SFS 2017:849 Förordning om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och
vilotider samt färdskrivare, m.m.;
utfärdad den 6 juli 2017.
Regeringen föreskriver i fråga om förordningen (2004:865) om kör- och
vilotider samt färdskrivare, m.m.
1
dels att bilagan ska upphöra att gälla,
dels att 2 kap. 2 §, 9 kap. 1, 2 och 4–9 §§ och 10 kap. 2 och 3 §§ ska ha föl-
jande lydelse,
dels att det ska införas en ny bilaga av följande lydelse.
2 kap.
2 §
2
Artikel 5–9 i förordning (EG) nr 561/2006 och förordning (EU) nr
165/2014 ska inte tillämpas på vägtransporter inom Sverige som utförs med
1. fordon som används eller hyrs utan förare av jordbruks-, trädgårds-,
skogs-, uppfödnings- eller fiskeriföretag för godstransporter inom ramen för
företagets egen verksamhet inom en radie av högst 100 kilometer från den
plats där företaget är beläget,
2. jordbruks- och skogsbrukstraktorer som används i jordbruks- och skogs-
bruksverksamhet, inom en radie av högst 100 kilometer från den plats där
företaget som äger, hyr eller leasar fordonet är beläget,
3. fordon som uteslutande används på öar som har en areal av högst 2 300
kvadratkilometer och som inte är förenade med landet i övrigt med broar,
vadställen eller tunnlar öppna för motorfordon,
4. fordon som används för övningskörning och förarprov för erhållande av
körkort eller yrkeskompetensbevis, förutsatt att fordonet inte används för
kommersiell transport av gods eller passagerare,
5. fordon som används i samband med underhåll av avlopps-, översväm-
ningsskydds-, vatten-, gas- och elanläggningar, underhåll och kontroll av
vägar, dörr-till-dörr-insamling och -bortskaffande av hushållsavfall, telekom-
munikationstjänster, radio- och TV-sändningar och pejling efter radio- och
TV-sändare eller -mottagare,
6. fordon med mellan 10 och 17 sittplatser vilka uteslutande används för
icke-kommersiell persontransport,
7. fordon som används för uppsamling av mjölk från bondgårdar eller för
återlämning till bondgårdar av mjölkbehållare eller av mjölkprodukter av-
sedda för djurfoder,
1 Senaste lydelse av bilagan 2016:1106.
2 Senaste lydelse 2016:1106.
SFS 2017:849
Utkom från trycket
den 18 juli 2017
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
2
SFS 2017:849
8. fordon som används för transport av djuravfall eller av djurkadaver som
inte är avsedda som människoföda,
9. fordon som används för transport av levande djur från bondgårdar till
lokala marknader och omvänt eller från marknader till lokala slakterier inom
en radie på 100 kilometer, och
10. specialfordon som transporterar cirkus- och nöjesfältsutrustning.
9 kap.
1 §
3
Till böter döms den som uppsåtligen hindrar eller försvårar en kontroll
enligt denna förordning eller bryter mot artikel 32.3 i förordning (EU) nr
165/2014, i den ursprungliga lydelsen.
2 §
4
Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. lämnar oriktig uppgift i en ansökan om typgodkännande, eller
2. bryter mot förbud som meddelats enligt artikel 16.4 i förordning (EU) nr
165/2014, i den ursprungliga lydelsen.
Ansvar enligt första stycket 1 inträder inte om den oriktiga uppgiften
saknat betydelse för frågan om typgodkännande eller om uppgiften i övrigt
inte varit ägnad att vilseleda.
4 §
5
Till penningböter döms den medlem av en fordonsbesättning som upp-
såtligen eller av oaktsamhet bryter mot artikel 5.1 i förordning (EG) nr
561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) nr 165/2014.
5 §
6
Till penningböter döms den förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet
bryter mot
1. artikel 6, 7, 8.2 eller 8.5–8.6a första stycket i förordning (EG) nr
561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) nr 165/2014, eller
2. artikel 3.1, 27.2, 32.1, 33.1 tredje stycket, 34, 36.1, 36.2, 37.1 andra
stycket eller artikel 37.2 i förordning (EU) nr 165/2014, i den ursprungliga
lydelsen.
Bestämmelser om att påföra sanktionsavgift för vissa överträdelser som har
begåtts utanför Sverige finns i 9 §.
