkom fr�n trycket
den 15 mars 2016
2
SFS 2016:154
Bilaga 2
2
EXAMENSORDNING
4. Examensbeskrivningar
EXAMINA P� GRUNDNIV�
YRKESEXAMINA
Dietistexamen
�vrigt
F�r dietistexamen ska ocks� de preciserade krav g�lla som varje h�gskola
sj�lv best�mmer inom ramen f�r kraven i denna examensbeskrivning.
Folkh�gskoll�rarexamen
Omfattning
Folkh�gskoll�rarexamen uppn�s efter att studenten fullgjort kursfordringar
om 60 h�gskolepo�ng.
M�l
F�r folkh�gskoll�rarexamen ska studenten visa s�dan kunskap och f�rm�ga
som kr�vs f�r att sj�lvst�ndigt arbeta som l�rare i folkh�gskolan eller som
ledare i annat folkbildningsarbete.
Kunskap och f�rst�else
F�r folkh�gskoll�rarexamen ska studenten
visa kunskap om forskning om folkbildning och om dess betydelse f�r
yrkesut�vningen,
visa kunskap om statens m�l f�r folkbildningen, inbegripet relevanta
styrdokument,
visa kunskap om utbildningsformen folkh�gskola och om folkh�gskolans
organisation, historia och roll i samh�llet,
visa kunskap om vuxnas l�rande och om olika pedagogisk-didaktiska
perspektiv,
visa kunskap om och f�rst�else f�r sociala relationer, konflikthantering
och pedagogiskt ledarskap,
visa kunskap om inkludering och f�rst�else f�r den variation som f�re-
kommer n�r det g�ller deltagares f�ruts�ttningar, f�rm�gor och erfarenheter,
och
visa kunskap om bed�mning av deltagares l�rande och utveckling.
2 Senaste lydelse 2014:125.
3
SFS 2016:154
F�rdighet och f�rm�ga
F�r folkh�gskoll�rarexamen ska studenten
visa f�rm�ga att sj�lvst�ndigt och tillsammans med andra planera,
genomf�ra, utv�rdera och reflektera �ver processer som st�der deltagarnas
bildning och l�rande,
visa f�rm�ga att uppmuntra till sj�lvst�ndiga studier och samarbete och
st�dja deltagares planering av sina studier,
visa f�rm�ga att anv�nda praktiskt-estetiska uttrycksmedel, och
visa f�rm�ga att s�kert och kritiskt anv�nda digitala verktyg i den peda-
gogiska verksamheten samt att beakta betydelsen av olika mediers och digi-
tala milj�ers roll f�r denna.
V�rderingsf�rm�ga och f�rh�llningss�tt
F�r folkh�gskoll�rarexamen ska studenten
visa f�rm�ga att beakta fr�gor om demokrati och andra v�rdegrunds-
fr�gor som j�mst�lldhet och j�mlikhet, m�ngfald och m�nskliga r�ttigheter
inom yrkesomr�det, och
visa f�rm�ga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort-
l�pande utveckla sin kompetens.
Sj�lvst�ndigt arbete (examensarbete)
F�r folkh�gskoll�rarexamen ska studenten inom ramen f�r kursfordringarna
ha fullgjort ett sj�lvst�ndigt arbete (examensarbete).
�vrigt
F�r folkh�gskoll�rarexamen ska studenten ha fullgjort handledd praktik.
F�r folkh�gskoll�rarexamen ska ocks� de preciserade krav g�lla som varje
h�gskola sj�lv best�mmer inom ramen f�r kraven i denna examensordning.
Fysioterapeutexamen
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2016