SFS 2017:345 Förordning om ändring i förordningen (2015:739) med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (2015:739) med
instruktion för Allmänna reklamationsnämnden;
utfärdad den 4 maj 2017.
Regeringen föreskriver
1 att 3 § förordningen (2015:739) med instruktion
för Allmänna reklamationsnämnden ska ha följande lydelse.
3 §
Myndigheten ska efter anmälan av en konsument rekommendera en lös-
ning av
1. tvister mellan konsumenter och näringsidkare som härrör från ett avtal
om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet,
2. tvister mellan konsumenter och försäkringsbolag om ersättning för skada
ur en näringsidkares ansvarsförsäkring, om konsumenten har direktkravsrätt
mot försäkringsbolaget och skadeståndskravet har sin grund i ett avtalsförhål-
lande mellan konsumenten och den försäkrade näringsidkaren,
3. tvister som rör skadestånd enligt 25 § fastighetsmäklarlagen (2011:666),
och
4. tvister mellan konsumenter och kreditinstitut eller betaltjänstleverantörer
som gäller tillgång till eller byte av betalkonto enligt 4 a kap. lagen
(2010:751) om betaltjänster.
Myndigheten ska verka för att parterna kommer överens vid tvister enligt
första stycket.
Denna förordning träder i kraft den 1 juni 2017.
På regeringens vägnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
1 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv 2014/92/EU av den 23 juli 2014 om jäm-
förbarhet för avgifter som avser betalkonto, byte av betalkonto och tillgång till betal-
konto med grundläggande funktioner, i den ursprungliga lydelsen.
SFS 2017:345
Utkom från trycket
den 16 maj 2017
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017