SFS 2017:428 Lag om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i radio- och tv-lagen (2010:696);
utf�rdad den 24 maj 2017.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs att 6 kap. 2 �, 7 kap. 2 �, 8 kap. 13 �
och 15 kap. 5 och 9 �� radio- och tv-lagen (2010:696) ska ha f�ljande lydelse.
6 kap.
2 �
2
Leverant�rer av medietj�nster f�r p� de villkor som anges i 3 och 4 ��
s�nda filmer, tv-serier, sportprogram och program med l�tt underh�llning d�r
det f�rekommer produktplacering.
F�rsta stycket g�ller dock inte program som huvudsakligen v�nder sig till
barn under tolv �r och inte heller program d�r det f�rekommer produktplace-
ring av
1. alkoholdrycker och tobaksvaror,
2. andra produkter som kommer fr�n f�retag vars huvudsakliga verksamhet
�r att tillverka eller s�lja alkoholdrycker eller tobaksvaror,
3. receptbelagda l�kemedel och s�dan medicinsk behandling som bara �r
tillg�nglig efter ordination,
4. modersmj�lksers�ttning, eller
5. s�dana elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare som avses i
lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare.
7 kap.
2 �
Program i tv-s�ndningar, s�kbar text-tv eller i best�ll-tv f�r inte spons-
ras av n�gon vars huvudsakliga verksamhet �r att tillverka eller s�lja alkohol-
drycker, tobaksvaror eller s�dana elektroniska cigaretter och p�fyllnings-
beh�llare som avses i lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och p�fyll-
ningsbeh�llare.
8 kap.
13 �
3
Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r alkoholdrycker, tobaksvaror
samt elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare finns i 7 kap. 3 � alko-
hollagen (2010:1622), i 14 � tobakslagen (1993:581) samt i 11 och 12 ��
lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare.
1 Prop. 2016/17:132, bet. 2016/17:SoU17, rskr. 2016/17:277.
2 Senaste lydelse 2013:1056.
3 Senaste lydelse 2010:1635.
SFS 2017:428
Utkom fr�n trycket
den 7 juni 2017
2
SFS 2017:428
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017
15 kap.
5 �
4
Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r alkoholdrycker, tobaksvaror
samt elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare finns i 7 kap. 3 � alko-
hollagen (2010:1622), i 14 � tobakslagen (1993:581) samt i 11 och 12 ��
lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare.
9 �
Program i ljudradios�ndning f�r inte sponsras av n�gon vars huvudsak-
liga verksamhet �r att tillverka eller s�lja alkoholdrycker, tobaksvaror eller s�-
dana elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare som avses i lagen
(2017:425) om elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2017.
P� regeringens v�gnar
ALICE BAH KUHNKE
Helena Swenz�n
(Kulturdepartementet)
4 Senaste lydelse 2010:1635.