6 §
7
Till penningböter döms den förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet
använder en färdskrivare som inte har besiktigats i enlighet med vad som
föreskrivs i artikel 23.1 förordning (EU) nr 165/2014.
7 §
8
Sanktionsavgift ska påföras det transportföretag som bryter mot
1. artikel 10.1, 10.2 eller 10.4 i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen en-
ligt förordning (EU) nr 165/2014,
2. artikel 33.1 första och andra stycket eller 37.1 första stycket i förordning
(EU) nr 165/2014, i den ursprungliga lydelsen,
3 Senaste lydelse 2016:1106.
4 Senaste lydelse 2016:1106.
5 Senaste lydelse 2009:1102.
6 Senaste lydelse 2016:1106.
7 Senaste lydelse 2016:1106.
8 Senaste lydelse 2016:1106.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
3
SFS 2017:849
3. artikel 33.2 i förordning (EU) nr 165/2014, i den ursprungliga lydelsen,
eller
4. 5 kap. 7 § i fråga om företagskort.
Sanktionsavgift enligt första stycket 3 och avsnitt 3 i bilagan ska påföras
bara om kontrollmyndigheten inte har fått del av efterfrågade uppgifter i
sådan grad, eller om uppgifterna har varit så bristfälliga att en företagskontroll
inte har kunnat genomföras. I fråga om den totala avgiftens storlek för över-
trädelsen ska 10 kap. 3 § andra stycket 2 och tredje stycket tillämpas på mot-
svarande sätt.
7 a §
9
Sanktionsavgift ska påföras den näringsidkare som bryter mot
1. artikel 10.4 i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen enligt förordning
(EU) nr 165/2014,
2. artikel 22.1 eller 22.2 i förordning (EU) nr 165/2014, i den ursprungliga
lydelsen,
3. 5 kap. 6 §, eller
4. 5 kap. 7 § i fråga om verkstadskort.
8 §
10
I de fall som avses i 4, 5, 6 eller 9 § ska sanktionsavgift påföras trans-
portföretaget, om det inte gjort vad som har ankommit på företaget för att
hindra överträdelsen. Transportföretagets ansvar gäller även om förarens
överträdelse har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz.
9 §
11
Sanktionsavgift ska påföras den förare som har brutit mot artikel 6, 7,
8.2 eller 8.5–8.6a första stycket i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen en-
ligt förordning (EU) nr 165/2014, om överträdelsen har begåtts i en annan stat
inom EES eller i Schweiz och överträdelsen upptäcks i Sverige. Sanktionsav-
gift ska inte påföras om en sanktion tidigare har beslutats för överträdelsen.
10 kap.
2 §
12
Frågor om påförande av sanktionsavgift enligt 9 kap. 7–9 §§ prövas av
Transportstyrelsen.
Sanktionsavgiften tillfaller staten.
Innan sanktionsavgift påförs någon ska denne ges tillfälle att yttra sig.
3 §
13
Sanktionsavgift enligt 9 kap. 7–9 §§ ska påföras med de belopp som
anges i bilagan till denna förordning.
Om sanktionsavgift ska beslutas gemensamt för flera överträdelser, får det
sammanlagda beloppet uppgå till högst
1. tiotusen kronor för en förare, och
2. tvåhundratusen kronor för en näringsidkare eller ett transportföretag.
Sanktionsavgift enligt andra stycket 2 får inte överstiga tio procent av
näringsidkarens eller transportföretagets årsomsättning. Årsomsättningen ska
avse omsättningen närmast föregående räkenskapsår. Om överträdelsen har
9 Senaste lydelse 2016:1106.
10 Senaste lydelse 2016:1106.
11 Senaste lydelse 2016:1106.
12 Senaste lydelse 2010:1620.
13 Senaste lydelse 2016:1106.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
4
SFS 2017:849
skett under det första verksamhetsåret eller om uppgifter om årsomsättning
annars saknas eller är bristfälliga, får årsomsättningen uppskattas.
1. Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2017.
2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före
den 1 oktober 2017.
