SFS 2017:1302 Förordning om ändring i förordningen (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2015:1047) med
instruktion f�r Statens skolverk;
utf�rdad den 13 december 2017.
Regeringen f�reskriver i fr�ga om f�rordningen (2015:1047) med instruk-
tion f�r Statens skolverk
dels att 3 och 34 �� ska upph�ra att g�lla,
dels att 1, 2, 57, 9, 11, 18 och 20 �� ska ha f�ljande lydelse.
1 �
Statens skolverk �r f�rvaltningsmyndighet f�r skolv�sendet och f�r
vissa s�rskilda utbildningsformer och annan pedagogisk verksamhet som be-
drivs i st�llet f�r utbildning inom skolv�sendet, i den utstr�ckning n�got annat
inte �r f�reskrivet.
Myndigheten ska genom sin verksamhet fr�mja att alla barn och elever f�r
tillg�ng till en likv�rdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en
trygg milj�. Myndigheten ska bidra till goda f�ruts�ttningar f�r barns utveck-
ling och l�rande och till f�rb�ttrade kunskapsresultat f�r elever. Inom ramen
f�r detta ska myndigheten fr�mja en st�rkt likv�rdighet mellan skolor och
mellan f�rskolor.
Myndigheten ska f�lja utvecklingen inom sitt verksamhetsomr�de och kon-
tinuerligt g�ra en analys av behov av �tg�rder inom omr�det. Myndigheten
ska �ven utarbeta och genomf�ra insatser som tillgodoser dessa behov. Myn-
digheten ska vidare kontinuerligt informera regeringen om analysen och arbe-
tet.
Myndigheten har �ven andra uppgifter inom sitt verksamhetsomr�de som
f�ljer av denna f�rordning eller av andra f�reskrifter eller s�rskilda beslut.
2 �
Den uppf�ljning och utv�rdering som myndigheten har ansvar f�r enligt
26 kap. skollagen (2010:800) ska �ka kunskapen om hur utbildningarna och
verksamheterna har utvecklats i f�rh�llande till de nationella m�len. Myndig-
heten ska �ven analysera utvecklingen av samtliga utbildningar och verksam-
heter, anpassat efter respektive verksamhet, samt vidta och l�mna f�rslag p�
�tg�rder f�r att fr�mja fortsatt utveckling av utbildningarnas och verksamhe-
ternas kvalitet.
Myndigheten ska sammanfatta och publicera resultaten av sitt arbete med
uppf�ljning och utv�rdering.
Myndigheten ska vid behov l�mna statistiska underlag till Regeringskans-
liet.
SFS 2017:1302
Utkom fr�n trycket
den 22 december 2017
2
SFS 2017:1302
5 �
Myndigheten ska utforma och kontinuerligt utveckla de styrdokument
som myndigheten har bemyndigande att meddela f�reskrifter om.
Myndigheten ska vidare ansvara f�r och kontinuerligt utveckla nationella
prov och slutprov samt analysera resultaten av dessa prov.
6 �
Myndigheten ska kontinuerligt bed�ma behovet av och utveckla bed�m-
ningsst�d och kartl�ggningsmaterial. Myndigheten ska utforma eller anpassa
dessa utifr�n olika elevgruppers behov och f�ruts�ttningar.
7 �
Myndigheten ska i n�ra samarbete med kommuner och andra huvudm�n
st�dja dem i deras utbildningsverksamhet och andra pedagogiska verksam-
heter samt bidra till att f�rb�ttra huvudm�nnens f�ruts�ttningar att arbeta med
utveckling av verksamheten f�r �kad m�luppfyllelse genom att
1. svara f�r nationellt prioriterad fortbildning och ge st�d i form av annan
kompetensutveckling f�r personal,
2. sammanst�lla och sprida kunskap om resultat av forskning, och
3. svara f�r andra utvecklingsinsatser inom prioriterade omr�den.
9 �
Myndigheten ska bidra till och redovisa sitt arbete med att trygga den
nationella kompetensf�rs�rjningen och underl�tta elevers etablering p�
arbetsmarknaden. Myndigheten ska ocks� f�lja upp och analysera kvinnors
och m�ns etablering p� arbetsmarknaden eller fortsatta studier, efter avslutad
utbildning. Myndigheten ska vidare st�dja utvecklingen vad g�ller samverkan
mellan skola och arbetsliv.
Myndigheten ska fr�mja utvecklingen av yrkesutbildningens kvalitet och
attraktionskraft. Myndigheten ska �ven st�dja utvecklingen av ber�rda myn-
digheters och branschorganisationers samarbete n�r det g�ller gymnasial
yrkesutbildning och yrkesintroduktionsanst�llning.
11 �
Myndigheten ska administrera statliga st�d och bidrag enligt s�rskilda
f�reskrifter eller s�rskilda beslut. Myndigheten ska f�lja upp och utv�rdera de
statliga st�d och bidrag som myndigheten administrerar.
18 �
Myndigheten ska
1. ha ett samlat ansvar (sektorsansvar) f�r funktionshindersfr�gor inom
ramen f�r sitt verksamhetsomr�de och i den m�n det inte �r en uppgift f�r
Specialpedagogiska skolmyndigheten inom ramen f�r detta ansvar vara
samlande, st�djande och p�drivande i f�rh�llande till �vriga ber�rda parter,
2. ansvara f�r fr�gor inom ramen f�r sitt verksamhetsomr�de som r�r ny-
anl�nda personer,
3. verka f�r att generationsm�let och milj�kvalitetsm�len n�s och vid be-
hov f�resl� �tg�rder f�r milj�arbetets utveckling,
4. ha ett samlat ansvar f�r fr�gor om de nationella minoriteterna och de
nationella minoritetsspr�ken inom ramen f�r sitt verksamhetsomr�de vilket
innefattar att verka samlande, st�djande och p�drivande i f�rh�llande till be-
r�rda parter,
5. fr�mja anv�ndningen och utvecklingen av validering inom kommunal
vuxenutbildning, och
6. inom ramen f�r sitt verksamhetsomr�de st�dja kommuner och andra
huvudm�n i arbetet med s�kerhet och krisberedskap.
3
SFS 2017:1302
Myndigheten ska i fr�ga om sitt milj�arbete enligt f�rsta stycket 3 rappor-
tera till Naturv�rdsverket och samr�da med verket om vilken rapportering
som beh�vs.
20 �
Myndigheten ska fr�mja j�mst�lldhet och integrera ett j�mst�lldhets-
perspektiv och perspektivet m�nskliga r�ttigheter i sin verksamhet. All indi-
vidbaserad information som myndigheten redovisar ska vara uppdelad p�
k�n, om det inte finns s�rskilda sk�l som talar emot detta.
Myndigheten ska ocks� i sin verksamhet analysera konsekvenserna f�r
barn och d� ta s�rskild h�nsyn till barnets b�sta enligt F�renta nationernas
konvention om barnets r�ttigheter.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 februari 2018.
P� regeringens v�gnar
GUSTAV FRIDOLIN
Katarina Back
(Utbildningsdepartementet)
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017