SFS 2017:345 Förordning om ändring i förordningen (2015:739) med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2015:739) med
instruktion f�r Allm�nna reklamationsn�mnden;
utf�rdad den 4 maj 2017.
Regeringen f�reskriver
1 att 3 � f�rordningen (2015:739) med instruktion
f�r Allm�nna reklamationsn�mnden ska ha f�ljande lydelse.
3 �
Myndigheten ska efter anm�lan av en konsument rekommendera en l�s-
ning av
1. tvister mellan konsumenter och n�ringsidkare som h�rr�r fr�n ett avtal
om k�p av en vara, tj�nst eller annan nyttighet,
2. tvister mellan konsumenter och f�rs�kringsbolag om ers�ttning f�r skada
ur en n�ringsidkares ansvarsf�rs�kring, om konsumenten har direktkravsr�tt
mot f�rs�kringsbolaget och skadest�ndskravet har sin grund i ett avtalsf�rh�l-
lande mellan konsumenten och den f�rs�krade n�ringsidkaren,
3. tvister som r�r skadest�nd enligt 25 � fastighetsm�klarlagen (2011:666),
och
4. tvister mellan konsumenter och kreditinstitut eller betaltj�nstleverant�rer
som g�ller tillg�ng till eller byte av betalkonto enligt 4 a kap. lagen
(2010:751) om betaltj�nster.
Myndigheten ska verka f�r att parterna kommer �verens vid tvister enligt
f�rsta stycket.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 juni 2017.
P� regeringens v�gnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
1 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv 2014/92/EU av den 23 juli 2014 om j�m-
f�rbarhet f�r avgifter som avser betalkonto, byte av betalkonto och tillg�ng till betal-
konto med grundl�ggande funktioner, i den ursprungliga lydelsen.
SFS 2017:345
Utkom fr�n trycket
den 16 maj 2017
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017