På regeringens vägnar
SVEN-ERIK BUCHT
Ellika Eriksson
(Näringsdepartementet)
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
5
SFS 2017:849
Bilaga
Sanktionsavgifter enligt 9 kap. 7–9 §§
1. Sanktionsavgifter enligt 9 kap. 7–8 §§
Överträdelser av förordning (EG) nr 561/2006
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per allvarlig-
hetsgrad (*)
SAÖ
MAÖ AÖ
MÖ
A
Besättning
A1
Artikel
5.1
Lägsta ålder för konduktörer
respekteras inte
2 000
B
Körtider
B1
Artikel
6.1
Den dagliga kör-
tiden (9 timmar)
överstigs, om en
förlängning till
10 timmar inte
medgetts
9 tim
<…<
10 tim
1 000
B2
10 tim
<…<
11 tim
2 000
B3
11 tim
<…
4 000
B4
Den dagliga kör-
tiden (9 timmar)
överstigs med
50 % eller mer
utan rast eller utan
viloperiod om
minst 4,5 timmar
13 tim
30 min
<… och
ingen
rast/vila
8 000
B5
Den dagliga kör-
tiden (10 timmar)
överstigs, om för-
längning medgetts
10 tim
<…<
11 tim
1 000
B6
11 tim
<…<
12 tim
2 000
B7
12 tim
<…
4 000
B8
Den dagliga kör-
tiden (10 timmar)
överstigs med
50 % eller mer
utan rast eller vilo-
period om minst
4,5 timmar
15 tim
<… och
ingen
rast/vila
8 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
6
SFS 2017:849
B9
Artikel
6.2
Körtiden under en
vecka överstigs
56 <…<
60 tim
1 000
B10
60 tim
<…< 65
tim
2 000
B11
65 tim
<…< 70
tim
4 000
B12
Körtiden under en
vecka överstigs
med 25 % eller
mer
70 tim
<…
8 000
B13 Artikel
6.3
Den sammanlagda
körtiden överstigs
under två på
varandra följande
veckor
90 tim
<…<
100 tim
1 000
B14
100 tim
<…<
105 tim
2 000
B15
105 tim
<…<
112 tim
30 min
4 000
B16
Den sammanlagda
körtiden överstigs
med 25 % under
två på varandra
följande veckor
112 tim
30 min
<…
8 000
C
Raster
C1
Artikel
7
Den oavbrutna
körtiden på 4,5
timmar överstigs
före rast
4 tim
30 min
<…<
5 tim
1 000
C2
5 tim
<…<
6 tim
2 000
C3
6 tim
<…
4 000
D
Viloperioder
D1
Artikel
8.2
Otillräcklig dygns-
vila (mindre än
11 timmar), om re-
ducerad dygnsvila
inte medgetts
10 tim
<…<
11 tim
1 000
D2
8 tim
30 min
<…<
10 tim
2 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
7
SFS 2017:849
D3
…<
8 tim
30 min
4 000
D4
Otillräcklig re-
ducerad dygnsvila
(mindre än 9 tim-
mar), om reduce-
rad dygnsvila med-
getts
8 tim
<…<
9 tim
1 000
D5
7 tim
<…<
8 tim
2 000
D6
…<
7 tim
4 000
D7
Otillräcklig upp-
delning av dygns-
vilan (mindre än
3+9 timmar)
3 tim +
[8 tim<
…< 9
tim]
1 000
D8
3 tim +
[7 tim
<…<
8 tim]
2 000
D9
3 tim +
[…<
7 tim]
4 000
D10 Artikel
8.5
Otillräcklig dygns-
vila (mindre än
9 timmar) vid
multibemanning
8 tim
<…<
9 tim
1 000
D11
7 tim
<…<
8 tim
2 000
D12
…<
7 tim
4 000
D13 Artikel
8.6
Otillräcklig redu-
cerad veckovila
(mindre än 24 tim-
mar)
22 tim
<…<
24 tim
1 000
D14
20 tim
<…<
22 tim
2 000
D15
…<
20 tim
4 000
D16
Otillräcklig vecko-
vila (mindre än
45 timmar), om re-
ducerad veckovila
inte medgetts
42 tim
<…< 45
tim
1 000
D17
36 tim
<…<
42 tim
2 000
D18
…<
36 tim
4 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
8
SFS 2017:849
D19
Veckovila som in-
leds senare än sex
på varandra föl-
jande 24-timmars-
perioder efter före-
gående veckovila
…<
3 tim
1 000
D20
3 tim
<…<
12 tim
2 000
D21
12 tim
<…
4 000
E
Undantaget avseende 12 dagar
E1
Artikel
8.6a
Veckovila som in-
leds senare än tolv
på varandra föl-
jande 24-timmars-
perioder efter före-
gående normala
veckovila
…<
3 tim
1 000
E2
3 tim
<…<
12 tim
2 000
E3
12 tim
<…
4 000
E4
Artikel
8.6a b ii
Veckovila som tas
ut efter tolv på var-
andra följande 24-
timmarsperioder
65 tim
<…<
67 tim
2 000
E5
…<
65 tim
4 000
E6
Artikel
8.6a d
Körtid, under peri-
oden 22.00-06.00,
på mer än tre tim-
mar före rasten,
om fordonet inte
har haft fler än en
förare
3 tim
<…<
4,5 tim
2 000
E7
4,5 tim
<…
4 000
F
Arbetsorganisation
F1
Artikel
10.1
Samband mellan betalning
och tillryggalagd sträcka eller
transporterad godsmängd
4 000
F2
Artikel
10.2
Ingen eller felaktig organisa-
tion av förarens arbete, inga
eller felaktiga instruktioner
till föraren, med resultatet att
lagen inte kan följas
4 000
F3
Artikel
10.4
Inte tillsett att avtalade trans-
porttidsscheman är förenliga
med förordning (EG)
nr 561/2006
4 000
(*) SAÖ = Synnerligen allvarlig överträdelse, MAÖ = Mycket allvarlig
överträdelse, AÖ = Allvarlig överträdelse, MÖ = Mindre överträdelse
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
9
SFS 2017:849
Överträdelser av förordning (EU) nr 165/2014
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Allvarlighetsgrad (*)
SAÖ
MAÖ AÖ
MÖ
G
Installation av färdskrivare
G1
Artik-
larna
3.1 och
22.2
Typgodkänd färdskrivare har
inte installerats och använts
(t.ex. färdskrivare har inte in-
stallerats av montörer, verk-
städer eller fordonstillver-
kare som godkänts av de be-
höriga myndigheterna i med-
lemsstaterna, en färdskrivare
används som inte försetts
med nödvändig plombering
eller fått plomberingen utbytt
av en godkänd montör, verk-
stad eller fordonstillverkare
eller en färdskrivare används
utan installationsskylten)
8 000
H
Användning av färdskrivare, förarkort eller diagramblad
H1
Artikel
23.1
Använder en färdskrivare
som inte har besiktigats av en
godkänd verkstad
4 000
H2
Artikel
27
Föraren innehar eller använ-
der fler än ett eget förarkort
4 000
H3
Föraren framför fordonet
med ett förfalskat förarkort
8 000
H4
Föraren framför fordonet
med ett förarkort som veder-
börande inte är rättmätig
innehavare av
8 000
H5
Föraren framför fordonet
med ett förarkort som erhål-
lits på grundval av oriktiga
uppgifter eller falska hand-
lingar
8 000
H6
Artikel
32.1
Färdskrivaren fungerar inte
korrekt (t.ex. på grund av
bristfällig kontroll, kalibre-
ring eller plombering)
4 000
H7
Artik-
larna
32.1 och
33.1
Färdskrivaren används på fel-
aktigt sätt (t.ex. avsiktligt, fri-
villigt eller påtvingat miss-
bruk, avsaknad av instruk-
tioner om korrekt användning
osv.)
4 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
10
SFS 2017:849
H10 Artikel
33.2
Företaget bevarar inte dia-
gramblad, utskrifter och
överförda uppgifter och sank-
tionsavgift enligt avsnitt 3
kan inte påföras
4 000
H11
Registrerade och lagrade
uppgifter ej tillgängliga i
minst ett år och sanktions-
avgift enligt avsnitt 3 kan inte
påföras
4 000
H12 Artikel
34.1
Felaktig användning av dia-
gramblad eller förarkort
4 000
H13
Otillåtet avlägsnande av dia-
gramblad eller förarkort,
vilket påverkar registre-
ringen av relevanta uppgifter
4 000
H14
Användning av diagramblad
eller förarkort under en
längre tid än de är avsedda
för, och försvunna uppgifter
4 000
H15 Artikel
34.2
Användning av smutsiga eller
skadade diagramblad eller
förarkort med oläsliga upp-
gifter
4 000
H16 Artikel
34.3
Ingen manuell inmatning
trots att detta krävs
4 000
H17 Artikel
34.4
Fel diagramblad eller förar-
kort i fel kortplats (multibe-
manning)
2 000
H18 Artikel
34.5
Felaktig användning av regla-
gen
4 000
H19 Artikel
34.1
Otillåtet avlägsnande av blad
eller förarkort, vilket inte på-
verkar registreringen av rele-
vanta uppgifter
1 000
H20
Användning av diagramblad
eller förarkort under en
längre tid än de är avsedda
för, utan försvunna uppgifter
1 000
H21 Artikel
34.2
Användning av smutsiga eller
skadade blad eller förarkort,
med läsliga uppgifter
1 000
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
11
SFS 2017:849
I
Inlämning av uppgifter
I1
Artikel
36
Vägran att kontrolleras
4 000
I2
Kan inte uppvisa uppgifter
från den innevarande dagen
och de föregående 28 dagarna
4 000
I3
Kan inte uppvisa uppgifter
om förarkort, om föraren
innehar ett sådant
4 000
I4
Kan inte uppvisa manuella
uppgifter och utskrifter som
gjorts den innevarande dagen
och de föregående 28 dagarna
4 000
I5
Kan inte uppvisa förarkort,
om föraren innehar ett sådant
4 000
J
Fungerar inte på fullgott sätt
J1
Artik-
larna
37.1
och 22.1
Färdskrivaren ej reparerad av
en godkänd montör eller
verkstad
4 000
J2
Artikel
37.2
Föraren för inte in all infor-
mation för de tidsperioder
som inte längre registreras
när färdskrivaren inte är i
funktion eller inte fungerar på
fullgott sätt
4 000
K
Ifylld information
K1
Artikel
34.6
Efternamn saknas på dia-
grambladet
4 000
K2
Förnamn saknas på diagram-
bladet
4 000
K3
Datum då användningen av
bladet inleddes eller avsluta-
des saknas
2 000
K4
Orten där användningen av
bladet inleddes eller avsluta-
des saknas
1 000
K5
Registreringsnummer saknas
på diagrambladet
1 000
K6
Vägmätarställning (start) sak-
nas på diagrambladet
2 000
K7
Vägmätarställning (slut) sak-
nas på diagrambladet
1 000
K8
Tid för fordonsbyte saknas på
diagrambladet
1 000
K9
Artikel
34.7
Symbolen för landet ej an-
given i färdskrivaren
1 000
(*) SAÖ = Synnerligen allvarlig överträdelse, MAÖ = Mycket allvarlig
överträdelse, AÖ = Allvarlig överträdelse, MÖ = Mindre överträdelse
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
12
SFS 2017:849
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017
Överträdelser av denna förordning
2. Sanktionsavgift enligt 9 kap 9 §
Överträdelser av förordning (EG) nr 561/2006
3. Sanktionsavgifter då företagskontroll inte har kunnat genomföras
Nr
Rättslig
grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor
L
Färdskrivarutrustning m.m.
L1
5 kap.
6 §
Inte upprättat förteckning över inne-
havare av verkstadskort
4 000
L2
Tilldelat montör mer än ett verk-
stadskort
4 000
L3
Kortet har brukats av någon annan än
den som antecknats i förteckningen
4 000
L4
5 kap.
7 §
andra
stycket
Inte anmält stulet eller förkommit
företagskort eller verkstadskort till
Transportstyrelsen
4 000
Rättslig grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor
Artikel 6
Inte iakttagit regler om
körtid
4 000
Artikel 7
Inte iakttagit regler om
raster
4 000
Artikel 8.2, 8.5
Inte iakttagit regler om
dygnsvila och annan
viloperiod
4 000
Artikel 8.6
Inte iakttagit regler om
veckovila
4 000
Artikel 8.6a första
stycket
Otillräcklig veckovila
vid uppskjuten vecko-
vila
4 000
Rättslig grund
Typ av överträdelse
Avgift i kronor per
fordon som används i
transportverksamhet
som omfattas av förord-
ning (EG) nr 561/2006
Artikel 33.2 i förord-
ning (EU) nr 165/2014
Inte iakttagit regler om
att bevara, överlämna
eller uppvisa diagram-
blad, kopierade upp-
gifter eller utskrifter för
behörig kontrolltjänste-
man
20 000